2015-07-20, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Precis som Bosnien skyddades av oss.. Ja.. Om inte vi var i Bosnien hade dina vänner utrotat dess befolkning. Vi var där.. Precis som de underrättelser som lämnades över till USA via leende mullan under samma tid.

Precis som Israel inte kunde hantera hizbollah i över 30 dagar.. Precis som våra föråldrade kopior penetrerade fiasko bubblan via sunnitiska organisationer.. Precis som dina eskorter inte lyckades skydda sina intresssen under Iran-Irak kriget...

Precis så där ja.. Kommer vi sänka hangarfartyget om det skulle behövas.. Om iran skulle göra detta gör man det som en symbol för ett slut för "goda krafternas" härjningar i över 300 år..
En armé som i början av 80talet räknade med fiendens utrustning på andra sidan och som tog över fiendens utrustning och kopierade.. En fiende som var en koalition, USA tänker inte bara två gånger innan attack utan 20 gånger..

Du kan välja mellan att säga Iran eller USA i dessa områden, så får vi se vad folk tycker om den saken..

Spelar det någon roll när du inte har chansen att sätta något mot tex Sejjil? Har du något som skulle ta dina svin med slips till jobbet varje morgon utan att få bensin till rätt pris?

Du vet ännu inte hur fattiga väsvärlden egentligen är..Men Iran kommer att bevisa det för dig om det blir krig. Inte bara hangarfartyget utan även eskorterna kommer du förlora..
Du kommer få problem med din logistik och bränslen som du behöver för att leverera brödet du har på ditt bord. Så tänk inte på några Ostbullar heller..

De fördelar du nämner behöver minst 9 månader på sig och jag tror mycket händer under tiden.

Vafan svamlar du om!?

USA skulle göra Iran till en sandöken (nåja, mer än vad den är nu) på ett par timmar!

Tror du på det du skriver själv, Theheran Bob?

Och NEJ, Iran kan INTE sänka ett amerikanskt hangarfartyg!

Fan, jag som trodde iranier var lite smartare än övriga MENA. Denna tråden visar att jag hade fel. Ni är lika lågbegåvade hela MENA-högen.
Citera
2015-07-20, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Har aldrig sagt att en skulle vara tillräcklig, men med den uppgraderade versionens nya stridsdel på 350kg skulle man inte behöva tio. En skulle sannolikt tvinga fartyget i hamn, medans två-fyra skulle sänka det. Ingen ubåt skickar iväg bara EN torped om man ska sänka ett större fartyg. Min poäng är i vart fall att när det kommer till torpeder är Shkval sannolikt den dödligaste just nu.

Du instämmer alltså. Bra.

Skickar en ubåt iväg 6 torpeder och 50% träffar har du åtminstone försatt CVn ur stridbart skick.

Ja man sänker hangarfartyget på volley..
Inte bara med torpeder..
https://m.youtube.com/watch?v=lTIdJWN8by4
Citera
2015-07-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ja man sänker hangarfartyget på volley..
Inte bara med torpeder..
https://m.youtube.com/watch?v=lTIdJWN8by4

Är de superfeta och assymetriskt placerade på Mars och Venus, Theheran Bob?
Citera
2015-07-20, 13:07
Medlem
franges avatar
Citat:
Precis som Bosnien skyddades av oss.. Ja.. Om inte vi var i Bosnien hade dina vänner utrotat dess befolkning. Vi var där.. Precis som de underrättelser som lämnades över till USA via leende mullan under samma tid.

Precis som Israel inte kunde hantera hizbollah i över 30 dagar.. Precis som våra föråldrade kopior penetrerade fiasko bubblan via sunnitiska organisationer.. Precis som dina eskorter inte lyckades skydda sina intresssen under Iran-Irak kriget...

Precis så där ja.. Kommer vi sänka hangarfartyget om det skulle behövas.. Om iran skulle göra detta gör man det som en symbol för ett slut för "goda krafternas" härjningar i över 300 år..
En armé som i början av 80talet räknade med fiendens utrustning på andra sidan och som tog över fiendens utrustning och kopierade.. En fiende som var en koalition, USA tänker inte bara två gånger innan attack utan 20 gånger..

Du kan välja mellan att säga Iran eller USA i dessa områden, så får vi se vad folk tycker om den saken..

Spelar det någon roll när du inte har chansen att sätta något mot tex Sejjil? Har du något som skulle ta dina svin med slips till jobbet varje morgon utan att få bensin till rätt pris?

Du vet ännu inte hur fattiga väsvärlden egentligen är..Men Iran kommer att bevisa det för dig om det blir krig. Inte bara hangarfartyget utan även eskorterna kommer du förlora..
Du kommer få problem med din logistik och bränslen som du behöver för att leverera brödet du har på ditt bord. Så tänk inte på några Ostbullar heller..

De fördelar du nämner behöver minst 9 månader på sig och jag tror mycket händer under tiden.

Vad du inte förstår är att det om nu Iran på något magiskt vis skulle lyckas sänka ett amerikanskt hangarfartyg, så kommer det krävas i princip allt i form av båtar, fartyg och flyg som Iran kan tänkas uppbringa - och merparten om inte precis allt skulle sänkas/skjutas ned - precis som ryssarna räknade med att det skulle ske med deras anfallande styrka (därav räknade de med att behöva taktiska kärnvapen).

Sedan - så har USA med allierade mer eller mindre carte blanche att göra vad fan man vill med Iran. Då har du ytterligare 9-10 CSGs samt 9st ESGs (helikopterhangarfartygsgrupper) som sätter kurs rakt mot Teheran, tillsammans med det strategiska bombflyget och en djävulskt massa annat, utöver de allierades flottstyrkor och flyg.

Som möter... Ja, det lilla som Iran har lyckats riva ihop i form av båtar och flyg efter att ha fått mer eller mindre allt i brukbart skick förstört i sin kamikazeattack...

Skulle ett amerikanskt hangarfartyg sänkas så kommer Obama bli lynchad av den amerikanska befolkningen ifall han inte slår tillbaka mot Iran i det läget, och en betydligt mer krigshetsande Bush-typ raskt ta över och skrika efter blod... Och då är det bara att be till den snälle Jihad-guden att inte amerikanarna kärnvapenbombar Iran för att markera vad det kostar att angripa USA...
Senast redigerad av frange 2015-07-20 kl. 13:14.
Citera
2015-07-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Skönt att veta att du mer än ryska flottan din jävla pajas läs på lite om taktiska kärnvapen så förstår du hur beronde man hade varit av dom i en kraftmätning mellan SSSR och USA.
Det är uppenbart att det är du som leker mer vetande än ryska flottan. Jag baserar vad jag skriver på ad jag ser, nämligen att alla kärnvapenmakter som har haft kärnvapen i sina torpeder har tagit bort dom, detta till trots att hangarfartygen bara blir större.

Originaltanken med kärnvapen i torpederna var inte primärt att sänka hangarfartyg (även om ingenjörerna och officerarna naturligtvis var och är väl medvetna om att dom kan) utan för att attackera hamnar. Detonationen skulle ske strax utanför hamnen, så att den efterföljande vågen skulle helt dränka bebyggelsen.

Sedan dess har doktrinen ändrats.
Citera
2015-07-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Vafan svamlar du om!?

USA skulle göra Iran till en sandöken (nåja, mer än vad den är nu) på ett par timmar!

Tror du på det du skriver själv, Theheran Bob?

Och NEJ, Iran kan INTE sänka ett amerikanskt hangarfartyg!

Fan, jag som trodde iranier var lite smartare än övriga MENA. Denna tråden visar att jag hade fel. Ni är lika lågbegåvade hela MENA-högen.

För din information spelar det ingen roll om du förvandlar Iran till sandöken, något du aldrig hinner göra innan dina ostbullar sanktioneras hårt.
Detta handlar inte om smarthet eller människors intellektuella förmåga, utan snarare instinkter för att öveleva som en suverän nation.
I militära sammanhang har vi nivåer av konflikter. Det som nämns i samband med hangarfartyget är ett historiskt militärt misstag från USA:s sida. Iran kommer inte att behandla en attack som någon form av taktiskt försök utan vedergällning, utan det är nationens överlevnad som står i fokus.
Upptrappningen i en sådan situation kan leda till att Iran sänker amerikanska hangarfartyg i närområdet. Det betyder att om upptrappningen fortsätter så står även västerländska intressen på spel. Iran kan sätta punkt och ändra ekvationen på ett sätt som skulle påverka västvärldens utsikter.

Det spelar ingen roll om du efter 9 månader lyckats ge dig på GZ faktorn. Du har redan skadats rejält där många andra aktörer kommer vara skeptiska till en fortsatt konflikt. Därav har du betydligt större ansvar ur strategiskt perspektiv något Iran inte har.

Lyssna på mig när jag säger att Iran kommer att ha flera tusen amerikanska fångar som du måste förhandla om.. I ett realistiskt scenario och i ett sådant känsligt område kan det likväl leda till att USA förlorar kriget.

Hangarfartyget kan sänkas det är inga problem, men Iran tjänar mest på att inte sänka det i första hand. Levande besättning är värda mer ur strategiskt synpunkt. Men Iran kan sänka det efter att tillfångatagit besättningen.
Citera
2015-07-20, 14:22
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att det är du som leker mer vetande än ryska flottan. Jag baserar vad jag skriver på ad jag ser, nämligen att alla kärnvapenmakter som har haft kärnvapen i sina torpeder har tagit bort dom, detta till trots att hangarfartygen bara blir större.

Originaltanken med kärnvapen i torpederna var inte primärt att sänka hangarfartyg (även om ingenjörerna och officerarna naturligtvis var och är väl medvetna om att dom kan) utan för att attackera hamnar. Detonationen skulle ske strax utanför hamnen, så att den efterföljande vågen skulle helt dränka bebyggelsen.

Sedan dess har doktrinen ändrats.
Jag delar inte din analys av varför man inte har taktiskakärnvapen i torpeder, jag tror det beror på en ändrad hotanalys men vi kan släppa det. Vi är överens om att ingen Kilo kommer så nära.
Citera
2015-07-20, 14:53
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Hangarfartyget kan sänkas det är inga problem, men Iran tjänar mest på att inte sänka det i första hand. Levande besättning är värda mer ur strategiskt synpunkt. Men Iran kan sänka det efter att tillfångatagit besättningen.

Nu är du väl för rolig iaf... Eller du kanske är hög eller något?

Nu vill du alltså låta påskina att Iran inte bara kan sänka ett amerikanskt hangarfartyg (vilket de inte kan, mest pga av att Iran inte kommer kunna lokalisera fartygsgruppen och därefter än mindre få vapen på målet) utan även nu att Iranska styrkor ska kunna BORDA ett hangarfartyg och sedan infånga, bortföra och internera omkring 4000-6000 besättningsmän?

Nu är du väl ändå mer än lovligt dum i huvudet. Förklara gärna hur en sådan aktion från Iransk sida skulle gå till
Senast redigerad av Wishie 2015-07-20 kl. 14:58.
Citera
2015-07-20, 14:58
Medlem
Citat:
För din information spelar det ingen roll om du förvandlar Iran till sandöken, något du aldrig hinner göra innan dina ostbullar sanktioneras hårt.
Detta handlar inte om smarthet eller människors intellektuella förmåga, utan snarare instinkter för att öveleva som en suverän nation.
I militära sammanhang har vi nivåer av konflikter. Det som nämns i samband med hangarfartyget är ett historiskt militärt misstag från USA:s sida. Iran kommer inte att behandla en attack som någon form av taktiskt försök utan vedergällning, utan det är nationens överlevnad som står i fokus.
Upptrappningen i en sådan situation kan leda till att Iran sänker amerikanska hangarfartyg i närområdet. Det betyder att om upptrappningen fortsätter så står även västerländska intressen på spel. Iran kan sätta punkt och ändra ekvationen på ett sätt som skulle påverka västvärldens utsikter.

Det spelar ingen roll om du efter 9 månader lyckats ge dig på GZ faktorn. Du har redan skadats rejält där många andra aktörer kommer vara skeptiska till en fortsatt konflikt. Därav har du betydligt större ansvar ur strategiskt perspektiv något Iran inte har.

Lyssna på mig när jag säger att Iran kommer att ha flera tusen amerikanska fångar som du måste förhandla om.. I ett realistiskt scenario och i ett sådant känsligt område kan det likväl leda till att USA förlorar kriget.

Var det allt du kunde komma med Theheran Bob #3?

Alltså, är du är en nasse som trollar? Så in i heeeelvete pantad kan du väl inte vara?
Citera
2015-07-20, 15:11
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Har aldrig sagt att en skulle vara tillräcklig, men med den uppgraderade versionens nya stridsdel på 350kg skulle man inte behöva tio. En skulle sannolikt tvinga fartyget i hamn, medans två-fyra skulle sänka det. Ingen ubåt skickar iväg bara EN torped om man ska sänka ett större fartyg. Min poäng är i vart fall att när det kommer till torpeder är Shkval sannolikt den dödligaste just nu.

Nej, 2 till 4 stycken skulle med största sannolikhet inte sänka en Nimitz eller Ford-klass. I sammanhanget är en verkansdel på 350 kg (var får du information om att verkansdelen har utökats med 140 kg förresten? Har detta gjorts utan att det på något sätt inverkat på torpedens storlek och fartresurser?) inte stor, och sådana fartyg har förmåga att repareras i en omfattning som nästan är ofattbar.

En Nimitz-klass har flera tusen vattentäta avdelningar.

Torpeden ifråga är dessutom extremt svår att styra på något effektivt sätt p.g.a. dess fart och den metod som används för att kunna ge den en så hög fart. En Shkval kan inte nyttjas som andra trådstyrda eller fjärrstyrda torpeder, utan avfyras med ungefär samma metod som man använde innan målsökande torpeder kom.

Shkval är knappast den dödligaste torpeden just nu.
Citera
2015-07-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nu är du väl för rolig iaf... Eller du kanske är hög eller något?

Nu vill du alltså låta påskina att Iran inte bara kan sänka ett amerikanskt hangarfartyg (vilket de inte kan, mest pga av att Iran inte kommer kunna lokalisera fartygsgruppen och därefter än mindre få vapen på målet) utan även nu att Iranska styrkor ska kunna BORDA ett hangarfartyg och sedan infånga, bortföra och internera omkring 4000-6000 besättningsmän?

Nu är du väl ändå mer än lovligt dum i huvudet. Förklara gärna hur en sådan aktion från Iransk sida skulle gå till

Det kan jag göra åt dig.

Iran kommer att skicka en av sin kustkorvetter (eller vad de har) som förstås är stealth. Denna korvett kommer med lätthet att passera AEGIS kryssarna, jagarna och ubåtarna + allt annat och lägga sig jamsides med hangarfartyget och säga något i stil med.

- Drop the gun belt boy.

**************gapskratt**************gapskratt**** *********gapskratt************
Citera
2015-07-20, 15:32
Medlem
Citat:

Precis som Libyen, Irak och Serbien svarade på en attack?

Trots att du inte har lagt fram några egentliga svar på hur Iran ska gå tillväga med själva sänkningen där bland annat jag och Ormen flera gånger har svarat på era taffliga försök med att säga att Kowsar kommer sänka ett fartyg där vi hela tiden har sökt ett svar på hur tvålkopparna ska undgå upptäckt så svamlar du vidare och nu ska Iran lyckas borda hangarfartyget?

Ge oss konkreta svar på hur Iran ska kunna ta sig igenom luftvärnsskölden som finns kring ett hangarfartyg, hur båtarna ska ta sig förbi jaktflyget och undgå upptäckt och hur de undgår sänkning i havet, långt innan de är ett hot.

Sedan kan du också svara på hur Iran klarar sig med motorbåtar och enklare jaktflyg när Sovjet ansåg sig behöva tunga attackubåtar och tungt strategiskt bombflyg med separata divisioner för elektronisk krigföring och tunga överljudsrobotar med kärnladdning för att ens ha en chans att sänka hangarfartyget, detta med väldigt höga förluster.

Du tycks också ständigt återgå till sundet när argumenten tryter svara på frågorna, kom tillbaka till verkligheten gör dig själv en tjänst och slå av Fars News så kanske du inser hur totalt överlägsna USA är samtliga länder militärt. Framförallt Irans teknologist underlägsna militär som kommer krossas om USA tar i med vänster lillfinger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in