2015-07-22, 07:02
  #2845
Medlem
Hejsan allihopa
Jag och min tjej från Chile söker uppehålltillstånd för henne sedan 2015-05-24.
Verkar som jag varit lite naiv med hur smidigt detta ska gå tyvärr.
När vi gjorde ansökan via webben så stod det inget om att ladda upp semesterfoton eller liknande men har läst att flera bifogat detta också.
Har varit inne på "mina sidor" men hittar inte om det går att komplettera ansökan. Är det någon som vet hur man gör detta?

Sen hur gör man när man ska översätta intyg eller betyg t.ex. för att styrka sin historia. Antar att man inte bara kan översätta det själv till svenska från spanska. Hur gör man det "officielt" så att migrationsverket ska ta papprena seriöst?
Citera
2015-07-22, 07:21
  #2846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzmeister
Hejsan allihopa
Jag och min tjej från Chile söker uppehålltillstånd för henne sedan 2015-05-24.
Verkar som jag varit lite naiv med hur smidigt detta ska gå tyvärr.
När vi gjorde ansökan via webben så stod det inget om att ladda upp semesterfoton eller liknande men har läst att flera bifogat detta också.
Har varit inne på "mina sidor" men hittar inte om det går att komplettera ansökan. Är det någon som vet hur man gör detta?

Sen hur gör man när man ska översätta intyg eller betyg t.ex. för att styrka sin historia. Antar att man inte bara kan översätta det själv till svenska från spanska. Hur gör man det "officielt" så att migrationsverket ska ta papprena seriöst?

Dom ber dig skicka in kompletteringar om dom anser att det behövs. Det mesta tycks vara helt random och beroende på den handläggare du tilldelas. Kanske får du en jättetrött handläggare som blir ännu tröttare av högar med bevis som denne ej bett om och ev. kanske anser är överflödiga men som ändå måste under lupp då det ligger på bordet.

Eller så tycker hen att det är toppen att slippa be om detta.

Vem vet. Inte ens Migränverket själva.

Jag mailade in en hög iaf. På vinst och förlust.

En proffesionell översättare måste ni väl gå till tror jag.
__________________
Senast redigerad av Alexandra30 2015-07-22 kl. 07:25.
Citera
2015-07-22, 08:31
  #2847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30

Jag mailade in en hög iaf. På vinst och förlust.
Tack för snabbt svar

Till vilken adress mailade du in dina dokument? Direkt till en handläggare, eller har de en generell mailbox där de tar emot kompletteringar?
Citera
2015-07-22, 11:01
  #2848
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmis89
Kan väl knappast stämma. Vår handläggare sa ju att vi skulle bli inkallade ca 1 mån innan det går ut

Din handläggare verkar ha noll koll. Webbansökan kan i vissa fall behandlas strax efter tillståndet gått ut men då ska man ha både tur och ha ett enkelt ärende. Om du är gift, har bott tillsammans hela tiden och personen kommer från ett land med säkra handlingar hjälper till. Alla former av komplikationer gör att du åker ner i den stora högen med ansökningar som behandlas en annan dag.
Citera
2015-07-22, 11:26
  #2849
Medlem
hej alla
Status ansökan 17/01/2015
Intervjumail 01/06/2015
Intervju igår 21/07/2015
Allt gick bra som klock med intervju
Land :Irak
Intervjun : Svensk ambassaden i Tehran
Vänta på beslut 😊😊😊😊😄😄😄😄
Hoppas vi kan alla få besked.
Citera
2015-07-22, 11:30
  #2850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherkofaiq
hej alla
Status ansökan 17/01/2015
Intervjumail 01/06/2015
Intervju igår 21/07/2015
Allt gick bra som klock med intervju
Land :Irak
Intervjun : Svensk ambassaden i Tehran
Vänta på beslut 😊😊😊😊😄😄😄😄
Hoppas vi kan alla få besked.


Yey!

Tror du att du har ork att berätta hur intervjun gick? Hur var de mot personen som var där för intervjun? Vad för frågor ställdes?
Citera
2015-07-22, 16:16
  #2851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alekssss
Yey!

Tror du att du har ork att berätta hur intervjun gick? Hur var de mot personen som var där för intervjun? Vad för frågor ställdes?
Ja, intervju gick mycket bra tycker jag,
Personalen var trevligt som vanligt ingen tröttande eller likadan, Även jag var sist som lämnade intervju.
För mig frågorna var 90% samma som frågor som fanns på Web ansökan när man fyllt på.
10% av frågorna lite speciellt som vi bodde tillsammans förut.
Intervju tog 1,20 minuter.
Citera
2015-07-22, 20:41
  #2852
Medlem
[quote=ozzmeister|54090597]Tack för snabbt svar

Till vilken adress mailade du in dina dokument? Direkt till en handläggare, eller har de en generell mailbox där de tar emot kompletteringar?[/QUOTE

osäker på effekten som sagt:
Till:
migrationsverket@migrationsverket.se
Citera
2015-07-24, 19:43
  #2853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSy-8880
Hej! Har ni hört något nytt från er handläggare på Växjö enheten?
Vi ansökte 14 oktober 2014, ringde senast igår och inget nytt har hänt dessvärre. Man hoppas på handläggare senast tidigt augusti iaf.
Hoppas ni har goda nyheter!


Sorry för sent svar, har inte varit inne på forumet ett bra tag. Tyvärr INGET nytt hos oss. Vi väntar fortfarande.. inget mail från handläggaren heller. Skrev till henne för 6 veckor sedan. Misstänker det är semestertiderna som ställer till det för oss. Jag hoppas och ber att något sker snart

Må väl
Citera
2015-07-25, 01:56
  #2854
Medlem
Någon som vet om man kan söka/beviljas permanent uppehållstillstånd som syrier (dvs säga att man flytt från syrien) när man egentligen bott i Libanon i 10 år och även är libanesisk medborgare?

Om personen alltså har 2 pass, ett syriskt och ett libanesiskt (medborgare i båda länderna och Syrien har inget noterat i sin folkbokföring om att man även har medborgarskap i Libanon.

Kruxet är alltså hur det fungerar vid dubbla medlemskap. Kollar migrationsverket upp om personen har dubbla pass dvs om personen är medborgare i mer än ett land? Tänkte att det kanske är svårt att kolla upp för utomstående att man egentligen bor i ett annat land än syrien, om man inte visar båda passen?

Är det brottsligt att ansöka om permanent uppehållstillstånd genom att dölja sitt libanesiska pass och bara visa sitt syriska pass och påstå att man flydde från syrien om man inte bor i syrien utan är permanent boende i ett annat land där det inte är krig och som man har medborgarskap i?
__________________
Senast redigerad av ulvan 2015-07-25 kl. 02:09.
Citera
2015-07-25, 02:13
  #2855
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Någon som vet om man kan söka/beviljas permanent uppehållstillstånd som syrier (dvs säga att man flytt från syrien) när man egentligen bott i Libanon i 10 år och även är libanesisk medborgare?
Ja varför skulle man inte kunna göra det?? Men sedan hur de tänker kan jag inte svara på.

Citat:
Om personen alltså har 2 pass, ett syriskt och ett libanesiskt (medborgare i båda länderna och Syrien har inget noterat i sin folkbokföring om att man även har medborgarskap i Libanon.

Kruxet är alltså hur det fungerar vid dubbla medlemskap. Kollar migrationsverket upp om personen har dubbla pass dvs är medborgare i mer än ett land? Tänkte att det kanske är svårt att kolla upp för utomstående att man egentligen bor i ett annat land än syrien, om man inte visar båda passen? Och får man ansöka om permanent uppehållstillstånd som syrier om (de får ju PUT) när man inte bor i syrien utan är permanent boende i ett annat land?
Ja det lär de göra säkert göra, och det kommer dra ut på tiden säkert på grund av det. Även om de får PUT direkt om de är från syrien. Personen i fråga är ju inte bosatt i syrien på de senaste 10 åren. Därför kan knappast räknas som kategorin "syrier" på flykt. Så hade jag tänkt.......
Citera
2015-07-25, 03:36
  #2856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Ja varför skulle man inte kunna göra det?? Men sedan hur de tänker kan jag inte svara på.


Ja det lär de göra säkert göra, och det kommer dra ut på tiden säkert på grund av det. Även om de får PUT direkt om de är från syrien. Personen i fråga är ju inte bosatt i syrien på de senaste 10 åren. Därför kan knappast räknas som kategorin "syrier" på flykt. Så hade jag tänkt.......

Jag förstår inte hur de ska kunna kolla upp det egentligen? Tror inte att de mailar till alla länder i hela världen och frågar om de har någon medborgare som heter X och sen inväntar svar från alla länder Är nästan säker på detta. Men vill ha det bekräftat då det låter så märkligt om det stämmer.

Jag snappade upp att libaneserna ska åka hem till Libanon med sitt libanesiska pass under sommaren och jobba och att migrationsverket inte vet om detta eftersom migrationsverket inte fick veta att de har dubbel medborgarskap, dvs kollade inte deras dubbla medborgarskap innan de fick PUT som syrier

Det låter märkligt att de "låtsas" vara syrier om de bott 10 år i Libanon och har jobb i Libanon mm, men jag vet att de har dubbla pass så det skulle kunna stämma. Men jag är osäker på om jag hörde fel och framförallt nyfiken på hur de ligger till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in