2015-07-20, 11:40
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherkofaiq
Hej alla
Här är länken som ni kan logga in på din sidan och se dina enhet och alla dokument som ni har skickade in med ansökan och lite infö om dina ansökan.

https://www.migrationsverket.se/MinaSidorWEB/

Med vänlig hälsning,
Sherko

Citat:
Ursprungligen postat av challeman
Det ska inte göra någon skillnad. Om du kolla sammanställningen så ligger genomsnittet till första mailet (dvs kontakten) om bokning av intervju på ~160 dagar. Hoppas det går fortare även om semester verkar vara grus i maskineriet för tillfället.
Hur går man tillväga för en förtursansökan?
Citera
2015-07-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av challeman
Det ska inte göra någon skillnad. Om du kolla sammanställningen så ligger genomsnittet till första mailet (dvs kontakten) om bokning av intervju på ~160 dagar. Hoppas det går fortare även om semester verkar vara grus i maskineriet för tillfället.

Vem har skrivit den här sammanställningen? Är det exakta datum den personen angett på beslut och intervju?
Citera
2015-07-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaBradic
Vem har skrivit den här sammanställningen? Är det exakta datum den personen angett på beslut och intervju?

That would be me.

Mer eller mindre exakta datum, ja. Jag lägger in personer som har angivit datum, men ibland säger bara någon "början på maj" eller liknande, då skriver jag typ 5:e maj på dem.
Citera
2015-07-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.093
That would be me.

Mer eller mindre exakta datum, ja. Jag lägger in personer som har angivit datum, men ibland säger bara någon "början på maj" eller liknande, då skriver jag typ 5:e maj på dem.

Du har PM
Citera
2015-07-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Spelar det någon roll vilket land personen kommer ifrån när det gäller handläggningstid? Känns ju sjukt i huvudet om asylflyktingar hanteras av samma personer som kärleksinvandrare. Är inne på första månaden med min fästmö ifrån USA. Inte hört någonting alls än.

Enligt Västerås kontoret så handlägger inte samma personer asyl och anknytningsärenden samtidigt.

Däremot under 2014 flyttades handläggare från anknytningsärenden till asylärenden.
Dessa handläggare skall nu vara tillbaka och handlägger anknytningsärenden igen.

1 månad är inte så lång tid på Migrationsverket.

För USA verkar dock väntetiden ofta vara relativt kort (under 9 månader)
Citera
2015-07-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmis89
Hej!

Min sambo hade först ett arbetstillståndskort innan vi träffades. Han körde lastbil åt sin kusin nästan dygnet runt och vi hade knappt tid att träffas. Vi flyttade ihop och ansökte sedan om samboskap för att han skulle ha möjlighet till att byta jobb så vi kunde ha mer tid för varann. Han fick behålla sitt arbetstillståndskort fast än vi ändrat status på vår ansökan.

Vi skickade in vår ansökan 2013-11 och hans uppehållståndskort gick ut 150702. Vi har inte ens blivit inkallade till första intervjun. Han har fast anställning, pratar bra svenska och får tom ta lån hos banken! Han får stanna tills vi vart på intervju och fått värt beslut, reser han ut ur Sverige får han inte komma in i Sverige eftersom uppehållstillståndskortet gått ut. Pratade med vår handläggare som sa att vi kommer bli inkallade i god tid innan ca en månad innan tillståndet går ut. Nu har det gått ut sedan snart 3 veckor och inte ett knyst. Har hört av mig men vi kan knte skynda på ärendet det är bara till att vänta. Hela semestern är förstörd. Vi kan inte planera vårt liv. I november har vi väntat i två år

Min sambor från Bosnien och vi skickade pappersansökan. Nån som har några råd? Att tjata hjälper då inte
ingen som tycker det verkar konstigt att vänta 2 år snart på att bli inkallade på intervju?
Citera
2015-07-21, 11:13
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmis89
ingen som tycker det verkar konstigt att vänta 2 år snart på att bli inkallade på intervju?

Nädå. Vid förlängning räknas tiden från tillståndet går ut. Från den dagen kan det ta upp till 18 månader innan nytt tillstånd ges och man är då fånge i Sverige. Det räcker att man tar en tura till Helsingör för att gränspolisen ska stoppa dig. Vill de kan de då skicka dig till förvaret istället för hem och sedan enkelbiljett till hemlandet.
Citera
2015-07-21, 11:23
Medlem
Handläggaren i Göteborg sa att de hade tagit bort mer än hälften av all personal som handläggare anknytningsärenden till förmån för asylärenden då de kostar pengar vilket inte anknytningsärenden gör. Blev förvånad när han sa det då enhetschefen hade tidigare sagt att de nu satt in extra resurser och personal för att minska köerna i gamla anknytningsärenden. Handläggaren skrattade och sa att det inte stämde. Hoppas verkligen att han har fel.
Citera
2015-07-21, 12:22
Medlem
Kan någon som har ansökt om förtur förklara hur proceduren för detta funkar?
Vad krävs? Enligt läkaren så har min fru haft depression sedan Maj, vet ej om det är giltigt för förtur?

Tacksam för svar.
Citera
2015-07-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Kan någon som har ansökt om förtur förklara hur proceduren för detta funkar?
Vad krävs? Enligt läkaren så har min fru haft depression sedan Maj, vet ej om det är giltigt för förtur?

Tacksam för svar.

Tyvärr inte, det är flera som har försökt med allvarlig depression (inlagd på sjukhus. Och vilka av oss blir inte deprimerade av denna behandlingen ärligt talat...), mindre allvarliga skador (ryggproblem etc. Läs = icke livshotande), att man saknar varandra, att personen i fråga har fått säga upp sig, är arbetslös, och tvingats flyttat hem till familjen där de dagligen blir bombaderade av nedlåtande och ogillande kommentarer av sina föräldrar för att de skall flytta utomlands månad efter månad efter månad. Migrationsverket doesn't care. De har viktigare saker för sig än att hjälpa den svenska befolkningens nära och kära.
Citera
2015-07-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nädå. Vid förlängning räknas tiden från tillståndet går ut. Från den dagen kan det ta upp till 18 månader innan nytt tillstånd ges och man är då fånge i Sverige. Det räcker att man tar en tura till Helsingör för att gränspolisen ska stoppa dig. Vill de kan de då skicka dig till förvaret istället för hem och sedan enkelbiljett till hemlandet.

Kan väl knappast stämma. Vår handläggare sa ju att vi skulle bli inkallade ca 1 mån innan det går ut
Citera
2015-07-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.093
That would be me.

Vad kul, såg mitt namn med. Kollar genom mobilen så var svårt att kunna se allt. Jag hoppas dina uträkningar stämmer
Säg till om det är någon information du saknar så PM:ar jag över det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in