2015-07-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
I vilken typ av yrke behöver man varken lasta eller lossa?

När jag körde spetsbyten lastade vi aldrig ekipagen.
Citera
2015-07-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
När jag körde spetsbyten lastade vi aldrig ekipagen.
Vad innebär spetsbyte? Hur går det till, vilka arbetstider jobbar man och vad för typ av ekipage kör man?
Citera
2015-07-22, 14:26
Medlem
Spetsbyte innebär vanligen att man kör från punkt a till punkt b där man möter en annan människa, man byter bilar och kör tillbaka till där man kom ifrån.

Kan innebära att man kör bil och släp där man byter hela ekipaget, du kan ha växelflak och byter då flak och släp med den andra bilen. Du kanske kör till en terminal där du skall backa till det du har med dig för att sedan ta något annat och köra tillbaka.

T.ex. på Posten så används mycket växelflak som man tar lastade, sen backar man oftast till detta och sen sköter terminalarna resten, man ser/rör alltså aldrig något.

Det kan vara så att du skall lasta och/eller lossa något på vägen upp/ner.

Jag kör spetsbyte där jag börjar med att lasta stycke, sedan kör jag 2,5 timme och byter med en som har gjort likadant. Sen kör jag tillbaka, lossar stycket och kylt/fryst som han har lastat och sen har vårt åkeri 4 bilar till (med partier på) som skall lastas om så att det i slutändan blir vettiga lass på varje bil.

EDIT: Arbetstider är nästan uteslutande natt på byten,
Senast redigerad av Kampf 2015-07-22 kl. 14:29.
Citera
2015-07-22, 14:28
Medlem
Citat:
Vad innebär spetsbyte? Hur går det till, vilka arbetstider jobbar man och vad för typ av ekipage kör man?

Du tar ditt ekipage färdiglastad. Sedan kör du tex från Örnsköldsvik ner till tönnebro som är en vägkrog full med lastbilsparkeringar. Där väntar du in en annan bil som du kör tillbaka till Örnsköldsvik. Den första bilen du körde fortsätter ner till Örebro. Arbetstiderna är vanligtvis natt, iaf när jag körde. Åkte vid 17-tiden och var tillbaka vid 03-tiden.

På slutet ändrade dom lite grann så det blev lossning, men endast lite på släpet. Annars var det bara att ställa ifrån sig.
Citera
2015-07-25, 10:33
Medlem
Hur många/vilka dagar i veckan brukar man oftast köra spetsbyte? Får man ha sin jund med i lastbilen eller blir det oftast ett nej?

Vad bör en som endast kört bil och släp, tänka på om denne får bil o trailer (dragbil med påhängstrailer) att köra med? Överhäng och rondellkörning blir väl annorlunda?
Citera
2015-07-25, 13:01
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Hur många/vilka dagar i veckan brukar man oftast köra spetsbyte? Får man ha sin jund med i lastbilen eller blir det oftast ett nej?

Vad bör en som endast kört bil och släp, tänka på om denne får bil o trailer (dragbil med påhängstrailer) att köra med? Överhäng och rondellkörning blir väl annorlunda?

Det är ingenting att tänka på, trailer körning är enklare än bil och släp.
Citera
2015-07-25, 15:34
Medlem
Citat:

En trailer tar mer plats än en bil och släp. Detta beror givetvis på vilken trailer du kör. Själv har jag en trailer med en medstyrande samt en styrbar (som jag styr själv), vilket gör den jävligt smidig.
Citera
2015-07-26, 01:27
Medlem
Joliet-Jakes avatar
ny kille på jobbet, han hade överskridit 15h med marginal, men han sa det är lugnt för jag har tagit ut kortet
Citera
2015-07-26, 12:28
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
ny kille på jobbet, han hade överskridit 15h med marginal, men han sa det är lugnt för jag har tagit ut kortet

This is some new kind of stupid!

Vet chefen om det ännu?
Citera
2015-07-26, 13:35
Medlem
Citat:
Polski style!!!!!!
Citera
2015-07-26, 15:19
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccasuit
This is some new kind of stupid!

Vet chefen om det ännu?

Nee jag sa åt honom att säga till om det, det är ju inte så kul om sånt här kommer vid ev revision.
Citera
2015-07-26, 16:28
Medlem
Chewbaccasuits avatar
Citat:
Nee jag sa åt honom att säga till om det, det är ju inte så kul om sånt här kommer vid ev revision.

Nu har jag ju strikta 8timmarsdagar.
Men av lite nyfikenhen, hur kommer man upp i såna timmar? Vad kör man då? Lastning/lossning som tar tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in