Citat:
Ursprungligen postat av
Ka7700
Haha måste svara mig själv
Tänkte på att om sms skickades vid tex ladan
Kan man se/utläsa så tydligt var mobilen befann sig? Via master?
Tex baksida av cafeet kontra lada?
Finner det något otroligt då det endast handlar om meter
Kan det vara så att sms skickades längre ifrån moppen?
Tex söderut?
Nej, man vet inte med någon större noggrannhet vart SMS:et skickades ifrån om man inte pejlade telefonen då det skickades. Det är glest mellan masterna på landet och det blir en väldigt grov uppskattning. Positionerna och signalstyrkorna som sparas är det som masten ser och det som telefonen är ansluten till. Normalt sett så sparar man inte undan signalstyrkorna på de master som telefonen inte är ansluten till. Detta vet bara mobilen om, även om den skickar upp detta till nätet kontinuerligt. Dock sparar man inte detta i nätet i normalfallet då det blir gigantiska mängder med data, men om man följer en mobil live så kan man ju begära att detta skall sparas undan.
Man kan dock oftast få en hyfsad uppfattning om både det ena och det andra baserat på att lägga ihop data.
Nu hade ju LH en Apple-produkt, men hade det varit en Android-mobil så hade ju polisen med kätthet kunnat ta ut väldigt detaljerade data ur Googles servrar med enbart hennes användare och lösen som nyckel (exempelvis direkt i laptopen hennes) genom att gå in på platshistoriken. Den berättar vilken basstation du är uppkopplad på och vid vilket klockslag. Den loggar ytterst detaljerat vad du gör. Jag gissar att Apple gör likadant...
När jag tittar på mina egna loggar från Google så kan jag följa upp val av lunchrestauranger, butiker jag besökt, val av resväg till jobbet, restid, alla klockslag, tankningar osv...
...har jag dessutom detaljerad loggning aktiv så blir det ännu mer och om man kör Googles navigering så missas ingenting...
Och eftersom jag antar att LH inte hade något lösenord för att komma åt informationen i datorn (som de flesta har, möjligen ett enkelt lösenord som föräldrarna känner till för inloggning i själva datorn), så var all information från Apple nog lätt tillgänglig. Frågan jag inte har ett svar på är dock hur mycket som är lättillgängligt från Apple. Som sagt var, hos Google kan man få fram nästan allt...