2015-07-21, 22:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så du lutar åt MGM i alla fall? Det var ju positivt. Jag tror också att han sett henne, antingen från taket på lördagen eller inne i caféet.

Tvärtom, jag försöker spekulera så lite som möjligt i det här fallet. Det finns tillräckligt med folk här som gör just det.

Vadå i alla fall? Jag har varit tydlig med att jag tror att den häktade är skyldig, det hindrar mig inte att resonera kring olika omständigheter, skilj på spekulation och möjliga hypoteser inom rimliga gränser.

I övrigt kan jag inte se något fel i att spekulera, det är fritt att tro vad man vill.
2015-07-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Som uppväxt i Sovjetunionen måste hon ha lärt sig ryska också. Därför är det av intresse om det finns flera rysktalande i området. Dvs om någon behärskar ryska språket men inte det litauiska.

Kan ju va så men riktiga ryssar och litauer går ju inte ihop nu för tiden då de är förbannade på Rysslands tidigare förtryck
Så inga ryssar men estländare ,letter ?
2015-07-21, 22:56
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Om uppgifterna med pizzerian stämmer så

Har vi ett tidsförlopp på 52 minuter

(18.23 - 19.15 ) ca om de åker hemifrån 19.15 för att synas på pizzerian 19.30

Mindre än en timme att möta Lisa, mörda henne, frakta bort henne, slänga ut hennes saker, placera henne på Martorp m.m

Vet inte om detta känns rimligt?

Det är inte alls säkert att han placerat ut alla sakerna under dessa 52 minuter. Möta någon tar inte så himla lång tid, döda någon går också ganska snabbt, köra kroppen till Mantorp tar väl en del tid men han fick väl tid på sig att tänka på vägen ... så det hela är väl fullt möjligt tycker jag ... sen kanske han tänkte att han ville skaffa sig ett alibi ...
2015-07-21, 22:57
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Därför att syftet med flytten var att ta bort kroppen från en plats som kan knytas till GM, och inte flytta den till en plats som kan knytas till GM och samtidigt se till att den hittas och skyddas mot djur. Det är min teori med både flytten och fyndplatsen. Har jag inte gjort det klart, eller måste jag upprepa det en gång till?

Eftersom detta är din hypotes så måste jag fråga:
Om nu GM ev kunde knytas till platsen (som i ditt fall var ladan vid cafet)
Varför skulle han då inte kunna knytas till Martorp ?

Och vad menar du med knytas ?
Menar du platsen som sådan eller menar du som brottsplats ?
Medlem
djembelelles avatar
Citat:

Mindre än en timme att möta Lisa, mörda henne, frakta bort henne, slänga ut hennes saker, placera henne på Martorp m.m

Mörda henne tog kanske inte så lång tid. Flera av sakerna verkar vara utslängda från bilen längs vägen till Martorp, så själva utkastandet tar ingen tid i anspråk.
Medlem
Konservativ-Mans avatar
Citat:
Men fortfarande säger statistiken att Lisas baneman är en finnig yngling.
Nja... Statistiken säger väl att det oftast är en nära anhörig, företrädesvis pojkvän/make som är den "skyldige". Samtidigt är det relativt ovanligt att ungdomar mördar varandra...
2015-07-21, 23:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I övrigt kan jag inte se något fel i att spekulera, det är fritt att tro vad man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag resonerar i termer av vad som kan vara möjligt, det är mest du som spekulerar tycker jag.

Ska du bestämma dig? Du tycker det är OK att spekulera men jag får inte göra det.
2015-07-21, 23:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det här har väl tuggats i tråden i säkert flera hundra inlägg redan och lär väl tuggas vidare.

En sak är säker: Något "alibi" som några vill ha det till är det förstås inte. Det finns helt klart ett tidsfönster för ett brott med ett hastigt förlopp. Där GM också inser att han kan behöva någon form av alibi.

Han behöver heller inte ha gjort allt det du skriver inom tidsramen.

Som så många andra saker är detta något som (om det stämmer) behöver sättas in i en helhetsbild för att kunna bedömas.

Låt oss sätta ihop ett hypotetiskt scenario som ligger ganska nära det som alla i tråden som tror/hoppas/vill att den häktade ska vara oskyldig fantiserar runt skulle jag tro:

- Bröderna var vid gården (men inte i närheten av skjulet) när MPS kom och pga språkförbistring hade de missuppfattat att ägaren gett tillstånd till genomsökning av alla hans egendomar och uppträdde därför lite bryskt när några framfusiga typer från MPS ändå skulle in, utan att vänta på polisen.
- Det enda de båda litauerna andra sagt i förhör som är besvärande för MGM är att de inte vet var han befann sig exakt vid tidpunkten för mordet
- Det enda man hittat är några fibrer på en av Lisas tillhörigheter i terrängen som är likadana fibrer som de som kommer från en jacka MGM äger.

Är det inte mer än så så skulle det ju onekligen börja kännas som att pizzainköpet faktiskt bara var ett vanligt pizzainköp och att ganska mycket talar för att MGM inte behöver ha med brottet att göra (det kanske var en vanlig jacka som den verklige mördaren också kan ha en likadan)

Men tänk nu istället att allt ser betydligt sämre ut för MGM. De har uppträtt med oförklarlig aggressivitet precis vid den bod/byggnad där kroppen hittades. MGM:s bror och fru har sagt flera saker om hans beteende tiden kring och efter mordet som är svåra att förklara på annat vis än att han på något vis är inblandad i det. Man har gjort fynd på själva kroppen och kanske flera saker som kan knytas till honom på ett ganska otvetydigt vis. Och så finns det kanske vittnesmål som knyter honom till området kring ladan nära i tid för brottet.

Med dom sakerna under bältet i förundersökningen skulle det förstås framstå som mycket mer sannolikt att pizzaköpet var en undanmanöver - ett försök uttänkt i desperation att skaffa sig ett alibi.

Vilket av dessa båda scenarion som ligger närmast verkligheten får vi troligen inte veta förrän FUP kommer. Mitt råd är att vänta med att bedöma saken på allvar till dess. Om det nu blir ett åtal, men det låter ju rätt säkert just nu från åklagarhåll att man tänker sig att det blir det.
2015-07-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det där har jag också funderat på.

Ställer frågan igen, var bröderna alltid ihop?

Var någon av dom mer synlig och ensam på bygden?

Har någon av dom gjort närmande till någon tjej på bygden tidigare?
2015-07-21, 23:09
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Han hade kunnat kört kroppen långt ut i skogen, och det kunde Lisas mördare göra också, eller sänkt i Vänern. Men Lisa hamnade i en jordbruksfastighet, inomhus, där vem som helst kunde ha hittat henne.
Det har föreslagits att Martorp var en tillfällig plats påkommen i hastigheten, kanske i viss panik och utan en förutseende logik inkopplad. En liten tid senare kanske han tänkte som du, att det varit bättre att placera henne i skogen eller i en sjö. Men då var det så dags.
Senast redigerad av djembelelle 2015-07-21 kl. 23:11.
2015-07-21, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Lisas syster har inte arbetat i området vad vi vet. Så det är något troligare att mamman tipsat och att det var därför hon inte skjutsade Lisa till jobbet denna dag.

Enligt uppgift så hade hon jobbat på Cafét innan BO. Tydligen låg det på ett annat ställe men det var i området. Men visst kan det vara många som har kommit med tipset om Vodkaproducenten. Mamman, Caféägaren, Caféägarens dotter mm. Vi vet inte men spåret måste undersökas när nu polisutredningen verkar ha havererat.
2015-07-21, 23:12
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Enligt uppgift så hade hon jobbat på Cafét innan BO. Tydligen låg det på ett annat ställe men det var i området. Men visst kan det vara många som har kommit med tipset om Vodkaproducenten. Mamman, Caféägaren, Caféägarens dotter mm. Vi vet inte men spåret måste undersökas när nu polisutredningen verkar ha havererat.

Källa på att den havererat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in