Eftersom jag inte har något speciellt att göra alls just nu och sitter och funderar på vilken film jag skall se härnäst så har jag knåpat ihop en lista med alla asiatiska filmer som jag gett 4 eller bättre i betyg. Förhoppningsvis kommer den till användning, rangordnar filmerna först efter betyg, men utan inbördes ordning därefter.
Sydkorea
-------------
5/5
I saw the Devil (2010)
Oldboy (2003)
The Man from Nowhere (2010)
Virgin Stripped bare by her Bachelors (2000)
4/5
A Bittersweet Life (2005)
A Dirty Carnival (2006)
Bedevilled (2010)
Bin-jip (2004)
Brotherhood of War (2004)
Children (2011)
Crying Fist (2005)
Friend (2001)
Hwayi: A Monster boy (2013)
Sympathy for Mr. Vengeance (2002)
The Isle (2000)
Man on High Heels (2014)
Memories of Murder (2003)
Miracle in Cell no 7 (2013)
New World (2013)
No Mercy (2009)
No Mercy for the Rude (2006)
Princess Aurora (2005)
Suddenly in Dark Night (1981)
The Attorney (2013)
The Good, the Bad, the Weird (2006)
The Secret Reunion (2010)
The Show Must go on (2007)
The Terror Live (2013)
Thirst (2009)
Way Back Home (2013)
Japan
------
5/5
Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance (1972)
Yojimbo (1961)
Rashomon (1950)
4/5
Audition (1999)
Battle Royale (2000)
Café Lumière
Cold Fish (2010)
Fires on the Plain (2014)
Godzilla X Mechagodzilla (2004)
Godzilla vs. King Ghidorah (1991)
House (1977)
Ikiru (1952)
Infection (2004)
Lady Snowblood (1977)
Lone Wolf and Cub: Baby Cart at River Styx (1972)
Lone Wolf and Cub: Baby Cart to Hades
Onibaba (1964)
Perfect Blue (1997)
Suicide Club (2001)
Hongkong
-----------
5/5
Big Boss (1971)
In the Mood for Love (2000)
Infernal Affairs (2002)
4/5
Dragons Forever (1988)
Drunken Master (1978)
Enter the Dragon (1973)
Fist of Legend (1994)
Hard Boiled (1992)
Infernal Affairs 2 (2003)
Ip Man (2008)
Night and Fog (2009)
Project A (1983)
Snake in the Eagles Shadow (1978)
Way of the Dragon (1973)
Kina
-----
5/5
-
4/5
Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000)
Hero (2002)
House of the Flying Daggers (2004)
Övriga östasien
-----------------
5/5
Killers (2014)
The Raid (2011)
4/5
Cyclo (1995)
Merantau (2009)
The Raid 2: Berandal (2014)
Shutter (2004)
Tropical Malady (2004)
Vet att listan är långt ifrån komplett och jag har själv många "måsten" kvar att se. Men alla här är enligt mig riktigt bra och det är stor bredd i genrer, så det finns nog något för varje smak. Kan ju vara bra att ha om man har lite torka och inte hittar något