Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Frågan man kan ställa sig om detta var första gången eller om det finns någon eller några försvunna och nedgrävda flickor i Litauen eller på någon annan plats där sällskapet uppehållit sig tidigare.
Tror nog att det är sannolikt, att predatorn då undkommit, en flicka i Litauen genererar knappast samma sökande och intresse som det gjorde i detta fall.
Polisen bör nog undersöka detta, i det fall de inte redan börjat.
Kanske var detta rovdjurets första försök och grova brott, men det är långt ifrån säkert att LH var debuten för rovdjuret från Litauen.

Det är mer sannolikt att denne Litauer är en brottsling som kommit undan tidigare, än att detta skulle vara första gången han begår ett brott.

Att skaffa alibi via mamma är banalt, när det vore mer logiskt att utgå ifrån att det inte berör en, om man är oskyldig!

Det som gör litauern banal, och själva brottets genomförande banalt är brottsplatsen och att han håller sig inom bekanta områden, där han är bekant och trygg.

Litauen är ökänt för sin brottslighet och traficking, med kvinnor och barn som ingen verkar sakna. Det som ger mig starka vibbar är just brodern och frun som inte vill bli inblandade och inte envist vidhåller storebrors oskuld som familj brukar göra.

Det är ett hänsynslöst brott med med ung flicka som offer. Drifter, sex och andra komponenter som innebär att det vore unikt om gärningsmannen plötsligt blev denna slags brottsling vid en relativt hög ålder. Jag tror som dig, att det hänt en hel del innan som familjen känner till och att det finns ouppklarade brott där Litauern kommit undan. Min tanke är att han har kommit undan tidigare, och därför vågar begå detta brott i Sverige, i de omgivningar han bor och har sin försörjning. Hans kalkyl bygger på erfarenheten att det är riskfritt. En kalkyl på hur brott hanteras av polis och allmänhet i Litauen!

Som Litauer anställd som dräng och allt i allo har han ingen vetskap om hur vanliga svenskar lever och håller ordning på sina flickor. Vi har inga flickor som dagligen köps och säljs inom och utom landet, som ingen saknar eller utreder. Det som pågår med unga flickor i Östeuropa tolereras inte i sverige.

Jag tror på ensam gärningsman; den äldre Litauern. Familjen blev inblandade när brottet var fullbordat. Det får mig att undra om frun och lillebror var så förvånade! De vet nog en hel del som gör att de vill distansera sig. Därav förklaringen till att de släptes, och fick åka hem.

Slutligen så vill jag särskilt påtala att en flickkropp väger lätt som en fjäder för en grovarbetare från Östeuropa! 50 kilo är två säckar betong, en halv skottkärra med grus, ingenting att lyfta i jämförelse med med de lyft dessa grovjobbare gör dagligen på ett bygge eller på bondgården. Det är just därför de är anställda! Min slutsats blir därför en ensam gärningsman. Ett okomplicerat brott, trots vidrigheten.
2015-07-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Varför kan folk inte bara strunta i vad försvarare och åklagare häver ur sig, parter som är uppenbart partiska och istället förlita sig på den objektivt opartiska sidan, dvs. domstolen, där åtta rådmän/hovrättsråd gjort bedömningen att det förefaller sannolikt att den häktade begått brottet.

Varför ska man försvåra saker och ting helt i onödan?

Därför att man uppenbarligen tar allt som åklagaren säger som en sanning på detta ställe. Sedan kryddat med ett resonemang som går ut på - DET KAN VARA SÅ ATT ........

Givetvis kan det var så att DET KAN VARA SÅ ATT allt är filmat av ett filmteam från SVT samt att mordet har skett inför ett fullsatt Ullevi inför 40.000 vittnen och det är detta som åklagaren kan avse med viss teknisk bevisföring. Det verkar vi har två läger på detta forum. Dom som anser att han måste med 100% säkerhet vara skyldig eftersom åklagaren säger det, han är från Litauen, han ser skyldig ut samt hans frus vikt. Det är för dessa vi försöker pedagogiskt vissa på hur fel dom och deras Gud åklagaren tänker. Vilka är vi som tillhör det andra gänget. Jag skulle säga att det är vi som kan tänka självständigt och är ute efter sanningen. Dom andra är ett gäng emotionella vulkaner medan vi andra är skarpa intellekt som neutralt och knivskarpt kan utreda olika gärningsmän och scenarios.
2015-07-22, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det är inte alls löst.Fallet blir löst först när en GM dömts och där är vi inte ännu.

Nu ska vi inte joxa till det med ytterligare begreppsförvirringar. Fallet är löst polisiärt och kommer få sin epilog i domstol, med en livstidsdom för denne mördare.
2015-07-22, 13:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu ska vi inte joxa till det med ytterligare begreppsförvirringar. Fallet är löst polisiärt och kommer få sin epilog i domstol, med en livstidsdom för denne mördare.
Det har vi långtifrån sett än. - Och framför allt: Vi har inte hört vad den nu häktade har att säga till sitt försvar.

Vidare vet vi inte dödsorsak, eller de närmare omständigheterna kring dödsfallet.
2015-07-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Därför att man uppenbarligen tar allt som åklagaren säger som en sanning på detta ställe. Sedan kryddat med ett resonemang som går ut på - DET KAN VARA SÅ ATT ........

Givetvis kan det var så att DET KAN VARA SÅ ATT allt är filmat av ett filmteam från SVT samt att mordet har skett inför ett fullsatt Ullevi inför 40.000 vittnen och det är detta som åklagaren kan avse med viss teknisk bevisföring. Det verkar vi har två läger på detta forum. Dom som anser att han måste med 100% säkerhet vara skyldig eftersom åklagaren säger det, han är från Litauen, han ser skyldig ut samt hans frus vikt. Det är för dessa vi försöker pedagogiskt vissa på hur fel dom och deras Gud åklagaren tänker. Vilka är vi som tillhör det andra gänget. Jag skulle säga att det är vi som kan tänka självständigt och är ute efter sanningen. Dom andra är ett gäng emotionella vulkaner medan vi andra är skarpa intellekt som neutralt och knivskarpt kan utreda olika gärningsmän och scenarios.
Tror du på teknisk bevisning?
2015-07-22, 13:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Apropå begreppsförvirring. Polisiärt uppklarat är fall där GM är död eller minderårig, brottet är preskriberat eller målet har gått till åtal. Såvitt jag vet är inget av detta uppfyllt.
2015-07-22, 13:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget

Det är inte 100 procent säkert att han det är rätt man som är häktad, de är däremot sannolikt att det är rätt man som är häktad.

Det är inte åklagaren som till sist gjort den bedömningen, utan 8 rådmän/hovrättsråd. Det är en sak att inte lita på en åklagare men hur förklarar man att inte lita de lagfarna domarna.
2015-07-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag menade inte att tidsfönstret ca 18:30-19:30, från LH:s arbetsplats eller omedelbara närhet till den eller de misstänktas besök i affär/pizzeria en timme senare, är snävt i den bemärkelsen att det skulle utesluta skuld, bara att ramen inom vilken mycket ska inträffa (övermanning/mord och åtminstone tillfällig placering av sårat/dött offer) är väldigt tajt, och det är utredningsmässigt bra tror jag; ju högre temporal upplösning desto bättre. Men brotten (mord, griftefridsbrott... spekulation: våldtäkt?) kan ju vara uppdelade i ett längre händelseförlopp.

Men det kanske bara är en trådsanning, det där med affär/pizzeria kl 19:30? Liksom en gammal uppgift på tråden om att de misstänkta enligt deras (brödernas) mor drack kaffe i/utanför bostaden på den förmodade morddagen (söndagen LH försvann) kl 18:15? Jag minns att någon påpekade att det var ganska blåsigt då och föga troligt att någon skulle sitta ute och dricka kaffe eller grilla eller vad som nu påstods. Jag vill inte spä på ev trådsanningar, istället mana någon som kan bekräfta om uppgiften om besöket i affären kl 19:30 är ett vittnesmål via medierna eller en "råttan i pizzan-myt".
2015-07-22, 13:55
Medlem
Citat:

Hur vet du att det är löst?
2015-07-22, 13:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Har hänt förr. Sambon till Annelie Ojonen satt väl ca ett år på indicier där fanns inte ens en kropp...

Länkade nyss till en morddömd (8 år) som dömdes på indicier men som överklagade i HR och vann..
2015-07-22, 13:58
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så alla analyssvar är inne redan och det ska hinnas med delgivning och väcka åtal så att FUP släpps inom en vecka?
DET är snabbt jobbat!

Det slutgiltiga obduktionsprotokollet kommer inte vara klart förrän "om tre veckor" så jag tror nog inte att det väcks åtal och FUP släpps redan på tisdag. Fast du kanske var ironisk

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades/
Obduktionen för att fastställa hur Lisa Holm bragts om livet är klar och det har lämnats en muntlig preliminär rapport av rättsläkaren. Enligt Anette Olsson kommer det slutliga obduktionsprotokollet tidigast om tre veckor. Hon vill dock inte uppge hur Lisa Holm dödades.
2015-07-22, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Yppandeförbud är utöver förundersökningssekretess

Har inte ett dugg med saken att göra.
Det är yppandeförbud under pågående förundersökning. Ge mig EN anledning till att de skulle släppa detta inom en vecka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in