2015-07-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Vad menar du med sonens ursprungliga namn? Vad heter A.Js son?

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det har du rätt i. Dock ingen garanti att han hade den på sig på kvällen den 7:e juni.

Kan d inte lika gärna vara en plånbok? Även om många män hellre har den i bakfickan..
Dock hade det väl varit ännu mer "konstigt" om han kastat den i vetskap av att flera hundra personer letar igenom varenda vrå- och hittar hans slängda mobil i "samma" område som de andra föremålen..visserligen förutsätter den tanken en viss intelligens hos MGM - vilket vi inte vet om så ska förutsättas..
2015-07-22, 15:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Enligt ganska många domare är det nästintill tjänstefel att läsa FUP innan förhandling. Möjligen har denna inställning mildrats något sedan EMR.

Jo jag märkte att det skilde sig ordentligt från domare till domare i denna fråga. Vissa ansåg som du antydde att det var närmast tjänstefel att läsa FUP:en medan vissa tog lite lättare på det (EMR har säkert spelat in också).
2015-07-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Tror du på teknisk bevisning?

Ja!

Att någons fru är överviktig är inte teknisk bevisföring för mig. Att någon är från Litauen är inte teknisk bevisföring för mig. Att någon ser skum ut är inte teknisk bevisföring för mig.
2015-07-22, 15:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I mitt tycke är det ändå bra att man i rättstillämpningen ändå håller dörren öppen för fällande dom. Ibland är det faktiskt helt uppenbart att en person måste vara skyldig till ett brott, fast det inte finns någon direkt bevisning. Man ska komma också komma ihåg att rimligt tvivel inte betyder "vilket tvivel som helst". Det är ett fel vi ofta sett i krimtrådarna. Man tror och hävdar att genom att formulera en teoretiskt möjlig historia med annan GM så är det rimligt tvivel. Tvivlet ska som Diesen skriver i en uppsats vara "rationellt" och baseras på fakta i målet - inte på hypotetiska spekulationer eller bristande utredning (Däremot kan bristande utredning naturligtvis leda till att rätten finner att åklagaren inte lyckats leda sitt gärningspåstående i bevis).

Själv sticker jag ut hakan lite med en gissning om det här målet och säger att:

A) Det kommer att bli ett åtal
B) Bevisningen kommer i huvudsak att vara indirekt

Det är ingen välgrundad gissning och mer spekulativ än jag brukar vara. Det är dock den allmänna känsla jag får av läget i målet + det faktum att min erfarenhet säger mig att vid spaningsmord med GM som inte har tydlig knytning till offret så är bevisningen oftare/oftast av den karaktären.

Tack för länken. Jodå, har allt läst om domar som bygger på indiciekedja. Känner dock olust för detta mål om detta sker. Det är så splittrat gällande fynd, fyndplats, brottsplats inklusive att herrn i fråga rört sig på alla ställen. Lägger man därtill det som framkommit angående ladan så är jag bekymrad gällande teknisk undersökning fynd/brottsplatser... folk har klampat runt och AJs personal har varit med i letandet.

Såg detta nyss. Off-topic ditt inlägg men On-topic tråden så det får åka med:
"Lars Johansson vid länskriminalpolisen i Skövde leder utredningarna både kring Helena Anderssons mystiska försvinnande i juni 1992 och Lisa Holms försvinnande i juni 2015. "
http://www.relaxenjoy.net/index.php/component/content/article/35-gt-nyheter/396-helena-22-foersvann-pa-ett-liknande-satt.html
2015-07-22, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Ja!

Att någons fru är överviktig är inte teknisk bevisföring för mig. Att någon är från Litauen är inte teknisk bevisföring för mig. Att någon ser skum ut är inte teknisk bevisföring för mig.

Lustigt varför man gör ett så pass grovt brott i ett annat land?(Inte för att man ska göra det i sitt hemland men på bortaplan). Trodde MGM verkligen att han skulle komma undan med det? Hoppas innerligen på fängelse i hemlandet och därefter avhysning if denne vill tillbaka till Sverige igen efter avtjänat straff.
2015-07-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Lustigt varför man gör ett så pass grovt brott i ett annat land?(Inte för att man ska göra det i sitt hemland men på bortaplan). Trodde MGM verkligen att han skulle komma undan med det? Hoppas innerligen på fängelse i hemlandet och därefter avhysning if denne vill tillbaka till Sverige igen efter avtjänat straff.
Mgm gör kanske så grova brott oavsett land hen befinner sig i
2015-07-22, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det är inte alls löst.Fallet blir löst först när en GM dömts och där är vi inte ännu.

Fast fallet blir kanske inte alltid löst av att en dom faller. men fallet får ett avslut. Instämmer dock att man får förutsätta att när domen kommer så ska det vara korrekt beslut utan rimligt tvivel.
2015-07-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Nu behöver du inte svara här men du får gärna berätta vad det fanns för bevis i Arbogatråden. Jag har läst FUP:en och läst lite i de gamla Arbogatrådarna. Likheterna med detta fall är stora. Jag hoppas innerligen att polisen inte bara ägnar sig år skryt utan faktiskt har något på fötterna i detta fall.

Hur vet du att likheterna är stora när du inte ens läst FUP i detta fallet?!
2015-07-22, 16:03
Avslutad
Vad kostar det att hämta ut fup?
2015-07-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jo förvisso men det är likväl en olägenhet att det pratas i media och att framförallt slutsatser dras i media.
Dagens slutsats i media lyder:"Nu kan caféägare känna sig trygg"... Trots sommarlov borde yppandeförbudet hävas riktigt snart
2015-07-22, 16:06
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Borde inte polisen dra till tillbaka efterlysningen av LH på Interpols hemsida?
Hon är ju funnen.

http://www.interpol.int/notice/search/missing/2015-38944

Polisen har fullt upp att släppa egen tagna foton från i fredags, när dom tog 3 personer med 550kg dynamit i Halland, där har förundersökningen precis kommit igång, och redan försöker man få detta till ett terrorist-ärende där man som sagt redan släppt bildmaterial tagna av polisen själva till pressen, där existerar inget yppandeförbud eller förundersökningssekretess. Men här i Lisa:s fall är det locket på till 100% med både förundersökningssekretess och yppandeförbud.

Så vad försiggår hos vår polis, terrorbrott jämfört med ett flickmord, en eller två flickmördare att jämföra med 3 individer och 550kg dynamit som räcker att ta livet av 100-tals personer om det vill sig illa.

Charad kanske är ett bättre ord för nuvarande (o)ordning hos RPS....
2015-07-22, 16:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Polisen förefaller vara mycket säker på att rätt person är gripen. Troligen har de mer på fötterna än vad det går ut med offentligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in