Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-07-15, 21:15
Medlem
Roddarens avatar
berget i G-----n har varit förråd länge. Däremot kan det också haft B-funktioner när det som lagras där körs till kriget eller hemliga rum bakom förrådet. Har en släkting som jobbade med godshantering och vet den vägen att det kördes grejer till och från det berget sedan åtminstone 70-talet.
Citera
2015-07-17, 07:59
Medlem
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/07/beredskap-och-samhallsskydd.html?m=1
Citera
2015-07-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/07/beredskap-och-samhallsskydd.html?m=1

Intressant. Tackar.

"Däremot frågade LC (LedningsCentralen) vid några tillfällen om en viss plats hade undersökts.
Ö. (Polisinspektör Östling) tror att han då kan ha skickat sin personal dit".

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/polis-kjell-ostling-blir-intervjuad.html

-Undrar vad som avses med "en viss plats" i närheten av Palmes mordplats? Rb42 eller dess efterföljare?
Citera
2015-07-18, 12:26
Medlem
nicke.orebros avatar
Nu skulle jag vilja ha eran hjälp.

Har stött på en lustig lucka, kan verkligen inte förstå konstruktionen. Nödutgång? Ingång? Döljer det sig något sfäriskt under luckan?

http://i.imgur.com/9TgpUMj.jpg

Sitter på berget vid en av zonens sändarannex.
Citera
2015-07-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Intressant. Tackar.

"Däremot frågade LC (LedningsCentralen) vid några tillfällen om en viss plats hade undersökts.
Ö. (Polisinspektör Östling) tror att han då kan ha skickat sin personal dit".

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/polis-kjell-ostling-blir-intervjuad.html

-Undrar vad som avses med "en viss plats" i närheten av Palmes mordplats? Rb42 eller dess efterföljare?

Jag tror att du övertolkar texten lite. När jag läser det tolkar jag det mer som att dom vid flera olika tillfällen blivit ombedda att kolla olika adresser men att Ö ej kommer ihåg exakt vilka utan bara sammanfattar det med en generell beskrivning. Har svårt att tro att en polis på hans nivå skulle ha access till bergrummen i city
Citera
2015-07-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke.orebro

Har stött på en lustig lucka, kan verkligen inte förstå konstruktionen. Nödutgång? Ingång? Döljer det sig något sfäriskt under luckan?

På grund av handtaget (på vänster sida av luckan) så tror jag att det är en manskapslucka snarare än att det är en lucka ur vilken t.ex. en resbar antenn gömmer dig.

Jag tror på antingen nödutgång eller kanske serviceutgång för personal att få access till antennerna utan att gå genom inslaget. Min gissning är att det inte gömmer sig något sfäriskt under, utan att denna konstruktion är själva "toppen" på utrymningstunneln. Själva bergrummet är ju till synes väldigt litet vid denna anläggning, så därför är det kanske inte så konstigt med en lite enklare konstruktion för nödut jämfört med större berganläggningar.

Men men, jag har haft fel förr.
Citera
2015-07-18, 20:02
Medlem
Citat:

Finns en likadan vid Hagfors HC på Värmullsåsen. Ligger 20m ifrån ordinarie nedgång till denna lilla HC. HC´n ligger 50m öster om grusvägen och 700m söder utsiktstornet på Värmullsåsens topp. Skulle enl. Operation Garbo vara riksbunkerns placering men av denna finns ingenting på Värmullsåsen.
Citera
2015-07-18, 23:11
Medlem
nicke.orebros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
På grund av handtaget (på vänster sida av luckan) så tror jag att det är en manskapslucka snarare än att det är en lucka ur vilken t.ex. en resbar antenn gömmer dig.

Jag tror på antingen nödutgång eller kanske serviceutgång för personal att få access till antennerna utan att gå genom inslaget. Min gissning är att det inte gömmer sig något sfäriskt under, utan att denna konstruktion är själva "toppen" på utrymningstunneln. Själva bergrummet är ju till synes väldigt litet vid denna anläggning, så därför är det kanske inte så konstigt med en lite enklare konstruktion för nödut jämfört med större berganläggningar.

Men men, jag har haft fel förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Finns en likadan vid Hagfors HC på Värmullsåsen. Ligger 20m ifrån ordinarie nedgång till denna lilla HC. HC´n ligger 50m öster om grusvägen och 700m söder utsiktstornet på Värmullsåsens topp. Skulle enl. Operation Garbo vara riksbunkerns placering men av denna finns ingenting på Värmullsåsen.

Tack. Verkar väldigt troligt.

På bakre kortsidan av anläggningen är en grind, följer man vägen så slutar den vid en gran efter några 100m, inne bland träden sitter det dock 3fasuttag, och lite annat smått o gott.

Var det tänkt att ha en bil där med radio ifall nått skulle ske med deras egna antenner, eller var det kanske tänkt tvärtom, en bil som löser kommunikation mot de som mobbar.

Sett just den varianten med lite uttag på skumma ställen på flertalet anläggningar.
Citera
2015-07-20, 00:07
Medlem
Citat:
Tack. Verkar väldigt troligt.

På bakre kortsidan av anläggningen är en grind, följer man vägen så slutar den vid en gran efter några 100m, inne bland träden sitter det dock 3fasuttag, och lite annat smått o gott.

Var det tänkt att ha en bil där med radio ifall nått skulle ske med deras egna antenner, eller var det kanske tänkt tvärtom, en bil som löser kommunikation mot de som mobbar.

Sett just den varianten med lite uttag på skumma ställen på flertalet anläggningar.

Jag har fått för mig att vi pratar om anläggning P?

Jag har i så fall ingen jättebra hypotes om eluttaget. Men i samma område finns det även rester i form av mastfundament. Kanske hänger det ihop på något sätt.

P är i vart fall en anläggning jag är väldigt nyfiken på hur den såg ut "när det begav sig".
Citera
2015-07-20, 09:18
Medlem
nicke.orebros avatar
P stämmer bra.

Knallade runt där en längre tid igår, ganska många ledtrådar till tidigare antenner, av diverse sorter jag inte kan sätta fingret på.

Hittade även en sk10 som jag missat förut.
Citera
2015-07-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag har fått för mig att vi pratar om anläggning P?

Jag har i så fall ingen jättebra hypotes om eluttaget. Men i samma område finns det även rester i form av mastfundament. Kanske hänger det ihop på något sätt.

P är i vart fall en anläggning jag är väldigt nyfiken på hur den såg ut "när det begav sig".

Jag vet inte säkert, men jag tror extra anslutningspunkter vid en befintlig anläggning kan ha två syften.
Dels för att rörliga staber ska kunna ansluta sig till FTN-nätet eller Stab-stab, dels för att kunna ansluta reservantenner (ex vis rörlig radiolänk) till annexet ifall befintliga antenner skadats.

Ordinarie antennsystem anslöts sannolikt inte via dessa anslutningspunkter.
Citera
2015-07-21, 00:00
Medlem
Rörlig radiolänk är också bra till platser man vill hålla extra hemliga som tex C-stabsplatser som Arkivet i Grängesberg där mastfundament utan mast finns framför entren. Kanske ämnad för uppkoppling mot länknätet eller kanske P?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in