2015-07-21, 20:28
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Jag tror på rekord för SD i sentio, 23,1%. Nu när det är Nyheter Idag som kommer publicera deras OU tror jag det smäller in ett rekord direkt så de får stora rubriker.

Men vi kan tokglömma att någon av MSM kommer återrapportera sentios OU nu när Nyheter Idag kommer publicera dessa då de anses vara en "hatsajt". Inte ens om SD skulle få 51%.

Men att hycklarna i PK media snor "Nyheter idag´s" nyheter rakt av och kallar det sitt "egna avslöjande" går bra,det sistnämnda plockade dom bort efter att folk påpekade för Expressen att det var "NI´s" nyhet.
Pinsamt är bara förnamnet,men dom får gärna sno Sentio mätningarna
http://nyheteridag.se/dokumentet-avslojar-ebba-busch-thor-var-aktuell-for-sverigedemokraterna/
http://www.expressen.se/nyheter/politik/sds-hemliga-plan-for-att-fa-over-kd-toppar/
2015-07-21, 20:36
Medlem
Menveds avatar
Jag tror proppen är ur och att SD fortsätter sin ökning. 23,0 tror jag på, vilket tyvärr inte räcker för att bli störst.
2015-07-21, 20:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piume
en sinnessjuk artikel av Arnstad
http://www.etc.se/inrikes/sa-ska-sd-gora-svenskarna-till-rasister

I slutet underkänner han YouGov o Sentios mätningar (o dessutom Demoskop isåfall)

Fotnot: I enstaka opinionsmätningar har SD fått uppemot 19 procent av röstandelarna. Floran av opinionsundersökningar är dock notoriskt *opålitliga, vilket konstateras efter varje valrörelse både i Sverige och utomlands

Hatar eg att ge token Arnstad än mer uppmärksamhet - men hans text visar inte bara hur sinnessjuk han är, ger också en dito diagnos på Sverige, att han isf gjort sig omöjlig blivit en "expert" på Sd och dess "fascism". Jämförelserna med NSDAP är extra underhållande, med tanke på att Sd har den mest pro-israeliska agendan av samtliga riksdagspartier. MEN!!! Det sjukaste av det sjuka; "Den sociala omsorgen ska enbart åtnjutas av de som enligt SD ingår i deras mytiska ”nation”." HERREJÖSSES. Ja, detta ansåg allt från VPK och högerut ända fram till 90-talet. Långt innan folkutbytesprojektet sjösattes. Det är eg självklart! Vi har inte ansvar för vare sig en kanadensarens sjukförsäkring eller dricksvattenkvaliteten i Swaziland, eller - i synnerhet! - rumänska zigenare.

Sorry för OT! On-topic; det är olika uppgifter både i tråden och när jag googlar - någon som vet när nästa OU (oaktat institut) verkligen kommer? Det FINNS en viss chans att Sd är störst, tro mig!
2015-07-21, 21:20
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Hoppas på Sentio imorgon, är definitivt dags för en OU nu. Under 20% vore en besvikelse.

Jag har under denna OU-torka roat mig med att läsa/skumma äldre opinionstrådar om SD och övriga partier. Sitter nu med "Den stora opinionsundersökningstråden", som sträcker sig från början på 2006 till slutet på 2011. Har inte läst precis varenda inlägg men har ändå fått en ganska god bild av hur funderingarna gått under perioden. I början handlade det verkligen om partierna i allmänhet för att alltmer övergå till fokus på SD. Nu närmar sig min läsning sommaren 2010, viket såklart är extra kul när man vet hur det ska gå.

Många av denna tråds profiler fanns med redan då (ingen nämnd, ingen glömd) och jag gissar att ytterligare flera "reinkarnerats" sedan dess. Andra har fallit från. Bland annat Kingen_king var ju oerhört tröttsamma i längden, men visst hade det var kul om rejdar fortfarande varit kvar? Där hade vi en underhållare!

Jag har även noterat många återkommande frågeställningar, som till exempel "skämsfaktorn", SDs eventuell tak, och mer eller mindre konspiratoriska funderingar kring olika OI och media. Och modeller och statistik har diskuterats det också..

Tror på 21.1% i Sentio!
Heja Franz!
Vi väntar på nya inspirerande grafer från dig.
2015-07-21, 21:32
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Jag har under denna OU-torka roat mig med att läsa/skumma äldre opinionstrådar om SD och övriga partier. Sitter nu med "Den stora opinionsundersökningstråden", som sträcker sig från början på 2006 till slutet på 2011.

En annan tråd där man kan få information till varför SD kommer växa i kommande OUs är den mycket excellenta (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?. Du känner givetvis till den. Tråden analyserar media som medelsvenssons ofta läser, och tydligen händer det saker nu, så förhoppningsvis bör det kommande mediakriget bidra till att lösa proppen till SD.
2015-07-21, 21:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Enligt mig är det precis det AKB och M har gjort. Reinfeldt skulle aldrig i helvetet ha föreslagit TUT, skärpta försörjningskrav för anhöriginvandring och en effektivare verkställighet av avvisningar. Sedan Reinfeldt försvann har Moderaternas ton i förhållande till SD förändrats. Numera är SD "icke-borgerliga", "enfrågeparti", "opålitliga" osv. Under Reinfeldt var SD ett gäng rasister som ville sparka på invandrare.

http://www.expressen.se/nyheter/politik/sa-vill-moderaterna-stoppa-flykten-till-sd/

http://www.di.se/artiklar/2015/6/30/sa-ska-m-locka-tillbaka-sd-valjare/

Tobé säger följande "Enligt Tomas Tobé handlar det om att göra klart för väljarna att Moderaterna har lämnat den gamla integrations- och migrationspolitiken bakom sig."

Att hävda att M under AKB fortfarande tillämpar Reinfeldts doktrin är felaktigt. Uppenbarligen är M:s nya politik inte tillräcklig för att locka tillbaka de väljare som har gått till SD, men den kan förhindra ytterligare ras i opinionen. M:s värsta fiende torde snarare vara DÖ.
Rimligtvis märker M att man smälter som en glasstrut i solen och dropparna går rakt ned till SD.
Än så länge håller man emot då huvuddelen av samma skit som satt under Negerfeldt fortfarande styr partiet, men för varje mätning där SD växer så ökar nödvändigheten att ta sig in på SD´s planhalva.
Vi får dessutom ha i minnet att M har för stort stöd i mätningarna kontra valen då kamrat 4 % kommer plocka tiotusentals om inte ännu fler av M till stöd för KD/FP/C beroende på vem som ligger och guppar runt 4 %.

M´s resa har bara börjat, om ett par år kommer M låta som copycats på Åkesson, frågan är dock med vilken trovärdighet.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-07-21 kl. 22:03.
2015-07-21, 22:12
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Hoppas på Sentio imorgon, är definitivt dags för en OU nu. Under 20% vore en besvikelse.

Jag har under denna OU-torka roat mig med att läsa/skumma äldre opinionstrådar om SD och övriga partier. Sitter nu med "Den stora opinionsundersökningstråden", som sträcker sig från början på 2006 till slutet på 2011. Har inte läst precis varenda inlägg men har ändå fått en ganska god bild av hur funderingarna gått under perioden. I början handlade det verkligen om partierna i allmänhet för att alltmer övergå till fokus på SD. Nu närmar sig min läsning sommaren 2010, viket såklart är extra kul när man vet hur det ska gå.

Många av denna tråds profiler fanns med redan då (ingen nämnd, ingen glömd) och jag gissar att ytterligare flera "reinkarnerats" sedan dess. Andra har fallit från. Bland annat Kingen_king var ju oerhört tröttsamma i längden, men visst hade det var kul om rejdar fortfarande varit kvar? Där hade vi en underhållare!

Jag har även noterat många återkommande frågeställningar, som till exempel "skämsfaktorn", SDs eventuell tak, och mer eller mindre konspiratoriska funderingar kring olika OI och media. Och modeller och statistik har diskuterats det också..

Tror på 21.1% i Sentio!

Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Jag tror på 21,0% för SD.

Men jag satsar ändå på 23,2% här. :>

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag tror att vi får vänta oss lite svängningar nu när SD tar ett ytterligare steg i opinionen. Att det är sommar och semester kan nog också påverka.

Jag gissar därför 20,6% i kommande Sentio.
''

SD fick 22.1% sist i Sentio, varför tror ni att opinioner går ner?
2015-07-21, 22:15
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
En annan tråd där man kan få information till varför SD kommer växa i kommande OUs är den mycket excellenta (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?. Du känner givetvis till den. Tråden analyserar media som medelsvenssons ofta läser, och tydligen händer det saker nu, så förhoppningsvis bör det kommande mediakriget bidra till att lösa proppen till SD.

En mycket intressant parallelltråd till denna Tråd!

Dessutom medverkar denna trådens medlemmar i stor utsträckning till kvalificerad information och analyser om SD i tidningsvärlden!
2015-07-21, 22:32
Medlem
Vill återigen erinra om att den enda mätning som kommit efter Almedalen (där Åkessons tal var det mest sedda) och tiggeriutspelet från S är Demoskop där SD ökade med 3%. Novus/YouGov/Sentio-trippeln 18-20-22 kom innan. Så jag lutar mer åt ökning än att 22% var brus. Men allt är möjligt...
2015-07-21, 22:32
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
''

Även om SD är på uppåtgående framstår 22,1% som en "outlier" bland opinionsmätningarna. Efter ett sånt brakrekord vore det inte onaturligt om nästa mätning visar en liten minskning. SD:s generella trend är givetvis starkt positiv men även jag tippar ca 21% i nästa Sentio.
2015-07-21, 22:36
Medlem
Menveds avatar
Westerholm tycks skriva på fyllan så här i semestertider. Idag ytterligare ett svamligt inlägg, men följande är viktigt och något som jag bland andra diskuterat i och med SD:s stigande opinionsstöd:
Citat:
Huruvida Socialdemokraterna, med det ökade stödet för SD inom LO, kan påräkna finansiellt stöd från LO ter sig allt osäkrare. Enligt SCB PSU sympatiserar numera 20 procent av arbetarkollektivet med SD samtidigt som endast 43 procent sympatiserar med S. Inom vissa fackförbund, Byggnads och Transport, är siffrorna ännu allvarligare för S. Att LO skulle fortsätta finansiera S valrörelser som tidigare är ett vågspel för dagens LO-ledning som kan komma att behöva hantera en egen missnöjesrörelse om det fortsätter utan tydlig motprestation. Finansiellt vill med andra ord inget parti, inte heller LO, ha ett extraval.
http://ledarsidorna.se/2015/07/skyll-inte-pa-mig-skyll-pa-min-korkade-polare/
Man kan naturligtvis inte ta sina siffror från SCB. Om SD är störst i morgon i Sentio så kan man mycket väl vara störst i LO-kollektivet, definitivt bland de manliga förbunden.

Detta är ett extremt hot mot S. Valet 2014 kan ha varit det sista i vilket partiet fick ekonomiskt stöd från LO. Annars är nästa val det absolut sista.
2015-07-21, 22:36
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone

Det korta svaret är "det har varit så förrut, så vi kan se ett mönster". Sentio har presenterat höga siffror flera gånger innan, och möstret har ofta varit stor ökning, liten tillbakagång från rekordet, stor ökning igen, liten tillbakagång.

Om jag ska dra mig till minnes så har detta varit mönstret tidigare, men min magkänsla säger mig att efter valet i höstas, och efter Almedalen i synnerhet så tror jag tillväxttakten eskalerar trots det "gamla mönstret".

SDs frågor och verklighetsbeskrivning ägde hela veckan. SD har gått från att vara ett för 7K "litet nyfascistiskt parti" till att vara svensk politiks epicentrum. Och när svensken vaknar och väl bestämmer sig så kan omsvängningen gå jävligt fort. Jag tror vi är mitt inne i en accelerande omsvängning redan.

Så jag tror fortfarande på största parti den här veckan. Och får jag krypa till korset gör det inget för det kommer isåfall att vara en miss med en eller några tiondels procentenheter.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-21 kl. 22:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in