Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jo jag märkte att det skilde sig ordentligt från domare till domare i denna fråga. Vissa ansåg som du antydde att det var närmast tjänstefel att läsa FUP:en medan vissa tog lite lättare på det (EMR har säkert spelat in också).

Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Har du redan glömt N:A Förlösa? Anträffades inte BO där på typ mördarens "himmaplan"(skånska)... Du var lika fel ute där

På en åker som tillhörde gården nedgrävd typ 2 meter ner dottern skulle ärvt gården om hon nu inte hade åkt dit för mordet. De hade aldrig åkt fast om inte killen hade erkänt. Polisen hade inte undersökt huset innan. När kroppen hittades då hittades även teknisk bevisning i huset även att det var renoverat och ombyggt...
2015-07-22, 23:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Lyfter fram inlägget eftersom jag anser att delar av inlägget har en intressant frågeställning

Ja, de hade bil. Hela tråden är full med uppgifter om det. Tror det kom fram samma kväll de togs till förhör.
2015-07-22, 23:39
Medlem
Kan bara säga att aj äger en svart honda crv 2013 allså en svart suv kan ha varit den svarta suven ni letar efter
2015-07-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vi hamnar då i ett polisiärt läge som är något att likna vid en gisslansituation. Att mobilisera och utföra en aktion vid en liknande händelse kräver inte den tid i anspråk (5 dagar), speciellt inte när gisslantagare är bedömd relativt harmlös (i kontrast till terroristhändelse) samt att gisslan är vid liv i relativt närområde.
I en sådan situation hade ärendet varit över innan ens flickans signalement nått allmänheten.

Men jag nappar på att polisen haft "span", men då i form av att berörda är listade. Grundvetskap om dessa tex var dom bor och verkar, i övrigt gås det på inkomna uppgifter eller eget spaningsarbete.

Lätt bredsida tillbaka till dig. Ta i lite i nästa passning
Hehe... Håller inne värsta kinesiska pingisserven...Sanna mina ord, polisen ledde en törstig häst till källan, även om den vägrade o nekar än
2015-07-22, 23:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Vädret var soligt och varmare än på länge, dock blåsigt på dagen men det stillade sig på kvällen. Det blåste från sjön. Det var otroligt mycket trafik på kinnekulle vid tidpunkten.

Moderns historia.
Det mesta av vad jag kan se. Att bröderna var med när AJ hittade handsken och att de lyfte upp den först är dock nytt för mig.

Jag tycker att alla bör påminnas om det fetade, har en viss betydelse för hur det kan ha gått till vid caféet. Bland annat så håller jag det för ytterst osannolikt att någon lockade eller tvingade Lisa över vägen, stor risk för upptäckt.
2015-07-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry_12000
Kan bara säga att aj äger en svart honda crv 2013 allså en svart suv kan ha varit den svarta suven ni letar efter

Det är väl ännu bättre det, när det har varit AJs suv som varit mest diskuterad, sen att han äger en utav de vanligaste suvarna gör väl inte saken enklare.
2015-07-22, 23:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker att alla bör påminnas om det fetade, har en viss betydelse för hur det kan ha gått till vid caféet. Bland annat så håller jag det för ytterst osannolikt att någon lockade eller tvingade Lisa över vägen, stor risk för upptäckt.
Det gör inget om man lockar någon över vägen, ingen lägger märke till det. Värre om man tvingar eller bär någon över vägen.
2015-07-22, 23:43
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När AJ hittade handsken i ladan, var det känt att Lisa hade ett par handskar den där dagen, fanns de med i signalementet som hade gått ut, var signalementet offentligt vid tiden för arbetsplaneringsmötet i ladan? Jag finner det märkligt att han gör en koppling mellan ett par motorcykelhandskar och en ung tjej, visste han att hon körde moped?

Vad fick honom att tro att handsken kunde tillhöra Lisa, brukade obehöriga glömma eller tappa klädesplagg i hans lada?

Skarptänkt att göra en koppling mellan en motorcykelhandske och en moped, han var medveten om mopeden, det är jag övertygad om, frågan är om Lisa berättade att hon körde moped den där dagen, förtjusande som hon var.
"frågan är om Lisa berättade att hon körde moped den där dagen, förtjusande som hon var" - skriver du.
Men hur tänkte du då egentligen?
Något i stil med att den så förtjusande lilla flickstumpan Lisa stod bakom disken och hoppade jämfota av sprudlande och öppen oförstörd glädje varje gång någon främling kom in och glatt hojtade: "Vet du vaaad? Jag fick åka moped Själv idag, Jag fick åka moped SJÄLV idag!"
Och då föreställer du dig såklart att balten blev så överkåt över att få se den studsande jäntan med de hoppande brösten att han bara blev tvungen att lägga sig i bakhåll för att våldta och mörda henne va.

Kom igen va, väx upp och ta ärendet på allvar.
2015-07-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja vad skulle annars motivet ha varit?
Litauern vill råna LH på fickpengar och telefon kanske?
Kanske litauern vägrades ta en sväng med mopeden?
Man förlorar hoppet om människans intelligens över de stolpskott som funderar och spekulerar över den litauiske predatorns motiv för att ge sig på en svensk tonårsflicka.
Kanske ville han gotta sig åt något annat än det han hade där hemma, en smällfet fru.

Motivet kan vara att LH blev vittne till något annat och Litauen gillade nog sin smällets fru, han har ju gift sig med henne i alla fall.
2015-07-22, 23:46
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Möjligtvis kan namnen nämnts redan under en personinfo-spretig Söndagsnatt och därefter blivit bekräftat aktuella att listas under Måndagen.
För att stödja det lite, så fick litauerna samt även deras grannar och därtill säkert många andra - påknackning av polis under natten/morgonen.
AJ kontaktades troligtvis ungefär simultant med föreståndarinnan till caféet dvs Söndagskväll, likaså kollegorna.
Ett uppgiftslämnande ang. personer i närområdet är därmed troligt.

Ditt fetade:
Helt beroende på vilken info polisen fick mottagit direkt är det så klart en möjlighet, men jag håller den låg. Dom flesta upplevde med bestörtning att litauerna blev inplockade till slut = troligtvis initialt goda ord om dessa.
I ett läge där polis inte har egna uppgifter, så är dom hänvisade till inkommande uppgifter.

Sammanlagt skulle jag säga att det inte fanns fog att fokusera på dessa inledningsvis, utan mer att finna Lisa, oavsett GM.

Nedanstående omhuldat av ett Frågetecken:
Lite i förlängningen så går det löst att konstatera att av dom tips som ramlat in, verkar det inte som litauerna omtalats nämnvärt. Ett tips som lett till en mer noggrann koll av litauernas förehavanden, kunde med facit i hand, lett till att det hela klarats upp snabbare.
Balterna fick reda på att hon var försvunnen redan på kvällen av pappan som körde runt och letade. Han stannade utanför deras hus och frågade dem om de sett henne.
2015-07-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Balterna fick reda på att hon var försvunnen redan på kvällen av pappan som körde runt och letade. Han stannade utanför deras hus och frågade dem om de sett henne.

Och då kan en utav dem, eller flera vetat hur det låg till utan att berättat det, därav sagt att så inte behöver vara den slutgiltiga sanningen.
2015-07-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître

Skulle Lisa köra förbi balternas hus på hemvägen eller fanns det en väg som var närmare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in