Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2015-07-15, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Beatles är i alla fall lite överskattade. Man glömmer lätt att samtliga deras skivor hade många utfyllnadsspår. Ett album som White Album är inte i närheten så bra som sitt rykte. Tidningar som Rolling Stone är löjeväckande när de sätter typ 6 Beatles-album bland de 10 bästa någonsin. Beatles var egentligen inget album-band utan ett singel-band.
Nog har de fler bra låtar än enbart hitsen.
Citera
2015-07-15, 18:58
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Beatles var egentligen inget album-band utan ett singel-band.

Ja precis, vad har Sgt. Pepper egentligen gjort för historiska avtryck? Vem kommer ihåg det idag? Tacka vet jag Let it Be och Hey Jude.
Citera
2015-07-15, 21:26
Medlem
Eitzels avatar
Pojkband?
Citera
2015-07-15, 22:02
Medlem
Beror lite på vad du menar? Har inte sett dokumentären, i början av karriären var de ju lite menlös sockersöt pop, covers o liknande, helt "normalt" för band på den tiden. Men deras eftermäle och deras musikaliska bredd och kreativitet? Tycker inte att "your average pojkband" har bredden från "Helter Skelter"(som influerat rock/metal-artister) till "Tomorrow never knows" (psykadeliskt/elektroniskt)?☺
Citera
2015-07-18, 01:07
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Ja precis, vad har Sgt. Pepper egentligen gjort för historiska avtryck? Vem kommer ihåg det idag? Tacka vet jag Let it Be och Hey Jude.
Haha precis min tanke!

Beatles var väl för fan det första bandet som släppte skivor som inte bara var en sammansättning av singlar och diverse utfyllnad.

Såg Paul på Roskilde häromveckan. Nog spelade han Hey Jude och ett par andra hits, men visst fan blev det liv i luckan även när han spelade Lovely Rita, Good Day Sunshine och Being for the Benefit of Mr Kite. Att han sedan avslutar med Abbey Road-medleyt (ooh, vad jag mådde då!) istället för någon hitsingel tyckte jag först var jävligt coolt och "modigt" men har sedan fått höra av lite 50-talistfolk att för de som levde på den tiden så var det så man lyssnade på Beatles. Det var hela skivan (eller möjligtvis endast ena sidan) om och om igen tills man tröttnade och lyssnade på en annan skiva. Så Abbey Road-medleyt är, om än ett musikaliskt väldigt annorlunda stycke musik, inpräntat i så många människors huvuden att det som final funkar minst lika bra som I Wanna Hold Your Hand.
Citera
2015-07-19, 16:55
Medlem
Pojkband är väl såna som Backstreat boys etc? Skulle de kunna skriva och spela in låtar som: Tomorrow never knows, Martha my dear, Fixing a hole, Happiness is a warm gun för att ta några exempel.

Kan förstå kopplingen mellan Beatles och senare tiders pojkband under deras första plattor. Kopplingen, alltså, inte mer.

Allt Beatles gjorde är långt ifrån fantastiskt. Eller ens särskilt bra. Men tycker ändå inte de är överskattade. Det är sånt vissa kritiker/recensenter skriver för att få uppmärksamhet. Och de lyckas jämt eftersom Beatles än idag är heliga för så oerhört många som inte ens var födda när Beatles existerade.
Citera
2015-07-19, 18:35
Medlem
MelTorments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanni
Det kom några månader sedan en ny forskning kring The Beatles musikframgångar som visade att pojkbandet från Liverpool inte var större än många andra pojkband vid sin tid. De fick hits som många andra pojkband och slutsatsen är att deras framgångar har överdrivits väldigt mycket av eftervärlden. Därmed har The Beatles inte förtjänat så stor berömmelse. Vad tycker ni andra?

Att TS är ett below average troll som provocerar med en tondöv 15-årings musikanalytiska förmåga.
Citera
2015-07-26, 00:04
Medlem
Jag personligen lutar mig åt att The Beatles är tämligen övervärderad. Det baserar jag på studien och den blindhet som råder idag om pojkbandet som oförtjänt höjts i skyarna. Det enda positiva som jag kan säga är att jag tycker om låten Here comes the sun.
Citera
2015-07-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelTorment
Att TS är ett below average troll som provocerar med en tondöv 15-årings musikanalytiska förmåga.

Användaren "Vanni" är förmodligen en omusikalisk mupp som tycker avici och swedish bög mafia är det bästa som har hänt världen sedan Mozart. Ta det som ofrivillig humor, det gör jag!
Citera
2015-07-27, 15:57
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanni
Jag personligen lutar mig åt att The Beatles är tämligen övervärderad. Det baserar jag på studien och den blindhet som råder idag om pojkbandet som oförtjänt höjts i skyarna. Det enda positiva som jag kan säga är att jag tycker om låten Here comes the sun.

Jämförelsen haltar rejält, The Beatles skrev och spelade in sin egna musik, få pojkband har gjort det. De bildade också gruppen sånär som på Ringo.

Få pojkband kommer kommas ihåg på samma sätt 40 år efter de slutat eller deras låtar i den omfattning.

Din studie skulle må bra om du själv gjorde något åt din blindhet, det betyder inte att du måste gilla Beatles men att förneka deras påverkan och inflytande på dagens popmusik är bara mörker.
Citera
2015-07-31, 07:04
Medlem
Det är det största bandet någonsin, med 1.3 miljarder album sålda. Att de inte var större än vilket annat popband som helst är ett så oerhört historielöst påstående. De var så stora att John Lennon 1966 försökte sätta ord på det med "We're more popular than Jesus now", vilket fick starka reaktioner, men han hade inte ens fel i det påståendet om man förstår vad han faktiskt pratade om.
Citera
2015-07-31, 18:53
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
Det är det största bandet någonsin, med 1.3 miljarder album sålda. Att de inte var större än vilket annat popband som helst är ett så oerhört historielöst påstående. De var så stora att John Lennon 1966 försökte sätta ord på det med "We're more popular than Jesus now", vilket fick starka reaktioner, men han hade inte ens fel i det påståendet om man förstår vad han faktiskt pratade om.
Att (om jag är rätt informerad) Grandiosa:s pizzas är Norges mest säljande färdigmat borde avslöja att kvantitet inte är samma sak som kvalitet. Å' Billy, (inte den frysta) bokhyllan, lär väl vara världens mest utbredda ditto men den består i lika mycket gediget trä som mina tennsoldater.

Ok, 1.3 Mrd - störst på ett sätt men inte automatiskt alla.

Visst är Beatles sentida musik (inkluderande solokarriärer) en gudagåva, precis som John påpekade (dock för tidigt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in