Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Vad bygger resonemanget om "tak" på? Så länge som gammelpartierna agerar gemensamt som ett (1) invandringsaccelererande parti, så har knappast SD något tak.
Alla partier har ett tak. Konservativa väljare utgör högst 20 % av valmanskåren, liberaler 30 % och vänstern ungefär 50 %, där S samlar ungefär 30 %. Därför kommer inte en liberal rösta vänster och en konservativ inte rösta socialdemokratiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Tack för ert svar..
Ärligt talat så begriper jag att SD på dryga 23 % och näst största parti känns främmande. Speciellt när det har gått så snabbt.
När det är sagt, så är det dumt att ignorera den vanliga väljaren..., med deras "vanliga" bekymmer, år efter år.
7K säger att detta är ok, SD säger att detta är inte ok !
Vilket parti är det som står närmast väljaren ?
Nej, det är inte klokt att ignorera den vanliga väljaren. Självklart kommer migration- och integrationspolitiken ändras så småningom.
Närmast väljaren beror på vad du står. För mig är det inte SD.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wumtata
Ja, så kan det gå när man förlitar sig på "seriösa" opinionsundersökningar. Det man kan undra är om du inte har lärt dig något under de gångna åtta åren.
🔵Eftersom Sifo vid ett tidigare tillfälle menade att taket för SD ligger på 8,1%, behöver du nog inte vara så orolig ... hehehehee!
Jag tror ändå att det är en annan sak att växa från 5 till 13 % än 13 % till 25 %. Det händer så sällan, så alla ändringar måste ske med skepsis. Visas ett för högt stöd kan det också bli en självuppfyllande profetia, då fler verkar tro att det blir acceptabelt att rösta på SD.
Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Prata inte om saker du inte har koll på. Det blir pinsamt när du inte vet vad du talar om. Du rabblar som om du läst allt från aftonbladet. Sverigedemokraterna har dom MEST TROGNA väljarna av ALLA partier. Det är exceptionellt hur trogna vi är. Det är överlägsna siffror i flera sådana mätningar. I en minns jag att 92% av SD:s väljare från 2010 avsåg göra det igen 2014. Övriga partier hade mellan 60-78%.
Det är välkänt inom den här branschen hur trogna väljare Sverigedemokraterna har. Extremt trogna pratar vi om. Plus ett stort tillskott som lett till en dubblering mellan VARJE val.
Förstår du?

Du har helt fel och noll koll. Jag vet vad jag talar om. Jag har följt det här i många år och varit med sen SD hade 0,8% i opinionsmätningar. Jag vet vad jag talar om. SD:s väljare är snarare = Har man bytt så kommer man aldrig tillbaka. Man är förlorad för sjuklövern.
Samtidigt är det fler som röstar på SD än som sympatiserar med partiet. Så det är tvådelat. 2014 var det så, tveksamt om det blir så nästa gång. Både Frp i Norge och DF i Danmark har gått bakåt flera val. Dessutom sker befolkningssammansättningen annorlunda ut efter fyra år.