2015-05-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min position är ju mycket konsekvent, så det har du nog rätt i.

Det du ser som chatt-nivå är i realiteten (åtminstone från religionskritisk håll) ett tämligen sofistikerat försök på att dra religionsdebatten ur dom spår den har kört på i århundraden.

Tro det eller ej men jag förstår faktiskt din poäng och förstår att du är frustrerad. Men jag tror inte att din väg är rätt att gå ändå. Man kan inte med tvång förändra andra. Särskilt när de andra inte ens förstår. Den enda man kan förändra är sig själv.
Citera
2015-05-18, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Tro det eller ej men jag förstår faktiskt din poäng och förstår att du är frustrerad.

Kan du skippa pop-psykologin, tack.

Citat:
Men jag tror inte att din väg är rätt att gå ändå. Man kan inte med tvång förändra andra.

Den typ av mental judo jag användar är inte särskild tvingande. Folk springar in pannan i sina egna vägger.
Citera
2015-05-18, 14:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan du skippa pop-psykologin, tack.

Den typ av mental judo jag användar är inte särskild tvingande. Folk springar in pannan i sina egna vägger.

Jag använder????? kOM ner från din självpåtagna GUDS tron. Folk här inne är nog intelligenta nog att ta vara på sig själva Bogomil.
Mig får du i alla fall inte dit du vill.

Flasback är ett forum där INGEN skall styra över den andre. Alla har sin rätt att tala utan att du skall bestämma vad som är det rätta talet. Vilka semantiska regler som gäller.
Fattar inte hur du kan få domdera här inne på detta sjuka sätt.

Gör något åt detta moderatorer. Det blir då automatiskt en bättre förändring här inne.
Citera
2015-05-18, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
[b] Det blir då automatiskt en bättre förändring här inne.
För dig din egoist. Detta är inte Goranback. Tack whatever för det. De enda som skulle hänga kvar är du, RD och några fler lövätarhjärnor.
Citera
2015-05-18, 19:01
Medlem
SleepaZs avatar
En förutsättning att kunna göra forumet bättre, är väl åtminstone att föra en trevlig ton i ämnet som handlar just om att göra forumet bättre?
Blir ju liksom meningslöst att föra samtal här om inte nivån kan hållas.
Citera
2015-05-19, 19:00
Medlem
Bogomils avatar
Den ... för tillfället mer upphettade och mer subforum-kravställande ... diskussion på detta subforum är inget som jag för min del tar så allvarligt.

Det är med stor sannolikhet den vanliga säsongs-präglade manifestation av några bibel- och missionärs-skolars utskickande av sina elever till träningslägret FBs religionsforum, som börjar om från ruta étt (dom lär sig uppenbarligen aldrig).

Jag har tillitt till att forumets stadiga medlemmer, moderator-kollegiet och FBs admin ridar ur denna (identiska) storm i ett glas vatten ännu engång.
Citera
2015-05-24, 11:48
Medlem
Ett förslag på subforum är att ha ett subforum där man kan diskutera subjektiva upplevelser och subjektiv tro. Och ett subforum där det ställs krav på objektivitet.
Citera
2015-05-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ett förslag på subforum är att ha ett subforum där man kan diskutera subjektiva upplevelser och subjektiv tro. Och ett subforum där det ställs krav på objektivitet.

Går det inte att bara ignorera frågor om objektiva bevis om diskussionen tveklöst handlar om subjektiva upplevelser i någon sorts samlingsformat?

Känns som att en sektion om subjektiva upplever bara kommer bli en onanisektion eftersom det ligger i subjektivitetens natur att bara betyda någonting för en själv - vad har jag att säga om att du träffades av en vattendroppe som du upplevde att kände Gud i?
Det här är trots allt ett diskussionsforum och diskussionsunderlaget i "Det regnade och jag kände Gud" är ganska fattigt.
Men om frågan kommer i stil med "hur vet du att det var DIN Gud?!" är det ju inte svårare än att inte svara på den.
Citera
2015-05-24, 12:08
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Bara det att subjektiv tro, hävdar erfarenhet - empiri är den omedelbara erfarenheten och enbart den som grund till den struktur som kommer ur det.

Vad du verkar efterfråga är ju ett typ : fantasiforum. Det finns redan ett forum för dem som vill diskutera s.k paranormal aktivitet. Gud är ett övernaturligt omtalat "fenomen"

Men religion, är faktiskt INTE på subjektiv basis vilande övernaturligt fenomen, det finns ännu ingen teologi som bestyrker religionerna, som faktasökande. Teologi omtalar det omniscienta omnipotenta, taget ur urkundernas textmassa, dessutom i kulturkontexter och etnologiska kontexter, i löpande tidskontexter. Deet framtolkas, det inte framupplevs.

Varför tillåter du dig inte att förstå vad detta forumet har för ramverk?

Varför tillåter du dig inte att isf konsekvent ärligare, isf att byta forum istället för att försöka omdefiniera existentiellt liv och upplevelser som följer i denna principiellt framtagna elementarlära, som du råkar stöta på bland forumsdeltagare här, som i motsats till dig förstått premisser och skillnaden mellan religion/gustro och egenupplevelse med dina högst subjektiva intima begär?

Religion är starkt kollektivistiskt riktat, dessutom, enbart av det skälet är din efterfrågan något naiv.
Citera
2015-05-24, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ett förslag på subforum är att ha ett subforum där man kan diskutera subjektiva upplevelser och subjektiv tro.

Alltså ett "Preachers Corner". Vad har det med debatt att göra?
Citera
2015-05-24, 22:20
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Du har inte funderat på att starta en blogg? Det vore ett lämpligare format för din idé.
Citera
2015-06-25, 17:49
Bannlyst
Vad sägs om att skapa en tråd där man kan diskutera användarna härinne i religionsavdelningen? Jag såg att feminism & jämställdhetsavdelningen hade en.

Perfekt att använda till att "shoot the shit" med varandra och ämnen kanske blir lite mer ontopic
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in