2015-07-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är inte säkert att en stressad och kanske något berusad person tänker så pass långt, hur självklart det än verkar för oss. Det kan i och för sig vara en störande detalj för honom i bakhuvudet, men som han väljer att ignorera. En moped som man sett med egna ögon är en helt annan sak, den finns inbränd i minnet.
Och framförallt kan han ju inte ha vetat att nyckeln suttit i om han inte sett mopeden. Inte heller påsen lär han då ha sett.

Jag tror du tänker rätt, en brottsling av denna sort tillhör inte begåvningsreserven i Sverige eller i Litauen. Man kan inte diskutera Litauerns agerande utifrån att han är smart, och kan planera brott utifrån någon logisk tanke.

Min uppfattning är att det rör sig om primitiva män som kan utföra enkla sysslor. De är anställda för att de jobbar på gammeldags manér som drängar, snickare och allt i allo på en gård. Takläggning och mockning av dynghögar är inte raketforskning, men arbeten det är svårt att få svenskar att utföra 10 timmar per dygn i högt tempo.

Det är stora sökområden, och trots detta så fanns det spår. Det visar på att brottslingen saknar impulskontroll och inte har tänkt djupare än sina sjuka fantasier och drifter.

Om man jämför med äcklet Eklund så har man typen för denna slags gärningsman. När man väl får fast dem så är de i övrigt väldigt enkla och okomplicerade män. Lastbil, pizza, porr, och fantasier om levs ut.

Det blir ofta fel när man i olika stora fall vill upphöja brottslingen till att det är någon med hjärna och status. Ett felaktigt sätt att vilja förklara ett allvarligt brott som berör många. En märklig snedvriden balans skapas hos vissa element, där man upphöjer brottslingen för att ge brottet en mening, brottet inte har.

Fantasier som delges oss i tråden, om hur man själv hade utfört detta brott utan att lämna spår är faktiskt mycket sjuka, och visar att det är farligt därute för unga kvinnor!
2015-07-24, 12:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Litauerna jobbade 6 dagar i veckan, söndagar var de lediga, det är iaf vad som framkommit tidigare i tråden.

Med viss reservation om det lite unika arbete med takbyte, kan extra arbetstid föreligga. Vissa jobb kan inte riktigt låta vänta på sig, och om lojalitet och arbetsansvar finns, så ställer man i regel upp.

Det är en grov gissning såklart, men det kan kanske finnas lite orsak att tro att det arbetats lite extra, då under Söndagen.
2015-07-24, 12:27
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Om du läser på bland paragraferna i djurskyddslagen så kanske du kan uttala dig lika säkert men med rätt information.

De som har nytta av den information jag delger använder den. De som vill dra andra slutsatser får göra det. Jag har inget behov av att hävda min rätt i sakfrågor och styrka sanningshalten i den information jag delger.

Bra så. Efter vad som långt om länge nu framkommit gällande djurhållningen på Martorp så är det förståeligt att du inte vill styrka sanningshalten i den information du delger. Mycket klokt.
2015-07-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Med viss reservation om det lite unika arbete med takbyte, kan extra arbetstid föreligga. Vissa jobb kan inte riktigt låta vänta på sig, och om lojalitet och arbetsansvar finns, så ställer man i regel upp.

Det är en grov gissning såklart, men det kan kanske finnas lite orsak att tro att det arbetats lite extra, då under Söndagen.

Visst är det så!
Kan inte minnas att jag läst att de ska ha jobbat denna dagen dock.
Läst att de skulle varit iväg för att fiska, men det kanske har varit ren gissning och en trådsanning.
2015-07-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry_12000
Vet ej så att det var svensk reg nummer och angånde martorp omgivning var hårt bevakad av polis dagar innan åkte för bi martorp på onsdagen och det bara kryllade av poliser i området såg poliser gå nere vi martorps fallen med och leta så då lär dom inte vågat flyttat nån för det var verkligen poliser över allt

Minns att detta gäller dagtid. Kvällstid/ natt skedde bevakning/ eftersök på ett helt annat sätt.
2015-07-24, 12:35
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ska dessa människor sitta och hitta på istället?
Det finns bara en källa vi kan få vår information från och som är relativt trovärdig, media.
Tips som kommer via PM här på Flashback kan vara intressanta, men det är svårare att kunna lita på dem till 100% - en stor del av dem har kunnat slås bort efter en liten diskussion.

Säger inte att vi ska slå bort medias tips då hade vi ju precis som du säger bara haft de flesta sjuka teorier att gå på - Men man kan ju anta att allt dyker inte upp och polisen styr ju det som de vill oftast med att släppa på tips som kan vara relevanta till utredningen men som ej skadar den, tex platser , fynd. Jag menar bara att man kan vara lite kritisk och se till det relevanta i brottet utan att spåra ur totalt. - Uppenbarligen är händelseförloppet snabbt vid försvinnandet vilket begränsar GM's tid med att gömma kropp, frakta bort, bevisning etc oavsett vilken GM det är.
Senast redigerad av Zebraut 2015-07-24 kl. 12:42.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Visst är det så!
Kan inte minnas att jag läst att de ska ha jobbat denna dagen dock.
Läst att de skulle varit iväg för att fiska, men det kanske har varit ren gissning och en trådsanning.

Då fick du läst det precis nu Men med reservation..

Fiske eller annan rekreation är ändå möjligt (bekräftat) men en Juni-dag är ganska lång, och fiske är i regel en kvälls aktivitet, kanske avkoppling efter arbete?
Medlem
Ydriks avatar
Citat:

Takarbetena avstannade när byggställningarna blev stulna.
Fram till Söndagen var de sysselsatta med de stora dräneringsarbetena inne i ladan tillsammans med en grävmaskinist.
2015-07-24, 12:39
Medlem
Någon som vet vilken stad/by i Litauen den MT kommer ifrån?
2015-07-24, 12:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Takarbetena avstannade när byggställningarna blev stulna.
Fram till Söndagen var de sysselsatta med de stora dräneringsarbetena inne i ladan tillsammans med en grävmaskinist.

Hur kan du veta det?
Det ligger en månad mellan det att rubriker om stöld förekommit, till den aktuella söndagen.
Jag kanske har missat någon trådinfo, men det är väl mer rimligt att tro att en ny byggnadsställning ordnats fram inom en hel månad, i synnerhet eftersom den behövts lite akut?
2015-07-24, 12:47
Medlem
Citat:
Hur kan du veta det?
Det ligger en månad mellan det att rubriker om stöld förekommit, till den aktuella söndagen.
Jag kanske har missat någon trådinfo, men det är väl mer rimligt att tro att en ny byggnadsställning ordnats fram inom en hel månad, i synnerhet eftersom den behövts lite akut?

Tänk om LH såg några typer som tänkte stjäla någonting i baracken / ladan osv och hon gick dit för att säga att hon ska anmäla dem till polisen och då...
2015-07-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag är dåligt insatt i den moderna tekniken, t.ex. WhatsApp känner jag inte alls till. Men jag passar på här att komma med en fråga som rör annan teknik av intresse i fallet.

Lisa hade ju en Iphone. Något jag inte sett diskuteras i tråden är fenomenet Icloud. Som jag fattat sparas material från Iphonen i Icloud, d.v.s. i "molnet". Det ligger då på en server någonstans, så man kan komma åt det även om man raderar det från telefonen.

Frågan jag ställer mig, är om material sparas automatiskt i Icloud eller om man måste välja det vid varje enskilt tillfälle? Kan man ha en Iphone utan att använda Icloud?

Jag tänker mig nu att Lisa kan ha fotat GM. Frågan är då om bilden/bilderna av hen kan finnas nånstans i "molnet"?
Antar att det behövs lösenord för att komma åt Lisas Icloudinnehåll om det finns något sådant. Troligen kan väl polisen få tillgång till det ändå på något vis och det synes osannolikt att detta inte skulle ha gjorts.
Men håll med om att det vore ett lyft för utredningen, om det dök upp nån bild på GM som Lisa själv tagit!

Det är fullt möjligt. Det är dock vanligt att iCloud-tjänsten är öppen för Wifi men stängd för mobildata, då överföringen på det senare är begränsad och varje Mbit kanske kostar extra. Då LH var omyndig (under 18 år) är det dessutom troligt att hon hade kontantkort, och där kanske mobildata/4G inte finns alls eller är starkt begränsat i kapacitet och överföringshastighet.

Kaféet har förmodligen egen wifi-router. Kanske den står på alltid, möjligt att den också täcker en del av utomhusmiljön runt omkring, tänker främst på där mopeden stod parkerad.

Intressant tanke, ingen omöjlighet alls att LH kan ha hunnit fotografera GM med sin iPhone.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in