Citat:
Ursprungligen postat av
Serialfreak
Min känsla är en förlust men det betyder inte så mycket egentligen. De har ordrar men jag tror att marknaden och fingerprint övervärderar dessa en hel del.
Så därför säger jag helt klart låt bli.
Bra då har du svarat det jag visste du skulle komma med, blir lite lättare att ta en diskussion då
Jag tycker alla ska lyssna på mig och faktiskt själva räkna på det jag säger och visar.
Jag vet ju att ni med okunskap räknar med förlust eller tveksam vinst och därför SÄGER jag att 20/8 är då marknaden blir bevisad sin okunskap.
Kolla denna jag satt samman:
http://www.ladda-upp.se/bilder/wvwsbddlvcrhc/
Vi vet att omsättningen blir runt 390mln
Använd ca 30% i bruttomarginal men öka till ca 35% då övriga intäkter kommer vara positiv mest troligt om man ser till mönstret.
Det ger 390*0,35 = 136,5mln i bruttoresultat.
Kostnaderna kan du också räkna ut hyfsat genom att se till mönstret, låt säga ca 76mln
136,5-76 = 60,5mln i vinst.
Ett brett spann blir då
vinst mellan 50-70mln för Q2
Ovanstående är ingen magkänsla, det är mattematik.
Så nu blir följdfrågan, hur kan DU sitta och skriva ett varningsinlägg med endast magkänsla som källa?
"Min känsla är förlust, så därför säger jag helt klart låt bli."
Alla får självklart ha åsikter och jag blir bara glad om någon kan bevisa mig motsatsen genom mattematiska bevis eller tekniska analyser(vad som helst utom den där jävla känslan

) men det är så sjukt sällan någon faktiskt klarar av det inom börshandel, 9/10 verkar ju gå efter känsla.
Min varning till dig och alla med samma inställning: Passa er för magkänsla, det är ingen bra försäkring.