2015-07-20, 19:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Ofredande och som det ser ut i lagboken med senaste uppdatering 1988 är rättsvidrigt. Det omfattar ännu inte sms trots att alla använder det som standard idag. Dessutom har sättet ungdomar och vuxna
en stor diskrepans där domare åklagare har sina facebookvänner där det är extremt lågt i tak. Medans ungdomar och tänkande vuxna gärna hänger på flashback avpixlat badoo tinder och använder ord som facebookgänget inte fattar "domare,åklagare,rättsväsende," och tror att det är ofredande. Dessutom vid ofredande får man ingen försvarare-det används inte i sådan mål som det så vackert heter. åklagaren och polisen köper tjejens story rakt av även om det är fantasier eller storyn inte håller.
Så är det anno 2015 nough said over and out.
4:7 BrB sågs över senast 1993, när straffskalan skärptes från sex månader till ett år. Sedan får du gärna hänvisa till relevant stycke i förarbetena till 4:7 BrB som stadgar att rekvisiten i lagrummet inte är oberoende den teknik eller dylikt som används vid brottet.
Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.
Läs t.ex. den fetade delen, så förstår du hur det fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Vad krävs för att upphäva ett kontaktförbud?

Räcker motiveringen att man slutat höra av sig, slutat kontakta henne innan kontaktförbudet inträdde och att man har förstått allvaret och inte vill ha kontakt?

De verkar vara fast beslutna på att behålla kontaktförbudet och i papperet står det att jag inte kan lova att sluta kontakta henne, något som inte alls stämmer.
Om du ändå inte ska kontakta henne, så spelar det inte någon roll huruvida du har ett kontaktförbud eller inte.

Detta är typ den hundrade tråden om samma sak du startar. Jävla rättshaverist.
Citera
2015-07-20, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om du ändå inte ska kontakta henne, så spelar det inte någon roll huruvida du har ett kontaktförbud eller inte.

Detta är typ den hundrade tråden om samma sak du startar. Jävla rättshaverist.
Spelar det ingen roll så kan jag lika gärna få det upphävt. Kontaktförbudet ligger i 10 år i onödan om det nu "inte spelar någon roll". Då kan de väl upphäva det?!
Citera
2015-07-20, 20:00
Medlem
Citat:
Vad krävs för att upphäva ett kontaktförbud?

Räcker motiveringen att man slutat höra av sig, slutat kontakta henne innan kontaktförbudet inträdde och att man har förstått allvaret och inte vill ha kontakt?

Nej, det räcker inte.
Ofta krävs det att det framgår att förbudet är uppenbart onödigt, som att part avlidit, att det framkommer att beslutet är baserat på falska uppgifter eller om parterna ändå upprepade gånger bryter mot förbudet (inte direkt ovanligt).
Tycker du att du har skäl för att kontaktförbudet ska hävas har du dock alltid rätt att begära att få saken prövad.

Citat:
De verkar vara fast beslutna på att behålla kontaktförbudet och i papperet står det att jag inte kan lova att sluta kontakta henne, något som inte alls stämmer.

Folk ljuger, särskilt när det gynnar dem själva. Varför skulle rättsstaten lita på dig?
Citera
2015-07-20, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Nej, det räcker inte.
Ofta krävs det att det framgår att förbudet är uppenbart onödigt, som att part avlidit, att det framkommer att beslutet är baserat på falska uppgifter eller om parterna ändå upprepade gånger bryter mot förbudet (inte direkt ovanligt).
Tycker du att du har skäl för att kontaktförbudet ska hävas har du dock alltid rätt att begära att få saken prövad.

Folk ljuger, särskilt när det gynnar dem själva. Varför skulle rättsstaten lita på dig?
Rättstaten ska lita på mig för att jag har bevis på att jag har slutat höra av mig till henne innan kontaktförbudet inträdde. Varför ska man ha ett kontaktförbud då?

Hur många gånger har jag rätt att överklaga beslutet?
Citera
2015-07-21, 18:27
Medlem
Citat:
Hur många gånger har jag rätt att överklaga beslutet?
Hur många gånger som helst så länge det är gällande.

I övriga frågor kan du med fördel läsa den handbok som finns för åklagare i ämnet kontaktförbud;
http://www.aklagare.se/PageFiles/4347/Kontaktf%C3%B6rbudshandbok%202014.pdf
Senast redigerad av pagamama 2015-07-21 kl. 18:30.
Citera
2015-07-21, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
Hur många gånger som helst så länge det är gällande.

I övriga frågor kan du med fördel läsa den handbok som finns för åklagare i ämnet kontaktförbud;
http://www.aklagare.se/PageFiles/4347/Kontaktf%C3%B6rbudshandbok%202014.pdf
Vad är saklig grund för att inte ge kontaktförbud utöver de få exempel som finns i bilaga 1?
Citera
2015-07-21, 23:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vad är saklig grund för att inte ge kontaktförbud utöver de få exempel som finns i bilaga 1?
Läs proppen och relevanta avgöranden?
Citera
2015-07-22, 04:50
Bannlyst
Vilka konkreta skäl kan fungera för att upphäva förbudet?
10 år i registret är helt omoraliskt och fruktansvärt orättvist.
Senast redigerad av affalterbach 2015-07-22 kl. 05:15.
Citera
2015-07-22, 09:35
Medlem
roobbes avatar
Citat:
Vilka konkreta skäl kan fungera för att upphäva förbudet?
10 år i registret är helt omoraliskt och fruktansvärt orättvist.

Att det är din åsikt har framgått flertalet gånger i tråden. Lagstiftaren däremot, håller inte med. Vet du vem som bestämmer? Du, eller lagstiftaren?
Citera
2015-07-22, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Att det är din åsikt har framgått flertalet gånger i tråden. Lagstiftaren däremot, håller inte med. Vet du vem som bestämmer? Du, eller lagstiftaren?
Jag har rätt med tanke på att ett kontaktförbud i praktiken inte hindrar mig från att ta kontakt. Således har jag bevisat att jag inte behöver det. Han har med andra ord haft fel i sin bedömning om att det finns en stor risk för mig att ta kontakt med henne ändå.

Detta borde vara tillräckligt skäl för att upphäva det. Vad annars skulle vara skäl? Dödsfall? Det är löjligt.
Citera
2015-07-22, 13:23
Medlem
Citat:
Jag har rätt med tanke på att ett kontaktförbud i praktiken inte hindrar mig från att ta kontakt. Således har jag bevisat att jag inte behöver det. Han har med andra ord haft fel i sin bedömning om att det finns en stor risk för mig att ta kontakt med henne ändå.

Detta borde vara tillräckligt skäl för att upphäva det. Vad annars skulle vara skäl? Dödsfall? Det är löjligt.
Jo i praktiken förhindras du att ta kontakt med henne. Om du bryter mot kontaktförbudet blir rubriceringen olaga förföljelse istället, då är minimistraffet 4 månaders fängelse har jag för mig. Så kontaktförbudet kan indirekt hindra dig från att ta kontakt med henne. För att hindra dig helt och hållet så måste du spärras in i en isoleringscell, vilket kanske skulle vara en fördel för kvinnan med tanke på att du inte verkar vara mottaglig för några som helst råd som skrivs här inne.
Inse att du har gjort bort dig, nu får du ta konsekvenserna av detta handlande.
Citera
2015-07-22, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Jo i praktiken förhindras du att ta kontakt med henne. Om du bryter mot kontaktförbudet blir rubriceringen olaga förföljelse istället, då är minimistraffet 4 månaders fängelse har jag för mig. Så kontaktförbudet kan indirekt hindra dig från att ta kontakt med henne. För att hindra dig helt och hållet så måste du spärras in i en isoleringscell, vilket kanske skulle vara en fördel för kvinnan med tanke på att du inte verkar vara mottaglig för några som helst råd som skrivs här inne.
Inse att du har gjort bort dig, nu får du ta konsekvenserna av detta handlande.
Vad är det som fysiskt hindrar mig från att ta kontakt? Ingenting.

Istället gör att komma med konstruktiva råd om ska du i typisk Flashback-anda bete dig som en skithög och sparka på nångon som redan ligger ner. Om du inte har något vettigt svar på frågan kan du lika gärna hålla käften. Ditt "svar" hjälper mig inte på något sätt och det är sådana idioter som du som bevarar kriminella som just kriminella.

Du och många andra i tråden är idioter rakt av med kass självkänsla som tror att ni är större och förmer bara för att ni trycker ner mig.

Fortfarande tycker jag att detta kontaktförbud är helt uppåt väggarna som faktiskt visat att jag inte tar kobtakt. Du säger att det ger minst 4 månader fängelse om jag bryter kontaktförbudet, vilket är något du hittar på eftersom det är ovanligt att få fängelse för detta. Vidare står det att man får böter i de flesta fall. Så du vill bara höja dig över andra för att framstå som bättre.

Har du och alla andra inget konstruktivt att säga kan du stänga käften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in