2015-07-21, 19:13
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Hoppas på Sentio imorgon, är definitivt dags för en OU nu. Under 20% vore en besvikelse.

Jag har under denna OU-torka roat mig med att läsa/skumma äldre opinionstrådar om SD och övriga partier. Sitter nu med "Den stora opinionsundersökningstråden", som sträcker sig från början på 2006 till slutet på 2011. Har inte läst precis varenda inlägg men har ändå fått en ganska god bild av hur funderingarna gått under perioden. I början handlade det verkligen om partierna i allmänhet för att alltmer övergå till fokus på SD. Nu närmar sig min läsning sommaren 2010, viket såklart är extra kul när man vet hur det ska gå.

Många av denna tråds profiler fanns med redan då (ingen nämnd, ingen glömd) och jag gissar att ytterligare flera "reinkarnerats" sedan dess. Andra har fallit från. Bland annat Kingen_king var ju oerhört tröttsamma i längden, men visst hade det var kul om rejdar fortfarande varit kvar? Där hade vi en underhållare!

Jag har även noterat många återkommande frågeställningar, som till exempel "skämsfaktorn", SDs eventuell tak, och mer eller mindre konspiratoriska funderingar kring olika OI och media. Och modeller och statistik har diskuterats det också..

Tror på 21.1% i Sentio!
2015-07-21, 19:15
Medlem
Jag tror på 21,0% för SD.

Men jag satsar ändå på 23,2% här. :>
2015-07-21, 19:20
Medlem
Jag tror mycket väl SD kan ha växt sig ännu större sedan senaste ou från sentio, näst störst eller störst är inte omöjligt. Det som talar emot är väll att sentio ofta har ganska stor spridning mellan undersökningarna. Jag tror inte att det var en slump att demoskop ökade kraftigt. Vi hade väldigt många höga siffror i ou som pekade på att var femte röstar sd och att de är störst bland män, detta precis innan midsommar då de flesta träffas och blir berusade och då kommer självklart dessa ou:s upp till diskussion.

Framgång föder framgång.
2015-07-21, 19:24
Medlem
SvenskOppositions avatar
Jag tror att vi får vänta oss lite svängningar nu när SD tar ett ytterligare steg i opinionen. Att det är sommar och semester kan nog också påverka.

Jag gissar därför 20,6% i kommande Sentio.
2015-07-21, 19:26
Medlem
Karlekskrigares avatar
spana in denna tråden med statistik och info om SD; http://status.st/

Tror bara det är en tidsfråga innan de passerar S och M och blir största parti, troligen ca 3år innan nästa val.. lite segt
2015-07-21, 19:40
Medlem
Mac-Arthurs avatar

Sentio i morgon?

Mac-Arthur tror tyvärr mer på Sentios VD:s utsaga om den 24 juli - än på en okänd figur benämnd Chang Frick!

Men han är kanske egendomligt bättre informerad?

Klart att det går framåt för SD!
2015-07-21, 19:41
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Nja, det tror jag inte, det är snarare Demoskop som släpar efter och som tvingades göra en framryckning sist för att inte halka efter för mycket. Det är Sentio som följer trenderna och inte Demoskop och övriga. Om Demoskop har en framryckning eller ej säger inte speciellt mycket. Följ Sentio i första hand och Yougov i andra hand för att studera SD i opinionen. De andra kan du strunta i. DN´s Ipsos kan du kasta i papperskorgen, den är sämst av av alla.
Okej, Sentio är att lita på. Men vad säger emot ett ytterligare rekord? Om jag inte missminner mig gjordes rekordmätningen (22,1%) innan Almedalsveckan. Borde inte Åkesson kunnat ha fiskat upp några sossar och moderater till?
2015-07-21, 19:42
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Jag tänker också så, vad är det egentligen som säger emot ett nytt rekord?
2015-07-21, 19:51
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
spana in denna tråden med statistik och info om SD; http://status.st/

Tror bara det är en tidsfråga innan de passerar S och M och blir största parti, troligen ca 3år innan nästa val.. lite segt

Redundant information?!

Självklart är vi väl informerade om informationen på status.st...

Åtminstone vi som kontinuerligt följer SD:s fantastiska framgångar!
2015-07-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag tänker också så, vad är det egentligen som säger emot ett nytt rekord?

Även Sentio har ju givetvis en hel del brus i sina mätningar.
2015-07-21, 20:17
Medlem
cutlerjrs avatar
Jag tror på rekord för SD i sentio, 23,1%. Nu när det är Nyheter Idag som kommer publicera deras OU tror jag det smäller in ett rekord direkt så de får stora rubriker.

Men vi kan tokglömma att någon av MSM kommer återrapportera sentios OU nu när Nyheter Idag kommer publicera dessa då de anses vara en "hatsajt". Inte ens om SD skulle få 51%.
2015-07-21, 20:24
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Sentio i morgon?

Mac-Arthur tror tyvärr mer på Sentios VD:s utsaga om den 24 juli - än på en okänd figur benämnd Chang Frick!

Men han är kanske egendomligt bättre informerad?

Chang Frick är väl ingen okänd figur bland Sverigedemokrater på nätet?

Han har Nyheter Idag som nu samarbetar med Sentio, så han bör ju veta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in