2015-07-17, 15:44
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Någon kunnig kanske kan berätta varför men är inte afrosvenska förbundet väldigt lättkränkta?

Jo, men det är deras affärsidé att hitta saker att bli kränkta över. Ofta handlar det om bakverk, glassar och liknande med lakrits eller choklad bland ingredienserna. För detta får de ett antal miljoner kronor av staten varje år.
Citera
2015-07-17, 15:56
Medlem
Corrans avatar
Man borde pressa Tv4 hårt på en förklaring, varför man så snabbt "gulla" med Tensta.

Att den hemska Lollo råkat bokas in. Varför man alltid går vänstern och andra extrema till mötes för lite PK-poäng. Livrädd för att förknippas med det allra allra minsta som ev. kan tolkas som en smutta rasistiskt. Istället för att faktiskt ta debatten.

Men det är ju lättare att lämna studion än att t.ex. förklara varför man själv använt samma ord några år tidigare.
Tensta kan beskrivas som den omogna ungen som inte kan ta en debatt och stormar ur rummet, TV4 får agera föräldrar. Och de skyllde precis allt på den andra hemska ungen...
Citera
2015-07-17, 16:01
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Men han är svart. Då är det okej för honom att i sina låtar säga "nigga". I hans intervju på Metro sa han inte att alla som vill ska få springa runt och skrika negerbög, den delen av intervjun handlade om Russell Simmons och hans utspel om vissa ord inom hiphopen det senaste decenniet. Har man inte koll på det utan bara plockar ut de 2-3 meningarna så tar man verkligen saken ur kontext.

Nigger = neger. Nigga = något annat. Nigga kan vara ett skällsord, det kan även vara ett positivt ord (my nigga). Niggas är även en bred beteckning på dagens svarta i ghetton, många rappare rappar om "niggas" för att de kommer ifrån ghettot. Ingen rappare använder ordet "nigga" som vita slavhandlare använde ordet "nigger".

Jag håller för övrigt med, har inte orkat sätta mig in i debatten än men det verkar onekligen som att Adam överreagerar. Det ursäktar dock inte att man tar en liten del av en intervju ur kontext som han gjorde för 8 år sedan och använder det emot honom idag.

... och där satte du fingret på en stor del av problemet. Om det nu är så att endast vissa grupper får använda vissa begrepp och graden av förolämpning helt är beroende av avsändarens grupptillhörighet, snarare än avsändarens intentioner, blir allt bara identitetspolitisk smörja.

Var drar man ens gränsen för vilka som får använda vissa begrepp och vilka som inte får göra det? Tomas Ledin fick ju exempelvis inte "vara Jason" eftersom han var "för vit". Får exempelvis en mulatt använda "n-ordet"? Får den som har lite extra pigment tala om "svennar", eller WT, eller är detta förbehållet personer som reflekterar sommarsolen till max?

För övrigt, när det gäller varianterna "nigga", "nigger" och "neger" så finns det inget som säger att inte även "neger" kan vara ett värdeneutralt uttryck. Det är väl bara att jämföra det hela med den feminina formen "negress", knappast speciellt laddat, inte sant?

Nä, i min mening handlar det hela snarare om att vissa människor i det här landet gjort det till en livsstil att bli kränkta av diverse struntsaker. Min rekommendation är att istället göra som bögarna gjort och avdramatisera begrepp helt och hållet genom att själva anamma dem. En gång i tiden sågs ju t.ex. "bög" som kränkande, men så är det knappast nu för tiden så länge man inte förser uttrycket med negativa pre-/suffix.
Citera
2015-07-17, 16:09
Medlem
Rasism har blivit så jävla övervattnat, varje dag, överallt hör man om detta.
Det finns djur som är på väg att för evigt förintas ifrån denna planet men majoriteten tycker alltså att rasism är viktigare att bry sig om? Dra åt helvete med mänskligheten..
Dessutom så blir ju mer och mer rasism när man hela tiden limiterar vad folk får säga för att inte bli stämplad som rasist.
Rasism är det mest överskattade som finns, det är inget stort problem, det finns viktigare saker att engagera sig i.
Citera
2015-07-17, 16:23
Medlem
Nivovics avatar
Den största skandalen handlar egentligen om vilket sjukt yttrandeklimat vi har i Sverige.

Jag trodde det bara var barn som blev ledsna när de hörde ett ord de inte gillade. Men Jag hade fel, svarta människor är precis lika lättkränkta som barn på dagis.
"Mamma! Han sa att jag är en bajskorv!
Snyft, snyft."

Sen när blev det rasism att säga ett ord? Sen när blev det rasism att uttrycka sig fritt?
Det absolut värsta är att Adam Tensta går runt dagligen och säger "neger" till sina svarta polare i Tensta. Men när en vit person gör det är det plötsligt rasism.

Sverige har blivit absurdistan och det är inte konstigt att SD växer så det knakar. Det är en naturlig reaktion på invandrarnas barnsliga beteenden.

#NegerJävel
Citera
2015-07-17, 16:26
Medlem
En sko är en sko, ett hus är ett hus, en neger är en neger....

Helt självklara saker.

Visst kan man istället säga: Chokladtomte, Lakritstroll, Savanndansare, Kol-Tryne, Klappträ m.m. Men tycker de själva verkligen att det är bättre?
Citera
2015-07-17, 16:26
Medlem
Adam tycker TV4 normaliserar rasism genom att ha med en kvinna (som jag tidigare aldrig hört talas om) i TV-rutan och som tidigare gjort rasistiska uttalande.

Tycker vi spinner vidare på detta. Tycker vi ska stoppa många saker i TV och radio som vi inte vill normalisera. Jag vill inte att TV och radio ska ha med någon som har knarkat eller använt droger i etern. För då normaliserar vi knark och droger. Visserligen kan större delen av kultureliten inte vara med i etern längre men allt för att inte normaliserar knark och droger.

Vi tar också alla artister som tjänade svarta pengar samt gjort bokföringsbrott. Vi vill inte normalisera detta heller.

Så, vad vill ni inte vi ska normalisera och absolut inte ska få vara med i TV och radio?

Edit: Vi kan kalla det Lex Adam
Senast redigerad av Echion 2015-07-17 kl. 16:35.
Citera
2015-07-17, 16:35
Medlem
Germangestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Det finns djur som är på väg att för evigt förintas ifrån denna planet men majoriteten tycker alltså att rasism är viktigare att bry sig om?
Ja bland annat det sällsamma djuret från norr. Den nordgermanska människans habitat är hotat. Den biologiska särarten får dock inget stöd av Miljöpartiet & Co. Det är kalla handen från deras sida.
Citera
2015-07-17, 16:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Den största skandalen handlar egentligen om vilket sjukt yttrandeklimat vi har i Sverige.

Jag trodde det bara var barn som blev ledsna när de hörde ett ord de inte gillade. Men Jag hade fel, svarta människor är precis lika lättkränkta som barn på dagis.
"Mamma! Han sa att jag är en bajskorv!
Snyft, snyft."

Sen när blev det rasism att säga ett ord? Sen när blev det rasism att uttrycka sig fritt?
Det absolut värsta är att Adam Tensta går runt dagligen och säger "neger" till sina svarta polare i Tensta. Men när en vit person gör det är det plötsligt rasism.

Sverige har blivit absurdistan och det är inte konstigt att SD växer så det knakar. Det är en naturlig reaktion på invandrarnas barnsliga beteenden.

#NegerJävel

Sant det är det mest skrämmande med den här soppan. Det och hur snabbt det finns en tyckar elit med en svans av fans som hoppar på PK-tåget. I detta fallet alltså mot en ung person som inte ens är känd och som redan bett om ursäkt fastän det hon sa inte var brottsligt. Det är som de inte tänker ens. Såklart den tjejen mår dåligt av att bli hela elitens hatobjekt bara för att en föredetting till artist ska promota sitt nya album.
Citera
2015-07-17, 16:45
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Tycker vi spinner vidare på detta. Tycker vi ska stoppa många saker i TV och radio som vi inte vill normalisera. Jag vill inte att TV och radio ska ha med någon som har knarkat eller använt droger i etern. För då normaliserar vi knark och droger. Visserligen kan större delen av kultureliten inte vara med i etern längre men allt för att inte normaliserar knark och droger.

Vi tar också alla artister som tjänade svarta pengar samt gjort bokföringsbrott. Vi vill inte normalisera detta heller.

Så, vad vill ni inte vi ska normalisera och absolut inte ska få vara med i TV och radio?

Edit: Vi kan kalla det Lex Adam

Precis det där som gör mig så förbannad, deras okonsekventa bedömningar.
Citera
2015-07-17, 16:54
Medlem
jugbandbluess avatar
kan han inte lämna sverige i protest? ingen skulle sakna honom
Citera
2015-07-17, 16:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narkoluder
Jo, men det är deras affärsidé att hitta saker att bli kränkta över. Ofta handlar det om bakverk, glassar och liknande med lakrits eller choklad bland ingredienserna. För detta får de ett antal miljoner kronor av staten varje år.

Men det är ju oerhört traumatiskt att en dag upptäcka att man är en neger. Precis omvänt mot den fula ankungen som visar sig vara en svan.
Sedan blir inriktningen för resten av livet att leta efter tecken på att man är mindre värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in