2015-07-22, 00:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det finns viss teknisk bevisning men inte så det räcker att häkta på starka skäl endast på sannolika och därifrån till att dömas bortom varje rimligt tvivel är det flera mil

Det finns ingenting som heter häktad på starka skäl, den starkaste (högsta) graden är "på sannolika skäl". Att kläcka ur sig "endast på sannolika" är med andra ord lite knasigt...

Och vad vet du om bevisläget? Vi andra vet ingenting - du kanske har lust att upplysa oss?
2015-07-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag hävdar ju att han inte ville ha en mellanlagringsplats, och jag hävdar att han skulle inte ha flyttat kroppen från en arbetsplats till en annan. Då vore flytten onödig.

Om kroppen hittades i den lilla boden i Martop så mgm visste nog hur många som brukade gå in i den och hur ofta. Jag menar att boden kanske anvädes nästan inte alls numera. Eller bara han själv och eventuellt yngre brdodern anväde boden, inga andra.

Jag tor att MGM tänkte flytta kroppen vidare till en bättre gömma men han kunde inte ana hur fort skulle poliser och massa andra människor springa i Martoprs marker. Han blev nog överraskad av den intensiva aktiviteten som startades nästan omedelbart när LH försvann.Och det kunde han inte räkna ut i förväg.
2015-07-22, 00:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
NB arbetade inte på vad man normalt menar en arbetsplats; han hade hela området som sin arbetsplats. - Han var långtifrån ensam om att utföra/ha utfört jobb på gården, och när LH försvann hade han och brodern en tid varit sysselsatta med ett tak; flera km från Martorp.
Martorp var fortfarande en plats som kan knytas till honom.
2015-07-22, 00:21
Medlem
Kellywomans avatar
Har ställt frågan förut men inte fått svar av de/den av er (tingsnotarien?) som är insatt hur åtal ogillas eller ändras?
Just nu är den yngre brodern skäligen misstänkt för delaktighet i mord och frun är misstänkt för skyddande av brottsling. Behöver en förhandling föregås för att detta skall ändras eller kan en åklagare bara välja att lägga ner det "när som helst"?
Är det troligt att det kommer hända i en omhäktningsförhandling nästa vecka?

Om jag förstår gången korrekt så ändrar bara åklagaren graden av misstanke efter polisarbetet är klart? Eller hur fungerar det.......

Jättetack för svar av någon som vet lite mera om detta förfarande
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det där med hur mobiler av olika slag kan spåras är en värld som jag inte är hemma i. Men om man vet numret till personen borde det väl funka? NBs nummer borde ju vara känt av några, t ex av AJ.

Det har du rätt i. Jag tänkte om MGM hade någon utländsk kontantkorttelefon som det var billigare att ringa ifrån om han skulle ringa mamman, dvs nån lur som han enbart ringde folk i Litauen på.

Han kanske hade en annan tele för svenska samtal.

Jag ringde utlandet förr och då hade jag en annan telefon med ett annat kontaktkort som var väldigt billigt för utlandsamtal men inge billigt att använda i Sverige, så jag körde med den till internationella samtal

Nu känns det lite som om han bara hade en telefon och körde skype med mamman osv, men vem vet
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hävdar fortfarande att dom tagit fel personer. Ägaren eller ägarens son ligger närmast.

Och den äldre brodern fick i uppdrag att "städa upp"
Inte omöjligt alls!
2015-07-22, 00:23
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Hade det gjort någon skillnad?
I så fall hade han för det första inte haft tid att städa efter sig för fem öre.
För det andra så blev en flytt genast mycket riskablare pga allt pådrag och kanske bangade han helt enkelt att våga föra bort liket i ett senare skede ...
2015-07-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Har ställt frågan förut men inte fått svar av de/den av er (tingsnotarien?) som är insatt hur åtal ogillas eller ändras?
Just nu är den yngre brodern skäligen misstänkt för delaktighet i mord och frun är misstänkt för skyddande av brottsling. Behöver en förhandling föregås för att detta skall ändras eller kan en åklagare bara välja att lägga ner det "när som helst"?
Är det troligt att det kommer hända i en omhäktningsförhandling nästa vecka?

Om jag förstår gången korrekt så ändrar bara åklagaren graden av misstanke efter polisarbetet är klart? Eller hur fungerar det.......

Jättetack för svar av någon som vet lite mera om detta förfarande

Som jag har tolkat det kan åklagaren "lägga ner anklagelserna" Det behöver inte föregås av en förhandling vid domstol. Han har inte väckt åtal än Det är när åklagaren väcker åtal som det går till domstolen, dvs blir rättegång
2015-07-22, 00:24
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det finns ingenting som heter häktad på starka skäl, den starkaste (högsta) graden är "på sannolika skäl". Att kläcka ur sig "endast på sannolika" är med andra ord lite knasigt...

Och vad vet du om bevisläget? Vi andra vet ingenting - du kanske har lust att upplysa oss?

Nja. Den "högsta" misstankegraden är "Tillräckliga skäl för åtal"
2015-07-22, 00:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så du kräver av andra att de ska svara på dina frågor men du själv behöver inte svara. Det låter ju inte särskilt rättvist. Men om MGM är oskyldig så tror jag ändå att våldtäkt är motivet. Om det inte är det så blir det lite knepigare dock. Jag har fortfarande inte sett ett enda motiv som är ens i närheten av trovärdigt i hela den här tråden förutom våldtäkt. Men om jag måste gissa på något så blir nog döljande av olycka mitt andraval på motiv. En heltoppad GM får panik och kallar på hjälp, tex av MGM. Skulle ju tom kunna förklara en del spår MGM har lämnat efter sig.
Utesluter du en ung, efterhängsen beundrare som blir för närgången? Alltid, när pojke träffar flicka, finns ett sexuellt motiv i bakgrunden, även om det inte just då behöver vara huvudmotivet. Partnerskap och sex ligger i människans natur och är en grund för hennes fortbestånd.
2015-07-22, 00:27
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Diskuterar vi våldtäkt/sexbrott? Jag trodde Lisa var död. De allra flesta mord på kvinnor i 20-årsåldern begås av bekanta. Ett undantag känner jag till sedan 2000, Elin Kranz. Men Vatchareeya, Kajsa, Johanna och fler ändå har alla dödats av bekanta. Jag har rabblat upp fler namn tidigare.

Nancy Tavsan mördades av Abdullah Hussein. Hon kände inte honom!
2015-07-22, 00:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Ja. Hon försökte kanske ringa den som hon väntade på, men men kom inte fram.

Ja, men varför ringde/smsade hon inte pappan om hon ville bli skjutsad hem pga det dåliga vädret? Istället skickade hon ett sns om att hon skulle åka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in