Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-30, 19:15
Medlem
Pater-Nosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag hade trott på det om det varit den yngre av de två som åkt dit på det men nu är det ju den äldre, som dessutom är gift med fru och barn på gång (?) då tror jag inte det rör sig om våldtäkt längre.
Glöm inte Hagamannen!
2015-06-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Nej, det baserar jag på vad som framkommit från polis. Hur de sett dem i olika sammanhang som ledde till misstanken. Att de bodde ihop, jobbade ihop, iakttogs nära tillhörigheter ihop, togs till förhör ihop, varit i en verkstad nära kroppen ihop är väl inget skitsnack? Andas några djupa andetag och behåll stilen är du bussig.

Men nu handlar det ju om vad som hände INNAN polisen var där.

Tidpunkten för brottet.

Det är ju den som är intressant. Inte att Litauerna satt och fikade tillsammans på gården.

Släpper man den ena brodern kan inte den andra vara skyldig... för att de varit ihop hela tiden.
Vilket fullkomligt skitsnack.
2015-06-30, 19:16
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Jag förstår principen, men rättshaverister som du och tex. The Foreigner skulle ändå hitta på felaktigheter i rättsprocessen.
Tex skulle ni mycket väl föra fram teorier om att bevis är planterade etc. som i VB-fallet.

2 personer häktades för 14 dagar sedan och är nu släppta. En av dessa överklagade ända upp till HD för bara ett par dagar sedan men fick avslag. Idag släpptes han utan att åklagaren ens försökte få honom omhäktad. Om du inte ser problemet där så har vi nog inte mer att diskutera.
2015-06-30, 19:16
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Jag har trott sen början att hon troligen har blivit våldtagen men styckad vet jag inte.. om hon blivit våldtagen så bör detta ha skett innan hon dog tror inte Gm har nekrofila böjningar.

Fram till, att åklagaren kan lägga fram bevis för att den nu häktade är skyldig så tror jag att han är helt oskyldig.Han är inte nån atlet utan normalt byggt.Om han dödat henne så måste han smygit på henne bakifrån på plats,hade hon mött honom framifrån så hade hon säkert kunnat freda sig.Att slåss med ett hysteriskt rädd fruntimmer sätter spå på platsen.OM han dödat henne hur har han lyckats bära henne 1,5 km och spridit ut hennes saker? Allt medan frun sitter hemma på söndagseftermiddagen.Det måste finnas nån annan GM.Det finns mycket i det här som inte stämmer.
2015-06-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fyra veckors häktning tyder inte allas på att man har rejält på fötterna, det tyder på att analys- och obduktionsresultat dröjer. Det sa åklagaren i GT:s livesändning.

Och bevisningen har STÄRKTS ytterligare genom teknisk bevisning.

Och då ska man komma ihåg att redan UTAN denna tekniska bevisning var MGM på SANNOLIKA SKÄL misstänkta för mord.

Nu finns det dessutom teknisk bevisning.

At påstå att man inte har rejält på fötterna i detta läget är det bara en dåre som gör.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag hade trott på det om det varit den yngre av de två som åkt dit på det men nu är det ju den äldre, som dessutom är gift med fru och barn på gång (?) då tror jag inte det rör sig om våldtäkt längre.

Har hänt förr att gifta eller fäder våldtar vuxna eller barn, så ett familjeliv eller giftemål verkar inte göra personer immuna mot att genomföra våldtäkt
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är amatörer ur MPS som har gjort den bedömningen, det kan knappast användas som bevis. I ett uppmärksammat fall i Göteborg där Pierre försvann spårlöst så fick vi se prov på vad amatörsökare anser är misstänkt. Jag ger inte mycket för MPS bedömning innan jag har sett svart på vitt vad de uppfattade som misstänkt med de här tre personerna.

Att råka gå förbi en byggnad eller vistas i den, där det finns en mördad människa, kan knappast vara misstänkt innan man vet att det finns en död kropp där.

Vad var misstänkt med de tre personerna, det skulle
jag bra gärna vilja veta.
Det gör det inte mindre knepigt när folk i trakten utmålat den yngre av bröderna som konstig och tystlåten efter försvinnandet. Hur mycket spelade det in i åklagarens magkänsla inför första häktningsbeslutet?
2015-06-30, 19:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Jag uppfattar inte att MSP häktar/tar in personer på förhör och sen begär dem omhäktade, utan att det är polis- och rättsväsendet. Alltså har såklart polis tagit i beaktande om MSP vittnesmål om brödernas märkliga uppträdande, är tillräckligt för att de blir misstänkta. De har ju också befunnit sig nära Lisas tillhörigheter och uppträtt smått aggressivt när MSP kommit nära dem. De iakttagelserna gjorde att polisen la ihop ett och ett. Jag försöker bara argumentera för att jag tycker hela misstanken mot dem känns så jävla vaga, så jag säger i sak inte emot den grejen.

Jag undrar vad MPS ansåg vara märkligt med trion, för det kan knappast ha handlat om att de tyckte att de uppträdde märkligt kring en plats där det fanns en död människa, det var ju inte känt vid tillfället.

Något riktigt uppseendeväckande bör det vara, de hade ju all anledning att uppträda normalt, och om endast en person i trion är inblandad så bör trions märkliga uppträdande bero på något helt annat än att de alla tre har en koppling till mordet.
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men nu handlar det ju om vad som hände INNAN polisen var där.

Tidpunkten för brottet.

Det är ju den som är intressant. Inte att Litauerna satt och fikade tillsammans på gården.

Släpper man den ena brodern kan inte den andra vara skyldig... för att de varit ihop hela tiden.
Vilket fullkomligt skitsnack.

Men det är ju du som är dåligt påläst på vad jag försöker förmedla. Dvs vad som fick dem häktade/tagna på förhör från början. De uppgifter man gått ut med, deras beteenden tillsammans på olika platser som ev kan binda dem till brottet.

Hur mycket du än vill bajsa ned mig som en cool kille inför alla andra härinne, så kan du inte avfärda det som skitsnack. Så sluta bara. Och om du vill argumentera för att det inte är enligt vad du tror, så kanske du kan höja dig över 10-års åldern.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Hmm Näe bevisen har väl inte stärkts men väl misstankegraden - rätta mig gärna om jag har fel.

Det hör ju naturligtvis ihop.

Den tekniska bevisningen har väl knappast gjort att bevisvärdet sjunkit??

Första gången i kriminalhistorien i sådana fall men på FB är ju allt möjligt...
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
2 personer häktades för 14 dagar sedan och är nu släppta. En av dessa överklagade ända upp till HD för bara ett par dagar sedan men fick avslag. Idag släpptes han utan att åklagaren ens försökte få honom omhäktad. Om du inte ser problemet där så har vi nog inte mer att diskutera.

Du förstår inte och vet inte hur det funkar.

Det finns miljoner dömda människor på vår planet som nekar och överklagar sina dommar trots att det är bevisat till fullo att de är skyldiga.

Det går inte att tro om man nekar så är man oskyldig.
Är man gift kan man inte våldta.
Är man ostraffad kan man inte mörda.
Med det utseendet kan man inte beå brott osv osv.

Inget av de scenariona är applicerbart på ett brott.
2015-06-30, 19:20
Medlem
MrFolds avatar
Noterar från GT:s intervju med fru advokaten att hon har stämt ner tonläget en hel del från tidigare förhandlingar:

http://www.expressen.se/gt/ene-mordmisstankta-brodern-slapps-fri/

Är ju själv skeptisk till långtgående tolkningar av vad folk säger i korta intervjuer, men min "juristradar" säger mig att hon fick en del dåliga nyheter idag. Det talas inte längre om att åklagaren minsann inte har något att komma med, utan nu är det ganska vaga yttranden om att "DNA och den typen av bevisning (...) kan avsättas på olika sätt" och så hoppas hon att "utredarna är öppna för olika förklaringar"

Dessutom säger hon inte längre att hon själv motsätter sig häktning utan tycker bara att det "kunde ha räckt" med två veckor.

Hon får väl gå in i tråden här och pigga upp sig med alla alternativteoretiker som fortfarande är övertygade om att utredningen kommer att rasa ihop som ett korthus vilken dag som helst

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in