2015-07-16, 21:36
Medlem
Adam Tensta lämnade TV4:s nyhetsmorgon i protest emot bokningen av Louise Andersson Bodin:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...v-kort-3191065

Skälet som uppgavs var att Louise Andersson Bodin uttryckt sig rasistiskt. Uttalandet som åsyftades gjordes (med hög sannolikhet) i ett youtube-klipp som Louise Andersson Bodin själv publicerade. I klippet sade Louise Andersson Bodin bland annat att "Neger är ett folkslag" och ifrågasatte tabun kring användandet av ordet "neger".

I den här tråden diskuteras både Louise Andersson Bodins uttalande och Adam Tenstas reaktion.

Här är min personliga tolkning:

Rent faktamässigt hade Louise Andersson Bodin fel i sitt påstående att "Neger är ett folkslag". Det finns såklart MASSVIS med folkslag med mörk hudfärg, inte bara ETT.

Gällande ordet "neger" finns anledning att inte använda ordet eftersom det av många UPPFATTAS som anstötligt, vilket bör vara allmänt känt. Detta skriver jag trotts att jag i princip håller med om att ordet rent etymologoskt helt enkelt betyder "svart". Ofta verkar ordet "neger" blandas samman med det amerikanska N-ordet ("nigger") som tyngs av en helt annan historisk kontext (slaveriet) än det svenska ordet "neger".

Det mest klandervärda Louise Andersson Bodin gjorde enligt mig var att hon taggade sitt youtube-klipp med "#negerbög", vilket är svårt att tolka på annat sätt än att hon ville provocera.

Dock håller jag inte med Adam Tensta om att TV4 gjorde ett misstag i att boka Lousie Andersson Bodin eftersom jag inte ser hennes felsteg som särskilt allvarligt.
Citera
2015-07-16, 21:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Adam Tensta lämnade TV4:s nyhetsmorgon i protest emot bokningen av Louise Andersson Bodin:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...v-kort-3191065

Skälet som uppgavs var att Louise Andersson Bodin uttryckt sig rasistiskt. Uttalandet som åsyftades gjordes (med hög sannolikhet) i ett youtube-klipp som Louise Andersson Bodin själv publicerade. I klippet sade Louise Andersson Bodin bland annat att "Neger är ett folkslag" och ifrågasatte tabun kring användandet av ordet "neger".

I den här tråden diskuteras både Louise Andersson Bodins uttalande och Adam Tenstas reaktion.

Här är min personliga tolkning:

Rent faktamässigt hade Louise Andersson Bodin fel i sitt påstående att "Neger är ett folkslag". Det finns såklart MASSVIS med folkslag med mörk hudfärg, inte bara ETT.

Gällande ordet "neger" finns anledning att inte använda ordet eftersom det av många UPPFATTAS som anstötligt, vilket bör vara allmänt känt. Detta skriver jag trotts att jag i princip håller med om att ordet rent etymologoskt helt enkelt betyder "svart". Ofta verkar ordet "neger" blandas samman med det amerikanska N-ordet ("nigger") som tyngs av en helt annan historisk kontext (slaveriet) än det svenska ordet "neger".

Det mest klandervärda Louise Andersson Bodin gjorde enligt mig var att hon taggade sitt youtube-klipp med "#negerbög", vilket är svårt att tolka på annat sätt än att hon ville provocera.

Dock håller jag inte med Adam Tensta om att TV4 gjorde ett misstag i att boka Lousie Andersson Bodin eftersom jag inte ser hennes felsteg som särskilt allvarligt.
Denna Louise Andersson Bodin verkar vara ett värmländskt WT av rang (tänk en Mia Skäringer-karaktär x 1000). Obildad och pinsamt patrask. Håller helt med Tensta i hans kritik.
Citera
2015-07-16, 21:45
Medlem
Så jävla bra gjort av Tensta! Fattar inte vad TV4 tänker med?
Citera
2015-07-16, 21:50
Medlem
Shyvanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talulah-gosh

Om du inte förstår TV4, så borde du heller inte förstå Tensta själv.

http://www.metro.se/noje/tank-2010-o...kC!19_2519-42/

"– Det är inte ett dugg fel att köra med det. Så länge det finns niggers, bitches och hoes ska man få säga det. Jag står inte för censur. "
Citera
2015-07-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shyvana
Om du inte förstår TV4, så borde du heller inte förstå Tensta själv.

http://www.metro.se/noje/tank-2010-o...kC!19_2519-42/

"– Det är inte ett dugg fel att köra med det. Så länge det finns niggers, bitches och hoes ska man få säga det. Jag står inte för censur. "

Haha vad sjukt att själv sagt så och nu drar på sig offerkoftan när någon annan säger neger. Hyckleri minst sagt.
Citera
2015-07-16, 22:06
Bannlyst
Komiskt att se, alltid stört mig på att nyhetsmorgon är sådär överdrivet mysigt och trevligt allt är:

"Nääämen guud va trevligt"

Har nog aldrig sett något laddat eller obekvämt där, allt är bara evig konsensus och påklistrad mysighet

Programledarna hade noll förmåga att hantera situationen

Men sen är jag också en människa som njuter av att bevittna skandaler, speciellt i dom mest oanständiga sammanhang som nyhetsmorgon
Citera
2015-07-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talulah-gosh
Yttrandefrihet?
Citera
2015-07-16, 22:11
Medlem
Three-Gringoss avatar
Jag fattar inte varför TV4 tar upp vad någon random WT-brud har sagt i ett youtube klipp ?

Är hon känd på något sätt (för annat än det här då)?
Citera
2015-07-16, 22:15
Medlem
Kylklampens avatar
Mycket publicitet i samband med nytt skivsläpp...😴
Citera
2015-07-16, 22:15
Medlem
Flashshits avatar
Stammandet på den manlig programledarfjanten är ju bara för dråpligt!

vi... e då inte TV4.. vi ee då... inte ... eh.. ehh... inte......inte....

Jag vet inte vad som är mest patetiskt?
Negern som tycker att han själv skall få titulera folk niggers and hoes, men blir upprörd när någon annan säger neger.

Eller de patetiskt dåliga programledarna som får hjärnorna drabbade av "PK-Syntax Error"...
Citera
2015-07-16, 22:17
Medlem
NorthPorts avatar
Det måste fan sitta i ryggmärgen hos negrer att bli kränkta för minsta lilla sak. #negerjävel
Citera
2015-07-16, 22:24
Medlem
HerrBormanns avatar
Jag kanske har missat något, men när gjorde Adam Tensta något som andra ens hans närmaste släkt och vänner brydde sig om senast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in