2015-07-24, 16:26
Medlem
Zebrauts avatar
Hur mobilen stängts av , förstörts , pejlats etc är ju inte så relevant längre då vi redan spånat ett ex antal sidor om det redan och kommer inte så längre förens det släpps på papper.
Senast redigerad av Zebraut 2015-07-24 kl. 16:32.
2015-07-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det blev egentligen kanske inte så fel.

Fuxborg avfärdar fynd i norr (Medelplana) men bekräftar att intressanta fynd gjorts i:
"en sydlig riktning från caféet"

Därav står frågan kring fynd - Skånings Åsaka Kyrka, fortfarande lite öppen. Platsen ligger en bra bit bort (2 mil), men den är i just en sydlig riktning från caféet.

Jag skulle dock hålla för troligt att det är ett par utomhusutövare som kanske varit i farten.
Eller som Fuxborg själv säger med skärpa:
"Det är mycket ryktesspridning"

Ja, jag håller det mer troligt att det är så som du skriver i dom två sista meningarna. Och jag undrar det ja, om mgm varit så långt bort...jag tror nog inte det i varje fall.
2015-07-24, 16:30
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Fakta är att poliser har varit tagna och gråtit efter att ha funnit liket. Det är med andra ord något extremt perverst och sinnessjukt.

En vanlig död 17-årig tjej är en vanlig dag på jobbet.
- Jaha, där fann vi liket, undrar vad jag skall ha till middag när jag kommer hem.

En vanlig, död 17-årig tjej som man har kört kroppen genom en köttkvarn.
- Jaha, där fann vi liket, undrar vad jag skall ha till middag när jag kommer hem. Jag blev sugen på pölsa eller köttfärs av någon anledning.

Poliser är inte direkt några supermänniskor och speciellt inte de som jobbar på landsbygden då jag tror det är mindre mord just där än tex Stockholm. - Vilken människa som helst blir mer eller mindre påverkad utav att träffa på en död kropp. En 17 årig tjej som dels kan vara illa tilltygad pga yttrevåld eller bara den vanliga förruttnelse processen som sätter igång relativt fort.

Jag har själv hittat döda kroppar och det är inte det trevligaste utan satt kvar under första natten. - visserligen var detta en kropp som legat/låg i vatten.
2015-07-24, 16:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Vill minnas att jag läst att 4g ger en noggrannare pejling än 3g och gsm. Men Iphone kom väl inte med 4g förrän på de nyare modellerna.

Kanske inte ens finns 4g i området?

I sådana fall är det väl landsbygds bandet 800 o 900 mhz lite osäker på om det är annorlunda på 2,5 ghz angående positions beräkningen...

I tråden om trippelmordet i Uddevalla fick jag fram koordinaterna för Tele2s master på denna täckningskarta:
http://www.tele2.se/tackningskarta/

Bara Tele2 hade den informationen då men nu är den tydligen hemlig.

Jaha, PTS har tappat kontrollen över masterna:
https://forum.tewss.telia.se/topic/825-var-finns-3g-masten/
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-24 kl. 17:09.
2015-07-24, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det du kallar överdrifter är faktiskt Ironi. Du vet väl vad det är?
Dvs jag är ironisk i de fall då någon helt okritiskt tar till sig en uppgift.
Övervakningsfilmen kommer från ICA och uppgifterna om den lämnades av ICA-ägaren häromdagen. Då hade han redan lämnat in filmen för flera veckor sedan. Det gjorde han ca en vecka efter hon hittats.
Han - ägaren - om någon vet ju varför den lämnades in, och det är det han berättar i tidningsartikeln. Han berättar att balterna var och handlade ca 1930. Han visste mycket väl vem det var eftersom de var stamkunder.

Den ffilmen och den tiden är alltså ett alibi för balterna.
Polisen gillar naturligtvis inte det, och därför ignorerar de filmen. De försöker pressa in händelseförloppet i den nu mycket tighta tidsrymd som finns kvar - men de ser det inte som ett handikapp eftersom de är så förbaskat övertygade om att det bara Måste vara balterna som gjort det.

Polisen försöker därför desperat få tag på spår från tex bilen som är inlämnad på analys.
Trots att den inte gav några resultat vid den första analysen så skickade de in den på ytterligare och mycket grundligare analys.
Dvs det var alltså inte nog med att analysen kom tillbaka negativ.
det var inte nog med att filmen gav dem alibi.

Det betyder att polisen VILL tro att den häktade är skyldig, trots brist på bevis.
BLA därför vill de behålla balten häktad, i förhoppning om att balten ska knäckas av förhören och isoleringen i häktet, trakasserierna från poliser och fångvaktare.
Men så länge de inte har några hårda bevis har de inget på honom, mer än sin TRO.

Poliser brukar ofta hävda att vissa brott är sk "polisiärt uppklarade", trots att tex ingen blivit dömd, trots att en häktad släppts, trots att en misstänkt frias etc.
Detta "polisiärt uppklarat" betyder faktiskt bara att polisen Tror Sig Veta vem det är. De grundar den Tron på "polisiär intuition". Men i realiteten är det ju bara obekräftade fördomar, bara en Tro på något.

Problemet är att denna balt förmodligen råkat ut för just det. Polisen TROR verkligen att det MÅSTE vara han. Så de bryr sig inte ens om att undersöka något annat, de bryr sig helt enkelt inte om att titta på motstridiga bevis som kan fria den misstänkte - eftersom de ju är så övertygade.
Det kan liknas vid fanatism.

Och som tur är så har polisen ännu inte fått all juridisk makt, de är ännu inga "Judge Dredd-figurer". Trots att de inget hellre vill än att bli såm en sån.

Det är psykologiskt sett inte konstigt att poliser utvecklar en så negativ människosyn, eftersom de i sitt jobb blir vana vid att alla (de flesta) som de plockar upp, som de häktar, som åtalas, som misstänks etc, faktiskt ÄR skyldiga och brottslingar - därför börjar poliser utveckla en helt okritisk mentalitet där de direkt betraktar varje person de kommer i kontakt med som garanterat skyldig. I stil med det som den nu berömde väktaren i Göteborg skrek till busschauffören den hade misshandlat och handbojat - "Du måste ju ha fått på dig handbojorna av en anledning!!!!"
Men som vi vet så fanns det ju ingen anledning - det var biljettkontrollanterna som hade gjort fel. Men väktaren kunde helt enkelt inte ta till sig det efterom han blivit så van, så hjärntvättad av att se bara skyldiga i handbojor - så han kunde inte göra annat än att helt okritiskt TRO att busschauffören faktiskt var skyldig.

Samma sak pågår just nu i Lisa-fallet. De inblandade poliserna och åklagaren är så vana vid att alla de misstänker, alla de häktar, är skyldiga - att de även Nu, BLINT tror att det såkalrt måste vara samma sak även i detta fallet.

Därför kan inte de inblandade poliserna och åklagaren att kunna se och acceptera de motstridiga bevisen som kan rentvå balterna, och de kommer inte att se och uppfatta de bevis som finns mot alternativa gärningsmän.
De KAN INTE, eftersom de till 100% TROR att de tagit rätt man.

Därför måste de byta ut personalen här. De måste börja på nytt.

Alibi? För att de handlar 19.30? Väldigt svagt alibi om du frågar mig!
Tar 5 (FEM) min att köra till affären eller pizzerian, max 10min... de har alltså 50 (FEMTIO) minuter innan de kommer till affären som de inte har alibi för...
Man kan göra mycket skit på 50 minuter kan jag säga dig!
2015-07-24, 17:04
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Fakta är att poliser har varit tagna och gråtit efter att ha funnit liket. Det är med andra ord något extremt perverst och sinnessjukt.

- Jaha, där fann vi liket, undrar vad jag skall ha till middag när jag kommer hem.

- Jaha, där fann vi liket, undrar vad jag skall ha till middag när jag kommer hem. Jag blev sugen på pölsa eller köttfärs av någon anledning.

Det är väl tillräckligt jobbigt att finna en mördad 17 åring i ett skåp för en Polis skall bli tagen och gråta , fattar du inte det så är du fan dum i skallen .
2015-07-24, 17:05
Medlem
Citat:

Du siar så rätt, något riktigt avskyvärt har skett
2015-07-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Alibi? För att de handlar 19.30? Väldigt svagt alibi om du frågar mig!
Tar 5 (FEM) min att köra till affären eller pizzerian, max 10min... de har alltså 50 (FEMTIO) minuter innan de kommer till affären som de inte har alibi för...
Man kan göra mycket skit på 50 minuter kan jag säga dig!

Ska utveckla detta en aning!
Ponera att den ena brodern är den som tagit livet av Lisa.
Han fixar och donar så länge han kan, kanske en våldtäkt någonstans, t.ex i ladan/slaktrummet.
Lisa dör pga något som jag inte vill gå in på...
Han ringer sin bror ca 19.15-19.20, och ber om att bli upphämtad och att de ska dra till affären och handla.
I bilen märker den andra brodern att något inte står rätt till, men nämner inget till att börja med.
De går in i affären ca 19.30, handlar sina pizzor och lämnar efter ca 5-10min.
Nu berättar den ena brodern om vad som hänt.

Panik utbryter och de båda börjar diskutera om vad som ska göras...
De åker till slaktrummet, där Lisa fortfarande ligger och panik utbryter återigen.
De kommer överens om att försöka dölja brottet, och resten förklarar sig själv.

Det kan även vara så att kvinnan är med i bilen till affären,, men hon sitter kvar i bilen när bröderna handlar.

Detta är inte på något sätt vad som hänt, det är bara en tankebana jag haft sedan affären blev en bit i pusslet.
2015-07-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Källa på det?

Hur dags stängde de då? Jag menar inte officiell stängningstid för kaféet, utan faktiskt stängningstid.

Om din utsaga är sann ökar det den temporala - och möjligen spatiala - upplösningen, från stängningen och det/de brott som sedan måste ha ägt rum inom enstaka minuter. Förmodad lokal för det initiala brottet (eventuellt överfall e d) är väl ganska säkert just i omedelbar närhet till kaféet.

Läs lite nyheter och artiklar är du snäll!
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/ (Detta har hänt kolumnen)
Tiden de låser dörren är inte intressant då hon skickar ett sms vid 18.23... antagligen är de klara innan den tiden!

Citat:
"Lisa holm stänger kaféet med två kollegor"
Senast redigerad av chrisemil 2015-07-24 kl. 17:16.
2015-07-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Ja, de har ju säkerligen börjat städa tidigare eftersom de kunde stänga och låsa redan vid ca 18.00 tiden istället för vanliga 18.30 tiden.
Då kan man förstå att städningen brukar ta ca 30 minuter
Så låt oss säga att de började städa denna dag ca 17.30
Ungefär

Det är inte självklart att de kan sluta mycket tidigare än vanligt pga att de börjar städa tidigare. Flera saker ska likväl vara stand by fram till stängning.

Skillnaden är att de ägnar sig åt städning och inte åt kunder den sista tiden. Tänk på, att stänga ett fik/ matställe på 30 minuter utifrån livsmedelsverkets alla restriktioner, är väldigt kort tid.

Har man mycket kunder fram till stängning tar antagligen stängningen längre tid än så.
2015-07-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Såvitt vi känner till (tror jag) så krävs det att mobilen haft någon form av GPS-positionering påslagen för att kunna göra så exakta bedömningar. Kan den ha haft det? Tja, det är väl inte omöjligt. Hon kan ha kopplat på någon karttjänst för att få hjälp med hur hon skulle köra hem (hon kanske fortfarande var osäker på vägen).

I annat fall skulle jag nog försiktigt tolka polisens uttalande som att man av mastningen kan se att hon befinner sig inom en sektor för den mast som tar emot och skickar vidare SMS:et som täcker in caféet. Beroende på vilken mast det var kan hon dock ha befunnit sig åtskilliga hundratals meter i någon annan riktning.

Reservation för att man via nån slags triangulering om hon även varit i någon annan masts täckningsområde kan förfina positioneringen ytterligare.

Även detta lär vi få svar på i FUP vid ev. åtal.

Yppndeförbudet gör ju att vi inget vet.

I dag tänkte jag på Lisa och telefonen. Om hon hade känt sig hotad efter att ha skickat smset så kan hon ju ha ringt pappa eller 112, en sak vi inte vet ännu. Det kan ha förargat Litauern och varit en bidragande orsak till den snabba reaktionen från alla, och den befogade oron.

Det måste ju ha funnits något som skedde som ledde till att Lisa avhändes telefonen. Och att telefonen förstördes. Det tyder på ilska från gärningsmannen.
2015-07-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Yppndeförbudet gör ju att vi inget vet.

I dag tänkte jag på Lisa och telefonen. Om hon hade känt sig hotad efter att ha skickat smset så kan hon ju ha ringt pappa eller 112, en sak vi inte vet ännu. Det kan ha förargat Litauern och varit en bidragande orsak till den snabba reaktionen från alla, och den befogade oron.

Det måste ju ha funnits något som skedde som ledde till att Lisa avhändes telefonen. Och att telefonen förstördes. Det tyder på ilska från gärningsmannen.

Eller så beror det på panik eftersom denna dödat någon? Kanske.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in