Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2015-05-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det var nog bättre förr ändå, George Harrison och Gary Moore: https://cdn1.cdnme.se/26772/8-3/georgegary_5507c4c49606ee39660de083.jpg
Älskar din profilbild. "They gave this ploughboy his fortune and fame..."
Citera
2015-05-14, 00:08
Medlem
Allt, precis ALLT, var bättre förr. Vet inte om jag nämnt det förr, men jag kör One för alla som jag känner som mina vänner. Även yngre.

Man måste börja där.
Citera
2015-06-09, 21:38
Medlem
KallaMigGrefvens avatar
Har ni hört "Grow old with me" med John Lennon? Den utgavs postumt efter hans död. Sitter och gråter till den nu. Han känns så sårbar. RIP John.
Citera
2015-06-10, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Den enda som ansåg Martins bidrag försumbart var Lennon kring 1970-1971 då han dissade allt och alla. Att Beatles fick George Martin som producent är en sådan lyckträff att det inte kan ha skett av en slump. En öppensinnig, nyfiken och kreativ producent som hjälpte Beatles att bryta ny väg. Vad vore I Am The Walrus utan Martin? Hela Sgt. Pepper? Jämför förövrigt Beatles tidiga år med annan musik från samma tid och hör hur fantastiskt bra Beatles låter i jämförelse med alla andra.

Jag tror också att Martin var oerhört viktig. Han gjorde så att Lennons och McCartneys musikaliska fantasier blev verklighet. Han förtjänar definitivt titeln Femte Beatlen! Han var ju med från deras första inspelning till deras sista - även om han inte producerade allt på "Vita dubbeln". Tillsammans med teknikerna och studion är han främsta orsaken till att Beatles skivor lät bättre än andra från samma period. Jämför exempelvis Help! med The Kinks Kontroversy; båda plattorna gavs ut 1965 - den ena låter skit och den andra låter fantastisk (nu pratar jag rent ljudmässigt)!

Citat:
Ursprungligen postat av KallaMigGrefven
Har ni hört "Grow old with me" med John Lennon? Den utgavs postumt efter hans död. Sitter och gråter till den nu. Han känns så sårbar. RIP John.

Den är så vacker! Vet inte om du lyssnade på originaldemon (den versionen som finns på postuma albumet Milk & Honey) eller på George Martins orkestrerade version (från Lennons Anthology m.m.), men på ett sätt tycker jag att originalet - trots den dåliga ljudkvaliteten - berör mer.
Citera
2015-06-10, 19:07
Medlem
KallaMigGrefvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink

Den är så vacker! Vet inte om du lyssnade på originaldemon (den versionen som finns på postuma albumet Milk & Honey) eller på George Martins orkestrerade version (från Lennons Anthology m.m.), men på ett sätt tycker jag att originalet - trots den dåliga ljudkvaliteten - berör mer.
Jag lyssnade på orginaldemon. Real Love är ju riktigt vacker från Lennons sena produktion. Jag tror Lennon hade många fina låtar kvar i sig.
Citera
2015-07-10, 14:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Vad är er tankar kring George Martins bidrag till Beatles och deras musik? Många anser att hans bidrag är försumbart, andra menar att han med rätta kan benämnas som "the fifth Beatle".

Här saxar jag lite från wikipedia:

"Lennon disparaged Martin's importance to the Beatles' music. In his 1970 interview with Jann Wenner, Lennon said, "[Dick James is] another one of those people, who think they made us. They didn’t. I’d like to hear Dick James’ music and I’d like to hear George Martin’s music, please, just play me some."[3] In a 1971 letter to Paul McCartney, Lennon wrote, "When people ask me questions about 'What did George Martin really do for you?,' I have only one answer, 'What does he do now?' I noticed you had no answer for that! It's not a putdown, it's the truth."

Thesys har redan gjort ett vederhäftigt inlägg vilket jag i stort håller med om. Samma gallaspyende Lennon som sjöng om Paul "the only thing you did was Yesterday..." i How Do You Sleep...

Vill samtidigt svära lite i kyrkan här, finns ju en extrembild av Martin och hans roll i Beatles i stil med "begåvade kids som Martin såg till fixade fram underbar musik". Tror t ex Geoff Emericks roll är väl så stor.

En fundering, när Martin och Macca återförenades -82 så gjorde de Tug of War och året efter mediokra (med Pålle-mått mätt!) Pipes of Peace. Ingen av dessa hör till hans (inkl Wings´) fem bästa album. Och Lennon och Harrison; många mästerverk post-70 utan att Martin var i närheten.

Så "femte beatlen"..? Nja... Dock en kombo made in heaven.
Citera
2015-07-12, 23:20
Medlem
The Beatles ett average pojkband

Det kom några månader sedan en ny forskning kring The Beatles musikframgångar som visade att pojkbandet från Liverpool inte var större än många andra pojkband vid sin tid. De fick hits som många andra pojkband och slutsatsen är att deras framgångar har överdrivits väldigt mycket av eftervärlden. Därmed har The Beatles inte förtjänat så stor berömmelse. Vad tycker ni andra?
Citera
2015-07-12, 23:31
Medlem
livedogs avatar
Det är möjligt att det stämmer vad gäller hur stora dom var, men dom var ju även väldigt nyskapande som popband och har haft väldigt stort inflytande på många andra band och musiker, på ett helt annat sätt än t.ex back street boys för att ta ett pojkbandsexempel. så på så sätt har dom väl ändå "förtjänat sin berömmelse".
Citera
2015-07-12, 23:58
Medlem
Den forskningen kanske har någon bäring på verkligheten för år 1963, men knappast därefter. Beatles var rent publikt mycket större än t ex Gerry and the Pacemakers, framför allt var de förstås inga dagsländor.

Sen kan man lägga till att kraven på "snygg sång" inte var lika uppdrivna vid den tiden. John och Paul var knappast briljanta vokalister då i mitten av 60-talet, eller ens den sortens röster som du känner igen på två sekunder oavsett sammanhang (som Rod Stewart, Elvis eller Prince) men det var å andra sidan inte heller våra svenska 60-talsstjärnor.
Citera
2015-07-13, 01:41
Avslutad
Vadå inte större än andra pojkband? De är det överlägset största bandet överhuvudtaget i hela världshistorien och såld uppemot en miljard plattor. Hur fan kan det missförstås?!

Jag utgår ifrån att folk lyssnar på Beatles för att de tycker musiken är bra. De har ju oändligt med hits.

De har dessutom skrivit och spelar/sjunger musiken själva, tillskillnad från dagens många artister.
Senast redigerad av redlineoffside 2015-07-13 kl. 01:47.
Citera
2015-07-13, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
De har dessutom skrivit och spelar/sjunger musiken själva, tillskillnad från dagens många artister.

Mmm, på just den punkten var Beatles närmast banbrytande. De var väl inte först med att skriva det mesta av sitt material själva, både text och musik, men de gjorde nog mer än någon annan för att sprida idén om ett band som skriver och arrar sin egen musik, som inte sitter i knät på några externa låtskrivare. Efter de första åren och genombrottet skriver de allt själva, och det blev en modell som tiotusentals rockband följde efter på, från The Who till nutid. Det är först de senaste tio åren som den där betalda-låtskrivare- och talangjaktskulturen har gjort comeback på allvar inom tänket kring vad ett pop-/rockband eller en artist ska vara.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-07-13 kl. 02:25.
Citera
2015-07-13, 02:23
Medlem
Anarkhoss avatar
Finns ju alltid artister som man själv tycker är bättre som musiker osv, och som man personligen önskar fått mer uppmärksamhet än vad de har fått. Men bara för det kan man inte säga att Beatles är oförtjänta av sin popularitet. Nej, de var verkligen inte 'average' efter 1965, så det där är bara rent skitsnack.
Senast redigerad av Anarkhos 2015-07-13 kl. 02:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in