2015-07-20, 04:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Varför ska pappan utelämnas?
Det är inte alls otänkbart med pappa-dottermord.
Faktum är att hans alibi är fel. Dessutom finns det en högst reell risk att han lider av post-traumatiska stressymtom. Oavsett om han gjort det eller ej så avslöjar hans extremt överdrivna reaktion just det faktiskt. Han reagerade så kraftigt just pga sina psykiska problem. Men nej, det behöver inte innebära att han mördat sin dotter. Men det höjer sannolikheten för den psykiatriska diagnosen.
Hans alibi håller som sagt inte, det är allt för spretigt och ihåligt. Det är förvisso svårt att tänka och minnas exakt om man är sjuk av oro, så det kan vara en förklaring.

BIG ignore tills du svarar på frågorna jag ställt:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-20, 04:49
Medlem
rubin22s avatar
Tack Develi!

Att pappans bilfärd tog längre tid än vanligt är väl inte konstigt, då han letade efter sin dotter som ev. låg i diket skadad! Sedan van mopedåkare! Man kan vara hur bra som helst men det finns ändå många idioter i trafiken!
2015-07-20, 05:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det är ju sant.
Men det är exakt samma sak för åklagaren, fast motsatt.
Dvs åklagaren gör vad som helst för att fälla den misstänkte.
Inte heller åklagaren är särskilt intresserad av att fastställa sanningen. Åklagaren vill vinna målet. Och om den kan knyta den misstänkte till tillräckligt graverande faktorer så räcker det. Sen är det upp för advokaten att så tvivel i de.
Det är Jättesvårt för en åklagare att "släppa taget". Det ligger i sakens natur helt enkelt. Det har inget att göra med att "åklagare är onda" etc.
Bara för att det inte finns klara bevis på att den häktade är skyldig betyder ju inte att den är oskyldig. Så tänker åklagaren. Den släpper ingen bara för att den inte kan hitta bevis. Utan då ställer den samman en indiciekedja, länkar olika sammanträffanden etc tillsammans och försöker presentera en sk helhetsbild. Som säger att "Titta här, detta visar att den misstänkte Hade Kunnat göra det, att det hade varit teoretiskt Möjligt."
Då måste advokaten visa att det finns hinder mot dessa möjligheter - tex genom vittnen, genom "expertbedömningar", genom statistiska modeller eller annat som tex att den misstänkte var sjuk just då, eller att han har glasögon (när brottet kräver god syn) etc.

Åklagaren i detta fallet försöker visa att den misstänkte har haft en teoretisk möjlighet att röva bort Lisa från caféet och sen köra henne till Martorp. Åklagaren menar att det är graverande att Lisa hittades på den misstänktes arbetsplats.

Men det är egentligen det enda.
Advokaten måste visa att det dels inte finns någon anledning att misstänka Just storebrodern. Att även lillebrodern hade kunnat göra det samma. Det är ju att så tvivel. Dvs så länge inga objektiva bevis eller indicier pekar på just storebrodern, finns det utrymme för rimligt tvivel som det heter i england.
Advokaten måste även visa hur svårt det är at rent praktiskt hinna med det som gjorts under den korta tid det rör sig om. Det är ytterligare tvivel.

Åklagaren kan egentligen bara visa upp ett lik på en arbetsplats de hade tillgång till. Alla tre, samt ägaren dessutom.

Dvs det är ju inte balternas gård, Martorp. Det är ägarens gård.
Men ändå är det balterna, oh storebrodern speciellt, som misstänks.

Det finns ingen rim och reson i detta.
Advokaten kommer att vinna detta utan problem om det blir åtal.

Men rim o reson att Lisas far är mördaren, och hade tillgång till ladan?
2015-07-20, 05:09
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
BIG ignore tills du svarar på frågorna jag ställt:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Du frågar i tråden sådant jag redan har svarat på, och ibland förutsätter du att jag sagt sådant jag inte ens sagt.
Jag har tex aldrig sagt att pappan mördade Lisa.
2015-07-20, 05:13
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Osannolikt är det inte. Men pratade hon med någon bör det ha varit litauer.

Mindre än 100 m sydost om MGMs bostad och med full insyn mot MGMs "fikahörna" utomhus (enl Google Maps), bor en person med ett troligen slovakiskt efternamn.
Modern och slovaker ur den generationen hade väl ryska som administrativt, om inte officiellt språk(?), och kan säkert förstå varann.

Bröderna borde ha lärt sig engelska hyfsat med tanke på att de var ca 6 / 10 år gamla när Litauen blev självständigt och då gick "omprogrammeringen" av skola och alla andra institutioner mycket snabbt.
Senast redigerad av Ydrik 2015-07-20 kl. 05:56.
2015-07-20, 05:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Du frågar i tråden sådant jag redan har svarat på, och ibland förutsätter du att jag sagt sådant jag inte ens sagt.

Nu ljuger du igen, du har inte alls svarat på alla frågor!

Du verkar veta helt säkert att den som sitter häktad är oskyldig!
Det är tydligt!

Svara på "develis" och alla andras frågor som ställts dig är du snäll.

Tills dess tystnad från mig med!
Senast redigerad av rubin22 2015-07-20 kl. 05:29.
2015-07-20, 05:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
En orsak till att polisen helt ignorerat pappan är ju för att poliserna beundrar honom så djupt. Så de ser inte ens det tänkbara.
Men hade han haft vilket annat jobb som helst, tex skolvaktmästare, så kan du lita på att han hade varit på polisernas lista. Kanske tillomed häktad. Visst är det ett problem att poliserna förblindas av sin beundran i detta fallet?
Nu tar du något för givet igen!
Hur fan kan du veta att poliserna "beundrar pappan" och så "djupt dessutom" att de blir
alldeles "förblindade"?
Känner du poliserna ifråga så du har kollat med dem?
Annars kan du rimligen inte veta ett j*vla skit om den saken nämligen.
Citat:
Men det jag hade velat se mer av i denna tråden hade varit fler välgrundade analyser och teorier. Inte bara rena fantasier utan någon substans överhuvudtaget.
Det var också den rätte att uttala sig om...hen som på fullt allvar gör gällande möjligheten
att Lisas baneman "klippt" henne på vägen, farit tillbaka med hennes moped till en plats
han rimligen inte bör ha kunnat känt till om han inte haft span på henne borta vid caféet,
sedan tar sig via apostlahästarna till stället där Lisa låg död och transporterar kroppen
till en bod inne på Martorps Gård till vilken det tydligen behövs nyckel för att kunna
bereda sig tillträde. Sedan inte nog med det: denne djärve filur, en yngre förmåga
förmodligen, är så fasligt utstuderad att han placerar ut spår avsedda att peka ut
en gästarbetande balttrio i närheten och vad han därefter tar sig för återstår för dig
att berätta eller kanske helst inte...

Gamle baronen hade nickat gillande åt en sån avancerad skröna om än vilande på mörkt
mordisk grund.
http://images.moviepostershop.com/the-adventures-of-baron-munchausen-movie-poster-1943-1020249202.jpg
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-20 kl. 05:54.
2015-07-20, 06:12
Medlem
Citat:

Det jag menar är inte att han, eller nån annan, Är skyldig - det jag menar är att polisen borde fördjupa sig i dessa ovanstående möjligheter. Helt enkelt eftersom det är så det brukar se ut i de flesta andra fall. Men i detta fallet verkar det som att polisen Helt snöat in på balt-spåret (du vet ju hur mycket poliser gillar "spår", särskilt om det har med utlänningar att göra.)

Exakt. Polisen i Sverige vill inte ha reda på "VAD SOM HÄNT" dom vill bara få någon fälld i många fall. Jag vet inte hur många gånger ni andra varit hos polisen på förhör men jag har då aldrig blivit rättvist behandlad på förhören och snarare hotad flera gånger, även om det nu inte hjälpt så mycket. Något enstaka fall så har denna hotelse uppdagats och då har personen flyttats till en annan avdelning va jag fått höra senare.

Och i en rättssal så vill dom inte höra sanningen utan frågar frågor för att få dig fälld. Det är så polisen jobbar för det mesta, dock vet jag inte om detta även gäller riktigt stora saker som denna men i min värld är det inte uteslutet. Dom vill ha någon fast för detta eftersom det blivit så oerhört stort i media.

Tänk er själva 26 miljoner i flashback tråden.... och det sker mord hela tiden som inte ens får hälften av denna uppmärksamhet klart polisen vill sätta detta fallet och få någon skyldig till varje pris.

Jag ser ungefär svenska polisen så kompetent som dom utspelar sig i olika filmer d.v.s
"Stanna det är polisen" och så är dom 50m bort och tappar gärningsmannen eftersom denna springer sin kos.
2015-07-20, 06:26
Medlem
develis avatar
Citat:

Är du minnesvag eller totalt pucko?
Du har anklagat pappan i MÄNGDER av inlägg på vansinnig grund av överdrifter, påhittade diagnoser och annat galet. Du anser honom extremt misstänkt och du anser att han inte har alibi samt att händelseförlopp inte stämmer via att du uppger påhittade tidsperspektiv.

Jag har då kontrat med motfrågor som du INTE har besvarat.
Jag har påvisat att du överdriver om hans reaktioner.
Jag har gett dig en mer korrekt tidsspegel än dina påhitt.
SVARA på mina frågor och sluta med omskrivningar i förmildrande termer:
Senast redigerad av develi 2015-07-20 kl. 06:43.
2015-07-20, 07:23
Medlem
Citat:
Men ändå finns där inga Tillräckliga skäl för åtal.
Dvs inga objektiva bevis.

Så dina fantasier om "vissa medgivanden" betyder faktiskt inget alls. För hade han erkänt - så hade han åtalats.
Så Enkelt är det faktiskt.

"Vissa medgivanden" kan lika gärna vara att han erkänner at han såg vanten. Att han har varit i Martorp. Att han känner sin lillebror etc etc.

Hade han erkänt mordet, brottet så hade han anhållits och åtalats.
Direkt. På fläcken.

Men ... det ... har ... han ... inte!!!

Nej, det räcker inte med ett erkännande för åtal. Polis och åklagare måste kunna bevisa det också. Många personer har erkänt mordet på Olof Palme.
2015-07-20, 07:24
Medlem
Sunimods avatar
Intressant tråd. Den borde gå att doktorera på.
Till största delen består den av gissningar, fantasier och lite fakta som man läst någon stans.
Skribenter som försvarar sin gissningar och beskyller varandra för att ljuga.
Vissa som skriver ett helt kapitel till en roman som borde ägna sig åt att skriva en egen bok men som ingen skulle orka läsa.

Det finns fakta som inte framkommer i denna tråd och MP vet mer än de berättar och heder åt dem att de håller tyst och inte läcker.

Förhoppningsvis kommer GM få sitt straff.
2015-07-20, 07:51
Bannlyst
"Lämnade intressanta uppgifter

Arne Jönsson har själv hörts av polisen om brödernas förehavanden under förra veckan. Han säger sig ha lämnat mycket intressanta uppgifter i utredningen som polisen just nu arbetar med. Vad uppgifterna består av vill han i nuläget inte gå in på.

– Vi som vet något om det här har pratat med polisen, och det är inspelat på band, så det kommer att komma fram. Men just nu så vill jag inte gå in på den biten, säger Arne Jönsson.

Han vill vänta och se var utredningen landar innan han uttalar sig igen. Tills vidare tycker han att det är bra att bröderna sitter häktade.

– De är på rätt plats nu. För innan det här blir utrett så är det inte roligt för dem att vara någon annanstans än där de är."

Detta står i artikeln daterad den 17 juni som jag länkar till:

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Måhända är det som enligt A.J finns "inspelat på band" händelsen när bröderna kan ha fångats på övervakningskamera vid "Handlar´n" i Källby. Men han kan ju givetvis också syfta på något annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in