Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
På grund av handtaget (på vänster sida av luckan) så tror jag att det är en manskapslucka snarare än att det är en lucka ur vilken t.ex. en resbar antenn gömmer dig.
Jag tror på antingen nödutgång eller kanske serviceutgång för personal att få access till antennerna utan att gå genom inslaget. Min gissning är att det inte gömmer sig något sfäriskt under, utan att denna konstruktion är själva "toppen" på utrymningstunneln. Själva bergrummet är ju till synes väldigt litet vid denna anläggning, så därför är det kanske inte så konstigt med en lite enklare konstruktion för nödut jämfört med större berganläggningar.
Men men, jag har haft fel förr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Achtung Panzer
Finns en likadan vid Hagfors HC på Värmullsåsen. Ligger 20m ifrån ordinarie nedgång till denna lilla HC. HC´n ligger 50m öster om grusvägen och 700m söder utsiktstornet på Värmullsåsens topp. Skulle enl. Operation Garbo vara riksbunkerns placering men av denna finns ingenting på Värmullsåsen.
Tack. Verkar väldigt troligt.
På bakre kortsidan av anläggningen är en grind, följer man vägen så slutar den vid en gran efter några 100m, inne bland träden sitter det dock 3fasuttag, och lite annat smått o gott.
Var det tänkt att ha en bil där med radio ifall nått skulle ske med deras egna antenner, eller var det kanske tänkt tvärtom, en bil som löser kommunikation mot de som mobbar.
Sett just den varianten med lite uttag på skumma ställen på flertalet anläggningar.