2015-07-14, 01:39
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Då kanske du ska ta och läsa mitt gamla inlägg som jag skrev för några dagar sedan (och citerar högst upp), som var ett svar på en annan kommentar jag fick ang inlägget jag skrev till dig då.
Lituaiska myndigheter har ju redovisat vad de visste om den häktade - och de hade ingen information om honom.
Hans arbetsgivaresamt folket i byn har gett honom goda referenser och omdömen.

Så vi Vet alltså detta.

Och vi Vet lika bra att det inte kan vara det motsata eftersom gränsöverskridande beteende sätter spår i olika myndighetsregister. Ända från barndomen och framåt - ständigt eskalerande.
Men den häktade var inte ens "en kuf."

För att kunna röva bort, mörda och våldta en helt okänd människa på ett så professionellt sätt som här krävs en stor erfarenhet av just gränsöverskridande beteende oh verksamhet. Dvs det måste vara en som vet vad han gör.
Men så är det inte med häktade personen.

Alternative skulle ha kunnat vara att han hade en sexuell relation med Lisa, men det är lika omöjligt eftersom hon endast hade jobbat på caféet i fyra dagar. Och han hade ingen historia av svartsjuka vad vi vet, inga rapporterade fall av hustrumisshandel etc iaf.

Den häktade har helt enkelt inte den profil som passar in i ett brott av denna kalibern. De två profiler som passar in passar inte in på honom. Han är ingen gränsöverskridande psykopat och han är ingen svartsjuk älskare.
Men Andra kan mycket väl vara det.
2015-07-14, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
De enda militärer jag läst om i tidningarna är de militära sökpatruller som kallats in av polisen under måndagen, och som sedan sökte hela veckan. Inte ett ord om pappans arbetskompisar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957673.ab

Citat:
Det var inte svårt att begripa att det här var på allvar och Lisa Holms pappa kallade in sina kollegor från Försvarsmakten för att börja söka efter sin dotter runt kaféet.

Vid 22-tiden larmades polisen.

Lisa Holm hade varit försvunnen i 217 minuter.

2015-07-14, 01:43
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kollegorna, media, polisen, vi vet vart den stod i utgångsläget. Bakom cafeet.

Det är DU som ska svara på hur din GM visste vart Lisa parkerade om han har kört tillbaka mopeden.

Eller frågade han det innan han dödade henne?
Är det inte Ganska Självklart att ställa en moped på baksidan - dvs istället för längst med den allmänna vägen?

Du verkar inte ens intresserad av logik och sannolikheter, då är bara intresserad av att demonisera den häktade.
Allt som inte passar in i din bild ignorerar du, och allt som du tycker stämmer med din teori förstärker du in absurdistan.
2015-07-14, 01:49
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Frågan är ju framför allt varför han skulle ha valt att gå ända till baksidan och ställa den där om han var så oerhört panikslagen att han till och med glömde nyckeln i låset.

För övrigt borde någon veta var exakt Lisa parkerade moppen på morgonen och var den stod resten av dagen. Det är ju säkerligen intressant info för polisen om någon hade flyttat på Lisas moppe efter att hon sagt hej då till sina arbetskamrater, och den infon skulle de med all säkerhet också ha fått fram i och med att någon som varit på caféet under dagen med största säkerhet skulle kunna bekräfta för dem att moppen inte stod kvar på samma plats som Lisa parkerat den på.
Nej, varför skulle polisen bry sig om var mopeden stod och om den hade ändrat ställe?
De har ju överhuvudtaget inte ens tänkt tanken på att någon kan ha kört tillbaka mopeden.

Om de hade testat flera olika arbetshypoteser så hade de ju sökt längs med hennes färdväg, kanske med hund etc.

Men de Ser inte ens de andra hypoteserna eftersom de kört fast - oåterkalleligt - i det enda spåret.

Självklart - självklart - kör man en stulen moped till ett ställe var inte folk omedelbart ser den. Dvs man dumpar den inte på ett ställe där alla kan se att man dumpar den. Man ställer den inte längst med en allmän väg rakt framför en arbetsplats och sen springer iväg.
Självklart kör man in till baksidan. Det är ju så uppenbart och självklart att det står på första sidan i alla tjuvmanualer.
2015-07-14, 01:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Är det inte Ganska Självklart att ställa en moped på baksidan - dvs istället för längst med den allmänna vägen?

Du verkar inte ens intresserad av logik och sannolikheter, då är bara intresserad av att demonisera den häktade.
Allt som inte passar in i din bild ignorerar du, och allt som du tycker stämmer med din teori förstärker du in absurdistan.

Nej, men du speglar snarare dig själv ganska bra. Jag demoniserar inte den häktade, jag förkastar däremot fullständigt dina stolligheter.

Vet du ens hur cafébyggnaden ser ut? Lisa kunde mycket väl ha parkerat vid parkeringen där kollegorna hade sin bil.
2015-07-14, 01:52
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Lituaiska myndigheter har ju redovisat vad de visste om den häktade - och de hade ingen information om honom.

Så vi Vet alltså detta.

Och vi Vet lika bra att det inte kan vara det motsata eftersom gränsöverskridande beteende sätter spår i olika myndighetsregister. Ända från barndomen och framåt - ständigt eskalerande.

För att kunna röva bort, mörda och våldta en helt okänd människa på ett så professionellt sätt som här krävs en stor erfarenhet av just gränsöverskridande beteende oh verksamhet. Dvs det måste vara en som vet vad han gör.

Alternative skulle ha kunnat vara att han hade en sexuell relation med Lisa, men det är lika omöjligt eftersom hon endast hade jobbat på caféet i fyra dagar. Och han hade ingen historia av svartsjuka vad vi vet, inga rapporterade fall av hustrumisshandel etc iaf.

Den häktade har helt enkelt inte den profil som passar in i ett brott av denna kalibern. De två profiler som passar in passar inte in på honom. Han är ingen gränsöverskridande psykopat och han är ingen svartsjuk älskare.

Jag tycker du gör det väldigt lätt för dig som gör det till en sanning att han inte kan ha legat bakom mordet (återigen, jag tror ingenting). Du kan tycka att det finns faktorer som tyder på att han troligtvis inte har gjort det, fine, men du kan inte göra det till en sanning.
Därför bemötte jag din teori för en liten stund sedan, för att jag undrade om du tycker att det verkar mer sannolikt?
Det fetmarkerade, anser du att det är mer troligt att en tonåring (helt oplanerat dessutom) skulle kunna utföra det hela så professionellt utan att begå några misstag, som du lägger fram det i din teori?
Återigen, jag tar varken ställning till om hon blev överfallen vid caféet eller på vägen hem, men jag tycker som sagt du gör det väldigt lätt för dig som gör det till en sanning att MGM inte möjligtvis kan vara rätt GM. Jag säger att jag inte vet, och du säger att du vet. Det är skillnaden mellan oss.
2015-07-14, 01:54
Medlem
Citat:

Så vi Vet alltså detta.

Nej vi vet inte detta.

Och vi vet heller ej hur länge lituaiska myndigheter sparar uppgifter om kriminella eller om de sparar saker om GM gör i andra länder..
Pappan har berättat att en tv "förvann" där MGM jobbade, så att MGM fick betala

Gällande profilring av GM kan du googla så ser du hur olika, olika GM kan vara.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-14 kl. 02:13.
2015-07-14, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nej vi vet inte detta.

Och vi vet heller ej hur länge lituaiska myndigheter sparar uppgifter om kriminella eller om de sparar saker om GM gör i andra länder..

Vill ha för mig att det va lillebror som hade TV-problem.
2015-07-14, 02:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Kan det funnits någon typ av hotbild?

Hotbild?
Ser det som en osannolik möjlighet att det funnits någon form av hotbild, överhuvudtaget, för någon som är inblandad i detta ärende. I vilket fall ingen hotbild som har någon som helst relation med detta ärendet.

OT
Den enda hotbild jag ser, är möjligtvis den begynnande mot vissa skribenter i denna tråden, men den är fullt befogad, tycker jag.
2015-07-14, 02:06
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Nej, varför skulle polisen bry sig om var mopeden stod och om den hade ändrat ställe?
De har ju överhuvudtaget inte ens tänkt tanken på att någon kan ha kört tillbaka mopeden.

Om de hade testat flera olika arbetshypoteser så hade de ju sökt längs med hennes färdväg, kanske med hund etc.

Men de Ser inte ens de andra hypoteserna eftersom de kört fast - oåterkalleligt - i det enda spåret.

Självklart - självklart - kör man en stulen moped till ett ställe var inte folk omedelbart ser den. Dvs man dumpar den inte på ett ställe där alla kan se att man dumpar den. Man ställer den inte längst med en allmän väg rakt framför en arbetsplats och sen springer iväg.
Självklart kör man in till baksidan. Det är ju så uppenbart och självklart att det står på första sidan i alla tjuvmanualer.

Det var ju helt sanslöst vilken inblick du har i förundersökningen som vet om allt detta. Exakt vilka teorier polisen arbetar utifrån eller inte osv. Kom gärna med mer sådan lysande insider-information...
Det är ju ofattbart att du låtsas veta om saker som du inte har en aning om.

Din teori har minst lika många frågetecken som den du ifrågasätter, och dessa har du inte kunnat reda ut än, så börja med det istället. Sedan kan du fortsätta förklara för oss andra hur mycket du vet vem som har mördat Lisa eller inte.

Det finns som sagt extremt mycket motsägelser i din teori som du får ta och reda ut innan du fortsätter felförklara andra alternativ.
2015-07-14, 02:08
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Jag tycker du gör det väldigt lätt för dig som gör det till en sanning att han inte kan ha legat bakom mordet (återigen, jag tror ingenting). Du kan tycka att det finns faktorer som tyder på att han troligtvis inte har gjort det, fine, men du kan inte göra det till en sanning.
Därför bemötte jag din teori för en liten stund sedan, för att jag undrade om du tycker att det verkar mer sannolikt?
Det fetmarkerade, anser du att det är mer troligt att en tonåring (helt oplanerat dessutom) skulle kunna utföra det hela så professionellt utan att begå några misstag, som du lägger fram det i din teori?
Återigen, jag tar varken ställning till om hon blev överfallen vid caféet eller på vägen hem, men jag tycker som sagt du gör det väldigt lätt för dig som gör det till en sanning att MGM inte möjligtvis kan vara rätt GM. Jag säger att jag inte vet, och du säger att du vet. Det är skillnaden mellan oss.
JAg tycker inte det verkar särskilt svårt att köra tillbaka en moped och sen med bil i skydd av tex natten hämta liket och dumpa det i en lada. Och sen springa omkring och kasta lockbeten lite här och där.

Inte särskilt komplicerat alltså.

Däremot hade jag tyckt att det varit hemskt komplicerat att först spana på en person och planera under flera dagar hur bortrövandet och mordet/våldtäkten ska gå till, och sen - mitt på ljusan dan i allmän beyggelse skrida till verket på exakt rätt tidpunkt (som borde ha varit slumpmässig eftersom hon ju lika bra hade kunnat åka iväg samtidigt som kollegor och inte stanna tills sist) och utföra överfallet på ljusa dagen mitt bland folks hus. och släpa över ett liv rakt över en trafikerad genomfartsled på ljusa dan för att gömma undan liket och sen flyta det. Dessutom med både fru och bror ständigt i hasorna som jag dessutom tvingades sitta och fika med, samtala med och vara lika social och normal som vanligt med.

Vad är mest komplicerat av dessa alltså?

Och nej, jag har aldrig sagt något om "sanning." Du läser som alla andra i tråden precis som du själv vill. Du borde läsa lite mer ordentligt så hade du sett att jag hela tiden skrivit om sannolikheter, om logik, om jämförelser med statistiska kunskaper etc.

Återigen - är det så himla konstigt och underligt om polisen utvecklat tunnelseende i detta ärendet? För ni alla här i tråden har ju gjort det. Och eftersom flashback är representativt för svenska folket så är det alltså stora chanser för att poliserna tänker precis som ni gör, reagerar precis som ni gör - dvs demoniserar den häktade och helgonförklarar den dödade.
2015-07-14, 02:11
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nej vi vet inte detta.

Han fixade till en faktura på fel sätt på sitt jobb - OJ vilken fullblodsmördare alltså. Det fattar ju alla att om utlänningar råkar slarva bort fakturor så måste de vara kallblodiga serievåldtäktskidnapparmördare också såklart.

Ser du inte vad du gör?
Exakt Hur menar du att du Inte demoniserar den häktade nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in