Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-01, 10:41
  #8593
Medlem
asa-nietzsches avatar
Hejsan.
Någon som sett GFP-Bunny?(Tariumu shôjo no dokusatsu nikki)
http://www.imdb.com/title/tt2489954/?ref_=fn_al_tt_1

Har letat som fan efter den på nätet men har inte hittat någon torrent eller
streaming sida som har filmjäveln,nån som har koll?

MVH
Citera
2015-06-01, 10:46
  #8594
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Om samurajer och spöken är en kombination du gillar så är Kaidan (1964) ett självklart tips. Lever inte riktigt upp till den ovan nämnda Onibaba men det gör inte mycket å andra sidan. Finns en del vassa spök/samuraj-kombinationer från 60-talet som är värda sin tid. En annan personlig favorit är Botan-dôrô (1968) men den kan vara lite svårare att hitta (finns dock på asiatorrents har jag för mig om inte annat).

Tack igen! Apropå asiatorrents så gick jag in och kollade där men det verkar som att det krävs invites för att bli medlem hos dem.

Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Här får du lite koreanska thrillers som jag tror kan falla dig i smaken:

No Mercy (2009, Yongseoneun Eupda) ETT MÅSTE!
Princess Aurora (2005, Orora gongju)
The Terror Live (2013, Deu tae-ro ra-i-beu)

Det är väl topp tre thrillers, sen har du dessa som du kan spana in också:

The Scarlet Letter (2004, Juhong geulshi)
Seven Days (2007, Sebeun deijeu)
The Client (2011, Eui-roi-in)
Howling (2012, Hawooling)
Montage (2013, Mong-ta-joo)
Enemy at the dead end (2009, Jook-i-go Sip-eun)
Diary of June (2005, 6wol-ui ilgi)
A bloody aria (2006, Guta-yubalja-deul)

De i nedre delen är verkligen mest om du vill fördjupa dig, eller om du finner någon handling speciellt intressant. Men Memories of Murder och I Saw the devil som andra rekommenderat är måsten, tog andra filmer som ingen sagt redan. Hoppas du kommer gilla någon, men som sagt: No Mercy är ett måste, riktigt tät och spännande thriller som man aldrig vet hur den skall sluta.

Tackar, dessa ska jag plöja igenom och läsa på! No Mercy ska jag försöka få tag på pronto.

Kul med Korea, tror med ganska stor säkerhet att det kommer att bli mest japanska och koreanska filmer i mitt asienprojekt. Kanske en hel del från Kina/Hong-Kong också. Har funderat på att kanske dela upp projektet i olika landskategorier så att Vietnam, Thailand, Taiwan, Indonesien m.m. får lite utrymme och uppmärksamhet de också.


Ingen verkar ha tipsat om Hana-Bi eller andra filmer av Takeshi Kitano trots att jag sett hans namn och just den filmen nämnas några gånger här på forumet. Aja, jag lägger till den på listan ändå. Kan inte skada.
Citera
2015-06-01, 11:03
  #8595
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Tack igen! Apropå asiatorrents så gick jag in och kollade där men det verkar som att det krävs invites för att bli medlem hos dem.



Tackar, dessa ska jag plöja igenom och läsa på! No Mercy ska jag försöka få tag på pronto.

Kul med Korea, tror med ganska stor säkerhet att det kommer att bli mest japanska och koreanska filmer i mitt asienprojekt. Kanske en hel del från Kina/Hong-Kong också. Har funderat på att kanske dela upp projektet i olika landskategorier så att Vietnam, Thailand, Taiwan, Indonesien m.m. får lite utrymme och uppmärksamhet de också.


Ingen verkar ha tipsat om Hana-Bi eller andra filmer av Takeshi Kitano trots att jag sett hans namn och just den filmen nämnas några gånger här på forumet. Aja, jag lägger till den på listan ändå. Kan inte skada.

Inga problem! Hoppas du hittar nåt som du uppskattar.

Har inte sett så mycket Kitano och det jag sett har inte imponerat mig fullt ut. Så därför lägger jag inte in något ord för honom, men bara sett 2 filmer.

Om du skall ha en film från Vietnam så kan jag rekommendera Cyclo. Mer ett drama än en thriller, men riktigt jäkla tung och bra är den!
Citera
2015-06-01, 11:59
  #8596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Om du skall ha en film från Vietnam så kan jag rekommendera Cyclo. Mer ett drama än en thriller, men riktigt jäkla tung och bra är den!

Har du sett de andra i trilogin?
Citera
2015-06-01, 14:35
  #8597
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Har inte sett så mycket Kitano och det jag sett har inte imponerat mig fullt ut. Så därför lägger jag inte in något ord för honom, men bara sett 2 filmer.

Vilka av honom har du sett? Jag har nog sett nästan alla hans filmer som han regisserat och han har en väldigt hög lägstanivå i min mening, minst sagt.
Citera
2015-06-01, 15:04
  #8598
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Har du sett de andra i trilogin?

Har sett Doften av grön papaya, men har kvar När Solen står som högst, som jag dock hade tänkt se någon gång i denna eller nästa månad. Beror lite på om Tran Anh Hung fortsätter att vara med i mitt projekt eller inte.


Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vilka av honom har du sett? Jag har nog sett nästan alla hans filmer som han regisserat och han har en väldigt hög lägstanivå i min mening, minst sagt.

Sett Violent Cop, som jag gav en 2:a. Okej, men väldigt orealistisk i sin skildring av droger som störde mig extremt mycket. Sedan så var den generellt sätt ganska trist med opassande jazzmusik som verkligen inte förhöjde filmupplevelsen.

Sedan Hana-bi som jag gav en 3:a. Den var mycket bättre än Violent Cop, men den var också lite halvt småtrist och Kitano känns verkligen som en sjukt självgod man. Alltså, 1 minuts inzoomningar på hans egen konst? Herregud så löjligt...
Citera
2015-06-01, 16:47
  #8599
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Tack för svaren! Dessa skall kollas upp och läggas till i listorna.

Såg även att det namedroppades en hel del asiatisk i (FB) Polanski-, Lynch- och Kubrick-genren som jag ska kolla upp. Cure av Kioshi Kurosawa såg intressant ut. Sen så ska jag dubbelkolla Brutus asiatiska mästerskapsprojekt, finns säkert en hel del goda tips där.

Cure är en av 90-talets bästa filmer, i synnerhet om vi pratar rysare. Ett mästerverk. Synd att utgåvorna är så jävla dyra bara.
Citera
2015-06-01, 16:56
  #8600
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vilka av honom har du sett? Jag har nog sett nästan alla hans filmer som han regisserat och han har en väldigt hög lägstanivå i min mening, minst sagt.

Precis. Skulle faktiskt vilja påstå att han är kriminellt i underskattad som regissör. Dock har han en något särpräglad stil som oftast många kan uppfatta som långsam.

Jag har sett interjuver med Kitano där han förklara ganska väl varför hans filmer är uppbyggda på ett visst sätt. Han vill sätta ett kresendo på sina våldsscener enkelt uttryckt. Han avskyr förövrigt våld i alla dess former och hans filmer är sprängfyllda med metaforer och socialpolitiska undertoner.
Citera
2015-06-01, 17:04
  #8601
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Precis. Skulle faktiskt vilja påstå att han är kriminellt i underskattad som regissör. Dock har han en något särpräglad stil som oftast många kan uppfatta som långsam.

Jag har sett interjuver med Kitano där han förklara ganska väl varför hans filmer är uppbyggda på ett visst sätt. Han vill sätta ett kresendo på sina våldsscener enkelt uttryckt. Han avskyr förövrigt våld i alla dess former och hans filmer är sprängfyllda med metaforer och socialpolitiska undertoner.

Älskar Kitano. Det här låter så pretentiöst som det bara går, men jag kan inte beskriva det på något annat sätt: hans filmer känns lite som livet. Det går väldigt långsamt och är otroligt vackert och otroligt sorgligt på samma gång, och sedan, när som helst och från ingenstans, exploderar våldet. Han har ett väldigt unikt tempo som jag tycker är helt perfekt.
Citera
2015-06-01, 17:15
  #8602
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Älskar Kitano. Det här låter så pretentiöst som det bara går, men jag kan inte beskriva det på något annat sätt: hans filmer känns lite som livet. Det går väldigt långsamt och är otroligt vackert och otroligt sorgligt på samma gång, och sedan, när som helst och från ingenstans, exploderar våldet. Han har ett väldigt unikt tempo som jag tycker är helt perfekt.

Du sa det bättre än mig. Håller med helt och fullt. Få regissörer som faktiskt spelar så mycket på känslorna.
Citera
2015-06-01, 17:18
  #8603
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Cure är en av 90-talets bästa filmer, i synnerhet om vi pratar rysare. Ett mästerverk. Synd att utgåvorna är så jävla dyra bara.

Vågar inte ens tänka på vad den svenska VHS-utgåvan kan gå loss på som jag hyrde någon gång tidigt 00-tal då jag snöade in mig på asiatisk film på riktigt.
Citera
2015-06-01, 17:27
  #8604
Avstängd
Asiatisk film är rätt intressant måste jag säga, kan passa på att ta upp frågan här (detta med anledning av att en del asiatiska filmer faktiskt har slagit igenom rätt hårt.)

Jag tänker liksom som när A Serbian Film kom för några år sen, den blev världskänd över en natt bokstavligen talat (åtminstone känns det som att hela världen känner till den på nåt sätt.)

Då undrar jag, vad har ni lagt märke till för titel som mycket väl kan komma att bli en stor snackis fullt jämförbar med Oldboy, American Beauty eller Pulp Fiction? För att ta tre exempel då.

Nu var de där filmerna förutom Oldboy kanske inte de bästa exemplen men ni fattar vad jag menar. Tänker liksom som när Ichi the killer kom för nästan 15 år sen och internet fortfarande var nytt, än idag kommer jag ihåg hur mycket folk snackade om den "Den där Ichi asså, den är så sjukt rå!" och grejer, samma som det var med Battle Royale.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback