Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 23:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag kollade nu: Din sökning gav ingen träff.

Du menar att du sökte på båda hanns namn och att det var ingen träff?

Såg du detta inlägg jag postade för en stud sedan att ADC är elite soldat etc.:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-22, 23:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du menar att du sökte på båda hanns namn och att det var ingen träff?

Såg du detta inlägg jag postade för en stud sedan att ADC är elite soldat etc.:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Upprepar, personnummer. Ja, jag såg.
2015-07-22, 23:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Knackade någon dörr söndag kväll, hur fick AJ redan söndag kväll reda på att Lisa var försvunnen, han säger själv att han fick reda på att hon var försvunnen redan efter nån halvtimma efter att det hade hänt, att hon var borta.

Jag har inte riktigt greppat hur omfattande pådraget var där på kvällen? Hur som helst så var han alert nog att måndag morgon koppla en handske i hans lada till den försvunna tjejen. Det kunde vara ett bevis, så han bar den med ett finger till polisen, vaf

Vad hade hänt menar han? Ingen visste att något hade hänt såvitt jag känner till. Nån halvtimma efter att det hade hänt så fick han reda på att hon var borta.

AJ är ju arm i arm kompis med cafeägaren Lena S, så hon ringde nog upp AJ efter hon pratat och mött Lisa's pappa vid cafeet någon gång mellan 21 och 22 søndag kväll.
2015-07-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Japp

Då måste polisen varit helt säkra på vem det var som hade tagit Lisa för att kunna dra slutsatsen att polisen visste. Kunde dom vara det då?
Medlem
Citat:
Då tycker jag att du tar och redovisar hur felmarginalerna ser ut, vi vill ha fakta och inte bara ett påstående i generella ordalag. Nå, hur stora kan felmarginalerna vara, inget allmänt dravel nu, fakta på bordet, hur uppstår felmarginalerna?

Du får också hemskt gärna berätta hur kollegorna skulle kunna hinna till bussen 18:20 om de åkte 18:20.

Hur medarbetarnas bil hann till allmän kommunikation finns beskriven tydligt, klart och rakt tidigare i tråden efter noggranna eftersökningar av skickliga flashbackare.

Rörande masterna hänvisar jag till media och deras rapportering som i en av de första informativa artiklarna på ett enkelt sätt redovisar detta för allmänheten.

Alternativt finns information om hur master förhåller sig till mobiler på diverse internetsidor.
Medlem
Citat:
Då tycker jag att du tar och redovisar hur felmarginalerna ser ut, vi vill ha fakta och inte bara ett påstående i generella ordalag. Nå, hur stora kan felmarginalerna vara, inget allmänt dravel nu, fakta på bordet, hur uppstår felmarginalerna?

Du får också hemskt gärna berätta hur kollegorna skulle kunna hinna till bussen 18:20 om de åkte 18:20.

Felmarginaler hit och dit, visst kan det vara fel på avstånd och sådant, men har du SMSat själv och fått svar så ser du ju tiden i din egen mobiltelefon när du fick det, kontrollera då hur långt ifrån sanningen den tidpunkten är och fundera sen ifall de tar faktan från mobiltelefonerna för att bekräfta tidpunkten för smset, för pappan lär aldrig radera det, och har de hennes telefon så har de återställt det, med tidpunkt och telefonens aktuella tidpunkt, sen kan masten säga annan tidpunkt pga flera olika anledningar och inställningar och felaktiga tidpunkter i mobiltelefonerna, men vi antar att det gick sekunder från skickande till mottagande och om båda angav 18.23 så är det en rimlig tidpunkt.
2015-07-22, 23:32
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
De fordon som rapporterats on i tråden verkar vara 3 till antalet.
Dels den svarta SUVen, och den där fyrhjuls-mcn. Men det har även skrivits om en silvrig bil som jagade fram på vägarna under kvällen Lisa försvann.

Jag vet inte om det finns fler bilar som tagits upp?
Jo, det var väl nån i början av tråden som skrev om "utlänningar" elelr om det var romer, som hade synts till i en bil.

Annars är det väl allt?

Vet man om balterna hade någon bil? En egen eller om de bara lånade av godsherren?
Hade de alltid bil vid sitt eget hus?
Hur tog de sig till ICA Handlarn 1930? Med bil eller till fots?
VAd har pappan för bil? En stor SUV-liknande eller en liten sportbil? Har den stort bagage eller så?

Lyfter fram inlägget eftersom jag anser att delar av inlägget har en intressant frågeställning
2015-07-22, 23:32
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det är inte alls löst.Fallet blir löst först när en GM dömts och där är vi inte ännu.

Jag uttryckte mig slarvigt. Fallet är "polisiärt uppklarat" som GW brukar säga.
2015-07-22, 23:33
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, ni är så "knivskarpa i intellektet" att ni oavsett vilket fall det handlar om, gärna ser
att man kollar upp precis varenda person om möjligt i ett offers förflutna. Ända bort till
själva födseln med en lätt överdrift.
Då kanske ni blir nöjda. Man ska utreda förutsättningslöst heter det ju.
Fram med alla och syna. Man kan inte utesluta något.
Det är evighetsprojekt men eftersom ni oftast har obegränsat med tid till ert förfogande för
ändamålet så låter det sig ju göras.

"Det självständiga tänkandet" du stoltserar med är föga värt eftersom det så påfallande
ofta leder rätt in i återvändsgränder eller raka vägen ner i diket med en praktfull duns.

Verklighetsförankringen är allt annat än intakt. Det blir ju bara mest luftslott som resultat
av att ni anstränger era små hjärnceller med att lösa mordmysterier.
Det har ju redan visat sig genom hur ni tar er an det här hemska mordet på Lisa.

Det luktar in i helvete med balt om lösningen om man ska vara noga och det ska man ju helst.

Stackars flicka. Och stackars särskilt också hennes pappa som ska behöva vara föremål
understundom för sjukt vidriga misstankar i en kloaktråd som den här.
Det är så konstigt hur ni tycks se klara bevis där ingen annan ser det.
Som den du svarade på sa så följer ni bara slaviskt vad åklagaren och poliserna har sagt. Det är de enda "bevisen" ni anser er behöva.
Du skriver att det "luktar så in i helvete balt" - men du förklarar inte Varför du tycker det. Du anger inga bevis, du hänvisar inte till några teorier. Du bara åberopar ditt luktsinne. Dvs det är ju en eufemism för din "magkänsla" egentligen. Det du alltså menar är att du, helt utan några bevis, bara Tror att det är balterna/balten som gjort det. För att "det känns så", får att din baltofobi gör sig påmind.

Så kan du inte redogöra för varför du menar att balterna gjort det?
Kan du inte förklara hur det hade gått till isf?
Kan du försöka förmedla ett övertygande motiv, ett praktiskt gångbart tillvägagångssätt, och ett trovärdigt motiv? Gärna med referenser till andra motsvarande brottsmål.

Tror du att du klarar av det?
Om inte - då borde du inse det är mer sannolikt att andra gärningsmän har gjort det.

Du gillar inte pappa-teorin.

Men vet du tex om att svenska militärer med stridserfarenhet (och post-traumatisk stress) både mördat och försökt mörda sina familjemedlemmar?
Minns du tex mordet i Dalby för bara ett år sedan eller vad det var? Det var en militär som led av obehandlad och icke erkänd PTS. Han hade stridserfarenhet och han mördade sin hustru och sitt barn.

Tycker du att polisen borde "låta honom vara ifred" bara för att han är pappa? Om du hade varit polis och åklagare i det fallet - hade du då lagt ner hela undersökningen och åtalet etc? Bara för att han ju var pappa och att man måste "ta hänsyn till hans känslor?
2015-07-22, 23:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Ok, jag ska inte skruva bollen😄Min tolkning är att polisen hade span på MGM, följde även var hens mobil befann o befunnits sig... De litade på att MGM skulle leda dem till källan i hopp om att BO levde, säkring av MGM kunde riskerat dött BO... Polisen fick rätt i att MGM visade vägen

Vi hamnar då i ett polisiärt läge som är något att likna vid en gisslansituation. Att mobilisera och utföra en aktion vid en liknande händelse kräver inte den tid i anspråk (5 dagar), speciellt inte när gisslantagare är bedömd relativt harmlös (i kontrast till terroristhändelse) samt att gisslan är vid liv i relativt närområde.
I en sådan situation hade ärendet varit över innan ens flickans signalement nått allmänheten.

Men jag nappar på att polisen haft "span", men då i form av att berörda är listade. Grundvetskap om dessa tex var dom bor och verkar, i övrigt gås det på inkomna uppgifter eller eget spaningsarbete.

Lätt bredsida tillbaka till dig. Ta i lite i nästa passning
2015-07-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Då måste polisen varit helt säkra på vem det var som hade tagit Lisa för att kunna dra slutsatsen att polisen visste. Kunde dom vara det då?
100% el aldrig är starka ord, men polisen anade rätt
2015-07-22, 23:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Det finns ingen suv aktuell för polisutredning. Det som finns är däremot litauernas bil i tryggt förvar hos polien. De hade nog tagit prover i suven om denn funnits. Litaernas bil kommer att vara bevis var så säkra.

Jag återgav som sagt var bara info i tråden. Betyder inte att jag tror på det jag återger.

Hur vet du att det inte finns nån suv aktuell för polisutredningen? Eller tror du bara?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in