2015-07-17, 01:28
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Om man blir sugen på pizza vid 19-tiden en söndag är väl inte det första man tänker på att man ska åka till affären och köpa djupfrysta pizzor när det finns en pizzeria sidan om. De köper man för att ha på lager. Skulle det vara samma spekulationer om de köpt tre djupfrysta fiskgratänger.

Hade de varit sugna på pizza och beredda att åka till Källby hade de naturligtvis beställt pizzorna på pizzerian istället. Därför tror jag inte ett dugg på "pizzaspåret". Det osar troll.
Var finns faktan som säger att det var Billys Panpizza som införskaffades?
Dessutom är ju ändå smaken som baken. Och pizza från affären kan vara allt från färdiga pizza-kit till basingredienser till frysta pizzor.
Det var som du sa kallt ute och att gå så lång väg som ända från byn till deras ställe med nygräddade pizzor - de hinner ju kallna på vägen.
Fanns det en pizzeria bredvid balternas hus menar du? På kartan ser det ut som mitt i ingenstans ju. En gård bara i stort sett. Visst finns det väl bara pizzerior inne i byn?
2015-07-17, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ovanligt med kidnappare som sprider ut saker i närområdet och gömmer kroppen i gård i närheten. De vanliga är ju att ge sig en bra bit bort direkt. Vi har ju det klassiska fallet med Uppsalakidnappningen där de tog sig till Västerbotten med offret.

Så du menar att de stannade kvar i området efter kidnappningen och höll uppsikt och när de såg pappan så dödade de LH och planterade bevisen medan militären snurrade runt och sedan polisen? Du får gärna berätta detaljerat var de höll hus med LH, när sakerna spreds ut och när LH dödades och placerades inomhus.

Tror att de var i en stuga ca 30 km bort. Kanske var hon vid liv tills de dödade henne på platsen där hon hittades (Kanske tom lades levandes i ett skåp). In i det sista hoppades de ju på pengar istället. Telekommunikationen med fadern sköttes från ett annat land.
2015-07-17, 01:33
Medlem
Ett litet utdrag från trådens sammanfattning.

Dag för dag (detta vet vi)

Söndag Lisa (LH) jobbar på kaféet tillsammans med två andra tjejer. Efter stängning lämnar kollegorna platsen i bil medan Lisa ska ta sin moped hem som står parkerad runt hörnet. Kollegorna har inte lagt märkte till någon konstigt. Lisa skickar ett SMS till sin far klockan 18:23 där hon skriver att hon ska börja åka hemåt. Efter en tid blir föräldrarna oroliga och åker till platsen - där de hittar mopeden med nycklar i tändningslåset samt en påse med tillhörigheter bredvid. Kring klockan 21.30 anmäls Lisa som försvunnen av föräldrarna. Hennes telefon stängdes av 18:30, dvs kort efter SMS:et hade skickats.
2015-07-17, 01:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Till alla er som undrar över pappans snabba agerande så är det precis som någon sa att det nog är väldigt få föräldrar som agerar på det sättet redan efter 30 min även om detta vore en väldigt präktig dotter & en väldigt sträng fader.

Men om kidnapparna ringde pappan ca 20-30 min efter att de hade fångat henne. Då fanns de i säkert förvar med Lisa vid liv. De begär pengar annars så tänker de döda henne.

Pappan ringer sina militärvänner & de tillsammans ska lösa detta utan att blanda in polisen, ev tom med polisens/miltärens godkännande. Efter att ha kammat noll rings polis in & allt drar igång.

Sedan blir mordet av bara för att statuera exempel & därför vill de ju också att hon ska hittas förr eller senare. Därav val av plats.

Vi får ju aldrig veta detta eftersom vi/de (Polisen) inte vill ha hela detta kidnapperiet som
pågår i många andra delar av världen till Sverige. Därav den totala tystnaden från alla.
Kidnappad?
Hur menar du att det skulle ha gått till?
Vad skulle kidnapparna vinna på att röva bort en vanlig (men speciell) soldats dotter? Det finns ju inga pengar i det och SOG har ju inte deltagit vad vi vet i strider mot Isis etc.

Men du har iaf förmodligen rätt i att pappans kollegor blev inkopplade mycket tidigare än vad som är redovisat. De måste rent praktiskt ha blivit inringda tidigare för att överhuvudtaget ha haft möjlighet att ens delta i ett letande före polisen larmades 2200.
2015-07-17, 01:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Tror att de var i en stuga ca 30 km bort. Kanske var hon vid liv tills de dödade henne på platsen där hon hittades (Kanske tom lades levandes i ett skåp). In i det sista hoppades de ju på pengar istället. Telekommunikationen med fadern sköttes från ett annat land.

Varför 30 km bort? Varför överhuvudtaget i samma område? Varför inte långt bort i tjotahejti? När spred de ut sakerna? Hur gjorde de för att ingen skulle se det? När tog de LH till gården? Hur lyckades de undvika polisen och MP?

Det jag inte förstår i ditt resonemang är i så fall varför pappan och polisen låtsades att de inte visste vad som hänt Lisa. Om det är en kidnappning söker man ju inte personen i närområdet..
2015-07-17, 01:39
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Jag tror det som gjorde pappan mest orolig var att hon smsade att hon skulle åka hem. Och hur otroligt det än kan låta så finns det många skötsamma ungdomar som åker hem när de sagt de skulle göra det och alltid svarar i telefon. Att bryta mot det mönstret första gången hon åker själv till jobbet och sedan inte svara i telefon har MÅNGA föräldrar i denna tråd vittnat om skulle göra de oroliga.

Även om var och varannan på FB var ligister, halvt kriminella, struntade i regler och gjorde vad de kände från det de var 11 år, så betyder det inte att alla ungdomar i vårt land gör så. Otroligt men sant. Uppenbarligen gjorde Lisa nåt ovanligt den kvällen i föräldrarnas ögon. Mamman var ju också orolig och ringde runt bland alla Lisas vänner. Det får mig att förstå, även om jag inte har barn, att de var ovanligt, att föräldrarna blev oroliga. Men jag tror de tänkte att hon i värsta fall råkat ut för en trafikolycka...
"göra dem oroliga" är INTE samma sak som att Omedelbart hoppa in i bilen och jaga efter dottern.

det är ett Enormt steg mellan att bli orolig och att ge sig ut och leta Direkt efter att man blivit orolig - efter endast 30 minuters frånvaro.
2015-07-17, 01:44
Medlem
Kan det vara så att just sms:et var det som fick föräldrarna att bli oroliga ?

Jag tänker om hon inte alls brukade skicka sms, och helt plötsligt så fick dom ett sms som hörde totalt till ovanligheten.

Att sms:et fick dom att tro att Lisa gjorde något annat innan hemfärd.

Att hon oftast när hon var ute, bara åkte hem, nästan aldrig hörda av sig för att informera föräldrarna om eventuell hemkomst.

Att föräldrarna redan då började ana något, och när hon sen inte kom hem så agerade dom fort eftersom det hade byggts upp en oro.
2015-07-17, 01:45
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Till alla er som undrar över pappans snabba agerande så är det precis som någon sa att det nog är väldigt få föräldrar som agerar på det sättet redan efter 30 min även om detta vore en väldigt präktig dotter & en väldigt sträng fader.

Men om kidnapparna ringde pappan ca 20-30 min efter att de hade fångat henne. Då fanns de i säkert förvar med Lisa vid liv. De begär pengar annars så tänker de döda henne.

Pappan ringer sina militärvänner & de tillsammans ska lösa detta utan att blanda in polisen, ev tom med polisens/miltärens godkännande. Efter att ha kammat noll rings polis in & allt drar igång.

Sedan blir mordet av bara för att statuera exempel & därför vill de ju också att hon ska hittas förr eller senare. Därav val av plats.

Vi får ju aldrig veta detta eftersom vi/de (Polisen) inte vill ha hela detta kidnapperiet som
pågår i många andra delar av världen till Sverige. Därav den totala tystnaden från alla.

Ånej , Rio har en halvbror som också har rymt från skansen-akvariet . Vad har föräldrarnas agerande med att LH skulle vara präktig att göra . Är ni helt i avsaknad av förståelse hur en normal förälder reagerar eller vad är det för fel på er egentligen . Om ni nu sket i vad era föräldrar sa och era föräldrar sket i var ni var eller vad ni gjorde så tycker jag inte det är något att sitta och skryta med . Vilket ni ju i princip gör eftersom ni inte förstår varför pappan reagerade som han gjorde . Var det första gången hon åkte själv till jobbet har dom ju säkerligen kommit överens om att hon ska höra av sig när hon påbörjar färden hemåt . Tar då resan normalt ca en timme och det drar iväg en bra stund däröver så är ju reaktionen självklar . Man ringer och kollar vad som har hänt . Svarar då inte LH så är ju det självklara att ta bilen och köra den väg som LH skulle ta hem . Av ert jävla dösnack att döma så är ni ju inte föräldrar själva och är ni det skulle ju era barn behöva omhändertas på direkten . Jag har själv en dotter i den åldern och jag håller inte henne i ett järngrepp men att hon hör av sig så att jag vet att allt är okey är ett krav . Särskilt om det gäller saker som hon är ute på där man kan misstänka att det kan hända något oförutsett t.e.x om hon skulle åka moped hem så längt som fyra mil . Så oavsett vad ni tycker så tror jag att dom allra flesta förstår pappans reaktion och hur han hanterar det hela .
2015-07-17, 01:48
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Kidnappad?
Hur menar du att det skulle ha gått till?
Vad skulle kidnapparna vinna på att röva bort en vanlig (men speciell) soldats dotter? Det finns ju inga pengar i det och SOG har ju inte deltagit vad vi vet i strider mot Isis etc.

Men du har iaf förmodligen rätt i att pappans kollegor blev inkopplade mycket tidigare än vad som är redovisat. De måste rent praktiskt ha blivit inringda tidigare för att överhuvudtaget ha haft möjlighet att ens delta i ett letande före polisen larmades 2200.

Varför svarar du inte min fråga ???

Jag har tidigare i kväll/natt frågat 2 gånger om samma fråga, nu frågar jag för tredje gången, här är länk till min fråga:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Kan det vara så att just sms:et var det som fick föräldrarna att bli oroliga ?

Jag tänker om hon inte alls brukade skicka sms, och helt plötsligt så fick dom ett sms som hörde totalt till ovanligheten.

Att sms:et fick dom att tro att Lisa gjorde något annat innan hemfärd.

Att hon oftast när hon var ute, bara åkte hem, nästan aldrig hörda av sig för att informera föräldrarna om eventuell hemkomst.

Att föräldrarna redan då började ana något, och när hon sen inte kom hem så agerade dom fort eftersom det hade byggts upp en oro.

Räcker det inte med tok nu? DE FICK INTE SVAR PÅ MOBILEN, DET VAR DÅ DE BLEV OROLIGA!
EV. ATT DET HADE HÄNT EN OLYCKA EFTER VÄGEN! Vad är så jädra konstigt med det?
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Samtidigt glömmer polisen bort att han inte var på brottsplatsen. Pappan var däremot först på brottsplatsen. Pappan jagade efter en i övrigt fullt frisk och normalbegåvad 17-årig vuxen kvinna, s
Tveksamt om man kalla en 17-årig flicka för en "vuxen kvinna".
Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är några och 20.

Citat:
Ordet tonåring, som är bildat efter engelskans teenager, bygger på en observation av svenska räkneords sammansättning: Orden tretton, fjorton, femton, sexton, sjutton, arton och nitton slutar alla på ändelsen -ton (jämför engelskans -teen). En tonåring är alltså en person som är 13 till 19 år gammal.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ton%C3%A5ring

Citat:
Hjärnan fullvuxen först vid 25

Mognadsprocess. Att tonåringars framtidsplaner ofta bara sträcker sig till nästa fredag kan förklaras av ny hjärnforskning. Förmågan till överblick mognar inte förrän efter 20. Den amerikanske hjärnforskaren Jay Giedd överraskades över hur mycket hjärnan förändras under tonåren. Det man gör under den här tiden präglar hjärnan.
http://www.svd.se/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25

Och du fortsätter att ha ett gott öga till pappsingen ser jag...
2015-07-17, 01:50
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ovanligt med kidnappare som sprider ut saker i närområdet och gömmer kroppen i gård i närheten. De vanliga är ju att ge sig en bra bit bort direkt. Vi har ju det klassiska fallet med Uppsalakidnappningen där de tog sig till Västerbotten med offret.

Så du menar att de stannade kvar i området efter kidnappningen och höll uppsikt och när de såg pappan så dödade de LH och planterade bevisen medan militären snurrade runt och sedan polisen? Du får gärna berätta detaljerat var de höll hus med LH, när sakerna spreds ut och när LH dödades och placerades inomhus.
"medan militären snurrade runt och sedan polisen" - skriver du.

Men du får gärna lov att berätta för oss hur militären ens fick tid att kunna "snurra runt" före polisen larmade och kom?
När anlände de första militära kollegorna till området?

Som jag visat så håller inte pappans påstådda alibi.

1823 sista smset
130 avstängd telefon
1930 - 2000 beräknad hemkomst
2000 - 2030 pappan gav sig iväg
2100 pappan kom fram (möjligen lite tidigare)
2200 polisen

När ringde pappan sina kollegor?
Hur lång tid tar det för dem (de fär flera som bor på olika ställen) att komma fram?
Hur lång tid letade de sen när de väl var samlade och fick sina "order"?

För att de militära kollegorna skulle ha kunnat få en praktisk möjlighet att ens kunna leta runt, i minst en timme, så borde pappan ha ringt till dem alla vid kl 2000.
Då hade det tagit ca en timme, 60 minuter, för dem att komma fram.
Och sen hade de minst lika lång tid på sig att "snurra runt" innan på polisen larmades och kom.

Men kl 2000 - det var ju då pappan reste hemifrån. Han hade inte kommit fram. Han hade precis väntat sina 30 minuter av oro, och alltså satt sig bakom ratten.

Varför ringde han isf sina militära kollegor innan han ens visste om hon var försvunnen, om mopeden stod kvar, var mopeden överhuvudtaget var nånstans?

Eller visste han redan då att hon var försvunnen?

För varför annars visa för alla hur orolig man är?
Varför visa för alla att man åker iväg efter 30 minuter?
Varför visa för alla att man ringer in extra hjälp?

VArför göra allt detta Innan man ens vet Något alls?
- om man inte redan från början vet vad det är som har hänt ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in