2015-07-20, 13:02
Medlem
zorb89s avatar
Fingerprint Cards

Detta är ett tips fram t o m 20/8 för kortsiktiga.

Stark TA:
http://aktieguiden.com/Message/Attachment/1335524

Stark FA:
Trigger
-Lenovo Z1
http://www.gizmochina.com/2015/07/19/zuk-z1-coming-on-august-8-features-4000mah-battery-usb-3-0-type-c-port/
-OnePlus2
https://www.androidpit.com/oneplus-two-release-date-news-specs-features
-Microsoft 10
Lanseras slutet av Juli
-Order innan 20/8
Ingen garanti men extremt stor sannolikhet.
-Rapport 20/8 med stor vinst
Citera
2015-07-20, 13:09
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om 10 år kommer du inte tycka att du var sent ute. Sedan finns det ju bra och dåliga tillfällen att köpa Google såklart. Men rapporten talar sitt tydliga språk. Näthandel är framtiden och det är det Google tjänar grova stålar på.
kurt-sune har helt rätt i det här men du kan möjligtvis inte se var Fingerverifiering/Biometri kommer in i bilden?

Vad var det vi sa för ett par år sedan "Användarvänligheten och bekvämligheten".

Näthandel kommer explodera ännu mer tack vare att Google, Mastercard, Paypal, Visa, Microsoft och varenda bolag som nu åtgärdar det problemet

Alla impulsköpare kommer gå bananas nu med endast ett finger för bekräftat köp.

Det är nu man ska gå ännu längre och leta nästa marknad som kommer blomma men visst, Google kommer stå sig fint framöver.
Citera
2015-07-20, 15:07
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Tesco kanske man bör fundera igenom rejält innan man införskaffar. Undrar om de inte har mer problem än förutsättningar. Var en artikel om just dem i the Economist för några nummer sedan f ö. Nog bättre köpa bra bolag till hyfsade priser än hyfsade bolag för bra priser.
Gillar man detaljhandel med dess små marginaler så är inte Wal Mart fel att ha några kronor i. Men är de verkligen så undervärderade nu?

Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Ja, The Economist har skrivit en hel del om Tesco sedan problemen startade. Tesco har problem på sin hemmamarknad i Storbritannien, de expanderade kraftigt för några år sedan och marknadsförde sig själva som en lågprisbutik, men det var de givetvis inte ensamma om, Aldi och Iceland gjorde också det och Lidl var då en aktör dom betraktades som marginell. Nu är Iceland så gott som borta (undrar om inte Lidl tog över dess butiker?) och Lidl har faktiskt gått ut som vinnare i priskriget som det ser ut idag. Tesco blöder fortfarande och frågan är om de kan vinna mot Lidl eller ens Aldi. Lidl har ju som bekant väldigt begränsat utbud och lyckas delvis därför hålla ner priserna kraftigt. För övrigt tror jag att Tesco hade ambitioner på andra marknader, bla Indien, men de misslyckades enormt och drog sig tillbaka. Indien har (ännu?) inte anammat den västerländska mataffären, utan de föredrar att handla i kött hos slaktaren, frukt och grönt hos gatuhandlaren, bröd hos bagaren osv. Summan av kardemumman är denna, leta efter andra bolag. Som har stabila vinster och stabilitet som bolag på sin marknad. Och kolla 3 års grafen, leta efter andra investeringsobjekt om trenden är negativ utan tecken till vändning (om inte du tror på bolaget långsiktigt och har möjlighet att snitta ner dig), för sannolikheten att du lyckas investera i botten är minimal. Walmart vet jag inget om, tyvärr. Ej intresserad av att investera i bolaget pga hur de hanterar fackligt aktiva.

Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Låg direktavkastning och låg utdelningstillväxt är väl orsakerna till varför Wal-Mart har gått trögt. Handeln har gått halvknackigt de senaste månaderna, och deras personalkostnader har ökat (iofs är tanken att personalomsättningen på sikt ska minska och därmed rekryteringskostnaderna).

Visst är det en tuff konkurrens dom befinner sig i vs Lidl och andra lågpris butiker. Själv tänkte jag inhandla det till min portfölj för jag tycker det kan vara bra att ha det? Mindre förmögna blir än mindre förmögna och dessa lågprisbutiker blir fler, men det blir också kunderna då medelklassen allt mer suddas ut och hamnar som låginkomsttagare ju längre tiden går.

Jag tycker det är förvirrande att ICA, t.ex. går såpass mycket bättre än Wal mart och Tesco. Dessa två sistnämnda är bjässar, med vad jag skulle gissa vassare spetskompetens i ledningen och i företaget än "lilla" ICA. Kanske underskattar nu men det var den allmänna uppfattningen.

Summa sumarum, tycker ni det är smart att ha ett dagligvarubolag i portföljen?
Mvh Q
Citera
2015-07-20, 15:09
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om 10 år kommer du inte tycka att du var sent ute. Sedan finns det ju bra och dåliga tillfällen att köpa Google såklart. Men rapporten talar sitt tydliga språk. Näthandel är framtiden och det är det Google tjänar grova stålar på.

Satan jag som var inne på att köpa GOOGLE i andra tråden där vi diskuterade de
Känns också som att en 20%uppgång nyligen gör att aktien inte blir lika attraktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Fingerprint Cards

Detta är ett tips fram t o m 20/8 för kortsiktiga.

Stark TA:
http://aktieguiden.com/Message/Attachment/1335524

Stark FA:
Trigger
-Lenovo Z1
http://www.gizmochina.com/2015/07/19/zuk-z1-coming-on-august-8-features-4000mah-battery-usb-3-0-type-c-port/
-OnePlus2
https://www.androidpit.com/oneplus-two-release-date-news-specs-features
-Microsoft 10
Lanseras slutet av Juli
-Order innan 20/8
Ingen garanti men extremt stor sannolikhet.
-Rapport 20/8 med stor vinst

Varit mycket om finger sistone, känns som den är på tok för risky. Lite som Starbreeze och andra lotter.
Citera
2015-07-20, 15:21
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Satan jag som var inne på att köpa GOOGLE i andra tråden där vi diskuterade de
Känns också som att en 20%uppgång nyligen gör att aktien inte blir lika attraktiv.

Varit mycket om finger sistone, känns som den är på tok för risky. Lite som Starbreeze och andra lotter.

Alltså grattis till alla som gjort sig en hacka på fingerprint men jag skulle hålla mig långt ifrån den aktien just nu.
Citera
2015-07-20, 15:25
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Alltså grattis till alla som gjort sig en hacka på fingerprint men jag skulle hålla mig långt ifrån den aktien just nu.
Kommer det bli förlust eller vinst i kommande rapport och hur mycket om så?
Citera
2015-07-20, 15:27
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Kommer det bli förlust eller vinst i kommande rapport och hur mycket om så?

Min känsla är en förlust men det betyder inte så mycket egentligen. De har ordrar men jag tror att marknaden och fingerprint övervärderar dessa en hel del.

Så därför säger jag helt klart låt bli.
Citera
2015-07-20, 15:41
Avslutad
Citat:
Min känsla är en förlust men det betyder inte så mycket egentligen. De har ordrar men jag tror att marknaden och fingerprint övervärderar dessa en hel del.

Nu är jag en nybörjare i det hela. Men vad jag har fått för mig så är Kina en stor intressent för Fingerprint. Hur påverkar det Fingerprint nu när kimabörsen sjunker? Samtidigt kan jag se att efterfrågan från vanligt folk när det gäller mobiler kommer nog att kvarstå rätt bra även om börsen går ner.
Citera
2015-07-20, 15:50
Medlem
zorb89s avatar
Citat:

Bra då har du svarat det jag visste du skulle komma med, blir lite lättare att ta en diskussion då

Jag tycker alla ska lyssna på mig och faktiskt själva räkna på det jag säger och visar.

Jag vet ju att ni med okunskap räknar med förlust eller tveksam vinst och därför SÄGER jag att 20/8 är då marknaden blir bevisad sin okunskap.

Kolla denna jag satt samman:
http://www.ladda-upp.se/bilder/wvwsbddlvcrhc/

Vi vet att omsättningen blir runt 390mln

Använd ca 30% i bruttomarginal men öka till ca 35% då övriga intäkter kommer vara positiv mest troligt om man ser till mönstret.

Det ger 390*0,35 = 136,5mln i bruttoresultat.

Kostnaderna kan du också räkna ut hyfsat genom att se till mönstret, låt säga ca 76mln

136,5-76 = 60,5mln i vinst.

Ett brett spann blir då vinst mellan 50-70mln för Q2

Ovanstående är ingen magkänsla, det är mattematik.

Så nu blir följdfrågan, hur kan DU sitta och skriva ett varningsinlägg med endast magkänsla som källa?

"Min känsla är förlust, så därför säger jag helt klart låt bli."

Alla får självklart ha åsikter och jag blir bara glad om någon kan bevisa mig motsatsen genom mattematiska bevis eller tekniska analyser(vad som helst utom den där jävla känslan ) men det är så sjukt sällan någon faktiskt klarar av det inom börshandel, 9/10 verkar ju gå efter känsla.

Min varning till dig och alla med samma inställning: Passa er för magkänsla, det är ingen bra försäkring.
Citera
2015-07-20, 16:39
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Bra då har du svarat det jag visste du skulle komma med, blir lite lättare att ta en diskussion då

Jag tycker alla ska lyssna på mig och faktiskt själva räkna på det jag säger och visar.

Jag vet ju att ni med okunskap räknar med förlust eller tveksam vinst och därför SÄGER jag att 20/8 är då marknaden blir bevisad sin okunskap.

Kolla denna jag satt samman:
http://www.ladda-upp.se/bilder/wvwsbddlvcrhc/

Vi vet att omsättningen blir runt 390mln

Använd ca 30% i bruttomarginal men öka till ca 35% då övriga intäkter kommer vara positiv mest troligt om man ser till mönstret.

Det ger 390*0,35 = 136,5mln i bruttoresultat.

Kostnaderna kan du också räkna ut hyfsat genom att se till mönstret, låt säga ca 76mln

136,5-76 = 60,5mln i vinst.

Ett brett spann blir då vinst mellan 50-70mln för Q2

Ovanstående är ingen magkänsla, det är mattematik.

Så nu blir följdfrågan, hur kan DU sitta och skriva ett varningsinlägg med endast magkänsla som källa?

"Min känsla är förlust, så därför säger jag helt klart låt bli."

Alla får självklart ha åsikter och jag blir bara glad om någon kan bevisa mig motsatsen genom mattematiska bevis eller tekniska analyser(vad som helst utom den där jävla känslan ) men det är så sjukt sällan någon faktiskt klarar av det inom börshandel, 9/10 verkar ju gå efter känsla.

Min varning till dig och alla med samma inställning: Passa er för magkänsla, det är ingen bra försäkring.

Jag håller med dig om att magkänslan inte är det bästa att gå på i alla lägen. Men när det gäller fingerprints så känns det som om något är fel. Skall man se det som en investering så är det absolut inte läge att köpa efter vårens uppgång.

Jag tror inte att fingerprints kommer gå med en brakförlust för Q2 det är inte det jag säger men jag tror inte att bruttomarginalen kommer vara på 30%. Om dom lyckas med det kanon bra jobbat. Och absolut lyssna inte på mig om du ser annat. Men min känsla är att vårens uppgång är för kraftig. Ordrarna som de har fått in tror inte jag kommer att vara den heliga graal som börsen ser ut att trott de senaste månaderna. Så om du vill köpa något och sedan sälja med vinst inom en rimlig framtid (säg 6 månader) så är inte fingerprints den aktien som jag tycker du skall köpa. Har du köpt den billigt innan rallyt startade så absolut sitt still i båten och hoppas på året. Men jag tror inte att du som köper idag kommer ha tillbaka pengarna.

Jag tror dessutom att de intäkter de får från dessa stora försäljningar inte kommer att komma till dem innan Q3.

Men som sagt ni som har lyckats stort grattis och till er som vågar chansa lite säger jag lycka till.
Jag väljer att avstå och jag råder alla att inte hoppa på tåget just nu. Men som det sagts miljoner gånger innan man skall inte lyssna helt på vad som sägs på Flashback.
Citera
2015-07-20, 17:04
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Jag håller med dig om att magkänslan inte är det bästa att gå på i alla lägen. Men när det gäller fingerprints så känns det som om något är fel. Skall man se det som en investering så är det absolut inte läge att köpa efter vårens uppgång.

Jag tror inte att fingerprints kommer gå med en brakförlust för Q2 det är inte det jag säger men jag tror inte att bruttomarginalen kommer vara på 30%. Om dom lyckas med det kanon bra jobbat. Och absolut lyssna inte på mig om du ser annat. Men min känsla är att vårens uppgång är för kraftig. Ordrarna som de har fått in tror inte jag kommer att vara den heliga graal som börsen ser ut att trott de senaste månaderna. Så om du vill köpa något och sedan sälja med vinst inom en rimlig framtid (säg 6 månader) så är inte fingerprints den aktien som jag tycker du skall köpa. Har du köpt den billigt innan rallyt startade så absolut sitt still i båten och hoppas på året. Men jag tror inte att du som köper idag kommer ha tillbaka pengarna.

Jag tror dessutom att de intäkter de får från dessa stora försäljningar inte kommer att komma till dem innan Q3.

Men som sagt ni som har lyckats stort grattis och till er som vågar chansa lite säger jag lycka till.
Jag väljer att avstå och jag råder alla att inte hoppa på tåget just nu. Men som det sagts miljoner gånger innan man skall inte lyssna helt på vad som sägs på Flashback.
Vi chansar inte, vi följer det uppenbara. Känslor och chansningar hör till TA men beräkningar är FA.

Det är bättre att vara tyst om man inte har en grund att stå på, blir lite jobbigt att förklara sen att det var magkänslan som sa det
Citera
2015-07-20, 17:12
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Vi chansar inte, vi följer det uppenbara. Känslor och chansningar hör till TA men beräkningar är FA.

Det är bättre att vara tyst om man inte har en grund att stå på, blir lite jobbigt att förklara sen att det var magkänslan som sa det

Vi får väl se. Jag har sagt mitt och du ditt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in