2015-07-24, 14:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag vill ha det till Fredag kväll den 12/7 när de greps?
Söndagen då Lisa försvann har det väl endast talats om kaffedrickandet 18.15 samt den tillkomma uppgiften om pizzaköpet?

Det enda gången som fiskandet nämnts var när mamman sa att den yngre sonen var och fiskade just innan sönerna blev tagna till förhör.
2015-07-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det var kuling. Inte bästa fiskevädret. Men somliga kanske gillar att kasta lina i motvind, så varför inte.

Det mamman säger är ju en trådsanning. Vi har inget belägg på att det hon påstår stämmer. Hon är ju inte vittne till det själv utan upprepar vad en okänd person sagt. Det är ju likadant som att nån här i tråden säger sig veta nåt om försvinnandet/mordet som sedan andra tar som fakta och baserar ett helt Hollywoodmanuskript på.

11m/s är en mild kuling / hård bris, det går absolut att kasta lina då.

Det mamman säger är vad media säger, därav ingen trådsanning...
Visst kan det vara påhittat från henne, men det är inte någon i tråden som kommit på det.
2015-07-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Citat
Polisen har genom pejling kunnat fastställa varifrån hon skickade sitt sista sms, det till föräldrarna, från en plats i närheten av mopeden.

Kan hon ha skickat sms från ladan? Eller om det var GM som skickade?

För övrigt står det även att Lisas batteri var dåligt. Då vet jag det

Källa: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2740259-spar-hittat-efter-forsvunnen-17-aring

Haha måste svara mig själv
Tänkte på att om sms skickades vid tex ladan
Kan man se/utläsa så tydligt var mobilen befann sig? Via master?
Tex baksida av cafeet kontra lada?
Finner det något otroligt då det endast handlar om meter

Kan det vara så att sms skickades längre ifrån moppen?
Tex söderut?
2015-07-24, 14:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
11m/s är en mild kuling / hård bris, det går absolut att kasta lina då.

Det mamman säger är vad media säger, därav ingen trådsanning...
Visst kan det vara påhittat från henne, men det är inte någon i tråden som kommit på det.

Jag förstår inte det viktiga i vad du vill få fram med fiskandet. Har du nån teori om det som rör Lisa? Att MGM var och fiskade då med sin bror och därför är oskyldig? har du hört det från nån? Annars kan vi lägga fiskandet åt sidan. Likaså vad du tycker är en exakt och korrekt terminologi på vad som är en trådsanning.
2015-07-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag förstår inte det viktiga i vad du vill få fram med fiskandet. Har du nån teori om det som rör Lisa? Att MGM var och fiskade då med sin bror och därför är oskyldig? har du hört det från nån? Annars kan vi lägga fiskandet åt sidan. Likaså vad du tycker är en exakt och korrekt terminologi på vad som är en trådsanning.

Nej, jag tog bara upp det för att det nämnts och skrivits.
Var inte jag som fortsatte älta det.
Som sagt innan så är jag hyfsat säker på att man har rätt personer misstänkta, i min värld iaf.
Jag ville väl undermedvetet försöka kartlägga vad bröderna gjorde på söndagen.
Det var ju snack om att de skulle jobbat i ladan under söndagen, vilket jag inte tror de gjorde.
Att de/en ändå är där skulle kanske lite långsökt betyda att ett överfall var planerat!
2015-07-24, 14:33
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Så här såg taket ut vecka 24:
http://z.cdn-expressen.se/images/69/4c/694cb93023e44a2293411414545e4184/16x9/645@70.jpg
I tisdags var taket färdigt när jag var där .
2015-07-24, 14:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Tex söderut?

Såvitt vi känner till (tror jag) så krävs det att mobilen haft någon form av GPS-positionering påslagen för att kunna göra så exakta bedömningar. Kan den ha haft det? Tja, det är väl inte omöjligt. Hon kan ha kopplat på någon karttjänst för att få hjälp med hur hon skulle köra hem (hon kanske fortfarande var osäker på vägen).

I annat fall skulle jag nog försiktigt tolka polisens uttalande som att man av mastningen kan se att hon befinner sig inom en sektor för den mast som tar emot och skickar vidare SMS:et som täcker in caféet. Beroende på vilken mast det var kan hon dock ha befunnit sig åtskilliga hundratals meter i någon annan riktning.

Reservation för att man via nån slags triangulering om hon även varit i någon annan masts täckningsområde kan förfina positioneringen ytterligare.

Även detta lär vi få svar på i FUP vid ev. åtal.
2015-07-24, 14:43
Medlem
Citat:

Tex söderut?

Nej, man vet inte med någon större noggrannhet vart SMS:et skickades ifrån om man inte pejlade telefonen då det skickades. Det är glest mellan masterna på landet och det blir en väldigt grov uppskattning. Positionerna och signalstyrkorna som sparas är det som masten ser och det som telefonen är ansluten till. Normalt sett så sparar man inte undan signalstyrkorna på de master som telefonen inte är ansluten till. Detta vet bara mobilen om, även om den skickar upp detta till nätet kontinuerligt. Dock sparar man inte detta i nätet i normalfallet då det blir gigantiska mängder med data, men om man följer en mobil live så kan man ju begära att detta skall sparas undan.

Man kan dock oftast få en hyfsad uppfattning om både det ena och det andra baserat på att lägga ihop data.

Nu hade ju LH en Apple-produkt, men hade det varit en Android-mobil så hade ju polisen med kätthet kunnat ta ut väldigt detaljerade data ur Googles servrar med enbart hennes användare och lösen som nyckel (exempelvis direkt i laptopen hennes) genom att gå in på platshistoriken. Den berättar vilken basstation du är uppkopplad på och vid vilket klockslag. Den loggar ytterst detaljerat vad du gör. Jag gissar att Apple gör likadant...

När jag tittar på mina egna loggar från Google så kan jag följa upp val av lunchrestauranger, butiker jag besökt, val av resväg till jobbet, restid, alla klockslag, tankningar osv...
...har jag dessutom detaljerad loggning aktiv så blir det ännu mer och om man kör Googles navigering så missas ingenting...

Och eftersom jag antar att LH inte hade något lösenord för att komma åt informationen i datorn (som de flesta har, möjligen ett enkelt lösenord som föräldrarna känner till för inloggning i själva datorn), så var all information från Apple nog lätt tillgänglig. Frågan jag inte har ett svar på är dock hur mycket som är lättillgängligt från Apple. Som sagt var, hos Google kan man få fram nästan allt...
2015-07-24, 14:43
Medlem
Citat:

Tex söderut?
Ca 50 cm om man begär en sån analys. Och har kontakt med två master, kontakt med en mast samma avstånd men kan inte ange riktning så noga.
2015-07-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Ca 50 cm om man begär en sån analys. Och har kontakt med två master, kontakt med en mast samma avstånd men kan inte ange riktning så noga.

Och om operatören sparar så detaljerad information, många operatörer gör inte det.

Jag vet exempelvis operatörer som knappt sparar några data alls, utan gör all felsökning och uppföljning i realtid med den felanmälande kundens IMSI som nyckel...
...andra operatörer sparar väldigt mycket data för att kunna följa upp och återskapa problem i efterhand...
2015-07-24, 14:47
Medlem
CaraDelevingnes avatar
Vad hände med ryktet i tråden om att man hittat ett par svarta spetstrosor nära den där kyrkan i området? Tror det var någon som skrev att han varit med i MP:s sökning. Hörde inget mer om det förutom på just den sidan inlägget skrevs på. Vill inte starta ett rykte eller så men tyckte det var märkligt att så få reagerade på det.
2015-07-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaraDelevingne
Vad hände med ryktet i tråden om att man hittat ett par svarta spetstrosor nära den där kyrkan i området? Tror det var någon som skrev att han varit med i MP:s sökning. Hörde inget mer om det förutom på just den sidan inlägget skrevs på. Vill inte starta ett rykte eller så men tyckte det var märkligt att så få reagerade på det.

Spetstrosor? Säkert någon som trollade fram det...
Man hittade delar till en klocka, men detta var inget som tillhörde Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in