2015-07-17, 02:12
Medlem
H.Brantings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tycker inte det verkar märkligt. När hennes hemkomst tycks dra ut på tiden och någon i familjen ringer för att kolla läget, när de inte får något svar är det väl inget märkligt i att de befarar att något inträffat utmed vägen.
Att familjen sätter sig i bilen och åker mot hennes jobb är väl heller inte speciellt konstigt.

Verkligen inte, högst normalt. förbluffad att folk inte släppt det här än. Pappan/Familjen behövde ju inte ens ha varit särskilt oroliga till en början, kanske bara undrade varför hon tog sån tid och åkt för att möta. den riktiga paniken startade nog senare.

Känner mig dessutom rätt bekväm med situationen just nu, den häktade sitter ju givetvis inte där bara för att han råkat bo i närheten. Läser man genom raderna förstår man ju att det finns flera faktorer som är rätt svåra att snacka bort för vår käre litauer. Hur många hade egentligen nycklar till boden där lisa hittades? troligtvis bara bröderna, kanske någon annan som dock har starkt alibi. Inget som räcker till en dom än men hade det vart ett odds hade det knappt vart spelvärt. Vad som gör mig nyfiken är VAR avled hon samt NÄR. Hoppas att målet är såpass starkt att det går till rättegång så man får sig en inblick i FUP. Det behöver den här loopen till tråd också
2015-07-17, 02:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Jo jag tror också att det var pågrund av att hon inte svarade och att klockan rann iväg. Men ändå en intressant tanke ifall det var så som jag spekulerade i. Enligt mig , en bra mycket mer intressant infallsvinkel än allt tjafs om Lisa var en färdigutvecklad kvinna eller inte.

Ja FUP får visa...blir nog väldigt intressant med ett inslag av skräckblandad förtjusning.

Ja, det ska bli intressant att se vad som stod i smset och hur polisen tror att själva bortrövandet gått till. Det är ju ett mysterium för oss i tråden, men för polisen kanske det är glasklart hur mördaren överrumplade henne och fick henne (levande eller död) från området. Själv har jag ingen röd tråd över det hela. Finns för många knutar och trassel fortfarande...Och vem som är GM är jag inte helt på det klara med än, när jag inte fått veta bevisen.
2015-07-17, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det är nog inte uteslutet att det kan ha varit något liknande för pappan. Även om jag inte tror det så kanske ju LH inte brukade messa, men kan ju ha messat för hon ville visa någon som vägrade fatta att hon måste dra, att hon nu minsann var tvungen att åka eftersom hon messat pappan och att pappan då reagerade på detta

Precis det jag är inne på lite. Och att kanske smset rent ut var det som fick GM att blir aggressiv och kände sig svårt avvisad.
2015-07-17, 02:17
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja i just detta speciella fall hade jag gjort det.
Nej det hade du inte och det vet du också om.
Du vet vad resultatet blev och därför förmår du inte tänka klart.

Men tänk till litegrand va. Tänk nu om pappan är mördaren.
Tycker du då att han ska gå fri? Bara för att man tycker synd om honom som förälder?
Tycker du inte det är snudd på Värre att en förälder mördar sitt eget barn?

Varför vill du skydda han om han hade visat sig vara mördaren?

Pappan har betett sig Extremt misstänkt här, hela hans alibi osar dansk ost.
Dessutom finns en helt reell möjlighet att han lider av post-traumatisk stress, och då alltså faktiskt kan tänkas begå oförklarligt hemska dåd som just detta.
Han har även som SOG-operatör personlig erfarenhet av att mörda människor. Den sannolikheten är också högst reell..
Som SOG-operatör Vet han också hur man ska agera i stressfyllda situationer utan att riskera röja sig. Dvs han har den perfekta utbildningen och erfarenheten för att begå mord och komma undan med det.

Du Ser vilka besvärande omständigheter allt detta ger va?

Jämför nu detta med den häktade.
Dvs en kille som var på promenad för att handla just under de FÅ minuter som Lisa antas ha bortförts/mördats/våldtagits/etc.
En kille som inte känner offret
En kille som är gift, lever med fru o bor, är mycket omtyckt av i stort sett alla. Har aldrig haft vare sig psykiska eller juridiska besvär.

Jämför detta.

Och titta på hur mord Brukar begås, vad som är vanligast - och vad som är ovanligast.
2015-07-17, 02:24
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Snälla NÅN ... Sluta nån gång upp med det idiotiska pladdret och att lilla Lisa "körde moped för första gången."

Lisa körde för fan moped hela tiden. Hon hade dessutom kört moped TILL jobbet den morgonen.
Hon hade börjat på sommarjobbet den veckan, och hade - för att kunna hitta de 4 mil till jobbet - åkt med sin pappa de första dagarna så att hon skulle kunna hitta. I flera dagar hade hon åkt så hon kunde vägen bra.

Sluta yla om att hon minsann åkte moped första gången - för hon var en Van mopedförare. Hon använde sin moped varje dag och åkte runt överallt hon ville med den där hon bodde, ensam och med vänner.

Och NEJ - man blir Inte Galen av oro om ens 17-åring kommer 30 Minuter för sent och inte svaarar i telefonen.
Ingen - ingen - förälder till en 17-åring springer till sin bil och ger sig ut för att leta efter en 17-åring som är 30 minuter sen.
Ingen!!!!!

Men denna SA att han gjorde det.
Efter det var han den Förste att komma fram till caféet.
HAN var den som sa att hennes nyckel och en påse var orörd kvar.
Han sa det. Endast Han.
Det är bara hans ORD.

Han Ljög dessutom när han sa att han hade letat tillsammans med sina kollegor före han ringde till oplisen.
Men han kom fram ca senast 2100. Då hade han Endast 1 timme på sig att dels förstå att dottern var försvunnen (dvs försvunnen på riktigt och inte bara hade valt att gå till en kompis) och dels ringa till Flera kollegor. Kollegor som dessutom ska köra sina bilar ända till caféet. Det borde ta ca 1 timme det med.
Dvs så kollegorna kunde inte ha kunnat komma fram förrän 2200.
Och då sa pappan att han hade letat tillsammans med sina kollegor.

Men HUR???
HUR hade han och hans kollegor kunnat få tid till att leta efter Lisa?
Och leta var? Enligt kartan finns där inte så många hus. Balternas hus var flera km bort.

Du ser att pappan Ljög här alltså - att hans historia (hans ALIBI) inte håller.

Ser du det?

Var snäll och visa för mig hur hans alibi är vattentätt.

Varför svarar du fortsatt inte min på fråga ???

Om någon ska kunna ta dig på alvar, och det är väl det du vill eftersom du postat SÅ himla många inlägg om din teori, så är väl det minsta man kan begära och förvänta att du kan ange källa på dina påstående och att du svarar när man frågar efter en sådan källa !!!

Jag har tidigare i kväll/natt nu frågat 3 gånger om samma fråga, nu frågar jag för fjärde gången, här är min fråga:

Mitt fetande.

Källa på att pappan sagt att han letat efter Lisa tillsammans med sina kollegor INNAN han ringde polisen ?
2015-07-17, 02:25
Medlem
H.Brantings avatar
Citat:

Tycker du då att han ska gå fri? Bara för att man tycker synd om honom som förälder?

Dessutom finns en helt reell möjlighet att han lider av post-traumatisk stress, och då alltså faktiskt kan tänkas begå oförklarligt hemska dåd som just detta.
Han har även som SOG-operatör personlig erfarenhet av att mörda människor. Den sannolikheten är också högst reell..
Som SOG-operatör Vet han också hur man ska agera i stressfyllda situationer utan att riskera röja sig. Dvs han har den perfekta utbildningen och erfarenheten för att begå mord och komma undan med det.

Dvs en kille som var på promenad för att handla just under de FÅ minuter som Lisa antas ha bortförts/mördats/våldtagits/etc.
En kille som är gift, lever med fru o bor, är mycket omtyckt av i stort sett alla. Har aldrig haft vare sig psykiska eller juridiska besvär.

Jämför detta.

Och titta på hur mord Brukar begås, vad som är vanligast - och vad som är ovanligast.

Tror du att pappan ringt in sina militärpolare typ en timme efter ett eventuellt mord på sin egen dotter eller? låtit dom inspektera vad som i så fall garanterat var en brottsplats? varför skulle han lämna kroppen i en bod intill mantorps gård? Inser du hur sjukt det låter? sedan aa majoriteten av dagens mord sker mellan bekanta eller familjemedlemmar men självklart inte samtliga. det finns alltid undantag och bara en dåre blundar för samtliga möjligheter pågrund av statistik. Sedan om nu ryktet stämmer att BÅDA bröderna var och köpte pizza vid 18 snåret, vi vet alltså inte när Lisa bragdes av livet eller fördes bort, bara att dom stängde cefét strax efter 18 och mobilen dog 18:30 typ.. behöver inte säga någonting.
2015-07-17, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.Branting
Verkligen inte, högst normalt. förbluffad att folk inte släppt det här än. Pappan/Familjen behövde ju inte ens ha varit särskilt oroliga till en början, kanske bara undrade varför hon tog sån tid och åkt för att möta. den riktiga paniken startade nog senare.

Känner mig dessutom rätt bekväm med situationen just nu, den häktade sitter ju givetvis inte där bara för att han råkat bo i närheten. Läser man genom raderna förstår man ju att det finns flera faktorer som är rätt svåra att snacka bort för vår käre litauer. Hur många hade egentligen nycklar till boden där lisa hittades? troligtvis bara bröderna, kanske någon annan som dock har starkt alibi. Inget som räcker till en dom än men hade det vart ett odds hade det knappt vart spelvärt. Vad som gör mig nyfiken är VAR avled hon samt NÄR. Hoppas att målet är såpass starkt att det går till rättegång så man får sig en inblick i FUP. Det behöver den här loopen till tråd också

Instämmer helt. Oftast är verkligheten mindre dramatisk än vad som framgår av denna tråd. Den enklaste lösningen är oftast den som är närmast sanningen.
2015-07-17, 02:32
Medlem
Citat:

Jämför detta.

Jag är tillsynes en av dom få i tråden som tycker att man såklart ska få diskutera även pappan. Fast då kanske på ett mer vårdat sätt än hur man diskuterar andra kandidater då han faktiskt riskerar att må mer dåligt om alla anklagelser är osanna.

Men även om uppgifterna stämmer att han arbetade inom SOG så säger det ju egentligen ingenting om hurvida han har en sådan roll att han kan obehindrat ta livet av nån. Sen så tycker jag det vore konstigt att familjen då på något sätt inte skulle märkt något, eller tyckt att något var konstigt. För om han uppehöll sig vid Cafét redan vid stängning så borde ju inte familjen kunna styrka hans alibi.

Om han skulle ha åkt till Cafét senare och dödat henne innan han ringde polisen så återstår ju frågan, varför skulle Lisa stannat kvar på platsen så länge ? och vad skulle då kunna utlösa en sådan reaktion från pappan ?

Jag tycker nog det låter lite för konstigt, besitter han den kunskap som det sägs så borde det finnas bättre tillfällen än i närheten av hennes arbetsplats att utföra en sådan handling.
2015-07-17, 02:34
Medlem
[quote=Le Grand Maître|54037831]"medan militären snurrade runt och sedan polisen" - skriver du.

QUOTE]

Glömt bort att man ringde cafeägaren och kollade cafet?

Har du någon källa på det fetade i spolien?

Edit: tror att du postar i fel tråd
Senast redigerad av ulvan 2015-07-17 kl. 03:33.
2015-07-17, 02:39
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det finns en pizzeria i Källby tar 8-9 min med bil från där de bor. Men pizzaspåret är falskt. Tredjehandsuppgift.
Men det var väl i vilket fall som helst ändå Kjällby han gick till?

BAra för att det är hans mamma som berättade det så innebär det inte att det är falskt. Det är en uppgift som hon mycket väl kan ha blivit meddelad. Det betyder såkalrt inte att den som berättade det måste ha talat sanning.
Men kille gick iaf. Han tog ju ingen bil?
HAde han gått hade det ytterligare försvårat för sannolikheten att han skulle ha begått dådet.
Och även om han kört bil så hade det ändå inneburit att han Precis lyckades pricka in sin ditförd med hennes hemfärd - och sen haft minst en halvtimme på sig att våldföra sig på henne samt köra i bilen iväg med henne till gömslet.
Det hade krävt ett översinnligt planerande - direkt efter ett sådant dåd. Det blir osanolikt då. Särskilt som han kom hem - Med maten. Utan blod på kroppen, utan sår på kroppen etc. Och hunnit lämna spår i ladan etc.

Men Kom igen va. Nu måste ni ju ändå örja se hur otroligt osannolikt det är med den häktade balten som gärningsmannen?
Det är dags att börja analysera alternativa teorier - förutsättningslöst och objektivt.
2015-07-17, 02:43
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Under dom 30 minutrarna kom oron smygandes och det tar inte särskilt lång tid innan man blir riktigt orolig för sitt barn. Som förälder tar man gärna det säkra före det osäkra när det gäller ens barn. Bättre att åka iväg om något hänt längs vägen än att vänta ytterligare.
17-åring som sagt.
Det är Inget Barn.

Ingen förälder hade löpt amok efter 30 minuters sen ankomst.
Ja, de hade kunnat bli oroliga, de hade kunnat bli arga - men de hade inte råkat i sken och med händerna sträckta över huvudet rusat runt i alla riktningar för att försöka rädda "barnet" från döden.

Kan du förklara för mig varför det är omöjligt att tex pappan var/är mördaren?
Varför menar du att det är osannolikt?
2015-07-17, 02:50
Medlem
Citat:
Men det var väl i vilket fall som helst ändå Kjällby han gick till?

BAra för att det är hans mamma som berättade det så innebär det inte att det är falskt. Det är en uppgift som hon mycket väl kan ha blivit meddelad. Det betyder såkalrt inte att den som berättade det måste ha talat sanning.
Men kille gick iaf. Han tog ju ingen bil?
HAde han gått hade det ytterligare försvårat för sannolikheten att han skulle ha begått dådet.
Och även om han kört bil så hade det ändå inneburit att han Precis lyckades pricka in sin ditförd med hennes hemfärd - och sen haft minst en halvtimme på sig att våldföra sig på henne samt köra i bilen iväg med henne till gömslet.
Det hade krävt ett översinnligt planerande - direkt efter ett sådant dåd. Det blir osanolikt då. Särskilt som han kom hem - Med maten. Utan blod på kroppen, utan sår på kroppen etc. Och hunnit lämna spår i ladan etc.

Men Kom igen va. Nu måste ni ju ändå örja se hur otroligt osannolikt det är med den häktade balten som gärningsmannen?
Det är dags att börja analysera alternativa teorier - förutsättningslöst och objektivt.

Nu börjar det bli intressant. Du menar alltså att den häktade har en manlig mamma boende i Källby.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in