Citat:
Ursprungligen postat av
Krolock
Verkar som att echoes i likhet med mig upptäckt KB:s fantastiska artikelsök, jag hittade också den där bilden för lite sen.
Här är några exempel på vad mer man kan hitta i det digitaliserade materialet när man söker på intressanta aktörer i da Costafallet:
Ewa Tures hade ett "långtidsvikariat" på Dala-Demokraten. När det omsider blev fråga om fast anställning för hennes del var redaktionsklubben enhälligt för detta, men chefredaktören vägrade envist att godkänna henne. Skälet, framkom det, var den sökandes "radikalitet".
(DN 781208)
Några dagar efter påsk [1986] kommer en kriminalare och berättar om ett tilltaget knep i "kriget" om informationen [...] Kriminalaren berättar att han blivit uppringd av reportern Leif Brännström på Expressen, som erbjudit honom "semester resten av året om han berättar".
(DN 870717)
[Jan Guillou:] – På mitt vanliga blygsamma vis påstår jag att jag har ett ädlare engagemang än exempelvis en Leif Brännström [...] på Expressen, som inte kommer att lämna ett fotavtryck i historien. Vad har de gjort? Jo, djärva angrepp på döda hökar, [---] Bo Strömstedt hånade jag när han [1976] fick stora journalistpriset för sin djärvhet att som kulturredaktör publicera Ingmar Bergman och Astrid Lindgrens artiklar i Pomperipossaaffären. Djärvhet! Vilken redaktör skulle inte ha gjort det? Bo Strömstedt är den bästa tidningsredaktören i Sverige. I det ligger att han bestämmer allt i sin tidning. Därför kommer jag aldrig att få vare sig jobb eller bra recensioner i Expressen.
(DN 890803)
[Allan Bäckström:] – Jag har flera gånger trott att jag suttit med facit i hand. Mitt i ett förhör med den misstänkte då jag trott mig vara bara några millimeter från ett erkännande, har det knackat på dörren. Mina kollegor har fått fram ett annat spår, en annan gärningsman. Och plötsligt har bilden förändrats fullständigt. Så är det med spaningsmord, säger Allan Bäckström.
Han har arbetat med mordutredningar på våldsroteln i Stockholm sedan 1975. Under två år ägnade han all sin tid åt Palmeutredningen. När han kom tillbaka till sin gamla arbetsplats var organisationen mer eller mindre slagen i spillror. Förutom de utredare som dragit i Palmeutredningen hade många slutat när arbetskamraterna försvann. Men nu börjar våldsroteln komma på fötter igen.
(DN 920228)
Artikelkällor
DN 1978-12-08: K.E. Lagerlöf, "LO och A-pressens lojaliteter: Maktmissburk i massmedier"
DN 1987-07-17: A.-M. Åsheden, "33-åringen fortsätter irritera Holmér"
DN 1989-08-03: K. Söderberg, "Hamiltons fader lämnar ingen oberörd"
DN 1992-02-28: L. Schüllerqvist, "Många frågetecken kvar"