2015-07-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfj
Han är inte ostraffad. En stal en tv i litauen. Källa: hans morsa.

Hans morsa har knappast sagt att han stal en TV. Dessutom: om hans morsa inte är en tillförlitlig källa när det gäller annat, varför skulle hon vara tillförlitlig när det gäller detta?
2015-07-17, 17:06
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hans morsa har knappast sagt att han stal en TV. Dessutom: om hans morsa inte är en tillförlitlig källa när det gäller annat, varför skulle hon vara tillförlitlig när det gäller detta?
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-07-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipanen2
Precis.. Hon skulle bara SMSa om hon fick problem på vägen. Fadern hade inte förväntat sig ett sms överhuvudtaget, därav föräldrarnas reaktion när de inte såg smset förrens senare. Alla tar för givet att LH var pappas flicka-men så var det inte alls det. Hon smsade mestandels med sin moder så när fadern får ett sms kände han att något inte var som det skulle.

Vad har du för källa på detta?
2015-07-17, 17:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det är intressant, tror inte jag sett detta någon annanstans. Har du insyn själv eller har jag missat något?

.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja det här var intressant , kan ju tyda på att BO var rädd/orolig när hon skrev messet .

TRÅDSANNING: Något som någon påstått i en tråd alternativt lagt fram som en teori som sedan blir en sanning utan att någon slags fakta pekar på det.

Att Lisa skickat smset till pappan när hon egentligen skulle ha skickat det till mamman är en trådsanning. Så att spinna vidare på det som ett hemligt tecken till pappan är att göra en sanning av en teori.

Varför skicka det till pappa? Det kan finnas olika orsaker. T ex denna: Mamman är frisör och nån i tråden var det bal den dagen Lisa försvann (går säkert att kolla upp) och hon fixade hår till den. Mamman skulle alltså ha jobbat den dagen och inte kunnat skjutsa (?) Lisa. Det kan också vara anledningen till att smset gick till pappan. Han var hemma när caféet skulle stänga. Mamman visste kanske inte när hon var färdig.

Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
EN TV hade kommit bort när han skulle transportera den..och han fick betala pengar för detta. Jo,han finns med i det litauiska brottsregistret. Håll er till fakta.

MGM finns inte med i det litauiska brottsregistret enligt svensk polis. Däremot försvann en TV när han transporterade varor. Vem som tog den vet vi inte (kan ha varit nån annan) bara att MGM fick stå för kostnaderna för TV:n. Han blev alltså inte polisanmäld och dömd.
2015-07-17, 17:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Patrullen åkte ut efter att MPS rapporterat in fynd. När patrullen kommer till platsen får de av MPS reda på att bröderna uppträtt misstänkt. Patrullen ser på avstånd bröderna och bedömer att det är bråttom att kunna säkra deras identitet varpå man springer i kapp männen (antagligen är de då på väg i riktning mot Martorp). Härefter återvänder man till MPS och tittar närmare på fyndet. Antag vidare att man då förstår - eller kan konstatera - att fyndet tillhör LH; åminner sig var och hur brödernas identitet säkrats: de hade sett ut att vara på väg mot Mantorp (som kan ha legat inom eller i utkanten av polisens utvidgade sökområde söderut) men ändrat riktning efter att polisen säkrat deras identiteter; man gick då i stället tillbaka till sin bostad. - Polisen konfererar om saken och fattar ett snabbt beslut: Bröderna plus NB:s hustru tas nu in på förhör samtidigt som deras bostad spärras av och undersöks.

Nu ska vi se om jag får ordning på det hela
Här är jag med hela vägen.

Utom detta:
Bröderna på väg mot Martorp och vänder (fynd nånstans i utvidgat sökområde söderut) - ev. en åker och konfrontation aggressivt med MP har nämnts, närmare bostaden deras än Martorp.
- hur hamnar polisen på Martorp?
2015-07-17, 17:11
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det är intressant, tror inte jag sett detta någon annanstans. Har du insyn själv eller har jag missat något?

Men om vi antar att det är så, och rent hypotetiskt föreställer oss, exempelvis att någon tilltalar henne vänligt, frågar om vägen, ber om hjälp e dyl. Det finns inget uttalat hotfullt som ger henne "ursäkt" att frångå vanlig artighet men hennes magkänsla ger en liten varning.

Att skicka SMS kan vara en slags försäkring, som när man ger sig ut på en fjälltur, att någon ska veta var man är och reagera om något händer.

Det kan också vara en signal mellan raderna till GM "Jag sms:ade min pappa att jag är på väg" (så du vet att han har koll och märker om det händer mig något). Ungefär som att många tjejer har uppe mobilen och pratar/låtsas prata telefon på vägen hem på kvällen.

Det var ju nån som längre bak i tråden skrev nåt om att cafégäster reagerat på Lisas beteende under söndagen.
Om det nu stämmer, har inte sett nåt mer om det sen det skrevs.
2015-07-17, 17:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad har du för källa på detta?

Det där är bara en teori som cirkulerar i tråden utan sanning bakom.
2015-07-17, 17:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu ska vi se om jag får ordning på det hela
Här är jag med hela vägen.

Utom detta:
Bröderna på väg mot Martorp och vänder (fynd nånstans i utvidgat sökområde söderut) - ev. en åker och konfrontation aggressivt med MP har nämnts, närmare bostaden deras än Martorp.
- hur hamnar polisen på Martorp?
Genom att bröderna tycktes vara på väg åt det hållet innan deras identitet hunnit säkras - och kanske även att det inte fanns så många andra byggnader att välja på i färdriktningen.
2015-07-17, 17:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfj
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Nu är det där en intervju som tolkats - kanske från litauiska till engelska.

Enligt polisen är han inte känd, dvs han har inte betalat böter. I en annan artikel har det stått att han fick betala vad tv:n kostade. Men han ju inte åtalad eller dömd för nåt. I så fall hade han varit känd av polisen, eller hur?

Det är den svenska polisen som uttalat sig om att MGM inte är känd av den litauiska polisen.
2015-07-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det där är bara en teori som cirkulerar i tråden utan sanning bakom.

Misstänkte det.
2015-07-17, 17:19
Bannlyst
Som det postats tidigare i tråden, kanske inte hon hade uppkoppling för att sända iväg smset och gick närmare ladan för att få iväg det, vem vet, blir intressant när ett ev åtal och Fup blir offentlig
2015-07-17, 17:23
Medlem
Bastanizs avatar
Vad heter LH:s pappa, ngn som vet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in