Citat:
Ursprungligen postat av
Grejhujta
Jag tror du måste gå till mer grundlära hur vapensystem fungerar. En RSV mot stridsvagn går ut på att skicka en "svetsstråle" rätt igenom pansrat i så hög fart att trycket innuti ökar enormt på kort tid att alla där inne explorerar. Själva stridsvagnen är förhållandevis intakt. Detta fungerar tack vare att stridsvagen är extremt tät för att kunna filterar luften den tar in.
Så är inte ett hangarfartyg uppbyggd alls. Under flygdäcket är det en hangar som är väldigt öppen. EN RSV här kommer inte orsaka någon nämnvärd skada. Har du läst om när HA skickade (eller fick kommer inte ihåg vilket) en M86 skott (anti pansarskott) i ett plåtskjul. Ingen skaddades.
Och även om du lyckas skada här uppe på skeppet en massa så kommer du på sin höjd kunna sätta skeppet ur stridsbart skick. För att sänka den krävs det att den tappar flytförmågan och då måste du skada skrovet under vattenytan. Du kan kolla igenom hur det gick till när Bismarck sänktes, Engelsmännen öste in kraftiga artellriskott och efter en stund var skeppet ur stridsbart skick men den flöt som en badanka. Här går det isär hurvida Engelsmännen sänkte med torpeder eller om Tyskarna sänkte den själva. Poängen är att det krävs mer för att sänka ett stort skepp än bara mängder av explosioner ovan vattenytan.
Du kan skicka in 100 000 Kowsar som spränger sig uppe vid däcket utan att sänka skeppet.
Du har civiliserad ton så jag tar det med dig.
Kolla på denna video vid 3.50 i ca 10 sekunder:
https://www.youtube.com/watch?v=S5FHfz0NueE
Det är noor som är större än kowsar, men varför skulle inte kowsar kunna göra samma? Noor är också semi armor piercing. Svårt att avgöra hur tjock väggen är, men 1-2 meter? Det är denna video som är min referens i mitt huvud.
Noor 165 kg stridsspets
kowsar 29 kg
En femtedel. Jag ser inte varför kowsar inte kan penetrera 20 cm stål.