2015-07-21, 23:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservativ-Man
Det vet jag inte, men där är det nog inte så vanligt med en nära anhörig som gärningsman.

Mördare har en låg återfallsrisk. De mördar oftast bara en gång, ofta i affekt eller för att lösa ett problem. Så mördare är inte speciellt kända av myndigheterna. Många av dessa har inte tidigare begått något grövre brott.

Det vet jag inte, men om jag ska våga mig på en gissning så tror jag inte att åldersskillnaden är så väldigt stor.

Vad säger statistiken om grova sexualbrott, brukar gärningsmannen vara känd av myndigheterna sedan tidigare? Jag har för mig att gärningspersonen ofta är känd, kanske även straffad, men jag ska kanske låta det vara osagt?

Den häktade är sedan tidigare okänd förutom det där med en försvunnen tv i Litauen, i alla fall inte känd för vålds och sexualbrott, att i hans ålder begå ett grovt vålds och/eller sexualbrott är sällsynt såvitt jag känner till, dock ingen regel utan undantag. Ja, jag tror just nu att den häktade är skyldig, och eftersom att han tidigare inte har gjort sig känd i branschen så tror jag på ett slumpmässigt sammanträffande mellan honom och Lisa, det spårade ur, oplanerat mord.
2015-07-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Enligt er säkra källa här på FB så har ett erkännande skett. Trots detta verkar den misstänktes advokat inte ha fått reda på informationen eftersom vederbörande förnekar detta. Ett antal emotionella uttalanden från polis och åklagare tyder på att man inte har koll på detta fall.
Säker källa här. Finns det?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Du menar Göta hovrätt

Jag menar 2 rådmän på tingsrätten och totalt 6 hovrättsråd på Göta hovrätt. Med tanke på vilken domsaga vi rör oss, i och att jag nämnde hovrättsråd, förefaller det vidare som uppenbart att det är Göta hovrätt som är den andra instansen i detta fall.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad talar för att gm i flyende stund ville ha en "mellanlagringsplats"? - Vilket tar kortast tid: Att göra sig av med kroppen någonstans inom det av dig anvisade området, eller att köra direkt till Martorp? - Vad skulle detta kunna säga om gm? - Ett möjligt svar är att gm agerade i panik, och/eller pga tidsbrist. Hans enda syfte kan ha varit att snarast möjligt bli av med sitt lik, för att sedan avvika från platsen.

Om det är NB vi talar om, är det högst förståeligt att han placerade LH på Martorps gård: Det är en plats han efter flera års arbete med AJ:s olika byggnader mm borde känna som sin egen ficka. Där vet han att han åtminstone för de allra närmaste timmarna kan förväntas ha LH i ett förvar som inte kommer att kunna upptäckas i första taget, och det är också en plats på behörigt avstånd från hans bostad. - Längre behöver han inte ha tänkt - och sedan blev det för sent att tänka på något annat än att försöka få ihop ett alibi: Han kan ha åkt direkt från Martorp för att plocka upp sin bror eller hustru, och sedan fortsatt till i tråden omnämnd pizzeria, alt. ICA-affär.

Exakt min tanke. Det är fel att sätta rationellt agerande som en premiss för GM:s göranden och låtanden efter mordet, jag skrev samma sak ovan i en kommentar till Xenia som hen valde att ignorera. Därmed inte sagt att rationellt agerande kan uteslutas, men att förutsätta det verkar minst sagt märkligt. Särskilt om man tittar rent allmänt på hur mördare brukar bete sig efter att de begått mord.
2015-07-21, 23:27
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Enligt er säkra källa här på FB så har ett erkännande skett. Trots detta verkar den misstänktes advokat inte ha fått reda på informationen eftersom vederbörande förnekar detta. Ett antal emotionella uttalanden från polis och åklagare tyder på att man inte har koll på detta fall.

Ett antal uttalanden från chefsåklagare/åklagare/spaningsledare tyder på att man har ordentligt på fötterna för förlängd häktningstid.
2015-07-21, 23:27
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Hävdar fortfarande att dom tagit fel personer. Ägaren eller ägarens son ligger närmast.
2015-07-21, 23:28
Medlem
Här är länken till bilden där man kan ana konturerna av en mobiltelefon, i den högra fickan

http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/
2015-07-21, 23:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hävdar fortfarande att dom tagit fel personer. Ägaren eller ägarens son ligger närmast.

Så de ligger närmast trots att åtta välmeriterade jurister/domare ansett att det är sannolikt att den häktade gjort det.
2015-07-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det här är ingen dunge. https://goo.gl/maps/LHNxd Den duger utmärkt som mellanlagringsplats.

Var det inte någonstans i det området en kvinna sa att hennes hundar hade markerat under söndagskvällen?
Kanske GM hade samma tankar som dig, men ändrade sig när han fick höra hundarna?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185525

Pernilla Wadebäck: "Dessutom har ett tips från en kvinna som bor i närheten av Blombergs herrgård resulterat i att en polis med hund sökt i ett skogsområde bakom huset. Där finns även ett träsk, ett "sumphål" som kvinnan kallar det. Hennes hundar markerade ut mot skogen i söndags kväll."
2015-07-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag menar 2 rådmän på tingsrätten och totalt 6 hovrättsråd på Göta hovrätt. Med tanke på vilken domsaga vi rör oss, i och att jag nämnde hovrättsråd, förefaller det vidare som uppenbart att det är Göta hovrätt som är den andra instansen i detta fall.
Tingsrätter med sina nämndemän förstår de lagen, det är väl ordföranden i tinget som juristkunnig,
Rätta mig gärna
2015-07-21, 23:30
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Tingsrätter med sina nämndemän förstår de lagen, det är väl ordföranden i tinget som juristkunnig,
Rätta mig gärna

Inga nämndemän deltar i häktningsförhandlingar.
2015-07-21, 23:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Diskuterar vi våldtäkt/sexbrott? Jag trodde Lisa var död. De allra flesta mord på kvinnor i 20-årsåldern begås av bekanta. Ett undantag känner jag till sedan 2000, Elin Kranz. Men Vatchareeya, Kajsa, Johanna och fler ändå har alla dödats av bekanta. Jag har rabblat upp fler namn tidigare.
Av alla de du räknar upp där så är där endast en som mördades av en okänd och då var motivet våldtäkt med ett påföljande vittnesmord. Om nu MGM är skyldig vad tror du motivet var?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in