2015-07-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Fast ratsit har ju inte med adesser till sommarbostäderna?
Det kan nog stämma att de flyttat. Frågan är om de flyttat från sommarboendet på Älgstigen 14 i källby till cafét eller tvärtom?
Borde inte eniro uppdaterat ett äldre pars hemnummer tidigare än hitta?
http://personer.eniro.se/p/h%C3%A5kan+lidbom/1975062?search_word=0510542105+
http://www.hitta.se/h%C3%A5kan+lidbom/nossebro/person/dTjjwXXXX4?vad=0510542105

Ingen bor i caféet och ingen har heller bott i caféet. Det är ingen bostad. Den familj som bor i huset bakom caféet har bott där i många. Övriga hus bakom caféet står tomma.
2015-07-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det var ju just det som var problemet . Att alltför många personer sprang omkring på platsen och letade i inledningsskedet . Hade hunden varit på plats direkt hade den ju haft större chans att lyckas . Om nu BO hade blivit buren som död så hade samma hund kunnat spåra ändå . Hunden går ju på fotspåren och inte på den man bär på . Risken att man bär någon drygt 3 km är väl inte så stor så den risken kan vi nog bortse ifrån . Hade hunden haft ett spår fram till en plats där en bil stod parkerad så hade man ju sett på hunden att den tappat spåret och förmodligen kunnat lista ut att en bil stått där som använts att transportera bort BO i . Lämpligt hade ju då varit att kolla däckavtryck m.m så man har nåt att jämföra med på bilar som är misstänkta . Hur länge spåret finns kvar beror på massa olika saker . Underlaget på marken , vädret (om det regnar eller är blåsigt ) m.fl faktorer kan göra att spåret luktar bättre eller sämre . Det beror också på vad det är för slags spår . Ett blodspår känns ju betydligt längre än bara spåret efter bara fotspår .

Okey tack för bra svar. Vädret var ju som bekant blåsigt första dagen.

Var det verkligen 3 km bort från ladan till den där boden?

En stor kraftig man som är hög på adrenalin rädd för att skaka galler i många år framöver skulle säkert kunnat bära henne den biten i etapper och vilat emellanåt om inte annat. Men vad jag inte får ihop är då slaktrummet ska det sitta ihop med den gamla ladan mitt emot caféet? Om hon då blivit styckad och bortförd i delar hemska tanke men men :-(

Tror förresten att en normalstark person med den adrenalin kicken hade lyckats få bort henne hel till boden.

Att personen är en jägare är bara en otäck magkänsla i vilket fall som helst.

Att gm skulle vågat tillbaka med ett fordon på natten är långsökt då det varit så mycket folk i rörelse på dagen. Har ett fordon använts så är det säkert första dagen i sådana fall. Men hon kan ju även funnits i fordonet över natten och därifrån blivit förd till boden. Men vart stod i sådana fall fordonet?
2015-07-14, 19:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Illvilja och ondsinthet.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Några få tycker kanske att inte föräldrarna har det svårt nog.
Nej, ta och antyd inblandning i dotterns död så blir det än jävligare för dem...

Man matar tangentbordet med illvilja och tyvärr finns det inget som filtrerar bort eländet
innan det hamnar här till allmän beskådan
. Yttrandefriheten har onekligen sina baksidor ibland.

Några andra som är inne på det här spåret med en kanske inblandad pappa tror sig
nog tänka "skarpt", men eftersom det ingalunda föreligger något som helst konkret
underlag för att omge sig med en sån teori, så ger det föga intryck av annat än att man
har rysligt med deg i skallen och har kört rätt ner i diket med sitt lilla teoribygge.

Nej, låt nu för tusan föräldrarna få vara ifred uppmanas det till.
Familjen kan jag aldrig tänka mig går in och läser här, men det spelar ingen roll.
Sjuka skiten hör inte hemma här ändå.

Ännu ett vettigt och bra inlägg.

Ja där sitter en del och matar tangentbordet med en massa skit som görs av ren ondsinthet och illvilja. Kanske tycker man att man känner sig riktigt "duktig" och "skarp"? Kanske sitter man dessutom och gör detta med ett leende på läpparna?

Även jag hoppas att föräldrarna får vara ifred men tyvärr betvivlar jag detta.

Får verkligen hoppas att hennes familj och övrig släkt inte går in och läser här.
2015-07-14, 19:24
Medlem
Tyst i media, inte hängt med här.
Har det framkommit något nytt av värde?
2015-07-14, 19:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Tyst i media, inte hängt med här.
Har det framkommit något nytt av värde?
Lite rykten i litauisk media, utan angiven källa, annars inget sedan begravningen.
2015-07-14, 19:27
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I det här fallet satt en man häktad, på sannolika skäl misstänkt för dråp i fyra veckor. Vid dagens häktningsförhandling, när obduktionsprotokollet var klart, sänkte åklagaren brottsrubriceringen till vållande till annans död, men ville ändå hålla honom kvar i häktet. Det ville inte domstolen, utan släppte honom. (FB) Ung kvinna hittad mördad i Helsingborg 15/6 - 2015

Vid nästa häktningsförhandling i detta fall kommer obduktionsresultatet sannolikt att vara klart. Litar du mer på polisen i det här fallet än i helsingborgsfallet? I så fall, varför?
Till att börja med så hade BO och GM stämt träff för att knarka i det fallet du nämner. I det här fallet så finns det precis ingenting som tyder på att BO har avvikit från moppen självmant. Men jag kan räkna upp tonvis med fall där MGM har suttit häktad ett bra tag för att sen bli släppt i brist på bevis. Oftast yrkeskriminella iofs men det finns även ostraffade som suttit häktade ett bra tag för att sen släppas utan att åtalas. Fattar bara inte vad det har med det här fallet att göra. Bevis slår statistik alla dagar i veckan.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-07-14 kl. 19:31.
2015-07-14, 19:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Till att börja med så hade BO och GM stämt träff för att knarka i det fallet du nämner. I det här fallet så finns det precis ingenting som tyder på att BO har avvikit från moppen självmant. Men jag kan räkna upp tonvis med fall där MGM har suttit häktad ett bra tag för att sen bli släppt i brist på bevis. Oftast yrkeskriminella iofs men det finns även ostraffade som suttit häktade ett bra tag för att sen släppas utan att åtalas. Fattar bara inte vad det har med det här fallet att göra bara. Bevis slår statistik alla dagar i veckan.
Likheten är att i det här fallet står vi inför ett färdigt obduktionsprotokoll vid nästa häktningsförhandling. Oavsett vad det finns för bevis kan obduktionsprotokollet sänka brottsrubriceringen till vållande.
2015-07-14, 19:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Likheten är att i det här fallet står vi inför ett färdigt obduktionsprotokoll vid nästa häktningsförhandling. Oavsett vad det finns för bevis kan obduktionsprotokollet sänka brottsrubriceringen till vållande.
Aha, det var det du syftade på och det kan jag absolut hålla med dig om. Dock så både tror och hoppas jag att så inte blir fallet här. Man borde kunna få till en strypning alternativt misshandlad till döds. Som i tex EK-fallet. Och även om man inte kan fastställa en exakt dödsorsak så borde man ändå kunna anta att det ligger dödligt våld bakom som räcker för att kunna döma mord. Men visst, då blir det givetvis svårare för åklagaren att få till en morddom.
2015-07-14, 19:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Aha, det var det du syftade på och det kan jag absolut hålla med dig om. Dock så både tror och hoppas jag att så inte blir fallet här. Man borde kunna få till en strypning alternativt misshandlad till döds. Som i tex EK-fallet. Och även om man inte kan fastställa en exakt dödsorsak så borde man ändå kunna anta att det ligger dödligt våld bakom som räcker för att kunna döma mord. Men visst, då blir det givetvis svårare för åklagaren att få till en morddom.
Du tror och hoppas, önsketänkande alltså. Men även om dödsorsaken fastställs kan det bedömas som vållande. Till det kommer naturligtvis griftefridsbrott, så det är i så fall inte aktuellt att släppa honom före häktningsförhandlingen, och sannolikt inte då heller.

Men frågan jag ställde till #Skaraborg2 var, litar du mer på polisen i det här fallet? Kan man lita på en polis som inte ens vet dödsorsaken?
2015-07-14, 19:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Måste jag dra allt en gång till (har du läst vad jag skrivit tidigare)? Det tänker jag inte göra. Men nej, hans resonemang kring att en svartsjuk tonåring skulle gjort det på det sätt som han beskriver är inte logiskt på något sätt över huvud taget.
Återigen, för sista gången nu, jag reagerar på hans sätt att helt och hållet avfärda möjligheten att Lisa ska ha blivit attackerad vid caféet som helt osannolikt, och sedan lägga fram en egen teori som inte är det minsta mer trolig.
Han anser inte att en gästarbetare med gott rykte och som inte är känd av polisen sedan tidigare skulle ha kunna överfalla och mörda Lisa.

Däremot tycker han det är troligt att en ostraffad svartsjuk tonåring som aldrig någonsin tidigare besvärat Lisa väntar på henne på hemvägen utan att hon vet om det, och då oplanerat också mördar henne. Därefter ska han ha gömt undan kroppen, kört tillbaka moppen till caféet, gjort sig av med hennes ägodelar, åkt tillbaka till brottsplatsen med bil, kört iväg med kroppen och vid något tillfälle gömt den där den hittades. Utöver allt detta skulle han dessutom även lagt ut stickspår med avsikten att rikta polisens misstankar mot balterna, och bort från honom och mordplatsen.

Att denne svartsjuke tonåring som aldrig väckt någon uppmärksamhet eller misstänksamhet bland Lisa eller hennes bekanta och som dessutom var ostraffad skulle ha mördat henne utan att ha planerat det och sedan dessutom rensat undan alla spår efter sig på det felfria sätt som presenterats är inte logiskt någonstans.
Och varför skulle det vara mer troligt att en sådan person skulle begått mordet än balten?

Förstår du inte vari motsägelserna i hans resonemang ligger?

Jag diskuterar bara möjligheten att någon annan än LH ställt mopeden där den stod utgående från att inget tyder på att något våldsamt skett där. Börja där.
2015-07-14, 19:44
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -beige-
Ingen bor i caféet och ingen har heller bott i caféet. Det är ingen bostad. Den familj som bor i huset bakom caféet har bott där i många. Övriga hus bakom caféet står tomma.
Kan det andra paret haft huset i som ligger i anslutning till den familjen, strax söder c:a 20-30 meter från deras hus?
Det huset ligger utanför deras tomtgräns och verkar höra till samma tomt som cafét.
Som sommarhus alltså.
2015-07-14, 19:53
Medlem
Som sagt gm kan inte hunnit allt detta på den tiden innan pappan och hans kolleger inledde att söka. Gm måste funnits mitt i alltihopa. Kan tänka mig att gm antingen hade gömt Lisa då gm såg att det blev aktiviteter i området. Sedan återvänt i mörkret för att fullfölja det hela. Om Lisa blev bortrövad i en bil så kan hon ju funnits i bagaget under dagen. För att bli förflyttad under mörkrets timmar. Men vart fan stod i sådana fordonet parkerat? Kan ju inte stått utanför en bebodd fastighet direkt kan man tycka det kunde varit risk för att det hade väckt uppmärksamhet om fordonet flyttades mitt i natten eller om gm lyfte upp Lisa ur bagaget kunde knappast heller varit helt ljudlöst. Om gm nu är jägare då kan den området utantill van att bära djurkroppar. Van att smyga sig på vilt ljudlöst. Kunskap i hur sökandet med hund går till. Bekant med slaktrummet. Även ett stort tålamod att vänta ut sitt byte. En jägare är van att följa spår och varför inte det omvända att lägga ett spår? Är nu gm jägare då har den alla odds på sin sida dessvärre...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in