Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 23:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Just hur förståndigt tycker du att det är att peka ut en gärningsman till ett brott som har en tydlig kravprofil som den utpekade gärningsmannen helt enkelt inte kan uppfylla?

-caféet var en relativt sett befolkad omgivning. Där hade inga större bråk kunnat uppstå under denna tidpunkt (kring 18 - hela svenska folkets familjesamlingstidpunkt) utan att någon hade hört.
- Det fanns inga spår efter konflikt - alls!

Alltså - caféet var ingen brottsplats - alls!
Det innebär att alla hysteriska hypoteser om en ond balt som lömskt stod och väntade in stackars lilla oskyldiga med ack så godtrogna och välartade flickan Lisa helt enkelt måste läggas åt sidan. Åtminstone tills vidare.

Om - OM - hon rövades bort där och då. Så måste vissa krav uppfyllas.
Och då faller en förstagångsförrytare bort, och in kommer istället en van återfallsförbrytare. Den häktade är högst ovan, okänd i alla myndighetsregister och med mkt bra sociala och arbetsreferenser.
Hade det varit en återfallsförbrytare så är chansen att det slumpade sig så illa att han bara råkade köra förbi just där och då. Dvs i stil med "ödesbestämt."

Vi måste alltså överge den häktade.

Vi måste istället se på vem det är som vanligtvis utför sådana här brott.
Och då hamnar vi i kategorin "Bekanta."

Från det kan man sen spekulera kring hur det gick till, och väga de olika alibina och potentiella gärningsmännen.
Tex är det helt logiskt att köra tillbaka en moped och glömma nyckeln om man är i chock.

Att hon körde iväg för att träffa någon är inte heller omöjligt. Dessutom hade hon tid som jag visade. Hon hade kunnat göra flera varv runt caféet, Källby och mobilskalet-stället under tiden från 18 till 1830.

Fråga - exakt Vilken pappa är så extremt nojig över sin 17-åriga dotter att han börjar leta efter henne efter endast ... en halvtimmes försök att få tag på henne?
Dvs hon smsade 1823. Han gav sig iväg 1920 ungefär, eftersom han kom fram 2020 ungefär. Det borde ha tagit ungefär en timme för henne att köra hela vägen hem. Dvs ungefär 1930 - 2000.
Men pappan gav sig Omedelbart ut och letade.
Visst måste han ha varit med om att hennes dotter inte svarar omedelbart många, många gånger innan dess. Särskilt med tanke på att hon var en populär flicka.

VEM skiter på sig pga en halvtimmes/timmes telefontystnad? Som har tonårsbarn?
Något stämmer inte riktigt där känns det som.
Han gav sig av ca kl 20. Dottern messade 18:23 att hon var på väg hem, och hade ca en timmes resväg, dvs hemkomst ca 19:23. Att sakna henne, ringa utan svar och ge sig av kl 20 är ett fullkomligt normalt föräldrabeteende.
2015-07-13, 23:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Just hur förståndigt tycker du att det är att peka ut en gärningsman till ett brott som har en tydlig kravprofil som den utpekade gärningsmannen helt enkelt inte kan uppfylla?

-caféet var en relativt sett befolkad omgivning. Där hade inga större bråk kunnat uppstå under denna tidpunkt (kring 18 - hela svenska folkets familjesamlingstidpunkt) utan att någon hade hört.
- Det fanns inga spår efter konflikt - alls!

Alltså - caféet var ingen brottsplats - alls!
Det innebär att alla hysteriska hypoteser om en ond balt som lömskt stod och väntade in stackars lilla oskyldiga med ack så godtrogna och välartade flickan Lisa helt enkelt måste läggas åt sidan. Åtminstone tills vidare.

Om - OM - hon rövades bort där och då. Så måste vissa krav uppfyllas.
Och då faller en förstagångsförrytare bort, och in kommer istället en van återfallsförbrytare. Den häktade är högst ovan, okänd i alla myndighetsregister och med mkt bra sociala och arbetsreferenser.
Hade det varit en återfallsförbrytare så är chansen att det slumpade sig så illa att han bara råkade köra förbi just där och då. Dvs i stil med "ödesbestämt."

Vi måste alltså överge den häktade.

Vi måste istället se på vem det är som vanligtvis utför sådana här brott.
Och då hamnar vi i kategorin "Bekanta."

Från det kan man sen spekulera kring hur det gick till, och väga de olika alibina och potentiella gärningsmännen.
Tex är det helt logiskt att köra tillbaka en moped och glömma nyckeln om man är i chock.

Att hon körde iväg för att träffa någon är inte heller omöjligt. Dessutom hade hon tid som jag visade. Hon hade kunnat göra flera varv runt caféet, Källby och mobilskalet-stället under tiden från 18 till 1830.

Fråga - exakt Vilken pappa är så extremt nojig över sin 17-åriga dotter att han börjar leta efter henne efter endast ... en halvtimmes försök att få tag på henne?
Dvs hon smsade 1823. Han gav sig iväg 1920 ungefär, eftersom han kom fram 2020 ungefär. Det borde ha tagit ungefär en timme för henne att köra hela vägen hem. Dvs ungefär 1930 - 2000.
Men pappan gav sig Omedelbart ut och letade.
Visst måste han ha varit med om att hennes dotter inte svarar omedelbart många, många gånger innan dess. Särskilt med tanke på att hon var en populär flicka.

VEM skiter på sig pga en halvtimmes/timmes telefontystnad? Som har tonårsbarn?
Något stämmer inte riktigt där känns det som.

Orsaken till att det inte stämmer beror på att du uppgett fel tider. Vad jag förstått gav sig väl pappan iväg runt kl 20 och kom fram tidigast kl 21. Så pappan väntade runt 30-40 min efter att ha fått ett sms om att hon var på väg. Det gick inte att nå henne via telefon när hon blev mer och mer försenade. Med risk för att tugga detta som tas upp var tredje dag, så säger de med tonårsbarn i tråden att de skulle reagera på samma sätt.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-13 kl. 23:05.
2015-07-13, 23:01
Avslutad
Citat:
En krossad telefon skulle också kunna passa in i scenariot en svartsjuk älskare.
Tex om han krävt få läsa hennes sms, se hennes bilder etc. Och där sett något som han inte ville se. Sen bli rasande och kasta telefonen i marken så batteriet hoppade ut och telefonen stängdes av. Efter det kan ju ett längre bråk ha fortsatt och sen eskalerat utom kontroll.
När hon sen var borta så plockade han upp de bitar han fick tag på och hoppade på hennes moped och körde tillbaka den. Sen springa hem och hämta bil för att framkta liket etc.
Telefonen är också möjlig, men sen kan jag tyvärr inte hålla med om din teori.
2015-07-13, 23:02
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, antingen hade GM ont om tid, eller så ville han att kroppen skulle hittas och bara dölja mordplatsen. Troligen det senare, då kroppen hittades på en plats där den garanterat skulle hittas förr eller senare.
Ja precis. Mördaren ville att kroppen skulle hittas - just där den hittades.
Liksom han också ville att mopeden kulle hittas.
Det enda han inte ville skulle hittas var mordplatsen och spåren som pekade på honom själv.
Vad bättre än att rikta polisen mot tre gästarbetande balter?
2015-07-13, 23:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Snuten ryktas ju ha knackat på hemma hos balterna redan samma natt som BO försvann så det är ju klart att MGM har känt flåset redan från dag ett. Det är också därför som jag inte håller styckning för helt osannolikt. Antingen för att då kunna smuggla ut en bit i taget från Martorp när sökinsatserna närmade sig eller för att kunna gömma kvarlevorna i ett utrymme som är för litet för att hela kroppen ska få plats.
Varför gjorde de inte det då? Och en bit i taget? Spelar det någon roll om polisen ser en kropp eller en kroppsdel i bagageluckan?
2015-07-13, 23:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
En krossad telefon skulle också kunna passa in i scenariot en svartsjuk älskare.
Tex om han krävt få läsa hennes sms, se hennes bilder etc. Och där sett något som han inte ville se. Sen bli rasande och kasta telefonen i marken så batteriet hoppade ut och telefonen stängdes av. Efter det kan ju ett längre bråk ha fortsatt och sen eskalerat utom kontroll.
När hon sen var borta så plockade han upp de bitar han fick tag på och hoppade på hennes moped och körde tillbaka den. Sen springa hem och hämta bil för att framkta liket etc.

Efter matchen 8 mil bort så gick hela fotbollslaget ut och åt. Gossen hade inte hunnit dit så exet kan ni lägga helt åt sidan. Han passar in i statistiken, men inte in i verkligheten. Det är därför han inte diskuteras längre i tråden.
2015-07-13, 23:07
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det beror nog på att de har yppandeförbud. De har säkert fått förhållningsregler om att inte uttala sig i media.
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
De har yppandeförbud (dvs får ej uttala sig).
Dessutom är de fortfarande misstänkta!

Jag köper inte det. Brott mot yppandeförbud ger böter. Deras man tillika bror är häktad för mord med livstid som förmodad straffsats och de är själva fortfarande misstänkta. Varför inte ta chansen och böla ut hur oskyldiga dom är?

-Nej, advokaten sa att jag kan få 5000 kronor i böter så bäst att inte tala med pressen.

Hade jag varit oskyldig hade jag gett blanka fan i nåt yppandeförbud när jag kommit hem till Litauen

Yppandeförbudet och den fortsatta tystnaden är anmärkningsvärd. Nästan som att rikets säkerhet står på spel och att media därför gått med på att inte luska vidare.
Senast redigerad av f839444 2015-07-13 kl. 23:14.
2015-07-13, 23:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Jag köper inte det. Brott mot yppandeförbud ger böter. Deras man tillika bror är häktad för mord med livstid som förmodad straffsats och de är själva fortfarande misstänkta. Varför inte ta chansen och böla ut hur oskyldiga dom är?

-Nej, advokaten sa att jag kan få 5000 kronor i böter så bäst att inte tala med pressen.

Hade jag varit oskyldig att jag gett blanka fan i nåt yppandeförbud när jag kommit hem till Lituaen

Yppandeförbudet och den fortsatta tystnaden är anmärkningsvärd. Nästan som att rikets säkerhet står på spel och att media därför gått med på att inte luska vidare.
Rättegången kommer inte att ske i pressen. Vad de än bölar så kommer inte NB att avföras.
2015-07-13, 23:11
Medlem
Har det framkommit hur hon mördades?
Vilka skador som är på kroppen?
2015-07-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Snuten ryktas ju ha knackat på hemma hos balterna redan samma natt som BO försvann så det är ju klart att MGM har känt flåset redan från dag ett. Det är också därför som jag inte håller styckning för helt osannolikt. Antingen för att då kunna smuggla ut en bit i taget från Martorp när sökinsatserna närmade sig eller för att kunna gömma kvarlevorna i ett utrymme som är för litet för att hela kroppen ska få plats.

Jag ser det troligt att GM var rädd för att transportera ett lik i en bil när polisen fanns i området än att han skulle våga att köra omkring med ett lik hur som helst, som dessutom kanske luktade. Han kanske var "uppjagad/skrämd" varje gång han såg en polis och då ger man sig nog inte ut med sin bil med ett lik i.
2015-07-13, 23:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av f839444

Hade jag varit oskyldig att jag gett blanka fan i nåt yppandeförbud när jag kommit hem till Litauen

Kuriosa kring yppandeförbud.
http://www.svd.se/advokat-utesluten-efter-lacka_277793
2015-07-13, 23:12
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättegången kommer inte att ske i pressen. Vad de än bölar så kommer inte NB att avföras.
Men det där är ju inte helt sant. Vad pressen skriver påverkar såklart. Även om man inte vill att det ska vara så.

Yppandeförbud under utredning är enligt åklagarmyndigheten väldigt ovanligt:

Citat:
Det förs ingen statistik över beslut om yppandeförbud, varken yppandeförbud under förundersökning eller yppandeförbud i domstol.

I en granskning som riksdagens justitieutskott publicerade år 2004 framgår att yppandeförbud används mycket sällan. Cirka 1/3 av landets tingsrätter uppgav att man inte alls tillämpat yppandeförbud under den period som undersökningen omfattade – åren 2001 och 2002.

De flesta av tingsrätterna som använt bestämmelsen hade bara gjort det vid enstaka tillfällen, och då i princip enbart vid häktningsförhandlingar. De ärenden där domstolarna beslutat om yppandeförbud rörde sig i huvudsak om mycket allvarlig brottslighet; komplicerade och grova brott med stort massmedialt intresse.

Enligt samma rapport förefaller det vara ännu mer ovanligt att åklagare beslutar om yppandeförbud under utredningsstadiet. Det finns ingenting som tyder på att förhållandena i mitten av 2010-talet avviker från hur det var tio år tidigare.
Senast redigerad av f839444 2015-07-13 kl. 23:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in