Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Det är väl inte att greppa efter halmstrån att uppmärksamma att en person som själv anser sig ha rätt att använda vilka ord han vill kritiserar andra för att göra desamma? Om det sedan är "en stor skillnad" på "nigga" och "nigger" så är det rimligtvis även en stor skillnad på "nigger" och "neger".
Om det nu är så att Adam sedan 2007 har ändrat sig eller inte är oklart, men då kan han väl börja med att revidera sina egna uttalanden innan han kräver att andra ska pudla, vilket den där damen uppenbarligen redan gjort.
Hur som helst så får Adam förstås bojkotta vilka tv-kanaler han vill, och personligen tycker jag att det är alldeles utmärkt om han fortsätter på den inslagna linjen eftersom jag då slipper höra mer av hans "musik", men dyk då inte upp alls i fortsättningen! Att först tacka ja till att medverka för att sedan lämna studion under sändning känns bara pinsamt, men det är klart, som artist gäller det väl att synas, till varje pris.
Tyvärr har Sverige blivit världens mest skitnödiga land. Istället för att koncentrera sig på tyngre problem är folk helt besatta av etiketter och vilka ord som får användas. Är det inte "neger" som upprör så är det "rullstolsbunden", "dagisfröken", "zigenare", "städerska", osv.
Trams är vad det är!
Men han är svart. Då är det okej för honom att i sina låtar säga "nigga". I hans intervju på Metro sa han inte att alla som vill ska få springa runt och skrika negerbög, den delen av intervjun handlade om Russell Simmons och hans utspel om vissa ord inom hiphopen det senaste decenniet. Har man inte koll på det utan bara plockar ut de 2-3 meningarna så tar man verkligen saken ur kontext.
Nigger = neger. Nigga = något annat. Nigga kan vara ett skällsord, det kan även vara ett positivt ord (my nigga). Niggas är även en bred beteckning på dagens svarta i ghetton, många rappare rappar om "niggas" för att de kommer ifrån ghettot. Ingen rappare använder ordet "nigga" som vita slavhandlare använde ordet "nigger".
Jag håller för övrigt med, har inte orkat sätta mig in i debatten än men det verkar onekligen som att Adam överreagerar. Det ursäktar dock inte att man tar en liten del av en intervju ur kontext som han gjorde för 8 år sedan och använder det emot honom idag.