Citat:
Ursprungligen postat av
thesys
Den enda som ansåg Martins bidrag försumbart var Lennon kring 1970-1971 då han dissade allt och alla. Att Beatles fick George Martin som producent är en sådan lyckträff att det inte kan ha skett av en slump. En öppensinnig, nyfiken och kreativ producent som hjälpte Beatles att bryta ny väg. Vad vore I Am The Walrus utan Martin? Hela Sgt. Pepper? Jämför förövrigt Beatles tidiga år med annan musik från samma tid och hör hur fantastiskt bra Beatles låter i jämförelse med alla andra.
Jag tror också att Martin var oerhört viktig. Han gjorde så att Lennons och McCartneys musikaliska fantasier blev verklighet. Han förtjänar definitivt titeln Femte Beatlen! Han var ju med från deras första inspelning till deras sista - även om han inte producerade allt på "Vita dubbeln". Tillsammans med teknikerna och studion är han främsta orsaken till att Beatles skivor lät bättre än andra från samma period. Jämför exempelvis
Help! med The Kinks
Kontroversy; båda plattorna gavs ut 1965 - den ena låter skit och den andra låter fantastisk (nu pratar jag rent ljudmässigt)!
Citat:
Ursprungligen postat av
KallaMigGrefven
Har ni hört "Grow old with me" med John Lennon? Den utgavs postumt efter hans död. Sitter och gråter till den nu. Han känns så sårbar. RIP John.
Den är så vacker! Vet inte om du lyssnade på originaldemon (den versionen som finns på postuma albumet
Milk & Honey) eller på George Martins orkestrerade version (från Lennons
Anthology m.m.), men på ett sätt tycker jag att originalet - trots den dåliga ljudkvaliteten - berör mer.