2015-07-18, 20:01
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVSYNAREN
1000km ut? Tror tanken kittlar många läsare att det kanske är sant. Man kommer inte lyckas särskilt bra. Tror inte Iran håller sina båtar i hamn, men genomför en omfattande minering.
Iran har kraftfulla prylar som ger dem möjlighet att utföra sina operationer. Jag kan tillägga att iranier kan telekrigföring på hög nivå.

Ofan, och varför skulle man misslyckas med att fälla sina kryssningsrobotar 1000 km ifrån land?
Citera
2015-07-18, 20:20
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ofan, och varför skulle man misslyckas med att fälla sina kryssningsrobotar 1000 km ifrån land?

Kan vara så att Iranierna har försökt gång på gång på gång men själva aldrig lyckas - och därför är det omöjligt att någon annan skulle kunna klara av det
Citera
2015-07-18, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Jag tror du måste gå till mer grundlära hur vapensystem fungerar. En RSV mot stridsvagn går ut på att skicka en "svetsstråle" rätt igenom pansrat i så hög fart att trycket innuti ökar enormt på kort tid att alla där inne explorerar. Själva stridsvagnen är förhållandevis intakt. Detta fungerar tack vare att stridsvagen är extremt tät för att kunna filterar luften den tar in.

Så är inte ett hangarfartyg uppbyggd alls. Under flygdäcket är det en hangar som är väldigt öppen. EN RSV här kommer inte orsaka någon nämnvärd skada. Har du läst om när HA skickade (eller fick kommer inte ihåg vilket) en M86 skott (anti pansarskott) i ett plåtskjul. Ingen skaddades.

Och även om du lyckas skada här uppe på skeppet en massa så kommer du på sin höjd kunna sätta skeppet ur stridsbart skick. För att sänka den krävs det att den tappar flytförmågan och då måste du skada skrovet under vattenytan. Du kan kolla igenom hur det gick till när Bismarck sänktes, Engelsmännen öste in kraftiga artellriskott och efter en stund var skeppet ur stridsbart skick men den flöt som en badanka. Här går det isär hurvida Engelsmännen sänkte med torpeder eller om Tyskarna sänkte den själva. Poängen är att det krävs mer för att sänka ett stort skepp än bara mängder av explosioner ovan vattenytan.

Du kan skicka in 100 000 Kowsar som spränger sig uppe vid däcket utan att sänka skeppet.

Du har civiliserad ton så jag tar det med dig.

Kolla på denna video vid 3.50 i ca 10 sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=S5FHfz0NueE

Det är noor som är större än kowsar, men varför skulle inte kowsar kunna göra samma? Noor är också semi armor piercing. Svårt att avgöra hur tjock väggen är, men 1-2 meter? Det är denna video som är min referens i mitt huvud.

Noor 165 kg stridsspets
kowsar 29 kg

En femtedel. Jag ser inte varför kowsar inte kan penetrera 20 cm stål.
Citera
2015-07-18, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Så Iran ska skjuta på en CVG för den inte flyttade på sig? Du måste ju vara helt sönderknullad av dina getter. En CVG är kraftigare än hela Iran dessutom kan en skadad CVG alltid hämnas med kärnvapen om den känner sig trängd. Och om man faktist skulle lyckas skada en CV så den söker sig in i en vänligt sinnad hamn. Vad fan ska ni göra när hennes 5-6 systrar kommer och bankar skiten ur er. Att anfalla en CV för att någon litet skitland ska öva innebär total utrotning, det är en attack mot den amerikanska livsstilen och får alla krig sedan 2vk att framstå som lågintensiva konflikter.

Det är du som är sunderknullad ditt jävla offer. Det handlade om en ÖVNING och du tar direkt till kärnvapen...!? Det var en övning och den flyttade på sig. Det var allt.

Den amerikanska livsstilen? Du menar fetma och droger, eller? USA är i topp när det gäller alla sociala problem.
Citera
2015-07-18, 21:11
Bannlyst
kowsar och hanit:

Citat:
The C-701 (or its Iranian derivative, the Kowsar) may have been employed by Hezbollah fighters to attack and damage the INS Hanit during the 2006 Lebanon War. The much heavier C-802 is more often reported to have been the weapon used, but this is possibly based on the initial exaggerated damage assessment; apart from destroying the steering, the direct damage caused by the missile hit seems to have been fairly light and the ship was witnessed to have completed the return to base on its own power. Based on the operational history of the Harpoon missile which is a rough equivalent to the C-802, the latter missile would have most likely caused considerably heavier damage.

https://en.wikipedia.org/wiki/C-701

Så nån kan leta upp skrovets tjocklek på hanit.
Citera
2015-07-18, 21:17
Medlem
AVSYNARENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Fäller kryssningsrobotar för att spränga två pirar? Vad ska det göra för nytta menar du?
Tror inte att irans revolutionära garde har några båtar där.
Citera
2015-07-18, 21:51
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boatsman95
1. Båtar behöver hamnar, eller ska Iran köra ner båtarna på stranden på en trailer?

De hinner nog när USN är i I.Oceanen.
Frågan är om USN klarar att komma tillbaks igen.
Citera
2015-07-18, 22:08
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och vad ska en spaningsradar med otillräcklig prestanda ens i ostörd miljö
och som Iran inte ens har,
göra för att hantera B-52, B-1B och B-2 som fäller sina vapen >1000km ut.
Iran har Vostok.
Den statliga televisionen avslöjade detta efter USA:s RQ-170 fiasko.
Citera
2015-07-18, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av accvill
Det är noor som är större än kowsar, men varför skulle inte kowsar kunna göra samma? Noor är också semi armor piercing. Svårt att avgöra hur tjock väggen är, men 1-2 meter? Det är denna video som är min referens i mitt huvud.

Noor 165 kg stridsspets
kowsar 29 kg

Vad har du för nytta av att göra hål i en vägg? Andra gör Anti-ship som försöker knäcka skrovet bl.a. Eller torpeder som sprängs under skeppet så allt vatten där försvinner så den knäcker sig själv av sin egen tyngd.

Noor har 200km räckvidd vilket är för lite för att nå ut till en CSG.
Citera
2015-07-18, 22:50
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag har redan skrivit att du kommer upptäcka många mål, men ingenting du kan göra med sakerna du upptäcker. Det räcker inte att du upptäcker massa saker, men Kowsar kommer du inte att kunna se komma mot dig. Problemet är att du inte tar upp vad som prioriteras i ett sådant läge och hur prioriteringen går till.
Det är inte så att du kan använda allt på ditt fartyg när du står "linked".

Då är du låst. Om du befinner så långt borta så innebär det att du varken kan öppna sundet eller skicka in eskorter. Hoppas du har förstått strategin. Iran gör inget annat än väntar eftersom tiden som går kan kosta dig fler dollarsedlar än 2 sänkta fartyg.

Fast stänger Iran sundet är det inte bara USA som kommer att bli lite irriterade. Iran kommer snabbt att skaffa sig många ovänner som inte bara politiskt kommer att ställa sig på USAs sida för att få tillbaka trafiken genom sundet.
Citera
2015-07-18, 23:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVSYNAREN
Fäller kryssningsrobotar för att spränga två pirar? Vad ska det göra för nytta menar du?
Tror inte att irans revolutionära garde har några båtar där.

Nu var det inte det du skrev. Du skrev att det nog i te skulle gå så bra att avlossa kryssningsrobotar 1000 km ut i havet, varpå jag förhörde mig om vad som skulle vara problemet med det. Så, frågan kvarstår...

Pirar är irrelevanta, dem kan jänkarna slå ut när helst de har lust i både krigstid och fredstid.
Citera
2015-07-18, 23:49
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av accvill
Du har civiliserad ton så jag tar det med dig.

Kolla på denna video vid 3.50 i ca 10 sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=S5FHfz0NueE

Noor 165 kg stridsspets
kowsar 29 kg

Det är för att du inte förstår någonting om ämnet, uppenbarligen. Du gör bara bort dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in