2015-07-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag måste gratulera er! Det råder ingen tvekan om att ert parti har vind i seglen och det är faktiskt tragikomiskt att detta förtigs i media (en eloge dock till SVD). Inte ens en notis nu i rötmånaden.

Jag har inget till övers för SD:s politiker, men det är en bisak i sammanhanget. Problemet är främst en rödgrön-regering utan verkligt regeringsunderlag och en allians som givit upp oppositionsrollen. Att DÖ är en katastrof är ett faktum. Dessa sju partiers inkompetens att bilda regering över blockgränsen och/ eller ta in SD i det sedvanliga politiska rummet är förödande. Och att de låter SD ha monopol på invandringsfrågan är helt obegripligt. Det känns som om alla deras spinndoktorer, partisekreterare, ledarskribenter mm har flyttat in på Skansen och sitter och spinner i allmogehusen, fjärran flyktingar och tiggare.

Grattis!

Tack för gratulationerna! Hyggligt av dig.

Jag gissar att du inte tillhör rödgröna delen inom 7K, men vad är det i det parti eller partier du är intresserade av som lockar idag?

Vad är det du inte gillar hos SD:s politiker?

Vad tycker du om SD:s politik?

Vad ser du ske i Sverige närmaste 5 åren?
2015-07-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Endast 1000 st tillfrågade i senaste undersökningen så man ska ta det med en stor nypa salt. Iofs skrämmande att SD närmar sig 20%. Långt till val men skulle inte förvåna mig om man får mellan 15 o 20% i nästa val. Dock kommer inget parti att ta i SD ens med en tång. Så deras inflytande kommer fortsätta vara noll.
Surt sa räven Återkom gärna med lite vederhäftig kritik
2015-07-24, 15:10
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Apropå SDs framgångar i opinionen så undrar man om Brandos policy angående vilka som får handla skor av dem fortfarande gäller.

http://m.youtube.com/watch?v=pILigKffU4g

De lär ju förlora en del kunder om de exkluderar nästan en fjärdedel av befolkningen.
Detta skall nog ses i en historisk kontext. Som jag och många andra tidigare har skrivit i tråden så har PK-eliten alltid trott att SD har nått sitt tak. Det har egentligen aldrig spelat någon roll vilken nivå SD har legat på för tillfället, denna regel har alltid gällt och gäller fortfarande. Jag tror faktiskt att många inom PK-eliten inte ens kan föreställa sig att SD kommer att nå 25, 30 eller 40 procents väljarstöd. Jag tycker att Jimmie Åkesson tydligt satte fingret på detta i Almedalen och reaktionen från regimmedias sida understryker min poäng.

Denna video publicerades dagarna efter riksdagsvalet 2010 och på den tiden så var taket för SD i kulturmarxisternas ögon runt 6 procent, vilket är tillräckligt få för att ett de skulle anse sig ha råd att gå emot deras väljare. Nu är det sannolikt betydligt mer känsligt för ett företag att göra på detta sätt, men jag tror ändå att vissa mindre företag som är nischade på kulturmarxister fortfarande tror att godhetspoängen och därmed tillhörande stödköp från marxister väger upp för att 25 procent av väljarna undviker dem. Det gäller givetvis inte alla företag och jag har svårt att se att något av de större skulle våga sig på något sådant idag.
Senast redigerad av Gynekologstol 2015-07-24 kl. 15:18.
2015-07-24, 15:17
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad bygger resonemanget om "tak" på? Så länge som gammelpartierna agerar gemensamt som ett (1) invandringsaccelererande parti, så har knappast SD något tak.

Alla partier har ett tak. Konservativa väljare utgör högst 20 % av valmanskåren, liberaler 30 % och vänstern ungefär 50 %, där S samlar ungefär 30 %. Därför kommer inte en liberal rösta vänster och en konservativ inte rösta socialdemokratiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tack för ert svar..

Ärligt talat så begriper jag att SD på dryga 23 % och näst största parti känns främmande. Speciellt när det har gått så snabbt.

När det är sagt, så är det dumt att ignorera den vanliga väljaren..., med deras "vanliga" bekymmer, år efter år.
7K säger att detta är ok, SD säger att detta är inte ok !

Vilket parti är det som står närmast väljaren ?

Nej, det är inte klokt att ignorera den vanliga väljaren. Självklart kommer migration- och integrationspolitiken ändras så småningom.

Närmast väljaren beror på vad du står. För mig är det inte SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Ja, så kan det gå när man förlitar sig på "seriösa" opinionsundersökningar. Det man kan undra är om du inte har lärt dig något under de gångna åtta åren.

🔵Eftersom Sifo vid ett tidigare tillfälle menade att taket för SD ligger på 8,1%, behöver du nog inte vara så orolig ... hehehehee!

Jag tror ändå att det är en annan sak att växa från 5 till 13 % än 13 % till 25 %. Det händer så sällan, så alla ändringar måste ske med skepsis. Visas ett för högt stöd kan det också bli en självuppfyllande profetia, då fler verkar tro att det blir acceptabelt att rösta på SD.

Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Prata inte om saker du inte har koll på. Det blir pinsamt när du inte vet vad du talar om. Du rabblar som om du läst allt från aftonbladet. Sverigedemokraterna har dom MEST TROGNA väljarna av ALLA partier. Det är exceptionellt hur trogna vi är. Det är överlägsna siffror i flera sådana mätningar. I en minns jag att 92% av SD:s väljare från 2010 avsåg göra det igen 2014. Övriga partier hade mellan 60-78%.

Det är välkänt inom den här branschen hur trogna väljare Sverigedemokraterna har. Extremt trogna pratar vi om. Plus ett stort tillskott som lett till en dubblering mellan VARJE val.

Förstår du? Du har helt fel och noll koll. Jag vet vad jag talar om. Jag har följt det här i många år och varit med sen SD hade 0,8% i opinionsmätningar. Jag vet vad jag talar om. SD:s väljare är snarare = Har man bytt så kommer man aldrig tillbaka. Man är förlorad för sjuklövern.

Samtidigt är det fler som röstar på SD än som sympatiserar med partiet. Så det är tvådelat. 2014 var det så, tveksamt om det blir så nästa gång. Både Frp i Norge och DF i Danmark har gått bakåt flera val. Dessutom sker befolkningssammansättningen annorlunda ut efter fyra år.
2015-07-24, 15:18
Medlem
RadioDDR1s avatar
Invandringen i all ära, brottsutvecklingen och mörkläggningen men jag tror att spiken i kistan för många var när våra egna politiker sa att svensken

... har ingen kultur och därför är avundsjuka på alla invandrare
... har inte gjort något för det här landet. Allt bra har kommit utifrån
... alla svenska egenskaper är töntiga, dåliga, tråkiga. Våra högtider och traditioner är töntiga
... romer byggde Sverige
... allt svenskt är rena barbariet
... kristendomen är imperialistisk och omodern men Islam däremot är fredens religion och supermodern
osv...

Det är riktigt elakt att försöka ta ifrån ett folk hela deras identitet, speciellt när det är ett folk som varit flitigt, starkt och intelligent som tillsammans lyckats ta Sverige från Europas fattiglapp till ett av världens rikaste och framgångsrikaste länder på rekordfart.

Etablissemanget har pissat på svensken länge nu och till slut tröttnar folk och känner att det är dags att ta ställning. Det är vad som händer nu. Nästan så man tror att det rör sig om något slags socialt experiment där man försöker ta reda på hur länge man kan köra över ett folk innan folket biter tillbaka.
2015-07-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Med nuvarande ökningstakt så växer SD förbi S inom en dryg månad. Blir roligt för riksdagspolitikerna i sjuklövern att komma tillbaka till jobbet i september med rykande färska opinionsundersökningar som alla säger att SD nu är Sveriges största parti...

Jag begriper inte att politikerna och media så blint vägrar inse att folket äntligen vaknat och fått nog och nu reser sig upp i ren protest mot det vansinne som pågår. Vem vaknar först i media och sjuklövern tror ni?

Innerst inne vet man säkert.......men man har sannolikt inte en susning om vad man ska gör åt saken. VAd händer med det partiet som först tillstår att vi måste föra en radikalt striktare migrationspolitik? Vilken trovärdighet har deras företrädare? Vilken trovärdighet har då deras kritik av SD?
2015-07-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Detta skall nog ses i en historisk kontext. Som jag och många andra tidigare har skrivit i tråden så har PK-eliten alltid trott att SD har nått sitt tak. Det har egentligen aldrig spelar någon roll vilken nivå SD har legat på för tillfället, denna regel har alltid gällt och gäller fortfarande. Jag tror faktiskt att många inom PK-eliten inte ens kan föreställa sig att SD kommer att nå 25, 30 eller 40 procents väljarstöd. Jag tycker att Jimmie Åkesson tydligt satte fingret på detta i Almedalen och reaktionen från medias sida på detta påpekande understryker min poäng.

Denna video publicerades dagarna efter riksdagsvalet 2010 och på den tiden så var taket för SD i deras ögon följdaktligen runt 6 procent, vilket är tillräckligt få för att ett de skulle anse sig ha råd att gå emot deras väljare. Nu är det sannolikt betydligt mer känsligt för ett företag att göra på detta sätt, men jag tror ändå att vissa mindre företag som är nischade på kulturmarxister fortfarande tror att godhetspoängen och därmed tillhörande stödköp från marxister väger upp för att 25 procent av väljarna undviker dem. Det gäller givetvis inte alla företag och jag har svårt att se att bågot av de större skulle våga sig på något sådant idag.
Håller med, samt: Jag skulle tex misstänka att de mest rabiata nyliberala debattörerna betalda av näringslivsorganisationerna redan har fått eller snart får munkavle (eller att kranen till syltburken helt enkelt stängs av). Deras arbete har ju visat sig direkt kontraproduktivt. Man kan nog finna liknande exempel i olika yrkesgrupper och mer eller mindre betalda opinionsbildare, SD sympatisörer representerar en stor ekonomisk och politisk kraft numera. Det är så en "värdegrundsändring" kommer till stånd, och vägen till en konkret åsiktsrevidering bland andra grupper har startat.. tror jag. Det går ju tex att vara invandringskritisk och nyliberal, finns egentligen inga motsättningar där. Det är bara i Sverige man har fått en förvriden variant.
2015-07-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Alla partier har ett tak. Konservativa väljare utgör högst 20 % av valmanskåren, liberaler 30 % och vänstern ungefär 50 %, där S samlar ungefär 30 %. Därför kommer inte en liberal rösta vänster och en konservativ inte rösta socialdemokratiskt.

Nej, det är inte klokt att ignorera den vanliga väljaren. Självklart kommer migration- och integrationspolitiken ändras så småningom.

Närmast väljaren beror på vad du står. För mig är det inte SD.

Jag tror ändå att det är en annan sak att växa från 5 till 13 % än 13 % till 25 %. Det händer så sällan, så alla ändringar måste ske med skepsis. Visas ett för högt stöd kan det också bli en självuppfyllande profetia, då fler verkar tro att det blir acceptabelt att rösta på SD.

Samtidigt är det fler som röstar på SD än som sympatiserar med partiet. Så det är tvådelat. 2014 var det så, tveksamt om det blir så nästa gång. Både Frp i Norge och DF i Danmark har gått bakåt flera val. Dessutom sker befolkningssammansättningen annorlunda ut efter fyra år.

Vissa väljare kan helt klart se SD som ett enfrågeparti......kom ihåg tt runt 70% av befolkningen anser att invandringen är för hög. Kom också ihåg att migrationsfrågan stiger kraftigt i angelägenhetsgrad. Så ja, jag tror att många är beredda att rösta SD, trots att de inte kan tänka sig att bli medlemmar i partiet. Det är litet signalpolitik; hej, skärp till migrationspolitiken om ni vill ha era väljare kvar.
2015-07-24, 15:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Denna video publicerades dagarna efter riksdagsvalet 2010 och på den tiden så var taket för SD i kulturmarxisternas ögon runt 6 procent, vilket är tillräckligt få för att ett de skulle anse sig ha råd att gå emot deras väljare.
Dessutom var ju den vedertagna "sanningen" då att alla som röstade SD körde Epatraktor, hade lantmännen-keps & käften full av snus. I den mån dom hade något annat än trätofflor så antogs dom nog köpa sina skor i Ullared eller på Statoil. Så man kände nog inte att man överhuvudtaget riskerade att förlora några kunder alls.

Detta är en risk man tar om man tror på ljugmedias bild av verkligheten.
2015-07-24, 15:28
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessutom var ju den vedertagna "sanningen" då att alla som röstade SD körde Epatraktor, hade lantmännen-keps & käften full av snus. I den mån dom hade något annat än trätofflor så antogs dom nog köpa sina skor i Ullared eller på Statoil. Så man kände nog inte att man överhuvudtaget riskerade att förlora några kunder alls.

Detta är en risk man tar om man tror på ljugmedias bild av verkligheten.
Precis, och det är därför som människor som exempelvis Powergirl hamnade i något slags chocktillstånd dagarna efter valet i höstas. Jag har för mig att han till och med skrev detta helt öppet i den här tråden. I hans och andra sjupartisters ögon så fanns det helt enkelt ingen annan möjlig valutgång än att SD skulle få 7-8 procent och att MP skulle bli tredje största parti.

Det kommer givetvis att vara samma visa efter nästa val då SD har fått 30-40 procent. SCB och Skop kommer säkert att mäta upp ett stöd på cirka 20 procent och då är alla andra utfall omöjliga i deras värld.
Senast redigerad av Gynekologstol 2015-07-24 kl. 15:31.
2015-07-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Innerst inne vet man säkert.......men man har sannolikt inte en susning om vad man ska gör åt saken. VAd händer med det partiet som först tillstår att vi måste föra en radikalt striktare migrationspolitik? Vilken trovärdighet har deras företrädare? Vilken trovärdighet har då deras kritik av SD?

Om de samtidigt byter sina främsta företrädare skulle de bli trovärdiga.
2015-07-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Nu ljuger du väl igen, DF gick inte tillbaka i senaste valet? Att man går tillbaka efter ett (delat) regerings)ansvar är inte sällsynt - men då gäller det förstås först att SD får regeringsansvar. Eller får igenom hela sitt program genom andra till den grad att de inte anses behövas längre. Eller så kommer det em mer radikal varian t av SD, vem vet

Vad menar du med befolkningssammansättningen? Skulle den vara annorlunda, förutom mer invandrare? Skiljer du på "vi" och "dem"? Är du rasist?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in