Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-08, 01:52
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Haha. så mkt nonsense lyckades dessa figurer skapa kring denne stackars Nils i solna.
Medan man HELT missade Vincent och hans rövarpolare....liksom Tor Åbergs polare, finne även han.

Detta tragiska svenska spektakel..

Men varför är just Vincent och hans polare så intressanta ?
Stackars Nils i Solna var ju helt uppenbart en återvändsgränd men det är väldigt svårt att se hur Vincent på nåt sätt skulle vara inblandad i offret död/styckning hur gärna än vissa personer vill att han ska vara inblandad, vad skulle motivet vara och var han eller folket runt omkring honom ens kapabla att utföra en så pass snitsig och kompetent utförd styckning ?
Tror nämligen inte det......

Vi borde nog allesammans fästa betydligt mer uppmärksamhet åt rättsläkare Ormstads fullt rimliga tankar om att en kirurg eller liknande troligtvis var inblandad i styckningen, professor Rajs var även inne på samma linje under rättegångarna: det lilla bäckenet var helt tomt och enligt Rajs fanns det inte en chans att styckningen kan ha gjorts av någon som inte kan obduktionsteknik, höger knäled var dessutom öppnad så fint så att professor Rajs betvivlade att han själv kunnat klara detta.
Teorin om två styckare kom tydligen också ursprungligen från Rajs och om detta går att läsa om i länkarna nedan.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/rajs1_zps564aaa5e.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/rajs2_zps8baad21a.jpg.html
Citera
2015-07-08, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Hittade man verkligen tunnor på båda platserna?
Jag fattar det som om att man hittat säckar i närheten av FP1 som var knutna på liknande/samma sätt som säcken med tunnorna på FP2 och att det var det som var sambandet.

Vet inte. Jag hade i vilket fall aldrig hört talas om detta tills nu. Men såhär står det ju i artikeln som echoes länkade till:

"I samband med att nya säckar med kvarlevor efter en död kvinna påträffats i industriområdet vid Eugeniavägen i Solna i augusti 1984, gjorde polisen nya mystiska fynd. Tjugo meter ifrån den plats där likdelarna hittades vid ett skjul, fann polisen en till sopsäck, sönderriven, säcken innehöll en tom tunna. Liknande fynd hade även hittats vid den första fyndplatsen vid Karlberg."

Antar att det är en fråga om hur man ska tolka detta med "liknande fynd".
Senast redigerad av NoppigaSockar 2015-07-08 kl. 05:59.
Citera
2015-07-08, 10:06
Medlem
Lite mer om Billiga Andersson:
https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/07/08/fraga-vem-flyttar-snabbt-och-bra-svar-billiga-andersson/
Citera
2015-07-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Vet inte. Jag hade i vilket fall aldrig hört talas om detta tills nu. Men såhär står det ju i artikeln som echoes länkade till:

"I samband med att nya säckar med kvarlevor efter en död kvinna påträffats i industriområdet vid Eugeniavägen i Solna i augusti 1984, gjorde polisen nya mystiska fynd. Tjugo meter ifrån den plats där likdelarna hittades vid ett skjul, fann polisen en till sopsäck, sönderriven, säcken innehöll en tom tunna. Liknande fynd hade även hittats vid den första fyndplatsen vid Karlberg."

Antar att det är en fråga om hur man ska tolka detta med "liknande fynd".

Nja det står ju också "Den var ihopknuten på samma sätt som andra sopsäckar vi fann vid Karlberg"
Senast redigerad av echoesofglory 2015-07-08 kl. 10:53.
Citera
2015-07-08, 10:31
Medlem
Och du har fortfarande inte begripit detta;
Vad Vincent och anhang gjorde får vi nog aldrig veta! Det intressanta är att man aldrig försökte utreda dom.
Poliskorruption? Var för många av snutarna kunder på streetan??

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men varför är just Vincent och hans polare så intressanta ?
Stackars Nils i Solna var ju helt uppenbart en återvändsgränd men det är väldigt svårt att se hur Vincent på nåt sätt skulle vara inblandad i offret död/styckning hur gärna än vissa personer vill att han ska vara inblandad, vad skulle motivet vara och var han eller folket runt omkring honom ens kapabla att utföra en så pass snitsig och kompetent utförd styckning ?
Tror nämligen inte det......

Vi borde nog allesammans fästa betydligt mer uppmärksamhet åt rättsläkare Ormstads fullt rimliga tankar om att en kirurg eller liknande troligtvis var inblandad i styckningen, professor Rajs var även inne på samma linje under rättegångarna: det lilla bäckenet var helt tomt och enligt Rajs fanns det inte en chans att styckningen kan ha gjorts av någon som inte kan obduktionsteknik, höger knäled var dessutom öppnad så fint så att professor Rajs betvivlade att han själv kunnat klara detta.
Teorin om två styckare kom tydligen också ursprungligen från Rajs och om detta går att läsa om i länkarna nedan.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/rajs1_zps564aaa5e.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/rajs2_zps8baad21a.jpg.html
Citera
2015-07-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Nytt blogginlägg
Den första (?) publicerade bilden på nätet på....arkitekten.

https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/07/07/pa-en-battur/

Verkar som att echoes i likhet med mig upptäckt KB:s fantastiska artikelsök, jag hittade också den där bilden för lite sen.

(Ett kuriosum är för övrigt att ett brev från arkitekten skrivet några år tidigare återfinns i ett arkiv efter en av våra större konstnärer. Har noll och intet med Da Costa att göra, givetvis, men dock.)
Citera
2015-07-08, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krolock
Verkar som att echoes i likhet med mig upptäckt KB:s fantastiska artikelsök, jag hittade också den där bilden för lite sen.

(Ett kuriosum är för övrigt att ett brev från arkitekten skrivet några år tidigare återfinns i ett arkiv efter en av våra större konstnärer. Har noll och intet med Da Costa att göra, givetvis, men dock.)

Det ska finnas ett "hemma hos reportage" i Expressen med gubben, om du hittar den får du gärna höra av dig. På andra bilder ser arkitekten ut som en harmlös åldring, inte direkt bilden av en blodtörstig dåre med pianotråd i bakfickan som Lars Borgnäs tecknade.
Citera
2015-07-08, 12:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och du har fortfarande inte begripit detta;
Vad Vincent och anhang gjorde får vi nog aldrig veta! Det intressanta är att man aldrig försökte utreda dom.
Poliskorruption? Var för många av snutarna kunder på streetan??

Begripit vad för nåt ?

Om duktiga och fullt kompetenta rättsläkare på rättsmedicin i Solna (dit offrets kvarlevor fördes) kommer fram till slutsatsen att GM med rätt stor sannolikhet var kirurg eller var i besittning av tunga kunskaper i obduktionsteknik så då ska vi alltså istället fokusera på halvt nedgångna missbrukare som minst av allt var några kirurger eller nåt i den vägen ?

Hur tänkte du där ?

GM var allt att döma kunnig i obduktionsteknik enligt en viss mycket erfaren professor som undersökt offrets kvarlevor, du vet, vissa manövrer vid en professionellt utförd nedmontering klarar inte en lekman av helt enkelt

Det fanns säkerligen poliser som var kunder på streetan men det är inte denna yrkesgrupp som först och främst är intressant när vi diskuterar möjliga GM utan de yrkesgrupper som är betydligt mer intressanta tillhör det medicinska yrkesområdet och då främst kirurger eller liknande men varför är detta brännhet mark för dig/er så att det hela tiden måste tjatas om Vincent ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-07-08 kl. 12:40.
Citera
2015-07-08, 12:29
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det ska finnas ett "hemma hos reportage" i Expressen med gubben, om du hittar den får du gärna höra av dig. På andra bilder ser arkitekten ut som en harmlös åldring, inte direkt bilden av en blodtörstig dåre med pianotråd i bakfickan som Lars Borgnäs tecknade.

Intressant att den där "åldringen" förs på tal här i tråden, han har varit märkligt frånvarande.

Sen så är det väl närmast omöjligt att kunna bedöma en persons farlighet utifrån utseendet, tror du sett för många skräckfilmer, alla blodtörstiga dårar ser väl knappast ut som Hannibal Lecter, Jason Voorhees eller Freddy Krueger ?

Det intressanta i sammanhanget är dock varför en harmlös åldring går runt med pianotråd (strypsnara) i bakfickan uppe på Malmskillnadsgatan ?

Vad är din teori om detta ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-07-08 kl. 12:34.
Citera
2015-07-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Intressant att den där "åldringen" förs på tal här i tråden, han har varit märkligt frånvarande.

Sen så är det väl närmast omöjligt att kunna bedöma en persons farlighet utifrån utseendet, tror du sett för många skräckfilmer, alla blodtörstiga dårar ser väl knappast ut som Hannibal Lecter, Jason Voorhees eller Freddy Krueger ?

Det intressanta i sammanhanget är dock varför en harmlös åldring går runt med pianotråd (strypsnara) i bakfickan uppe på Malmskillnadsgatan ?

Vad är din teori om detta ?

Självklart är det omöjligt, men om du själv får se bilden inser du snabbt att detta är en rätt komisk figur, som man inte direkt förknippar med styckmord. Men visst, Gonerka ser ju helt ofarlig ut på bild. Alltså pianotråden, eller ståltråden eller vad det var, där ska du inte dra förhastade slutsatser, uppenbarligen använder väl arkitekter tråd för att hänga upp tavlor m.m. Karln var uppenbarligen berusad när han hämtade dit kvinnorna och funderade kanske inte direkt vad han borde och inte borde ha med sig till m-skillnadsgatan?
Senast redigerad av echoesofglory 2015-07-08 kl. 15:07.
Citera
2015-07-08, 15:06
Medlem
Ett nytt inlägg som jag kallar för "doktorshatten"
https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/07/08/doktorshatten/
Citera
2015-07-08, 16:07
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
http://www.mysterium24.se/wp-content/uploads/cdc-f2-c_600.jpg
Annan flygbild. Där verkar det finnas en byggnad som knappt syns på polisens flygfoto. Jag tror nr 25 är den långa byggnaden med det rostbruna taket.

Jag tror att den långa byggnaden var riven 1984 och den här bilden som du länkar till är något äldre.
Det tanken bygger jag på att på den lantmäterikarta jag länkade till som var från 1958 fanns den byggnaden med men verkar som sagt inte finnas med på 'Foto 12' som 'echoes' länkade till och det fotot verkar modernare med tanke på bilar och parkeringar o.d.

Däremot är jag helt överens med dig om att "Billiga Andersson" förmodligen borde ligga precis där den där byggnaden hade funnits. Jag blir dock lite fundersam när man ser företagsförteckningen i Röda boken.
Om vi förutsätter att Eugeniavägen 17 är de två förrådsbyggnaderna mitt i den lilla böj som finns på gatan och precis bakom FP2 (eller är det fel tänkt?) så finns alltså dels 17 (och 19) inte med i boken och dels så är nummer 21 en byggnadsmaterialfirma. Tittar man då på bilderna så finns det ingen av byggnaderna som skulle passa in som en byggnadsmaterialfirma förrän betydligt längre bort på Eugeniavägen.

Nu är väl kanske inte det här jorden viktigaste sak att utreda men jag är också nyfiken på vart E-vägen 25 låg i förhållande till FP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in