2015-07-15, 21:44
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Jag känner inte till någon av dessa affärer, säger Niklas Lindgrens advokat Leif Silbersky
Det är klart att det lilla judesvinet inte gör det.

Det skulle inte förvåna mig om Leif har fått procent på tillgångarna som betalning för sina goda råd. Det skulle inte heller förvåna mig om han övertygade NL att erkänna så att restriktionerna skulle hävas och att affärer därmed skulle kunna göras.
Citera
2015-07-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Nej, inte jag heller. Jag läste den fina översikten som 'exquisitely' lade upp och för min del drog jag slutsatsen att det inte var frågan om något egentligt köp, utan att det hela var en skenmanöver rakt igenom.
Min utgångspunkt är att det aldrig har flyttats några 530 kkr, utan det enda som skedde var att det upprättades en pro forma-överlåtelsehandling som skulle ge sken av att NL fått betalt.

Hade pappan mottagit gården som gåva av NL, borde väl f ö pappan ha tvingats betala gåvoskatt?
Jag kan inte fiffel.
Men det kan Leif Silbersky..

Oavsett om några pengar fördes över eller ej tror jag faderns avsikt främst var att bevara familjegården. En sån här familjegård släpper man inte iväg om man kan undvika det.
Citera
2015-07-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Självklart ska han inte ha förmånen att ha ett körkort. Länsstyrelsens utlåtande om saken är helt korrekt enligt mig. Han brister ju i omdömet å det grövsta på så många plan, inte minst då det kommer till att hantera alkohol.

Håller med. Tycker även det är fel att han ska få ett litet bidrag för att kunna ta körkortet. Han har försatt sig i den här situationen själv och även utsatt andra för avskyvärda handlingar och är därmed inte värd nånting.

Enligt mig borde han inte få någon hjälp av samhället alls. Utan när han lämnar anstaltet om några dagar får han försöka lösa sin situation själv. Skulle vara spännande och se hur länge han skulle klara sig ute i det fria.
Citera
2015-07-15, 21:59
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hecktors
Enligt mig borde han inte få någon hjälp av samhället alls. Utan när han lämnar anstaltet om några dagar får han försöka lösa sin situation själv. Skulle vara spännande och se hur länge han skulle klara sig ute i det fria.

Karln är satt på existensminimum, allt utöver det går oavkortat till kronkalle. Enda sättet för honom att börja tjäna pengar är genom olaglig verksamhet eller att han vinner pengar. Nu är det ju som så, att en herre som NL inte kommer att ha lätt för att skaffa arbete med sin bakgrund, därför får han kliva av den lagliga banan och börja arbeta svart, alternativt jobba utomlands, typ Norge. Då kommer kronis inte åt honom direkt iaf.
Citera
2015-07-15, 22:03
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Svenska rättssystemet är vidrigt i vissa avseenden. Hagamannen ska tvångsarbeta som en slav i resten av sitt liv och om hans offer vill tortera honom så bör de få tillåtelse till detta. Våldta över tio kvinnor där han även slog ut tänderna på dem, nästan bet av örat på sina kvinnliga offer har ingenting i samhället att göra.

Hade han rört någon i min närhet hade jag aldrig någonsin över min döda kropp tillåtit att han skulle gå fri, speciellt inte i samma stad som jag bor i.

Tyvärr finns ingen direkt hämndkultur i Sverige som kan kompensera för det usla rättssystemet.
Så sant. Jävligt lustigt att han släpps fri efter sina gärningar. Hade någon av hans offer varit från en annan kultur, så hade han nog bett till Gud för att stanna i fängelset för han hade med en stor sannolikhet haft ett pris på sitt huvud. Vidriga rättssystem.
Citera
2015-07-15, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maattek
Det finns ingen gåvoskatt i Sverige.

Nej, tack -jag vet det.

Välkommen till Flashback, förresten! Hoppas att du kommer att trivas här bland oss fåkunniga.

Hade för mig att gåvoskatten togs bort dec 2006 -och att därför lilla pappsingen borde ha påförts sådan för mottagandet av en släktgård.
Det visade sig att det var i dec 2004 som den försvann.

En fråga av akademiskt, men också litet av moraliskt intresse:
Betalade NL gåvoskatt år 2000 när han mottog gården av lilla pappsingen?
Citera
2015-07-15, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Airepx
Oavsett om några pengar fördes över eller ej tror jag faderns avsikt främst var att bevara familjegården. En sån här familjegård släpper man inte iväg om man kan undvika det.

Där är vi eniga, du och jag.
Men!
Nu var ju själva "bevarandet" av släktgården förenat med vissa juridisk-moraliska stötestenar och då var det ju käckt att ha (1) ett moraliskt rymligt samvete och (2) en slipad advokat som i sin tur har (3) ett moraliskt rymligt samvete

Som i Kinder-Ei -tre önskningar i en!
Senast redigerad av Enzenn 2015-07-15 kl. 22:54.
Citera
2015-07-15, 22:52
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Vad jag inte förstår är varför inte Övervakningsnämnden går vidare och överklagar Tingsrättens dom att häva deras beslut om att få vistas i Umeå med omnejd? Borde inte det vara bra för alla att driva det så långt det går för att skapa prejudikat etcetera?
Citera
2015-07-15, 23:01
Medlem
Enydrions avatar
jaha, han ska få pengar till körkort, då fattas det väl bara nytt personnummer och nytt namn, så kan han påbörja sin verksamhet igen, men numera spridd över en större yta i landet...
Citera
2015-07-15, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Vad jag inte förstår är varför inte Övervakningsnämnden går vidare och överklagar Tingsrättens dom att häva deras beslut om att få vistas i Umeå med omnejd? Borde inte det vara bra för alla att driva det så långt det går för att skapa prejudikat etcetera?

Ser vi en intern strid här bli offentlig?
Enl inlägg #3788 avser Kriminalvården att tillskjuta 3.500:- för ett körkort till NL. För att användas i Umeå, kanske?
Viker ÖN ned sig för KVV på något vis?
Citera
2015-07-15, 23:15
Medlem
Attityds avatar
Vad tror ni, kommer N.L läsa denna tråd när han är ute?
Citera
2015-07-15, 23:34
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
jaha, han ska få pengar till körkort, då fattas det väl bara nytt personnummer och nytt namn, så kan han påbörja sin verksamhet igen, men numera spridd över en större yta i landet...
Nytt personnummer (dvs ny identitet) lär han knappast få. Däremot lär han byta namn och troligen kommer han att fortsatt beviljas skyddade personuppgifter, han har det redan nämligen. Skulle han försöka sig på sin gamla verksamhet så skulle hab väldigt snabbt åka dit, troligen på första försöket. Hans DNA, fingeravtryck och signalement finns registrerat i polisens databas. Utöver detta så kommer polisen ha honom i åtanke om det sker överfallsvåldtäkter i framtiden.

För övrigt väldigt otäckt att han har ett motstånd mot att avstå från alkohol, det bådar inte gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in