2015-05-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Riktigt olustigt faktiskt. Om man tittar tillbaka i tiden så skedde det liknande dippar för 6 månader samt för 2 år sedan, men om man förutsätter att dipparna är lika så är vi på botten nu. Kanske avvaktar en vecka till men inte kul när en femsiffrigt belopp försvunnit ur portföljen på en vecka.

Jag känner för att göra samma, men är rädd för att göra den klassiska tabben på att vara med på nedgången och sedan sälja och missa uppgången. Kan ju vara en "skenkrasch", alltså större fluktuation bara.

Får ju magsår av sånt här...

Har ni aldrig varit på börsen förut eller ? Det är en helt vanlig nedgång, börsen hade som mest gått upp över 17% innan tappet vilket motsvarar 2 årsavkastningar under 3 månader. Nivån börsen är på nu är mer normal speciellt efter senaste rapport perioden och att sommaren startar snart.
Citera
2015-05-07, 21:33
Medlem
Hulls avatar
Så har Ni köpt nu då? Var med nu för tusan för det kanske aldrig blir så här bra köplägen igen som det är nu! Var försiktiga bara och kör helt efter eget huvud.
Citera
2015-05-07, 21:36
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Så har Ni köpt nu då? Var med nu för tusan för det kanske aldrig blir så här bra köplägen igen som det är nu! Var försiktiga bara och kör helt efter eget huvud.

Vad ska man köpa då?
Citera
2015-05-07, 22:10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Vad i helvete händer med ekonomin? Har indexfonder i alla delar av världen, främst Europa, USA och Japan. -20% i snitt på runt 10 dagar. Är det krasch på gång?
Ni tittar ju lite konstigt när ni ibland tittar på index och ibland i svenska kronor.

-20% kan jag inte tänka mig att många börser har fallit. Däremot kanske i svenska kronor.

Det som hände där var väl att alla var överens om att Sveriges riksbank skulle sänka räntan och så gjorde de inte det och att folk i hela världen har hakat på dollarn.
Räntorna (på statsobligationer) har gått upp också.
Citera
2015-05-07, 22:11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Får ju magsår av sånt här...
Jag lider då inte.
Dock har jag ju typ inte fått ut något av uppgången heller ;D
Citera
2015-05-07, 22:14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Har ni aldrig varit på börsen förut eller ? Det är en helt vanlig nedgång, börsen hade som mest gått upp över 17% innan tappet vilket motsvarar 2 årsavkastningar under 3 månader. Nivån börsen är på nu är mer normal speciellt efter senaste rapport perioden och att sommaren startar snart.
Ja, för året ser det ju fint ut ändå.
Dina siffror är väl just för året. Sedan botten i ~oktober har det väl dragit mer än så?

En bit kvar ner till MA 200 för tillfället. Lägre botten dock. Över 1718 eller så igen så är ju trenden uppenbarligen upp igen.
Citera
2015-05-07, 22:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Vad ska man köpa då?
Butiksbakat bröd som slängs till morgondagen annars?
Citera
2015-05-08, 04:08
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Vad ska man köpa då?

Det tänker jag inte säga för jag är först i kön att få köpa! Om alla vet vad som är billigast är det ju svårare att få bra priser.
Citera
2015-05-08, 04:21
Medlem
Citat:
Vad ska man köpa då?
Vill man ha rimlig avkastning till rimlig risk finns hur mycket som helst att köpa. General Electric, Cummins, Scana, Wall Mart, AES, etc.
Citera
2015-05-08, 11:49
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa

Jag får erkänna att jag inte precis är en veteran. Har fasträntekonton men den procenten är barnsligt låg nu så har precis lagt in ett sexsiffrigt belopp i indexfonder. 20 olika fonder kanske, alla hade gått upp i snitt 5%, men nu ligger alla på snitt -10%. Lite trist.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Ni tittar ju lite konstigt när ni ibland tittar på index och ibland i svenska kronor.

-20% kan jag inte tänka mig att många börser har fallit. Däremot kanske i svenska kronor.

Det som hände där var väl att alla var överens om att Sveriges riksbank skulle sänka räntan och så gjorde de inte det och att folk i hela världen har hakat på dollarn.
Räntorna (på statsobligationer) har gått upp också.

Jag tackar för orden. Som ovan lyder, är ju inte skiterfaren. Trist att man råkade investera på toppen, men får hoppas den är en mindre topp i ett långt perspektiv.
Citera
2015-05-08, 17:37
Medlem
AmnesiaHazes avatar
Jag kanske är avvikande från de flesta och är definitivt ingen marknadshaj. Men, min erfarenhet är att investera i det man pysslar med. Om man är mikrobiolog så investerar man kanske i läkemedelsbranschen etc.

I stort sett handlar det om timing. När ska man investera? när ska man dra sig ut? Desto mer man vet om företagen man investerar i desto bättre.
Citera
2015-07-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Det borde inte vara någon som påstår att det är "bättre" att månadsspara än att trycka in allt på en gång i rätt läge, problemet är bara att det är i princip omöjligt att alltid pricka topp- och dal. Tanken med månadssparande är att helt enkelt ebba ut dessa båda två genom att man hela tiden köper på sig på olika nivåer.

Det säger ju liksom sig självt, du tjänar mycket mer pengar på att gå in på nivå 1 med 100 000 och sälja på nivå 10 än att gå in med 10 på nivå 1, 10 på nivå 2, 10 på nivå 3 osv osv

Detta tänk förutsätter att upp/nedgångar har samma tidsparameter men historien visar nog att nedgången är snabbare än uppgången så det köps mer med högre pris.
Finns det någon sådan beräkning gjord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in