Citat:
Ursprungligen postat av
URBANARTS89
Men han är svart. Då är det okej för honom att i sina låtar säga "nigga". I hans intervju på Metro sa han inte att alla som vill ska få springa runt och skrika negerbög, den delen av intervjun handlade om Russell Simmons och hans utspel om vissa ord inom hiphopen det senaste decenniet. Har man inte koll på det utan bara plockar ut de 2-3 meningarna så tar man verkligen saken ur kontext.
Nigger = neger. Nigga = något annat. Nigga kan vara ett skällsord, det kan även vara ett positivt ord (my nigga). Niggas är även en bred beteckning på dagens svarta i ghetton, många rappare rappar om "niggas" för att de kommer ifrån ghettot. Ingen rappare använder ordet "nigga" som vita slavhandlare använde ordet "nigger".
Jag håller för övrigt med, har inte orkat sätta mig in i debatten än men det verkar onekligen som att Adam överreagerar. Det ursäktar dock inte att man tar en liten del av en intervju ur kontext som han gjorde för 8 år sedan och använder det emot honom idag.
... och där satte du fingret på en stor del av problemet. Om det nu är så att endast vissa grupper får använda vissa begrepp och graden av förolämpning helt är beroende av avsändarens grupptillhörighet, snarare än avsändarens intentioner, blir allt bara identitetspolitisk smörja.
Var drar man ens gränsen för vilka som får använda vissa begrepp och vilka som inte får göra det? Tomas Ledin fick ju exempelvis inte "vara Jason" eftersom han var "för vit". Får exempelvis en mulatt använda "n-ordet"? Får den som har lite extra pigment tala om "svennar", eller WT, eller är detta förbehållet personer som reflekterar sommarsolen till max?
För övrigt, när det gäller varianterna "nigga", "nigger" och "neger" så finns det inget som säger att inte även "neger" kan vara ett värdeneutralt uttryck. Det är väl bara att jämföra det hela med den feminina formen "negress", knappast speciellt laddat, inte sant?
Nä, i min mening handlar det hela snarare om att vissa människor i det här landet gjort det till en livsstil att bli kränkta av diverse struntsaker. Min rekommendation är att istället göra som bögarna gjort och avdramatisera begrepp helt och hållet genom att själva anamma dem. En gång i tiden sågs ju t.ex. "bög" som kränkande, men så är det knappast nu för tiden så länge man inte förser uttrycket med negativa pre-/suffix.