2015-07-22, 10:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Detta tänk förutsätter att upp/nedgångar har samma tidsparameter men historien visar nog att nedgången är snabbare än uppgången så det köps mer med högre pris.
Finns det någon sådan beräkning gjord?
Det är i genomsnitt bättre att gå in med allt än att snitta in sig.

Har man otur så blir man förstås inte tröstad av det, så det finns en psykologisk poäng med att snitta in sig.

Jag är dock inte säker på att man minskar risken heller, kolla tex: http://vanguardblog.com/2011/05/18/investor-returns-versus-fund-returns/

Även: https://pressroom.vanguard.com/content/nonindexed/7.23.2012_Dollar-cost_Averaging.pdf

Finns en hel del åsikter:

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=lump+sum+investment+vs+dollar+cost+averaging
Citera
2016-01-29, 21:52
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Kul att man gick in i början på maj 2015 precis innan nedgången började
Citera
2016-01-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r

Du är inte ensam! Nu sitter man jävligt still i båten bara, det löser sig!
Citera
2016-01-31, 13:23
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är i genomsnitt bättre att gå in med allt än att snitta in sig.

Har man otur så blir man förstås inte tröstad av det, så det finns en psykologisk poäng med att snitta in sig.
Citat:

Att köpa nära all time high är sällan bra. Då är bra att dela upp inköpen i mindre delar och köpa under en längre tid.

Lika så i en fallande trend är bra att dela upp inköpen och köpa billigare och billigare ju mer priset sjunker.

Det är bara i en stigande trend som man inte vinner lika mycket pengar om man väntar att gå in i marknaden. Att skjuta risken på framtiden är inte lönsamt när börsen stiger, men man förlorar i alla fall inget och slipper oro och magkatarr.
Citera
2016-01-31, 15:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Att köpa nära all time high är sällan bra. Då är bra att dela upp inköpen i mindre delar och köpa under en längre tid.
Givetvis köper man på botten och säljer på toppen, det gör alla på Flashback.

Börsen har förresten varit "nära ATH" större delen av 150 år.
Citera
2016-01-31, 22:14
Medlem
Citat:

Lika så i en fallande trend är bra att dela upp inköpen och köpa billigare och billigare ju mer priset sjunker.

Det är bara i en stigande trend som man inte vinner lika mycket pengar om man väntar att gå in i marknaden. Att skjuta risken på framtiden är inte lönsamt när börsen stiger, men man förlorar i alla fall inget och slipper oro och magkatarr.

Som sagt, det finns studier som bevisar att det lönar sig bättre att gå all in, du läste kanske inte länkarna längre upp i tråden ?
Citera
2016-02-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Som sagt, det finns studier som bevisar att det lönar sig bättre att gå all in, du läste kanske inte länkarna längre upp i tråden ?
Ja, och att köpa försäkringar är alltid en förlustaffär i det stora hela men det betyder inte att det är en dålig idé att göra det.
Citera
2016-02-03, 18:26
Medlem
Citat:

Ja, surt sade räven. Tråden startades tre dagar efter toppen, men det var sannerligen inte lätt att veta då. Det är inte lätt att tajma rätt helt enkelt.
Citera
2016-02-05, 03:13
Medlem
Hysteria90s avatar
Det finns ingen som vet om det kommer bli en "krasch" inom snar framtid. Sedan april förra året har börsen tappat ca: 20% - jag har nyligen gått in med en relativt stor slant på börsen och ligger lång.

Oljepriset är lågt och kommer så förbli... En naturlig följd av ett lågt oljepris blir överkapacitet och överutbud... något som inte har någon positiv inverkan på en eventuell rekyl i oljepriset direkt.

Men markanden och oljepriset är mer synkade med varandra än de borde, tycker jag. Finns mycket med ett lågt oljepris som gynnar konsumtion, tillväxt och stigande börser.

Kina har höga skulder och skall ställa om från ett industri- till ett konsumtionssamhälle. Jag tycker marknaden verkar enormt nojig över detta.

Syrien är en viktig geopolitisk bricka för världssäkerheten. Blir Syriens framtid mer förutsägbar kommer marknaden reagera positivit.

Jag har sedan september haft merparten av mina pengar på börsen och räds inte nedgångar... vi ska uppåt inom de närmaste fem åren... det är helt klart. Teknologiframstegen är helt galna just nu och befolkningstillväxten är mer intensiv än någonsin.

Jag tror att Indien kommer bli nästa Kina så fort det blir mer politiskt stabilt och "västvänligt". Ett lågt oljepris gynnar dessutom tillväxten i Indien avsevärt.

/Skrivet av en 26 åring, med fem års erfarenhet av börsen... som ligger lång.
Senast redigerad av Hysteria90 2016-02-05 kl. 03:28.
Citera
2016-02-06, 05:04
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Vad ska man köpa då?
Jag sparar undan 5k varje månad i tech-fonder, vinnaraktier (som inte är cykliska) och spännande bolag med lågt börsvärde som har potential och till stor del ägs av insiders. Jag tycker inte marknaden är jättedyr just nu, många är oroade för Kina. Folk förstår helt enkelt inte att de ej kan ha 10% tillväxt årligen i all evighet.. men snart kommer marknaden bli van vid ett mer normalt Kina och nästa fokus kommer bli på Indien.

Fonderna och de stabila aktierna har jag belånat och har dessa på min ISK. Anledningen till att jag gillar belåningsvärde är att jag dels kan ha ISK'n som en buffert utan att behöva sälja och spekulera i fler aktier med kredit:

Litet urval:
Swedish match (snusare sedan 2003 )
Securitas
Nederman Holding
Apple
Aphabet inc
Swedbank robour ny teknik (KÖPER ENDAST VID PRISFALL PÅ VECKOBASIS)
Gustavia Ny Teknik (KÖPER ENDAST VID PRISFALL PÅ VECKOBASIS)
Cb save earth fund

På min KF har jag ca 15% av kapitalet i riskaktierna och favorithästarna är:
Obducat
Raybased
Bioinvent
Braincool
Brighter
Etrion (långsiktig - då min personliga övertygelse är att solkraft kommer utvecklas med nanoteknik och bli en primär energikälla i framtiden. ABB kommer troligen dra kablar från Afrika upp till oss med solkraft.)

På mitt AF-konto köper jag ibland US-dollar när jag anser den vara omotiverat billig, t.e.x. då den rasar kraftigt efter negativ USA-statistik. I dagsläget är dollarn billig kring 8,35 Jag gillar dock inte att trejda. Behöver ändå USD till min importverksamhet så det blir lite av en riskspridare för mig att ha några hundradollarsedlar.
Senast redigerad av Hysteria90 2016-02-06 kl. 05:33.
Citera
2016-02-06, 16:30
Medlem
Citat:
Det blir nog bra ändå.

Jag har ju inte köpt sedan typ .. första dagen i juli 2011 eller något.. I princip iaf, 4.5 år sedan.

Även om du fick otur med din timing så om 4.5 år är väl sannolikheten ok att du har gjort mer pengar på ditt val än vad jag har gjort på mitt =P
Citera
2016-02-06, 16:36
Medlem
Citat:

All time high har vi ju haft under ett par år nu. Att köpa på all time low kommer man ju aldrig kunna göra (om vi talar om index) så .. ;D

Grejen med en all time high är ju just att man ÄR i en stigande trend då. Själva definitionen av en stigande trend är ju stigande priser =P, det kommer alltid vara dyrare än vad det var nyss och alltså enligt dig inte köptillfälle samtidigt som man visst inte "vinner" på att vänta då ..

Börsen såg ju i backspegeln ut att stiga när han köpte.

Att göra det så enkelt för sig som att kolla om MA 200 är stigande eller inte hade väl kunnat få peka ut trenden med lite fördröjning med och i.s.f. är den ju ner nu, men det var den ju inte i maj.

Börstjänaren hade någon variant på att handla över och under MA 200 som väl var att jämföra månadsstängningen mot MA 12 av föregående månadsstängningar. Det är väl inte "bättre" än att kolla på dagsstängningar på MA .. 250 eller så av dagsstängningar istället, bara annorlunda / mindre sällan, om det avkastar bättre än börsen vet jag inte men det är ju ett sätt att hantera / välja timing iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in