2015-07-15, 07:58
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Nu fanns det tre gästarbetare från Litauen som jobbade på säteriet, som blev misstänkta kanske mest därför att det var brist på att hitta misstänkta personer.
Vad gäller de här personerna finns inga indicier eller bevis att de haft någonting med Lisas död att göra.
Samma kväll som Lisa försvann var två av litauerna och köpte 3 pizzor i en butik i Källby ca 19,30, man kan anta att de var kvällshungriga och sedan tar det tid att göra i ordning pizzorna om de värms i ugn för att få kvalite på dem därför de var frysta pizzor, med kanske extra tillbehör på dem.
När fadern till Lisa kom ut till platsen gick han runt och frågade om någon sett till Lisa och skall bland annat varit in till litauernas bostad som alla 3 var hemma i bostaden men de hade inte sett någonting.
Någon exakt tid när han var in till dem har inte framkommit, men det som kan inses är att det måste ses som orimligt att de litauiska vännerna har haft någon möjlighet att utföra något mord tidsmässigt.
Polisen skall ha haft dem under uppsikt från när Lisa försvann, orsaken till den här uppsikten eller spaningen kan man fråga sig vad orsaken var.
När söket efter Lisa pågick på den femte dagen var litauerna ute och sökte en bortsprungen katt, när de närmade sig lokalen där kroppen sed mera hittades blev de anhållna alla tre.
Sedan gick polisen mot lokalen med en likspårhund som gav skall utanför lokalen och polisen skall ha brutit upp dörren och där inne fanns kroppen av Lisa.
Polisen tog litauernas bil i beslag för kontroll, men inga spår av Lisa hittades och kvinnan blev frisläppt och senare den ena mannen. Däremot finns en man av litauerna häktade.
Det har påståtts att det var en våldtäkt av litauern och att det var hans sexualdrift som var orsaken till mordet. Eftersom Litauen tillhör EU samma som Sverige har de rätt att få ut uppgifter om orsak varför en EU medborgare blivit häktad i ett annat EU land.
Nu finns det uppgifter i Litauen från den svenska rätten att något DNA från de litauiska männen fanns inte på Lisas kropp. Därför kan skrävlet om att litauerna begått sexbrott mot Lisa raderas bort.
Åklagaren påstår att det finns tekniska bevis men vad de bevisen är har inte framkommit, det kan vara en handske eller liknande som hittats, häktningen blev förlängd med fyra veckor men det visar att det finns ingenting av värde mot litauern, utan det sannolikt väntas in testresultat gällande DNA.

Låter vettigt och troligt. Har du fakta på detta som ja fetat?
2015-07-15, 08:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Vad har ryktats i litauisk media?
Det fanns ingen DNA från bröderna på Lisa, men det fanns mikropartiklar från NB på henne, med reservation för Google Translate.
2015-07-15, 08:31
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Nu är det du som läser in saker i texten, var har jag skrivit något om vad jag tror att den häktade har gjort?

Du försöker motivera din teori med rena spekulationer. Inte fakta.

Vad gäller "din teori" så har du i dina inlägg lagt fram argument där du uppenbarligen verkar anse att det troligaste är att det är en svartsjuk kille som begått mordet. Dock hade polisen fått reda på den här personen om
Lisa i förväg hade bestämt träff med honom på hemvägen
Om han på något sätt tidigare betett sig märkligt mot Lisa, då hade hon garanterat berättat det för sina kompisar som kunnat föra vidare den infon till polisen
Om han funnits med i belastningsregistret, jag garanterar dig att polisen har kollat upp varenda person som finns med i Belastningsregistret och som på något sätt kan kopplas till Lisa
Om Lisa haft någon form av relation till honom, som hennes vänner därmed också hade känt till
Osv

Möjligheten för en (ostraffad) svartsjuk tonåring att hålla sig under radarn och samtidigt rensa undan alla spår (från mordet som du själv tror var oplanerat) som kan leda till honom är i princip obefintlig.
Ändå är detta uppenbarligen en teori du lyfter fram. Ser du inte det märkliga i det.
Du menar att det är helt osannolikt att MGM skulle ha begått mordet, däremot föreslår du att denne svartsjuke tonåring skulle ha utfört det.

Återigen, jag har inga teorier om vem GM är, däremot avfärdar du en teori som helt osannolik samtidigt som du lutar åt en egen teori som inte är det minsta mer trovärdig.
Hade du enbart fokuserat på om mordet skedde vid caféet eller inte så hade väl det kunnat vara en sak. Men du har gått mycket längre än så i dina spekulationer.
Jag har inte avfärdat något. Jag har endast sagt vad som är mer och mindre sannolikt.
Men du försöker få det till att era teorier kring den nu häktade är Sannolik, och att jag då är dum som inte vill svälja den med hull och hår.

Men hur motiverar du att teorierna om den häktade balten är just sannolika?
Dvs vad är sannolikt i att någon som inte har minsta anledning plötsligt ska överfalla, röva bort och våldta en tjej? Och dessutom på ett sånt sätt som trotsar varje sannolikhet, något som hände - var tvunget att hända - på så "speciellt" sätt. Det var Bara Där och Då som dådet hade kunnat ske - enligt era teorier. Uteslutande Exakt när hon precis grenslat sin moped och stuckit in nyckeln. Exakt just Då - när alla kollegor etc otroligt nog tillomed lämnat henne ensam kvar.

Era teorier är ju - om du ursäktar mig - nästintill löjeväckande. Du anklagar mig för att försöka spela kriminalförfattare, men värre fantasier än i era teorier kan man ju inte hittat i annat än just billiga deckare.
Du föreslår alltså en "fyllekåt" balt, som gått och suktat efter den lilla flickan ( trots att hon nyss börjat och jobbade inomhus) som plötsligt fått för sig att gå fram till henne och "försöka sätta på henne" men att hon sa nej och att han då - eftersom han ju var "utlänning som inte kunde tygla sina lustar" - då omedelbart satte igång att våldta henne och sen strypa henne för att få tyst på henne.
Och efter detta (som alltså inte lämnade några spår eller hördes eller skrämde honom, stoppade honom- Alls!!) så bara hivade han upp henne på ryggen och kutade - mitt på dagen - med ett lik över axlarna till en bondgård ca 4 km därifrån för att stoppa in henne i ett gömsle. Och dessutom så sprang han tydligen omkring med liket överaxlarna runt hela bygden först där hon tappade både vante och telefonskal och andra saker.
Och när hon väl var undangömd, så fortsatte han leva livet tillsammans med sin hustru och sin lillebror precis som om inget hade hänt. Ingen märkte något tydligen, och han blev inte minsta lilla ila berörd av vad han gjort.
Och som inte det vore nog, så bestämde han sig alltså för att hjälpa polisen genom att visa dem var hennes vante var någonstans och på det sättet hjälpa dem hitta liket.

Det är alltså sannolikt enligt dig.
Det är alltså så långt från en billig deckare man kan komma enligt dig?

Dvs till skillnad från det ofta upprepade brottet med en bekant som mördar en annan bekant och sen försöker gömma kroppen - det är tydligen så fantasifullt att det bara kan förekomma i deckareböcker enligt dig ...

Och till det "sannolika" i er teori så fanns även element såsom en otroligt välartad liten Lisa som hade så stor respekt för "äldre" att hon inte ens kunde säga nej till dem (trots att de var i full färd att våldta henne).
Eller att hon är så liten och god att hon tror alla om gott och självklart följer med alla okända män in i både bilar och mörka lador och stora skogar.
2015-07-15, 08:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
För en utomstående som ser på det här handlingssättet så MÅSTE det vara någon som försöker sätta dit någon och avleda misstankar från sig själv. GM KAN inte vara så idiotisk så han lägger ut spår som leder direkt hem till honom.GM skulle tvärtom vara jäkligt noga med att inte sprida några som helst spår omkring sig efter gärningen.

Dessvärre (eller vad man nu skall säga) så är det inte alls otänkbart. Med nuvarande läge kan man ju tänka sig att eftersökningarna kom allt närmare och pressen att göra sig av med bevismaterial blir allt starkare, tills omdömet brister och man gör rena dumheter (som att kasta ut tillhörigheter i området).

Vi skall ju heller inte utgå från att gärningsmannen (för så är det nog, någon kvinna verkar osannolikt) är särskilt uppdaterad på moderna rättsmedicin och framförallt inte vad som kan hittas via forensik (kriminalteknik).

Finns det "mikropartiklar" (fibrer) från MGM på Lisa är det mycket besvärande. Då finns det (givet att man prickat rätt på MGM) garanterat mer, men det tar tid och resurser att hitta ända fram. Allt kommer att uppenbaras i sinom tid, antingen genom att MGM släpps (då räckte inte bevisningen) eller genom ett åtal.

En trist möjlighet blir om polisen anser mordet "polisiärt uppklarat" men inte möjligt att lagföra fullt ut. Detta har hänt, och kan hända igen, tekniken till trots.

Angående mer eller mindre fantasifulla motiv vill jag påminna om yrkesutredarens viktiga tumregel: "Nu reder vi ut vad som hänt och vem som gjort det, så tar vi motivet senare". Ibland är motiven så trivial och tarvliga att de aldrig kan begripas, men det hindrar inte att man kan lyckas med utredningen ändå.
2015-07-15, 08:41
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu har det ju framgått att pappan var militär och inte vilken trossråtta som helst, utan med erfarenheter och (uppenbarligen) kontakter i ett av våra mer omtalade specialförband. Med den bakgrunden är analysförmåga och handlingskraft två uttalade egenskaper.

Om man från den positionen upptäcker att 1. dottern är inte hemma i tid, 2. hon står inte längs den troliga vägen med soppatorsk och urladdat batteri och 3. mopeden står kvar på arbetsplatsen, så agerar man i enlighet med träning och förmåga. I den här pappans fall fanns förmågan, dvs klart terränggående och analytisk, inklusive ett antal kompisar av samma skrot och korn (och att man i den kretsen lägger korsordet eller fjärrkontrollen åt sidan till bröders hjälp kan du räkna med, det VET jag). Alltså, man ringer polisen (eskalerar och informerar "uppåt") och sedan tar man initiativ och påbörjar de åtgärder som kan vara aktuella, dvs eftersök.

Så givet just den pappan och den här situationen är det fullständigt normalt och helt förväntat att ta en liten spaningstur efter dottern då hon saknas. Fler sådana föräldrar, tack.
En annan egenskap på personer med Just den erfarenhet pappan har är PTS (post-traumatisk stress). Och en - ganska omvittnad - konsekvens av den egenskapen är bla mord. Ja, även mord på både fru ... och döttrar.
2015-07-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightymiffy
Javisst, om du har spännband eller någon annan lastsäkringsmetod och att det är en brukshjuling.
För du vet hur en fyrhjuling är utformad?
Är det typ en raptor säger jag bara lycka till.

Chansen att bli upptäckt är rätt stor.
På en fyrhjuling sitter man inte i en "hytt".

Relativt lång sadel och bakskärmar finns övervägande ofta att tillgå på en atv, eller är du av motsatt uppfattning?
Spännband är givet och ännu bättre en bruks/skogs-atv med lastgaller som med fördel används vid jakt på storvilt.
Det hade heller inte varit ovanligt om en atv kom med övertäckt last i de här trakterna. Beroende på tidpunkt förstås.

På en gård, rent av ett säteri - vad tror du är rimligast att man har tillgång till för typ av atv? Men det har kanske framgått att man har leksaksmaskiner på gården tidigare i tråden, det är svårt att veta och minnas allt som skrivits.
2015-07-15, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fanns ingen DNA från bröderna på Lisa, men det fanns mikropartiklar från NB på henne, med reservation för Google Translate.
Micropartiklar är sådant som kan blåsa in med vinden. Det som är avgörande är om det fanns brödernas DNA på Lisas kropp som det inte har gjort, enligt uppgifter som kommer från svensk rätt och Litauen har tillgång til.
2015-07-15, 08:59
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag fick också dåliga vibbar p g a föräldrarnas överdrivna oro efter så kort tid när jag läste om fallet i tidningen. Jag skrev om det i detta inlägg för sådär drygt 300 sidor sen tillbaks i tråden. Där nämnde jag även att ett ”appaspår” borde undersökas närmare utan att komma med närmare teori om det. Förslaget fick ingen respons så jag redogör för min tes nu.

Pappan kan ha befunnit sig i närheten av caféet när han tog emot lisas SMS. Han kan ha tänkt hämta Lisa i det dåliga vädret (normal curlingbeteende). Han förmår Lisa att kliva in i bilen och de kör hemåt. Dock har Lisa invändningar mot att lämna kvar moppen så de stannar vid Martorp för att diskutera om saken. Diskussionen spårar ur och pappan gör något överilat mot Lisa, ett ögonblicks verk som han ångrar direkt och skäms över. Han dödar henne för att skyla över sitt misstag. Han är välutbildad i dödandets konst i sitt yrke. Han gömmer kroppen på plats, tystar Lisas mobil och åker skyndsamt hem.

Väl hemma, visar han förvåning över att Lisa inte har dykt upp och visar sitt SMS för mamman. Efter en stund ger han sig ut för att leta efter Lisa. Scenariot ryms inom ramen för den kända tidsramen.

När han kommer tillbaka till caféet planterar han det fösta beviset, Lisas påse och sätter nyckeln i mopeden, vilket triggar polisen till ett snabbt agerande.

Enligt uppgift deltog föräldrarna i sökandet, ett utmärkt tillfälle att i efterhand kunna placera ut små vilseledande bevis i allt eftersom.

Otur för byggjobbarna att de råkar bo mellan caféet och Martorp.

Detta, i princip känslomässigt otänkbara men ändå möjliga scenario skulle kunna förklara frågeställningarna som Ulf Åsgård, expert på gärningsmannaprofiler. ställer i den länkade artileln.

Ett anat svårsmält fall:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11250858.ab
Ja, jag har också luftat den teorin för någon dag sedan.
Det Är väldigt märkligt att reagera så som pappan gjort.
Ingen normal tonårsförälder hade gjort så.
Jag tror inte ens de hade reagerat så även om de hade hittat färdmedlet oanvänt - Särskilt inte om det bara var en halvtimmes frånvaro/tystnad.
Då hade de flesta tonårsföräldrar tolkat det som att hon hade åkt med någon annan, gåt hem till någon etc. Och om telefonen varit avstängd i kombination så hade det heller inte varit särskilt alarmerande.

Men om frånvaron och tystnaden fortsatt hålla i sig även till kvällen, Då först hade oron börjat komma. Och på natten och morgonen så hade oron varit ett faktum och de hade larmat.

Men Inte efter en Halvtimme.

VEM börjar galoppera efter sin 17-åriga dotter när hon haft sin mobil avstängd i bara 30 Minuter???

Vem?

Men han reste som bekant enligt uppgift dit och omedelbart kopplade han in sina militärkompisar.

Vem börjar Söka efter 30 Minuter så seriöst och professionellt - om de inte vet att det finns Anledning/orsak.
Dvs för att skaffa sig ett tätt alibi. I stil med "Men titta här så starkt jag minsann reagerade, jag kallade ju in professionell hjälp efter bara 30 minuter".

Pappan var SOG-operatör, med förmodad stridserfarenhet.
Det är inte ovanligt alls att just sådana militärer utvecklar post-traumatisk stress. Och kan begå alla möjliga vansinneshandlingar. De behöver inte ens ha varit stridande själv, utan bara haft erfarenhet av den miljön och det livet. Chris Kyles mördare tex, han hade inte varit aktiv soldat, aldrig skjutit i krig någon gång. Men han utvecklade allvarlig PTS och sköt kallblodigt ihjäl två okända personer i ryggen.
Dvs Chris Kyle är författaren till American Sniper (bok/film).

Pappan hade som du skriver tillgång till bil, och tillgång till personligt kallt, professionellt och metodiskt agerande i syfte att försvåra upptäckt. Det hade inte varit omöjligt för honom att lägga vilsespår.
Dessutom var det förväntat att han skulle bete sig på et både udda och dramatiskt sätt efter att hans dotter försvunnet/dött. Han behöver alltså inte spela oberörd eftersom alla förväntar sig att en sådan ska vara orolig, nervös och sen efter dödsbeskedet bete sig som en sörjande.

Någon som drabbats av PTS behöver som sagt inget motiv för att mörda eller vara våldsam. Så det går inte att börja spekulera i motiv när det gäller just den teorin. Visst hade det kunnat vara, som du skriver, ett familjebråk som gått till överdrift. Det hade kunnat vara vad som helst - även sk "fula saker".
2015-07-15, 09:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Falköpings Tidning: 400 förhör om Lisa Holm
Citat:
En del svar har kommit från den forensiska undersökningen, men inte allt. Polisen väntar också på det slutgiltiga rättsläkarintyget, säger Lars Johansson på enheten för grov brottslighet i Skaraborg.

— Vi har fått en preliminär obduktionsrapport, men analys av provsvar tar tid, säger Lars Johansson, som säger att utredningen går bra, och att polisen utgår från att den 35-årige man som sitter häktad också är skyldig till mordet på 17-åriga Lisa Holm från Skövde, som försvann efter sitt sommarjobb på Kinnekulle och hittades död fem dagar senare.
Okej, polisen utgår från att NB är skyldig, och sneglar inte på alternativ.
2015-07-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mightymiffy
Ja för det drar ju inte blickarna till sig?!
En fyrhjuling som släpar en kropp efter sig, då borde det funnits doft så det räcker och blir över i veckor för polisens hundar.
En fyrhjuling är en fyrhjuling, inget rymdskepp.
Menade naturligtvis inte släpa kroppen. Du gillar verkligen att såga jägarteorin...
2015-07-15, 09:06
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître

Pappan var SOG-operatör, med förmodad stridserfarenhet.
Med stor sannolikhet är han inte det. Obekräftat påstående från en enda tidning. Jag tror snarare på ryktet att han är mekaniker på ett regemente.
2015-07-15, 09:14
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Man får tro vad man vill , men jag är mycket tveksam till uppgifter i en Litauisk skittidning om DNA och Mikropartiklar m m .
Hur kan dom veta det , var skulle dom fått reda på det ?
Nej vi får nog vänta ett tag på sanningen .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in