2015-07-24, 12:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Tänk om LH såg några typer som tänkte stjäla någonting i baracken / ladan osv och hon gick dit för att säga att hon ska anmäla dem till polisen och då...

Nja, om Lisa såg några där som höll på med något torde hon väl ha antagit att de arbetade eller åtminstone hörde hemma där. Tror knappast hon hade sån koll på personerna som arbetade där att hon genast förstod det var tjuvar i så fall. Och om hon varit övertygad om detta skulle hon nog ha ringt polisen snarare än att konfrontera potentiellt farliga brottslingar.
Men visst, själva grundidén att Lisa sett något hon inte borde ha sett kan mycket väl vara riktig.
2015-07-24, 12:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag är dåligt insatt i den moderna tekniken, t.ex. WhatsApp känner jag inte alls till. Men jag passar på här att komma med en fråga som rör annan teknik av intresse i fallet.

Lisa hade ju en Iphone. Något jag inte sett diskuteras i tråden är fenomenet Icloud. Som jag fattat sparas material från Iphonen i Icloud, d.v.s. i "molnet". Det ligger då på en server någonstans, så man kan komma åt det även om man raderar det från telefonen.

Frågan jag ställer mig, är om material sparas automatiskt i Icloud eller om man måste välja det vid varje enskilt tillfälle? Kan man ha en Iphone utan att använda Icloud?

Jag tänker mig nu att Lisa kan ha fotat GM. Frågan är då om bilden/bilderna av hen kan finnas nånstans i "molnet"?
Antar att det behövs lösenord för att komma åt Lisas Icloudinnehåll om det finns något sådant. Troligen kan väl polisen få tillgång till det ändå på något vis och det synes osannolikt att detta inte skulle ha gjorts.
Men håll med om att det vore ett lyft för utredningen, om det dök upp nån bild på GM som Lisa själv tagit!

Man måste inte använda ICloud-funktionen på sin Appleprodukt NEJ.

Att polisen gått igenom alla former av elektronik och konton på sociala medier som kan knytas till Lisa redan under de första dygnen kan vi vara fullt förvissade om.

Varför hon skulle ha knäppt en bild på GM har jag dock svårt att begripa. Men visst - en turist som bara provknäppte på sin nya kamera gav den avgörande nyckeln till att det kanske vidrigaste kräket i hela Sverige kunde avslöjas och kopplas till försvinnandet och mordet på lilla Engla. Jag tror dock det dröjer innan vi får uppleva ett "lucky shot" av den typen i en stor brottsutredning igen.
2015-07-24, 12:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Tänk om LH såg några typer som tänkte stjäla någonting i baracken / ladan osv och hon gick dit för att säga att hon ska anmäla dem till polisen och då...

Det är väl en möjlighet, men jag håller det otänkbart.
En ensam 17-årig tjej konfronterar troligtvis inte en förmodad stöld, med att gå upp mot tjuvarna och börja hota med polis eller liknande.
Jag tror inte ens gemene ensam man gör så, utan det normala är att man kanske betraktar på distans, om man ser något som avviker.
2015-07-24, 13:00
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hur kan du veta det?
Det ligger en månad mellan det att rubriker om stöld förekommit, till den aktuella söndagen.
Jag kanske har missat någon trådinfo, men det är väl mer rimligt att tro att en ny byggnadsställning ordnats fram inom en hel månad, i synnerhet eftersom den behövts lite akut?

Mängder av bilder i tråden visar att de södra delarna av taket saknar täckning. Titta själv när du kör förbi.
Det går inte att arbeta med de stora takplåtarna på ett vettigt sätt utan ställningar.
Att AJ prioriterat dräneringsarbetena före taktäckning tyder på att det är viktigare än att fixa nya ställningar eller att han väntar besked från försäkringsbolaget.
2015-07-24, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Någon som vet vilken stad/by i Litauen den MT kommer ifrån?

Jag vet inte om det framkommit, men ska vara en liten stad i centrala Litauen enligt expressen.
Kollar man på videon så ser man en skylt som pekar till Laisvés g. (Ett relativt vanligt gatunamn i städer gissar jag).
Försökt tyda vad som står på EU-skylten och på företagsbilen som far förbi, utan att lyckas.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-07-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det som är "lustigt" är att på bilden syns en utredare bära på en papperskasse som ser väldigt tung ut.
"Tunga" bevis... förstår du?
Finns ingen desinformation alls i det inlägget! Bara bekräftande och en liten ordvits.

Porslinslandets inlägg var fyndigt, och behövde inte bemötas med en onliner av toastmastern!

Porslinslandet syftade på åklagarens tunga brevisbörda, och det illustrerades av den tunga papperskassen. Var det nödvändigt att förstöra det inlägget för att framföra idiotier? Bara för framförandet skull?

Citat:

Idag, 08:32 #53614
porslinslandet
Medlem
Reg: Jul 2015
http://www.svd.se/om/mordet-pa-lisa-holm

Det ser ut att vara "tunga" bevis i kassen
2015-07-24, 13:05
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag vet inte om det framkommit, men ska vara en liten stad i centrala Litauen enligt expressen.
Kollar man på videon så ser man en skylt som pekar till Laisvés g. (Ett relativt vanligt gatunamn i städer gissar jag).
Försökt tyda vad som står på EU-skylten och på företagsbilen som far förbi, utan att lyckas.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Då artikeln är skriven i Krekenava är det möjligt att det är där?
2015-07-24, 13:07
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man måste inte använda ICloud-funktionen på sin Appleprodukt NEJ.

Okej, tack för den infon.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför hon skulle ha knäppt en bild på GM har jag dock svårt att begripa.
(...)

Det är inte så konstigt. Om hon upplevde en hotfull situation skulle det kunna räcka för att hon ska ta fram kameran. Som en slags "försäkring" fotar hon antagonisten och låter hen veta det. Betänk att telefonen är spårlöst borta. GM kan mycket väl ha lagt beslag på den, just därför att den innehåller besvärande bilder. Detta oavsett om de sparats i molnet eller ej.
2015-07-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Då artikeln är skriven i Krekenava är det möjligt att det är där?

lol Jag har inte vaknat än märker jag nu, haha
2015-07-24, 13:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Mängder av bilder i tråden visar att de södra delarna av taket saknar täckning. Titta själv när du kör förbi.
Det går inte att arbeta med de stora takplåtarna på ett vettigt sätt utan ställningar.
Att AJ prioriterat dräneringsarbetena före taktäckning tyder på att det är viktigare än att fixa nya ställningar eller att han väntar besked från försäkringsbolaget.

Detta blir en irrelevant diskussion, så vi kanske ska lämna frågan öppen?
Taket var iaf färdiglagt förra veckan (Tis)
Även om man får invänta försäkringsbolags-handläggning om en dyr ställning, så kan möjligheten att snabbt låna/hyra en ställning finnas.
Tak är i regel att betrakta som viktigt att få färdigt snabbt.

Poängen är att det förmodat varit arbets-aktivitet i ladan under Söndagen.
2015-07-24, 13:13
Medlem
XeniaOnatopp
]Menar du att kassakvittot skulle kunna härröra från pizzaköpet? Teorin haltar en aning eftersom kassakvittot kommer från Skövde och pizzaköpet skedde i Källby.

Vem har bekräftat kvittot är från Skövde? Källa?
2015-07-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Uppskattar iof att man spånar efter alternativa gm, men just i detta nu tycks foliehattarna tagit över, fullmåne ? nepp jag ironiserar gärna inte någon här, som jag sa för ett par veckor senolisen gick ut med att man var säkra på att Lisa var i området, alltså, man hade då koll på genom mastning, vilka som befann sig i området den aktuella tiden o där efter, därefter behöver man inte vara Einstein o proklamera säga att segern är vår, som nån gjorde igår, som trodde sig kommit på det, tror nog vår svenska polismyndighet har såpass kompetens att dom nog undersökt den saken innan vi ens hunnit andats den saken, en sak man kan filura, laddade mob ut vid sms:et, ville hon sagt nåt mer o sökte laddning, därav fick kontakt med mgm tex vid andra sidan ladan ?

Polisen gick inte ut med att dom var säkra på att Lisa var kvar i området.
Inte en aning om mobilen laddades ut vid sms:et, tycker inte det har framgått av polisen att det talar för eller emot det(på vilket sätt mobilen dog). Jag tycker inte det är troligt att hon sökt laddning, än mindre att hon fått kontakt med mgm och hon bett eller han erbjudit hjälp med laddning och hon följt med in i ladan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in