2015-07-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Men håller jag positionen länge och hur stort innehav nyttjar jag? Nej, jag använder endast TA i sånt jag inte kan något om och då är det svårt att göra förluster då man sätter S/L ifall TA har fel.
Håller med. S/L och att man inte lägger hela portföljen i samma bolag, då har man bra chans att lyckas om man gjort sin analys innan.

Har man inte tid eller kunskap och vill få ränta på pengarna skulle jag köpa dom stora investmentbolagen.
Citera
2015-07-17, 11:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craapy
Håller med. S/L och att man inte lägger hela portföljen i samma bolag, då har man bra chans att lyckas om man gjort sin analys innan.
man ska vara väl medveten om att S/L inte alltid fungerar. I synnerhet inte i bolag med hög likviditetsrisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Craapy
Har man inte tid eller kunskap och vill få ränta på pengarna skulle jag köpa dom stora investmentbolagen.

Det är en mycket bättre idé för en nybörjare ja. Och en bättre idé för de flesta normala sparare på börsen som inte har tid att sitta och följa den hela tiden.
Citera
2015-07-17, 11:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men håller jag positionen länge och hur stort innehav nyttjar jag? Nej, jag använder endast TA i sånt jag inte kan något om och då är det svårt att göra förluster då man sätter S/L ifall TA har fel. Kan erkänna att mina trejd inte når upp i lika hög avkastning som FPC gjort iår.
Du är ju inte lite naiv när du förlitar dig så hårt på TA och S/L. Det känns som du inte är medveten om hur högt spel du faktiskt spelar.

Snart kanske du har spelat bort alla dina pengar om du inte passar dig.

Citat:
Nu ska jag "tramsa" vidare så får ni proffs diskutera SKF som går kalas bra på börsen liksom resten av era säkra aktier Kurt sunes tips är lika bra som Greklands ekonomi så kör hårt där!

Går mina aktier dåligt på något sätt?
Citera
2015-07-17, 18:20
Medlem
Querijuices avatar
Tesco och Wal mart, två enorma företag som gått lite halvdant sista åren. Hur kommer det sig? Köpläge?
Citera
2015-07-17, 22:10
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Tesco och Wal mart, två enorma företag som gått lite halvdant sista åren. Hur kommer det sig? Köpläge?

Tesco kanske man bör fundera igenom rejält innan man införskaffar. Undrar om de inte har mer problem än förutsättningar. Var en artikel om just dem i the Economist för några nummer sedan f ö. Nog bättre köpa bra bolag till hyfsade priser än hyfsade bolag för bra priser.
Gillar man detaljhandel med dess små marginaler så är inte Wal Mart fel att ha några kronor i. Men är de verkligen så undervärderade nu?
Citera
2015-07-18, 12:04
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ja, The Economist har skrivit en hel del om Tesco sedan problemen startade. Tesco har problem på sin hemmamarknad i Storbritannien, de expanderade kraftigt för några år sedan och marknadsförde sig själva som en lågprisbutik, men det var de givetvis inte ensamma om, Aldi och Iceland gjorde också det och Lidl var då en aktör dom betraktades som marginell. Nu är Iceland så gott som borta (undrar om inte Lidl tog över dess butiker?) och Lidl har faktiskt gått ut som vinnare i priskriget som det ser ut idag. Tesco blöder fortfarande och frågan är om de kan vinna mot Lidl eller ens Aldi. Lidl har ju som bekant väldigt begränsat utbud och lyckas delvis därför hålla ner priserna kraftigt. För övrigt tror jag att Tesco hade ambitioner på andra marknader, bla Indien, men de misslyckades enormt och drog sig tillbaka. Indien har (ännu?) inte anammat den västerländska mataffären, utan de föredrar att handla i kött hos slaktaren, frukt och grönt hos gatuhandlaren, bröd hos bagaren osv. Summan av kardemumman är denna, leta efter andra bolag. Som har stabila vinster och stabilitet som bolag på sin marknad. Och kolla 3 års grafen, leta efter andra investeringsobjekt om trenden är negativ utan tecken till vändning (om inte du tror på bolaget långsiktigt och har möjlighet att snitta ner dig), för sannolikheten att du lyckas investera i botten är minimal. Walmart vet jag inget om, tyvärr. Ej intresserad av att investera i bolaget pga hur de hanterar fackligt aktiva.
Citera
2015-07-18, 16:27
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Kommande vecka kommer jag att ha ögonen på Bank of New York Mellon Corp men även nischkollegan State Street Corp. Jag tror att båda kommer att gå upp i samband med rapport i likhet med de flesta större banker hittills (undantaget Goldman Sachs). Eli Lilly & Co är ett intressant bolag, sett till deras läkemedel inom psykiatri tror jag att de har framtiden för sig. Psykiska problem är en av de största hälsoproblemen globalt och innebär stora kostnader för samhällen och individer. Och eftersom allt fler människor får tillgång till sjukvård kan man kallt räkna med att Eli Lilly kommer att sälja mer av sina läkemedel. Har själv ännu inte köpt aktier, men främst för att jag är bitter över att jag inte köpte tidigare. Kursen har gått upp mycket (26.6 % i år, 20,5 % senaste tre månaderna), förväntningarna är höga och ju högre förväntningarna är större osäkrare blir det att bolaget med sin rapport på torsdag 23/7 lyckas infria förväntningarna.
Citera
2015-07-19, 04:25
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Ja, The Economist har skrivit en hel del om Tesco sedan problemen startade. Tesco har problem på sin hemmamarknad i Storbritannien, de expanderade kraftigt för några år sedan och marknadsförde sig själva som en lågprisbutik, men det var de givetvis inte ensamma om, Aldi och Iceland gjorde också det och Lidl var då en aktör dom betraktades som marginell. Nu är Iceland så gott som borta (undrar om inte Lidl tog över dess butiker?) och Lidl har faktiskt gått ut som vinnare i priskriget som det ser ut idag. Tesco blöder fortfarande och frågan är om de kan vinna mot Lidl eller ens Aldi. Lidl har ju som bekant väldigt begränsat utbud och lyckas delvis därför hålla ner priserna kraftigt. För övrigt tror jag att Tesco hade ambitioner på andra marknader, bla Indien, men de misslyckades enormt och drog sig tillbaka. Indien har (ännu?) inte anammat den västerländska mataffären, utan de föredrar att handla i kött hos slaktaren, frukt och grönt hos gatuhandlaren, bröd hos bagaren osv. Summan av kardemumman är denna, leta efter andra bolag. Som har stabila vinster och stabilitet som bolag på sin marknad. Och kolla 3 års grafen, leta efter andra investeringsobjekt om trenden är negativ utan tecken till vändning (om inte du tror på bolaget långsiktigt och har möjlighet att snitta ner dig), för sannolikheten att du lyckas investera i botten är minimal. Walmart vet jag inget om, tyvärr. Ej intresserad av att investera i bolaget pga hur de hanterar fackligt aktiva.

Tesco kommer gå grymt bra nu då de öppnar nästa vecka i vår hemma by i Thailand..
Citera
2015-07-19, 09:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Köp Google!
Citera
2015-07-19, 10:25
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Låg direktavkastning och låg utdelningstillväxt är väl orsakerna till varför Wal-Mart har gått trögt. Handeln har gått halvknackigt de senaste månaderna, och deras personalkostnader har ökat (iofs är tanken att personalomsättningen på sikt ska minska och därmed rekryteringskostnaderna).
Citera
2015-07-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Köp Google!
Nej, nu är det försent
Citera
2015-07-19, 17:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Nej, nu är det försent

Om 10 år kommer du inte tycka att du var sent ute. Sedan finns det ju bra och dåliga tillfällen att köpa Google såklart. Men rapporten talar sitt tydliga språk. Näthandel är framtiden och det är det Google tjänar grova stålar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in