2015-07-17, 02:23
Bannlyst
Var finns klippet som diskuteras då?

Har klickat på ett par länkar i tråden nu men ingenstans hör man något om "folkslaget neger" och jag vill verkligen inte höra mer då det känns som att hjärnceller skrumpnar bort i rask takt. Jag är lika allergisk mot vidrig värmländska som kränkta snyftnegrer (riktigt gangsta att bryta ihop över ett värdeneutralt ord och gråta som ett litet flickebarn f.ö).
Citera
2015-07-17, 02:28
Medlem
Dr.Spins avatar
Uppenbart PR-trick, eller så är Adam Tensta en idiot.

Hela grejen med att leva i ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet är att folk som tycker olika ska kunna få komma till tals.

Precis som Louise har rätt att uttrycka sina åsikter (som inte varit ens i närheten av hets mot folkgrupp) så har Adam Tensta rätt att uttrycka sina.

Om alla följde Adam Tenstas modell här så skulle det vara ganska tomt i TV-sofforna eftersom alla program, vid något tillfälle, haft en gäst som sagt något som dagens gäst inte håller med om.

Summerat kan man då dra slutsatsen att Adam Tensta är mot yttrandefrihet och tycker att personer som inte delar hans världsbild ska frysas ut ur media. Som kändis gör han även allt han kan för att få som han vill. Detta trots att vi snackar om en fjortis från grums som pratar med sig själv på youtube.

Att en rikskändis jagar och drar igång mediadrev mot en liten lantistjej är i mina ögon mer osmakligt än att en liten lantistjej inte förstår att många svarta i Sverige tror att ordet neger är samma som nigger och endast används som skällsord.
Citera
Medlem
LinusShillTipss avatar
Enligt hans debattartikel på aftonhoran så finns det alltså ingen rasism mot vita?

Förövrigt sa han i en intervju med Metro för typ 8 år sedan att han ska få säga nigga, bitch & hoe utan att bli censorerad.

Snacka om en hycklarnigga asså
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Klippet från när hon var med i Tv4:

https://www.youtube.com/watch?v=Wj6OsoGfVGo

Som sagt skämskudde rekommenderas. Inte ens TV4's stela programledare kan hålla sig från att hånskratta när hon börjar prata.
Förstår inte vad hon hade hoppats att uppnå med videoklippet. Hon borde hålla sig till bakfyllor och botox samt stanna i Grums. Blir illamående.

Att han sedan lämnar studion var väl mer välplanerat, känns inte som att det bidrog med någon förlust att han inte fick prata om sin karriär.
Citera
Medlem
Drumedarens avatar
Han hittade ju ett sätt att promota sin nya platta. Världens bästa pr kupp! Lämna nyhetsmorgon och du blir årets snackis.
Citera
2015-07-17, 02:30
Medlem
Europes avatar
Ännu en kränkt negerrappare och någon brud som inte kan skilja på folkslag och ras i ett Bonniermediaprogram? Jag tror jag redan där inser att jag inte tänker se på något av det, för det är rätt uppenbart vilken intellektuell nivå vi talar om...

Möjligtvis skulle 'neger' vara en folkgrupp enligt svenska regimen, då man tydligen kan som ansvarig utgivare bli dömd för hets mot folkgrupp för att ha haft med ordet "negerpappa" i en artikel. I övrigt ett ytterligare rättsfall där man varken behöver tala om en grupp (artikeln handlade om en specifik person) eller hetsa för att bli fälld för hets mot folkgrupp. Se DÄR är underlaget för ett diskussionsämne som jag skulle kunna tänka mig se på TV...fast kanske inte i Bonniermedia, i och för sig. Släng även in yttrandefrihetsfrågan och frånvaron av rättsstat och rättssäkerhet i Sverige, så skulle jag definitivt se det.

Edit: Sedan är i och för sig problemet att även det sistnämnda skulle ju kräva personer som är värda att lyssna på, d.v.s. helt andra personer än de vi brukar se i svensk TV. Ja, det finns väl ett par undantag, som t.ex. Thomas Gür. Det har faktiskt förts intelligenta diskussioner i svensk TV, men de har nästan alla visats på Axess TV.
Senast redigerad av Europe 2015-07-17 kl. 02:44. Anledning: Edit
Citera
2015-07-17, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Det är fan inte fel att kalla en neger för en neger.
Vad ska man annars kalla en neger för?

Svart eller afrikan brukar jag säga. Onödigt att kalla folk neger när folk tar illa upp, oartigt.
Citera
2015-07-17, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Totalt onödigt att kalla en neger en neger offentligt.
Sedan är Adam Tensta en tunnis som inte ens kan vara kvar bara för att WT bruden råkar dyka upp.

Han är värre fascist än vad hon är.

Intolerans är lika illa från båda hållen och det fattar aldrig dessa fascistiska offerkoftor och knallhattar.

Han stack inte för detta. Dessutom så skulle hon inte ens vara med så vad mumlar du om? Gör om, gör rätt.
Citera
2015-07-17, 02:44
Medlem
Som jag förstått det så handlar det inte om att Tensta är kränkt, utan om att han vill statuera ett exempel.
Citera
2015-07-17, 02:53
Medlem
Europes avatar
Svensk TV (med undantag för Axess TV) känns för mig som att ta del av bråken mellan de 13-åriga eleverna i en stökig högstadieklass. Ingen verkar veta något, ingen verkar begripa något, många har svåra problem med affektioner, impulskontroll och är löjligt lättstötta, samt trots att ingen verkar ha något vettigt att säga, eller ens kan formulera sig, så kan man inte heller bara hålla käften.
Citera
2015-07-17, 02:57
Medlem
Adam Tensta gör så klart detta som ett PR-stunt. Något han aldrig kommer att erkänna då han är pro-kommunist och vänsterextrem. Han vet att detta kommer skapa enorma rubriker och diskussioner samt att massor kommer köpa plattan och gå på konsert nu pga detta. Tror han knappt ens vet vem denna Louise är. Han, eller hans PR-agent, hittade något som skulle översvämmas i medierna och det fungerade.

Adam är en vidrig person i sig men jag ser ändå det smarta i honom.

Louise spelar en karaktär i det hon gör. Att folk inte gillar dialekten är nästan mer rasistiskt än att kalla någon för neger. Nej, väldigt få pratar så brett i Värmland. Jag semestrar och jobbar mycket där och vet att så inte är fallet. Mest mycket äldre personer som pratar så extremt brett, om ens det.

Hon är smart i sig och spelar en roll för att få uppmärksamhet. Likt många före henne har gjort. Jag tycker inte hon är ett dugg rolig. Men även hon ska ha credd för hennes sätt att marknadsföra sig själv på. Försök själva att hamna i Tv4 genom att bara vara en karaktär på youtube...

Allt är PR-stunt och handlar inte så mycket alls om rasism eller något annat. Men tyvärr sväljer alla allt. Minsta droppe av satsen går rätt ner i halsen.
Citera
2015-07-17, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det är väl inte att greppa efter halmstrån att uppmärksamma att en person som själv anser sig ha rätt att använda vilka ord han vill kritiserar andra för att göra desamma? Om det sedan är "en stor skillnad" på "nigga" och "nigger" så är det rimligtvis även en stor skillnad på "nigger" och "neger".

Om det nu är så att Adam sedan 2007 har ändrat sig eller inte är oklart, men då kan han väl börja med att revidera sina egna uttalanden innan han kräver att andra ska pudla, vilket den där damen uppenbarligen redan gjort.

Hur som helst så får Adam förstås bojkotta vilka tv-kanaler han vill, och personligen tycker jag att det är alldeles utmärkt om han fortsätter på den inslagna linjen eftersom jag då slipper höra mer av hans "musik", men dyk då inte upp alls i fortsättningen! Att först tacka ja till att medverka för att sedan lämna studion under sändning känns bara pinsamt, men det är klart, som artist gäller det väl att synas, till varje pris.

Tyvärr har Sverige blivit världens mest skitnödiga land. Istället för att koncentrera sig på tyngre problem är folk helt besatta av etiketter och vilka ord som får användas. Är det inte "neger" som upprör så är det "rullstolsbunden", "dagisfröken", "zigenare", "städerska", osv.

Trams är vad det är!

Men han är svart. Då är det okej för honom att i sina låtar säga "nigga". I hans intervju på Metro sa han inte att alla som vill ska få springa runt och skrika negerbög, den delen av intervjun handlade om Russell Simmons och hans utspel om vissa ord inom hiphopen det senaste decenniet. Har man inte koll på det utan bara plockar ut de 2-3 meningarna så tar man verkligen saken ur kontext.

Nigger = neger. Nigga = något annat. Nigga kan vara ett skällsord, det kan även vara ett positivt ord (my nigga). Niggas är även en bred beteckning på dagens svarta i ghetton, många rappare rappar om "niggas" för att de kommer ifrån ghettot. Ingen rappare använder ordet "nigga" som vita slavhandlare använde ordet "nigger".

Jag håller för övrigt med, har inte orkat sätta mig in i debatten än men det verkar onekligen som att Adam överreagerar. Det ursäktar dock inte att man tar en liten del av en intervju ur kontext som han gjorde för 8 år sedan och använder det emot honom idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in