2015-06-25, 17:57
Medlem
Något som direkt skulle höja den faktiskt teologiska diskussionsnivån vore om alla vetenskapliga diskussioner togs i Kreationism-tråden (som visserligen är specifikt evolutionistisk) som ligger i (FB) Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi.

Ett samarbete med moderatorerna i (FB) Ekologi, natur, djur och växter skulle öppna för en samlingstråd där angående övriga aspekter kring kreationism, young earth och så vidare.
Citera
2015-06-25, 18:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Vad sägs om att skapa en tråd där man kan diskutera användarna härinne i religionsavdelningen? Jag såg att feminism & jämställdhetsavdelningen hade en.

Perfekt att använda till att "shoot the shit" med varandra och ämnen kanske blir lite mer ontopic

Jag vill för min del först ta en titt på hur det fungerar där det finns.
Citera
2015-06-25, 18:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Något som direkt skulle höja den faktiskt teologiska diskussionsnivån vore om alla vetenskapliga diskussioner togs i Kreationism-tråden (som visserligen är specifikt evolutionistisk) som ligger i (FB) Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi.

Ja, åtminstone i dom fall där den teologiska implikation/konsekvens av inkluderat vetenskap aldrig verkar manifestera sig.

Kreations-tråderna på religionsforumet är ofta: "If we had some eggs, we could have eggs and ham, if we had some ham".
Citera
2015-07-16, 20:44
Medlem
Detta forum är nästan förlorat.

Vad som krävs är att ateisterna växer upp från Dawkins-ateism. Denna form av ateism saknar all vilja till förståelse. Därför klarar de inte av att läsa troendes inlägg. Det måste finnas någon slags vilja till att sätta sig in i den andres värld också.

Man ska läsa inlägg med god vilja. Det innebär att man tar den bästa tolkningen av ett inlägg. Att man till och med hjälper till att göra motståndarens argument så bra det kan vara i sin tolkning. För varför ska man bemöta ett sämre argument och nedmontera det när man kan ta det bättre? Det begriper inte jag. Nöjer man sig med att vinna så små segrar? Med en bättre inställning till förståelse, inlevelse och kunskap, vidgas horisonten, forumet blir bättre.

Religionsforumet är numera det näst sämsta på Flashback, bara Feminismforumet är sämre.
Citera
2015-07-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum

Vad som krävs är att ateisterna växer upp från Dawkins-ateism. Denna form av ateism saknar all vilja till förståelse. Därför klarar de inte av att läsa troendes inlägg. Det måste finnas någon slags vilja till att sätta sig in i den andres värld också.

Man ska läsa inlägg med god vilja. Det innebär att man tar den bästa tolkningen av ett inlägg. Att man till och med hjälper till att göra motståndarens argument så bra det kan vara i sin tolkning. För varför ska man bemöta ett sämre argument och nedmontera det när man kan ta det bättre? Det begriper inte jag. Nöjer man sig med att vinna så små segrar? Med en bättre inställning till förståelse, inlevelse och kunskap, vidgas horisonten, forumet blir bättre.

Religionsforumet är numera det näst sämsta på Flashback, bara Feminismforumet är sämre.

Du kan göra som jag och ignorera ateismdebatter.
Jag är intresserad av att diskutera religion och det gör jag.

Ateister får väl diskutera ateism också. Så mycket plats tar det inte i forumet. Går bra ignorera.
Citera
2015-07-17, 08:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vad som krävs är att ateisterna växer upp från Dawkins-ateism.

Eftersom Dawkins-ateismen inte är nån överväldigande representant för ateism är problemet inte så stort. Det finns ateistiska alternativ det går att välja att relatera till istället.
Citera
2015-07-17, 14:46
Medlem
Pendeks avatar
Citat:

Jag håller överlag med dig. Det är lätt att gå in i en debatt med sin egen terminologi och vägra lyssna på motståndaren.

Dock är religionsforumet bra. Det är inte för strängt, vilket är positivt. Många trådar går offtopic, men det behöver inte vara negativt.
Citera
2015-07-17, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag håller överlag med dig. Det är lätt att gå in i en debatt med sin egen terminologi och vägra lyssna på motståndaren.

Det kan inte anses vara religions-kritikerns uppgift att lära den pådyvlande teisten grundläggande sund semantik och filosofisk rationalism helt från sandlåda-nivån.

NÅNTING får uppläsarna av missionsmanualen väl göra själv.
Citera
2015-07-17, 17:20
Bannlyst
En egen avdelning för satanism då många på Flashback verkar gilla satanism.
Citera
2015-07-17, 19:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
En egen avdelning för satanism då många på Flashback verkar gilla satanism.

Knappast på religionsforumet ... trots en del försök på demagogisk "demonisering" av opponenter.
Citera
2015-07-18, 00:00
Medlem
Citat:

Medhåll. Religionsforumet känns till stor del som /r/atheism på reddit plus ett par frikyrkliga galningar och ett fåtal smygjihadistiska muslimer som postar. Atmosfären är väldigt usel.
Citera
2015-07-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique
Medhåll. Religionsforumet känns till stor del som /r/atheism på reddit plus ett par frikyrkliga galningar och ett fåtal smygjihadistiska muslimer som postar. Atmosfären är väldigt usel.

Ja, jag skriver gärna under på att vi behöver fler vettiga teister i /f27.

Men det är inte direkt Flashbacks fel, antingen får man ta statistiken för vad den är (det finns inte så många vettiga teister som vi vill tro) eller acceptera att de vettiga teisterna inte vill hänga här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in