Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 01:20
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Jag har inga egna teorier eller spekulationer om vad som hänt. Men jag tycker det märkligt att han är så övertygad om att en teori inte stämmer samtidigt som han lägger fram en egen som inte har mer bäring än den han motsätter sig. Det tycker jag är konstigt. Det finns vad vi vet inga bevis för att Lisa överfölls vid moppen och det finns inga bevis för att hon överfölls på vägen (klart att polis och åklagare kanske vet mer). Men utifrån vad vi vet så är bägge teorier lika mycket spekulation.

Visst kan det vara svårt att tro att hon blev överfallen vid moppen, men att säga att "det är helt osannolikt" är en grov överdrift. Särskilt som han lägger fram en egen teori som är precis lika mycket spekulation som den andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du menar alltså på fullaste allvar att en helt ostraffad, fullt psykiskt frisk 35 årig balt, helt utan någon tidigare gränsöverskridande erfarenhet, som aldrig uppmärksammats av social, psykiatriska och rättsvårdande myndigheter, plötsligt - out of the blue - överfaller, rövar bort och mördar/eventuellt våldtar en för honom helt okänd ung tjej som han av en olycklig slump bara råkar träffa på Just när hon äntrat sin moped?
Och att allt utförs så professionellt och välvårdat att inga ofrivilliga spår verkar finnas?

Han inte bara saknar alla de attribut som krävs, han har dessutom Bevisligen mycket goda motsatta karaktärsdrag och erfarenheter.

Eftersom Ni i tråden hetsar upp varandra så extremt till att dels monsterförklara den häktade, och dels helgonförklara offret (båda två helt utan både skäl och anledning) så finns det ganska goda orsaker för oss att se polisen och åklagaren i er. Dvs så som ni hanterar situationen - så gör sanolikt även polis och åklagare.
Och pga det frammanade tunnelseendet så ser de inte ens det oskyldiga i den häktade - och det skyldiga i den - möjligen förhörde - riktige gärningsmannen (som möjligtvis haft både rivsår i ansikte/händer och blåmärken samt nervöst beteende).

Om du tycker min teori är osannolik, så titta istället på hur ni motiverar att den häktade är skyldig.
Som jag visat så finns det inga offentliggjorda anledningar att se honom som en möjlig gärningsman. Men däremot finns många anledningar till att fria honom och istället leta efter en annan gärningsman.

Det är baara löjligt av dig att hänga upp dig på spekulationer om scenarion jag skrivit. För det är bara spekulationer som sagt. Det viktiga är gärningsmannaprofilerna. Och det är inte längre spekulationer att den häktades profil inte begår den typen av brott som han anklagas för.

Men den hypotetiska profil som utförde brottet i mitt scenario med den återlämnade mopeden - den hade kunnat utföra ett sådant brott.

Då kanske du ska ta och läsa mitt gamla inlägg som jag skrev för några dagar sedan (och citerar högst upp), som var ett svar på en annan kommentar jag fick ang inlägget jag skrev till dig då.
2015-07-14, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis som ni bägge har uppfattat det, tror jag. Det blev ingen formell militärinsats förrän det kom att klassas som Särskild händelse, under Måndagen.

Om däremot pappans vänner som kontaktades av pappan själv, "råkar" vara militärer, då går det att få ihop en väldigt snabb och bra arbetande privat insats.
Om jag hade haft dom "tillgångarna" i min telefonbok, så hade det varit mitt förstahandsval på vilka man ber om hjälp snabbt.
Därför är det en klar sannolikhet, men det är ingen bekräftad uppgift.

Enligt AB va dom med på söndagskvällen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957673.ab
2015-07-14, 01:23
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Är ju inte helt orimligt att tänka sig det. Speciellt som pappan nog är strategisk nog att kontakta en sådan hundförare om han visste att det fanns någon i området (även om det inte skulle vara någon i hans närmsta krets så att säga). Men någon sådan uppgift har hur som helst inte kommit allmänheten till handa vad jag vet.

Jag tänker precis likadant och nog hade han kontaktvägar att kunna få dit en hundförare, man ringer nån som ringer nån osv - det är bl a detta som för mig ger att jag inte tror att handsken låg i ladan förrän på måndag förmiddag.....
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det stämmer. Eller blir osäker själv nu. Det anmäldes på söndagen i varje fall.
De enda militärer jag läst om i tidningarna är de militära sökpatruller som kallats in av polisen under måndagen, och som sedan sökte hela veckan. Inte ett ord om pappans arbetskompisar.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan

Helt missat det! Tack för info, har korrigerad inlägg.
2015-07-14, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Här är Le Grand Maître ursprungstanke ( citerar )
Dessutom skulle hon haft tid att plocka upp någon från det omtalade fotbollslaget. Hon körde från caféet när hon slutade vid 18-tiden. Hon körde till fotbollsplanen och väntade tills de var färdiga. Då textade hon samtidigt till pappan 18.23. Sen åkte hon och en från fotbollslaget iväg på hennes moped till mordplatsen.

Det omtalade fotbollslaget är således det lag som spelade en match i Vårgårda.
Ytterligare ett bevis på att den omtalade skribenten bara har fnas i skallen.

EDIT (citat från sammanställning TS)
"Ex-pojkvännen Var snabbt uppe för diskussion, med svartsjuka som motiv. Har alibi i form av en fotbollsmatch som han spelade på annan ort. Han gjorde mål i matchen och finns med i målprotokollet."

Citat:
Just hur förståndigt tycker du att det är att peka ut en gärningsman till ett brott som har en tydlig kravprofil som den utpekade gärningsmannen helt enkelt inte kan uppfylla?

-caféet var en relativt sett befolkad omgivning. Där hade inga större bråk kunnat uppstå under denna tidpunkt (kring 18 - hela svenska folkets familjesamlingstidpunkt) utan att någon hade hört.
- Det fanns inga spår efter konflikt - alls!

Alltså - caféet var ingen brottsplats - alls!
Det innebär att alla hysteriska hypoteser om en ond balt som lömskt stod och väntade in stackars lilla oskyldiga med ack så godtrogna och välartade flickan Lisa helt enkelt måste läggas åt sidan. Åtminstone tills vidare.

Om - OM - hon rövades bort där och då. Så måste vissa krav uppfyllas.
Och då faller en förstagångsförrytare bort, och in kommer istället en van återfallsförbrytare. Den häktade är högst ovan, okänd i alla myndighetsregister och med mkt bra sociala och arbetsreferenser.
Hade det varit en återfallsförbrytare så är chansen att det slumpade sig så illa att han bara råkade köra förbi just där och då. Dvs i stil med "ödesbestämt."

Vi måste alltså överge den häktade.

Vi måste istället se på vem det är som vanligtvis utför sådana här brott.
Och då hamnar vi i kategorin "Bekanta."

Från det kan man sen spekulera kring hur det gick till, och väga de olika alibina och potentiella gärningsmännen.
Tex är det helt logiskt att köra tillbaka en moped och glömma nyckeln om man är i chock.

Att hon körde iväg för att träffa någon är inte heller omöjligt. Dessutom hade hon tid som jag visade. Hon hade kunnat göra flera varv runt caféet, Källby och mobilskalet-stället under tiden från 18 till 1830.

Fråga - exakt Vilken pappa är så extremt nojig över sin 17-åriga dotter att han börjar leta efter henne efter endast ... en halvtimmes försök att få tag på henne?
Dvs hon smsade 1823. Han gav sig iväg 1920 ungefär, eftersom han kom fram 2020 ungefär. Det borde ha tagit ungefär en timme för henne att köra hela vägen hem. Dvs ungefär 1930 - 2000.
Men pappan gav sig Omedelbart ut och letade.
Visst måste han ha varit med om att hennes dotter inte svarar omedelbart många, många gånger innan dess. Särskilt med tanke på att hon var en populär flicka.

VEM skiter på sig pga en halvtimmes/timmes telefontystnad? Som har tonårsbarn?
Något stämmer inte riktigt där känns det som.

Kan det funnits någon typ av hotbild?
2015-07-14, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Skrev tidigare i tråden.... trakten runt Huseby hittades denda hög av brända kläder..... personen fick peka ut platsen för polisen som samlade in i påsar. Detta va för två helger sedan....
Vart har du hört detta?
2015-07-14, 01:28
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jättebra att han visste exakt vart han skulle parkera också.
Jättebra att du visste exakt var den stod - båda gångerna - också ...
2015-07-14, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Som sagt, det fanns ingen polis vid Martorp eller österut. Vägspärrar?

Har svårt att tro att gm flyttat kroppen på natten med ett fordon som hörs och syns. Har kroppen flyttats så är det gjort till fots....
2015-07-14, 01:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
De enda militärer jag läst om i tidningarna är de militära sökpatruller som kallats in av polisen under måndagen, och som sedan sökte hela veckan. Inte ett ord om pappans arbetskompisar.

Här är ett inlägg med en länk om just detta med pappans arbetskamrater.

Citat:
Ursprungligen postat av helsan

2015-07-14, 01:33
Medlem
katws avatar
Citat:

Kollegorna, media, polisen, vi vet vart den stod i utgångsläget. Bakom cafeet.

Det är DU som ska svara på hur din GM visste vart Lisa parkerade om han har kört tillbaka mopeden.

Eller frågade han det innan han dödade henne?
2015-07-14, 01:35
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:

Frågan är ju framför allt varför han skulle ha valt att gå ända till baksidan och ställa den där om han var så oerhört panikslagen att han till och med glömde nyckeln i låset.

För övrigt borde någon veta var exakt Lisa parkerade moppen på morgonen och var den stod resten av dagen. Det är ju säkerligen intressant info för polisen om någon hade flyttat på Lisas moppe efter att hon sagt hej då till sina arbetskamrater, och den infon skulle de med all säkerhet också ha fått fram i och med att någon som varit på caféet under dagen med största säkerhet skulle kunna bekräfta för dem att moppen inte stod kvar på samma plats som Lisa parkerat den på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in