2015-07-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nabz
Tjena utrymningsplan
Vi är inne på samma tid. Ansökte den 30 augusti och tillhör växjöenheten. Räknar med att få besked snart. Vilken enhet tillhör ni och när ansökte ni?

Hej!
Umeå och 3 september.
Ja, jag hoppas på handläggare snart!
Citera
2015-07-10, 18:55
Medlem
Jag gillar personen i tråden som sa något om att han förde statistik över ärenden.

Ansökte: 2 Januari
Intervju: Början av Juni
Intervju (ombokad till nytt datum av oss): 4 Juli
Just nu: Väntar på handläggare, vet således inget om någon "enhet" som vi har hamnat i
Citera
2015-07-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka
Jag gillar personen i tråden som sa något om att han förde statistik över ärenden.

Ansökte: 2 Januari
Intervju: Början av Juni
Intervju (ombokad till nytt datum av oss): 4 Juli
Just nu: Väntar på handläggare, vet således inget om någon "enhet" som vi har hamnat i
Hej thewakka
Logga in på din sidan, så du kan se vilken enhet hamnat.
För mig det står Sundsvall.
Citera
2015-07-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherkofaiq
Hej thewakka
Logga in på din sidan, så du kan se vilken enhet hamnat.
För mig det står Sundsvall.

Stämmer tyvärr inte för alla,
På mina sidor står det solna men min ansökan ligger i Umeå!
Citera
2015-07-10, 23:52
Medlem
thewakka35s avatar
Förstår inte riktigt...

Kollar jag på "Min Sida" så står det

Citat:
Schedule an appointment for visit at the Swedish mission abroad in SOLNA

Men, hon har ju redan varit på intervju i sitt hemland. Och när jag har ringt Migrationsverket har de bekräftat att de har tagit emot informationen ifrån intervjun
Citera
2015-07-11, 05:13
Medlem
skytraxs avatar
Så för att uppdatera lite nu har jag och min fästmö flygbiljetter hem till sveige fjärde Augusti
den 10 oktober får jag tillbaka min lägenhet så snart börjar våra liv på riktigt ÄNTLIGEN

Till en början kommer vi att bo i min kusins lägenhet som mestadels bor hemma hos sin tjej, så det fungerar utmärkt.
Nu till min fråga, någon som har några bra tips på att börja hennes liv som svensk när vi landat?
Vad gör vi första veckan osv osv?

Kan hon ansöka om försörjningstöd från soc medans hon börjar söka jobb, eller kan hon få något annat typ av bidrag redan från början medans vi börjar leta jobb?
Var är det bäst att ansöka om "svenska för invandrare"?
Själv har jag ju börjat söka jobb redan nu för att förhoppningsvis ha något på gång redan min första vecka.
Tips och tricks från någon som kanske gjort massa sökning på detta redan? eller någon som rent utav har erfarnhet?
Största frågan just nu för oss är Pengar, för att skicka över alla saker och biljetter var dyrare än vi räknat med. Men vi vill inte vara kvar här mer än absolut nödvändigt.

All hjälp är uppskattad
Citera
2015-07-11, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danabanana
Idag fick jag svar på mitt mail från MIG och fick reda på att mitt ärende också ligger i Växjö. Har fått namn på min handläggare också. Vi ansökte 6 oktober. Om jag inte minns fel ansökte du också i oktober? Har du kanske varit i kontakt med enheten? Hur långt i arbetet har de kommit?

Må väl !
Hej! Har ni hört något nytt från er handläggare på Växjö enheten?
Vi ansökte 14 oktober 2014, ringde senast igår och inget nytt har hänt dessvärre. Man hoppas på handläggare senast tidigt augusti iaf.
Hoppas ni har goda nyheter!
Citera
2015-07-11, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Förstår inte riktigt...

Men, hon har ju redan varit på intervju i sitt hemland. Och när jag har ringt Migrationsverket har de bekräftat att de har tagit emot informationen ifrån intervjun

Står också solna på vårann men vårt ärende ligger i Växjö - så det är INTE SÅ FÖR ALLA.
Citera
2015-07-11, 08:31
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSy-8880
Står också solna på vårann men vårt ärende ligger i Växjö - så det är INTE SÅ FÖR ALLA.

Hur fick du reda på att ert ärende ligger i Växjö? Och vad innebär det att ärendet ligger hos en viss enhet innan man har fått en handläggare? Som jag har förstått det så kan väl vilken handläggare som helst runt om i Sverige plocka ärenden från systemet
Citera
2015-07-11, 09:52
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt...

Kanske vill de att du skall åka till Solna på intervju?
Det är nog bäst att ringa och fråga snarast.
För om om det är du som skall på intervju, men inte bokar någon tid,
så lär er ansökan stanna i kön.
Citera
2015-07-11, 09:58
Medlem
Någon som har någon ny information om enhetstillståden i Västerås? Är trött på att ringa de, då jag har inte ringt på 2 veckor..

Men min man va i svenska ambassaden i Sarajevo, och de sa att de håller på med ärenden från November, vilket jag inte trorr på alls
Citera
2015-07-11, 09:58
Medlem
Citat:
Hur fick du reda på att ert ärende ligger i Växjö? Och vad innebär det att ärendet ligger hos en viss enhet innan man har fått en handläggare? Som jag har förstått det så kan väl vilken handläggare som helst runt om i Sverige plocka ärenden från systemet

vilken handläggare som helst KAN plocka upp ärendet.

MEN

Det är INTE vilken handläggare som helst som plockar upp ärendet .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in